Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aankoopadvies: Systeemcamera

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pont Max
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12-05 19:42
Ik ben op zoek naar een goede systeemcamera om alle huidige camera's in huis mee te vervangen. De afgelopen drie dagen ben ik bezig geweest met het doorlezen van artikelen, blogs en reviews. Heb diverse verkoopfilpmjes, vlogs en demonstratievids gekeken maar de keuze wordt er niet makkelijker op. En mijn ervaring is nu eenmaal dat het advies hier vaak erg goed is, dus dan maar een topic er aan wagen.

Na het doornemen van de specificaties van zowel de compactcamera (heb er hier nog vier liggen die allemaal weg mogen), systeemcamera en DSLR ben ik er in ieder geval uit dat het een systeemcamera moet worden. Die is relatief compact maar kan zich meten aan de kwaliteit van een DSLR tegen een (wederom relatief) betaalbare prijs.

Waar het mij om gaat zijn bovenal kwalitatief zeer goede plaatjes met een hoog "Wow" effect. Wil uiteindelijk een hele reeks foto's maken die ik met trots aan de muur van de woonkamer kan hangen. Dat is me tot nu niet gelukt met het oude materiaal. (dat ik ze alsnog moet nabewerken in Adobe is niet uitgesloten)

Maar of ik nu een camera met APS-C sensor, MFT of Full Frame moet nemen???

In mijn zoektocht door het woud van camera's ben ik de volgende modellen tegen gekomen waarna ik benieuwd was.

#ProductPrijs
1Olympus OM-D E-M10 Mark III Pancake Kit Zwart€ 731,07
1Panasonic Lumix G DMC-G7 + 14-42mm f/3.5-5.6 Zilver€ 649,-
1Sony A7 Zwart€ 775,-
1Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart€ 549,-

Wat ik nu graag van jullie zou willen weten is waar ik het beste mee af ben. Alle tips en ervaringen zijn welkom. Een wat goedkopere body met een dure lens, duurdere body met een wat eenvoudigere lens of zijn er complete kits te koop die het uitstekend doen?
Ik hoef niet perse het nieuwste van het nieuwste (mag natuurlijk wel), zo lang het maar goed is en doet wat het moet doen.

V.w.b. de specificaties van de nieuwe camera zijn:
...mijn wensen
  1. Spat en stof waterdicht
  2. Tegen een stootje kunnen
  3. Objectieven van meerdere merken uitwisselbaar (althans genoeg keuze uit objectieven)
  4. minimaal 5 fps
  5. hoog aantal autofocuspunten
  6. 4K (of vergelijkbare) video opname kwaliteit
  7. touchscreen
...mijn eisen
  1. Zeer lichtgevoelig (moet goede foto's in het donker met weinig licht kunnen maken
  2. Scherpte diepte
  3. Wifi
  4. Kwalitatief
  5. snel
...wat ik er mee ga doen:
  • Natuurfotografie in de schemer/donker
  • Portretten
  • Macro (uiteindelijk)
  • ...en de rondrazende kids op de regelmatige verjaardag natuurlijk
Ik snap dat er natuurlijk niet aan al mijn wensen voldaan kan worden, dus het is maar een richtlijn.

Prijs had ik overigens nog niet echt voor ogen. Ik moet alleen de vrouw (na het maken van de keuze) nog gaan overtuigen. Dat lukt met drie cijfers wat makkelijker dan daar boven. (gelukkig verkopen ze de body's en lenzen eventueel los van elkaar) ;)
Wat zijn de voor en nadelen en waar kan ik nog jaren mee vooruit? Ik hoor graag van jullie en alvast veel dank voor de reacties.

Alle reacties

• Robbie521
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 12-08 19:03
Nou schrijf je ook de A7 op alleen zit hier geen objectief bij. Wat zou je hier ook bij gaat nemen dat ga je onder de 4 cijfers niet redden.

Heb je al ervaring met een van de 3 merken?

• Pont Max
Duidelijk. Maar dat leg ik later dan wel uit ;)
Ben nu vooral nog even breed aan het kijken. De A7 was gewoon iets wat ik tegen gekomen ben en er wel interessant uit zag. Heb me nog nergens specifiek op gefocused.

