Vloer in aanbouw 3cm ophogen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Anoniem: 1016161

Topicstarter
Hoi!

Ik moet de vloer van mijn woning gelijk en vlak zien te krijgen zodat er isolatieplaten op geplaatst kunnen worden.

Nu zijn er een aantal dingen die dat wat ingewikkelder maken, en ik ben benieuwd of iemand een tip of advies heeft.

De ruimte bestaat uit 2 delen. Het eerste deel is de woonkamer, dat heeft nu een ondergrond van beton, net te onregelmatig om direct platen op te leggen. Het tweede deel is de aanbouw, die ondergrond is ook van beton (wel vrij glad), maar ligt 3 cm lager dan woondeel.

Ik moet de gehele vloer op dezelfde hoogte zien te krijgen en ook glad genoeg voor het leggen van PIR platen.

Ik heb een zeer beperkte opbouw, dus elke mm telt. De hele ruimte met een zandcementlaag is dus geen optie. Alleen de aanbouw op dezelfde hoogte krijgen met zandcement kan volgens mij ook niet, omdat het net geen 3 cm is.

Een optie zou zijn een egaline die 3cm hoogte aankan, maar dit gaat heel erg prijzig worden.

Of zou ik in het aanbouwdeel die 3 cm kunnen opvullen met xps platen oid, en dan daarover egaline (zodat een geheel met woondeel en ook in woondeel direct enkele mm ivm gladkrijgen betonvloer)

Of zijn er andere goede opties of manieren?

Ik ben benieuwd of iemand een tip of advies heeft!

Beste antwoord (via Anoniem: 1016161 op 07-01-2018 16:23)

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 16:01
Als de aanbouw vullen met 3cm egaline een optie is maar vrij prijzig dan doe je dat toch gewoon met beton/zandcement en dan een dunne laag egaline in beide ruimtes.
Kan je vervolgens prima je pir platen leggen.

Alle reacties

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Misschien is vloeibaar zandcement een optie? Dat is echt een stuk goedkoper dan egaline.

Laatst gebruikt bij mijn zus(verloop in de vloer van 5 cm tot vlak), Weber Beamix VZC vloeibaar zandcement (Goed nat maken en het smeert goed uit)

[ Voor 20% gewijzigd door Aapie op 21-12-2017 23:43 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

2x 16mm OSB vloerplaaten geen optie ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 16:01
Als de aanbouw vullen met 3cm egaline een optie is maar vrij prijzig dan doe je dat toch gewoon met beton/zandcement en dan een dunne laag egaline in beide ruimtes.
Kan je vervolgens prima je pir platen leggen.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 13:09

TheBorg

Resistance is futile.

- Gewoon zandcement gebruiken. Dat gaat misschien wel scheuren maar dat maakt niet uit omdat er nog een vloer overheen komt
- 30mm EPS 100 platen. Ook nog veel goedkoper dan PIR.
- Breekhamer en de zandcement dekvloer in de woonkamer weghalen

Daarnaast zou ik niet weten waarom je geen EPS over een "niet zo vlakke" vloer kunt leggen. Dat spul geeft echt wel mee. Wat komt er op de isolatie?

[ Voor 4% gewijzigd door TheBorg op 21-12-2017 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Als het echt precies 3 cm verschil tussen zit. Verschillende dinges isloatie? Zodat isolatie overal even hoog ligt. ?

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de reacties!

Dus toch zandcement hoor ik. Ik dacht dat dat niet verstandig was ivm < 3 cm? (het verschilt wat in hoogte, maar 2,4-2,8mm).

Maar ik begrijp dat het eventueel scheuren niet een heel groot probleem zou zijn in dit geval? Vervolgens daarover die dunne egalinelaag, is dat dan voordelig of nadelig op de stevigheid?

@Aapie Is dat goed zelf te doen, vergelijkbaar met egaline of wel lastiger egaal/waterpas te krijgen? Ik heb namelijk geen ervaring met dergelijke dingen. Ik maak me dus alleen zorgen om de hoogte 3cm

@DukeBox dat zou ook kunnen, ik heb dan eerder 25mm nodig ipv 32mm, zijn OSB platen geschikter dan bijvoorbeeld een XPS? En moet ik deze platen aan de vloer bevestigen, zodat ze niet gaan 'drijven' als ik er egaline over doe?

@Weezer-DC Ja, dit klinkt wel heel logisch/ideaal, het was/is dus die hoogte van minimaal 3 cm die me tegenhoudt...

@TheBorg : we hebben in het bestaande deel geen vloerisolatie en geen kruipruimte, daar wil ik dus elke mm benutten voor isolatie (gezien beperkte opbouwhoogte) met een zo hoog mogelijke isolatiewaarde. Vandaar de PIR. Op de isolatieplaten komen infraroodverwarmingsmatten (ik weet het, daar zijn de meningen over verdeeld). Ik geloof dat die matten weer in enkele mm egaline komen, maar dat doet de installateur van de matten. En daarop dan dun parket of bamboo. De installateur van de matten heeft de bestaande vloer bekeken en volgens hem is de ondergrond nu te onregelmatig om direct isolatieplaten op te legen (en dat lijkt me zelf ook wel). We hebben de zandcement er inderdaad al uit weggehaald.

@M4uSzi : heb ik ook even aan gedacht, maar ik vind het wel ingewikkeld hoe dat dan aan te pakken, en aan het egaliseren van bestaande deel ontkom ik sowieso niet. En de isolatieplaten moeten wel echt op elkaar aansluiten, anders is het denk ik voor de verwarmingsmatten niet goed.

Heel erg bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de tips, ik ga de 3 cm zandcement in de uitbouw doen met vervolgens gehele ruimte minimaal egalinelaagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik hoorde laatst iandnovdr fermacell platen om op te hogen
Lijkt relatief makkelijk aan te leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-05 07:38
Ik heb iets soortgelijks gedaan met snel beton, varieerde van 3 tot 4 cm op een opervlakte van 12m2. Bij mij liggen daarover weer noppen issolatieplaten 1cm en daarover vloerverwarming en 5 cm cementdekvloer

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1020671

Beton/Zandcement inderdaad.

Qua dikte gaat het om de totaaldikte. Als je 3cm zandcement op 'gewone grond' stort, kun je problemen verwachten. Maar dat is iets heel anders dan een reeds bestaande gestortte ondervloer verhogen.
Pagina: 1