Toon posts:

Macbook Pro 13inch mid 2012 herkent SSD niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Samsung EVO 850 500GB SSD gekocht, en mijn oude HDD overgezet met behulp van Time Machine naar een externe harde schijf.
Als ik de laptop opstart krijg ik het keuzemenu om een backup terug te zetten via Time Machine. De externe harde schijf met backup is aangesloten tijdens het opstarten.
De laptop kan alleen niet de schijf (SSD) vinden waarop de backup gezet moet worden.

Ik heb nu mijn oude HDD weer teruggezet en mijn laptop werkt weer zoals vanouds (traag maar hij doet het).
Ik concludeer hieruit dus dat het aan mijn SSD ligt, en niet aan mijn laptop.

Ik hoop dat iemand op dit forum mijn probleem herkent en kan oplossen!

Brun

P.S.
Ik ben niet heel erg technisch onderlegd betreft laptops.

Alle reacties

• Dutch_Celt
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Dutch_Celt

Jollygood

Wordt de ssd wel in disk utility herkend?

Zo, ja, wellicht nog formatteren (naar journaled) en partioneren?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

Hoe moet ik dit precies doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:11

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2017 @ 20:22:
Bedankt voor je reactie.

Hoe moet ik dit precies doen?
Command+R inhouden bij het aanzetten. Je zal de schijf via schijfhulpprogramma eerst moeten formatteren als macOS Extended Journaled of APFS. Anders zal-ie niet bruikbaar zijn.

Hoe je dit doet weet ome Google verder wel :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2017 @ 20:04:
…en mijn laptop werkt weer zoals vanouds (traag maar hij doet het).
Is dit "traag" dusdanig dat het storend is én is het wisselend? Dan zou het maar zo de kabel tussen moederbord en SSD kunnen zijn.

Doe de SSD even in een USB behuizing, start er van op met de ALT toets ingedrukt en kijk wat er gebeurt. Als je MacBook gewoon opstart weet je dat het aan de kabel ligt die stuk is.

Deze kabel is een bekend euvel bij 2012 modellen. Kabeltje kost bij ifixit.com $45, bij Nederlandse onderdelenwinkels ongeveer €50. Als je de SSD zelf kunt vervangen dan kun je dat kabeltje ook zelf vervangen.
https://www.ifixit.com/Gu...e+Cable+Replacement/10379

[ Voor 17% gewijzigd door sypie op 21-12-2017 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rexgildo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-07 15:21
@sypie wel lezen, TS geeft aan dat na inbouw van de oude HDD de laptop weer werkt 'zoals vanouds (traag maar hij doet het)'. Waarom bouw je een SSD in? Voor de snelheid. Om dan meteen naar het kabeltje te wijzen is een vreemde conclusie. Het meest voor de hand liggend is dat TS verwijst naar de staat van de machine die hij/zij probeert te verbeteren.
Antwoord van nelizmastr is het juiste.

edit: spelfout
edit 2: uitleg toegevoegd

[ Voor 47% gewijzigd door rexgildo op 23-12-2017 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Kabeltje beschadigt makkelijk en het hoeft niet te betekenen dat er helemaal niks meer aan data doorheen komt. Ik heb exemplaren gezien waarvan de kabel ook verrot was een de boel gigantisch traag ging.

Het minste wat je dan kunt proberen is diezelfde schijf vanaf USB gebruiken. Is die dan met zo traag dan kun je de kabel uitsluiten. Is die dan wel snel dan heb je je boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

rexgildo schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 14:45:
@sypie wel lezen, TS geeft aan dat na inbouw van de oude HDD de laptop weer werkt 'zoals vanouds (traag maar hij doet het)'. Waarom bouw je een SSD in? Voor de snelheid. Om dan meteen naar het kabeltje te wijzen is een vreemde conclusie. Het meest voor de hand liggend is dat TS verwijst naar de staat van de machine die hij/zij probeert te verbeteren.
Antwoord van nelizmastr is het juiste.

edit: spelfout
edit 2: uitleg toegevoegd
1. Een antwoord is pas het juiste als het de vraag heeft beantwoord.
2. Het zou je sieren als je ruimte liet voor de mogelijkheid dat je zelf iets niet weet of over het hoofd ziet.
3. Waarom moet het toch altijd zo hatelijk hier? Merry Christmas, joy to the world, etc. etc. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexgildo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-07 15:21
@rvanpruissen Mocht mijn comment zo over gekomen zijn dan was dat niet de bedoeling. Maar gezien de aanwezige informatie, zij het met een enkele hiaat, is het antwoord van nelizmastr de juiste.
Probleemoplossing gaat vaak over het uitsluiten van oorzaken op basis van dat wat je wel weet. Wat sypie aangaf is inderdaad een bekend probleem en het klopt ook wat hij/zij aandraagt als oplossing, als TS problemen had ervaren met de SSD waarop een werkende installatie draait. Maar dat is gezien de info van TS niet het geval.

Vandaar mijn reactie. Veel probleemoplossingen aangedragen via fora leiden je op een 'wild-goose-chase' als vragensteller. Op basis van de gegevens is de allermeest voor de hand liggende reden de ongeformatteerde SSD ten tijde van de poging om de TM-backup te migreren naar de SSD. Natuurlijk kan het zijn dat er een 'exotischer' probleem of bug aan ten grondslag ligt maar obv van wat iedereen kan lezen is er (nog) geen aanleiding om dat te denken/te vermoeden. Dat vereist wél dat je leest wat er staat. Dat wilde ik zeggen, aangezien ik er vanuit ga dat iedereen met de beste bedoelingen oplossingen aandraagt. Maar dat vereist wel dat je goed leest welke stappen er doorlopen zijn met welk resultaat.

Edit: Om het verder te verduidelijken; het heeft pas zin om aan het kabeltje te gaan denken als TS een werkende installatie op de SSD draaiende heeft als die SSD ingebouwd is en het systeem dan nog (steeds?) heel traag blijkt te werken.

Dus nogmaals, als dat hatelijk overkwam, mijn welgemeende excuses, dat zal ik in het vervolg proberen te vermijden.

[ Voor 8% gewijzigd door rexgildo op 23-12-2017 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Gelukkig reageert TS hier net zo enthousiast als bij de Apple buren: https://www.onemorething....id-2012-herkent-ssd-niet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-10 07:56
Stappenplan:

1. Kijken of de SSD herkend in schijfhulpprogramma, zo ja dan moet deze geformatteerd worden.

2. Wanneer de SSD niet herkend wordt in schijfhulpprogramma, deze testen middels een USB connectie aansluiten en kijken of deze dan herkend wordt. Zo ja, dan is de sata-kabel niet in orde. 50 euro in NL, 5 euro in China.

3. Wordt de SSD niet via de SATA noch USB herkend in schijfhulpprogramma dan heb je waarschijnlijk een defect exemplaar gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJoe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-09 00:07
Je SSD wordt pas herkent als deze geformatteerd is voor gebruik met OSX.
Pagina: 1