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 13:57
De wensen / eisen in je lijst wijken flink uit een. Voor een goed advies is een budget onontbeerlijk.

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 21:16

sys64738

Press play on tape

quote:
Waar het mij om gaat zijn bovenal kwalitatief zeer goede plaatjes met een hoog "Wow" effect. Wil uiteindelijk een hele reeks foto's maken die ik met trots aan de muur van de woonkamer kan hangen.
Dat kan met elke camera. Het is vooral belangrijk om te investeren in het onderdeel dat 15 cm achter je camera zit: yep, je brein.

Met de juiste skills, techniek en inzichten kom je veel verder dan een peperdure camera. Je kunt best een Sony A7R III kopen (een geweldige camera) maar daar komen ook niet vanzelf briljante foto's uit rollen helaas (of gelukkig eigenlijk). Een Mont Blanc pen maakt je ook geen Ernest Hemmingway.

Daarnaast zeggen specs vrij weinig en gaat het om het gevoel en het plezier dat een camera je geven. Dus ga naar een lokale cameraboer en probeer eens wat toestellen die binnen je budget vallen. En als je weinig scherptediepte en fotograferen bij weinig licht inderdaad echt belangrijk vindt, zou ik niet naar de kitlenzen kijken maar eerder naar snelle primes, ongeacht welke camera het uiteindelijk wordt.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21-08 20:38

Deathchant

Don't intend. Do!

Wil je nabewerken? Zo nee, kijk dan ook eens naar Fuji. Zij hebben erg mooie, zo niet, de beste JPG output. Niet alleen qua detail maar ook kleuren. XT-20 + 18-55/2.8-4 zou een goeie combi kunnen zijn.

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:43
Qua (betaalbare) lenzen, water- en stofdicht, een touchscreen en 4K kan je de sony alpha 6000 denk ik wel afschrijven. Ik ben zelf erg tevreden over de camera, maar dat zijn features die er gewoon niet op zitten.

OK, lenzen natuurlijk wel, maar het Sony aanbod is best wel aan de prijs. Dat zou voor mij de reden zijn om ze niet meteen verder aan te bevelen, maar inderdaad ook eens naar andere modellen te kijken.

De Fujis zijn zeer zeker ook interessant om eens te bekijken. De X-20, maar ook de X-10 of de X-T1, X-T2 komen heel goed weg! Lenzen zijn ook prijzig, maar er zitten dan ook pareltjes tussen.

Ik vind deze pagina een vrij goed overzicht bieden over de verschillende camera's en opties, kan me er goed in vinden: https://www.switchbacktravel.com/best-mirrorless-cameras

Garyu wijzigde deze reactie 21-12-2017 23:33 (18%)

• Pont Max
quote:
sys64738 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 21:51:
Daarnaast zeggen specs vrij weinig en gaat het om het gevoel en het plezier dat een camera je geven. Dus ga naar een lokale cameraboer en probeer eens wat toestellen die binnen je budget vallen. En als je weinig scherptediepte en fotograferen bij weinig licht inderdaad echt belangrijk vindt, zou ik niet naar de kitlenzen kijken maar eerder naar snelle primes, ongeacht welke camera het uiteindelijk wordt.
Investeren in mijn brein, check. Ben er mee bezig.
Vwb de lokale cameraboer is degene met een redelijk aanbod 22km verderop. Daar wil ik uiteindelijk ook wel mijn camera gaan halen maar wil er ook eigenlijk maar 1 keer komen (goede uitleg, advies, aanschaf). Daarom wil ik echter wel goed beslagen ten ijs komen want het is een behoorlijke uitgave. Die doe ik liever met enige voorkennis en mentale bagage zodat ik daar ook wat specifieke en gerichte vragen kan stellen. Vandaar de vraag hier ook.

