Ik ben momenteel bezig met het schrijven van een programma dat een koppeling maakt met een database. Hierbij gebruik ik try-catch-finally om exceptions af te handelen. Het probleem: de handling gebeurt in de Form-klasse, terwijl de connectie met de database in een andere klasse gebeurt.
Ik wil dat als de exception voorkomt de verbinding gesloten wordt. Met connection.Close(). Alleen heb ik geen idee hoe ik dat vanuit een andere klasse doe. Kan iemand mij dit vertellen?
Ter info: ik weet wel hoe je een koppeling tussen twee klassen maakt. Ik ging ervan uit dat het met connection.Close() wel (grotendeels) hetzelfde zou werken, maar dat bleek dus niet zo. Wellicht zie ik hierbij iets over het hoofd?
Voor de goede orde even de betreffende code uit de Form1-klasse:
Ik wil dat als de exception voorkomt de verbinding gesloten wordt. Met connection.Close(). Alleen heb ik geen idee hoe ik dat vanuit een andere klasse doe. Kan iemand mij dit vertellen?
Ter info: ik weet wel hoe je een koppeling tussen twee klassen maakt. Ik ging ervan uit dat het met connection.Close() wel (grotendeels) hetzelfde zou werken, maar dat bleek dus niet zo. Wellicht zie ik hierbij iets over het hoofd?
Voor de goede orde even de betreffende code uit de Form1-klasse:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| try { Database db1 = new Database(); lblAantal.Text = db1.GetCount().ToString(); Database db2 = new Database(); lblAantalDB.Text = db2.GetCountDB().ToString(); } catch (SqlException) { MessageBox.Show("Er kan geen verbinding worden gemaakt met de database", "Error", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Error); } finally { } |
[ Voor 30% gewijzigd door DutchDeafBoy op 21-12-2017 18:52 ]
LG OLED55C9PLA | iPhone 15 Pro Max | 11-inch iPad Pro (2024) | Apple Watch Series 10