Geen kitlens was ik eigenlijk ook al over uit. Heb je wat advies over een 'snelle prime'?
quote:
Ik denk het wel. Zou het liefst zowel RAW als JPEG kunnen maken voor verschillende doeleinden.
quote:
Garyu schreef op donderdag 21 december 2017 @ 23:27:
Qua (betaalbare) lenzen, water- en stofdicht, een touchscreen en 4K kan je de sony alpha 6000 denk ik wel afschrijven. Ik ben zelf erg tevreden over de camera, maar dat zijn features die er gewoon niet op zitten.
Die vallen onder de wensen he. Ik weet dat die ook lang niet allemaal aanwezig kunnen zijn. Maar het zou mooi zijn als het kan. Een goede camera zonder? Ook goed. Concessies zijn mogelijk.
De eisen daarentegen, moet aan voldaan worden.
quote:
Garyu schreef op donderdag 21 december 2017 @ 23:27:
Ik vind deze pagina een vrij goed overzicht bieden over de verschillende camera's en opties, kan me er goed in vinden: https://www.switchbacktravel.com/best-mirrorless-cameras
Bedankt voor je tip. Zal meteen gaan lezen

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 09:28
"De beste camera" is volgens mij niet zo zwart-wit. Er is geen "beste camera", er zijn een heleboel goede camera's met vaak kleine en soms grote verschillen in wat ze kunnen. Voor de doorsnee gebruiker zijn die verschillen van minder belang en veel kan (deels) gecompenseerd worden door slim gebruik van de camera.

Waar je naar moet kijken is het lenzen en accessoire aanbod, hoe eenvoudig de camera instellingen veranderd kunnen worden en hoe de camera in de hand ligt. Dat eerste kun je online uitzoeken, maar zit bij de meeste fabrikanten wel goed, zeker de gevestigde orde canon en nikon. Die laatste twee zul je vooral zelf moet ervaren in de winkel.

Zelf ben ik na veel lezen tot de conclusie gekomen dat ik een Fuji xt20 wilde. Zeer leuke camera, met praktische bediening zonder te hoeven verdwalen in onlogische menu's. Zeer mooi lensaanbod, maar wel duurder dan canon en nikon. De grip van de camera is echt minimaal, ook bij relatief kleine handen. Ik heb dan ook snel een handgreep (fuji mhg-xt10) gekocht, wat het weer prima maakt, maar nog steeds niet zo goed als een doorsnee dslr.

Zoals gezegd, de mooiste foto's worden gemaakt door je camera en diens mogelijkheden (én onmogelijkheden) door en door te kennen. Daarnaast spelen accessoires zoals statief en flitser vaak ook een belangrijke rol. Als ik jouw onderwerpenlijst er even bij pak, wordt de kwaliteit van de foto's (naar mijn idee) vooral bepaald door:
  • Natuurfotografie in de schemer/donker
  • statief!, onderbelichting, evt flitser en evt ND filter
  • Portretten
  • lens, flitser
  • Macro (uiteindelijk)
  • dedicated lens, of extension tube, of voorzetlens (dacht ik)
  • ...en de rondrazende kids op de regelmatige verjaardag natuurlijk
  • lichtgevoelige (snelle) lens, iso kwaliteit camera, evt hoge burst rate camera

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21-08 15:30

Koeitje

Back-up tiems now?

Ik zie dat je scherptediepte zoekt, mijn advies zou dan ook zijn om te kiezen voor een compact camera. Dan heb je flink wat meer scherptediepte.

• Pont Max
Gisteren toch maar even naar de cameraboer gereden. Ik ben uiteindelijk voor de Olympus OM-D E-M10 mark 3 gegaan met een 12-40 Olympus pro lens.

Als het goed is kan ik hier jaren mee vooruit. Binnenkort nog even terug voor een cursus voor de zaken die ik nog niet zelf uit had kunnen vinden.

En nu kan de hele zoektocht in het woud van instellingen beginnen.

Pont Max wijzigde deze reactie 23-12-2017 08:43 (43%)

• KraveN
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:15
Gefeliciteerd en veel plezier met de aankoop!

Wat heeft de doorslag gegeven om voor de Olympus te gaan?

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 15-08 17:29
Ik zit zelf te kijken naar een Fujifilm X-T20 + 18-55mm f/2.8-4.0. Uitstekende camera, uitstekende lens en een erg sterk lenzen aanbod. Het enige wat mij nu nog tegen houd is dat hun lenzen vrij duur zijn (vergeleken met Sigma's en Nikon/Canon primes), maar de kwaliteit is er zeker. Mocht ik voor Fujifilm gaan wordt het eerst een Fujifilm 35mm f/1.4, met daarna eventueel Fujifilm 23mm f/2 en Fujifilm 50mm f/2 erbij. Maar zoals je ziet is dat 3x 400 tot 500 ekkies, dus niet gratis.

Review | Videoreview

Andere optie is voor mij de Sony A6300 met 18-105mm f/4 en Sigma 30mm f/1.4. Ik zou graag een A6500 willen (in-body stabilisatie vooral, maar ook touchscreen en AF) maar geen budget voor. Als Sony nu eens een 16-50mm f/2.8 en een paar goedkope primes zou maken...

Edit: Eerst lezen... @Pont Max Goeie keus, vooral van die lens ga je nog erg lang plezier hebben! :)

Balance wijzigde deze reactie 23-12-2017 16:37 (3%)

• Pont Max
quote:
KraveN schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 15:09:
Gefeliciteerd en veel plezier met de aankoop!

Wat heeft de doorslag gegeven om voor de Olympus te gaan?
Dank je wel! :)

Eigenlijk was de verkoper in de winkel degene die de doorslag gaf met het advies. Was een hele relaxte en rustige kerel (tegenovergestelde van een typische verkoper... hou ik wel van)
Hij gaf aan dat ik vwb de lichtgevoeligheid écht bij Sony moest zitten. Alleen daar zijn de lenzen erg groot en erg duur van.
Panasonic was veel meer (gericht op) voor het film gebeuren dus maar net waar ik de nadruk op wilde leggen.
Bij mij is dat fotografie en daarnaast af en toe wat filmen dus dan viel Panasonic al af. Sony leek me wel wat maar de dure lenzen hebben me toch laten kiezen voor Olympus. Hij was daar zelf in ieder geval erg over te spreken.

Ik heb de M5 en de M10 vast gehad. De M5 was net wat beter, had een kantelbaar en draaibaar scherm. En was ook nog eens, icm mijn lens, volledig waterdicht. Alleen dat voor een meerprijs van €250. Aangezien ik nu al royaal over budget ben gegaan uiteindelijk de knoop doorgehakt voor de M10.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Gefeliciteerd met je mooie aankoop. Ga je zekerweten veel plezier aan beleven. En over het algemeen zijn cameraverkopers relaxed en vakkundig (tenzij je naar de mediamarkt gaat natuurlijk :-)).

Als volgende investering zou ik gaan sparen voor een leuke prime. Bij voorkeur een pancake.

En natuurlijk niet vergeten de mooie platen die je gaat schieten hier te posten.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• Pont Max
Dank je wel. En ik ga zeker wat posten als ik wat heb om trots op te zijn.

Nog een vraag over evt een tweede lens. Wat voor pancake zou ik moeten hebben om iets te kunnen wat ik met mijn huidig objectief niet kan?
(Een lumix 20mm f1.7 l voor portretten en macro bijvoorbeeld?)

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 13:57
Voor portretten(en dan bedoel ik portretten waarbij het gezicht ruim het grootste deel van het beeld inneemt) is 20mm te weinig. Je moet dan zo dichtbij staan dat het perspectief slecht wordt, grote neus en kleine oren.

Probeer eens met je huidige aankoop bij de grootste en kleinste beeldhoek een gezichtvullend portret te maken.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Ik zou inderdaad eerst even kijken welk brandpunt je favoriet wordt en dan een prime kopen.

Die 20mm is geweldig. Heerlijk compact en perfecte compagnon voor je em10. Portretten doet ie best wel ok hoor maar dan vooral inclusief bovenlichaam. En is ook geweldige all round / straat lens. Voor portretten van alleen gezicht is de Olympus 45mm 1.8 super goede keuze.

Primes hebben als voordeel dat ze sneller zijn. En minder scherpte diepte opleveren.

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Laptops

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True