Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

4k + HD audio via oudere receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kipsofthemud
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 27-03 13:50
Hey mensen,

Ik zit met het volgende probleem: Ik heb een 4K ondersteunende TV (Panasonic Viera nog iets CX680) en een receiver die HD audio formaten ondersteunt (ook Dolby Atmos) maar geen 4K beelden ondersteunt. Mijn mediaspeler/server heeft slechts een Celeron G1620 aan boord maar dat is tot nu toe genoeg geweest voor 1080p films.

Ik wil eigenlijk met een zo klein mogelijke investering overstappen naar het afspelen van 4K films. Ik weet dat ik dus OF een mobo+cpu+geheugen (ddr4) upgrade moet doen naar bijv Kaby Lake, of een 1050 of vergelijkbare AMD variant moet kopen, hoewel ik met dat laatste, wat stroomverbruik betreft, minder gelukkig mee zou zijn.

Ik heb begrepen via een aantal google zoekopdrachten dat standaard 'passieve' HDMI splitters geen 4K signaal zouden doorgeven naar mijn TV omdat er teruggeschaald wordt naar 1080p omdat mijn receiver alleen dat weer kan geven, en dat zou dus de bottleneck zijn in dit geval. Ondanks dat ik dus 1 signaal naar de 4K tv zou laten gaan, voor beeld, en 1 signaal naar de receiver voor de HD audio. Dan zou ik uitkomen op een dure (100+ euro) splitter die wel het beeld afhankelijk van het geluid zou kunnen sturen + de hardware upgrade.

Is het mogelijk om d.m.v. bijvoorbeeld een videokaart met 2 HDMI uitgangen zowel het 4K beeld als de HD audio naar beide apparaten te sturen, waarbij de receiver dus eigenlijk niet gebruikt wordt als output naar de TV, maar enkel als input voor de HD audio? Of is er een andere oplossing?

Ik zou wel het 4K beeld naar de TV kunnen sturen en dan via de audio out op de TV Dolby Digital of DTS naar de versterker kunnen laten doorsturen, maar dan heb ik dus geen HD audio. ARC ondersteunt (i.i.g. op mijn TV) geen HD audio. Dus dat is helaas ook geen optie.

Alle reacties

• EricDH
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 09:22
Is een 4k HDMI audio scrubber of extractor geen optie? Dan gaat het (4k) beeld door naar de tv en audio naar je receiver? Ik durf alleen niet te zeggen of die dingen ook HD audio formaten ondersteunen.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 31-03 21:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een splitter / audio extracter was ook het eerste waar ik aan dacht.
Welke receiver heb je? Ondersteunt die wellicht 4K passthru wel maar alleen upscaling niet?

Sowieso zou je even kunnen testen of jouw CPU krcahtig genoeg is om 4K af te spelen. Zo ja, zou je een simpele tweede videokaart kunnen overwegen. Stuur je met de ene het videosignaal mee naar de TV, en met de andere de audio naar je receiver. Moet je wel een videokaart hebben die ook audio door kan sturen.

Wat ik me vder ineens bedenk: extra videokaart is ook even de vraag of die de Dolby HD formaten kan herkennen en door kan sturen. Ligt vaak aan het al dan niet aanwezig zijn van een licentie. Als die er niet is krijg je wel het signaal, maar alleen in bitstream en moet je je receiver zelf op het juiste signaal zetten. Das ook niet handig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online
Hoe belangrijk is die HD audio? Je kan je ook afvragen of je er die moeite echt in wil gaan steken. Op de gemiddelde audio-set hoor je het verschil tussen een regulier DTS spoor en een DTS-HD spoor niet

• The Eagle

The Eagle

Zie ook 4K beeld en HD resolutie geluid splisen
Iets zegt me dat we deze vraag vaker voorbij gaan zien komen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• kipsofthemud
quote:
D vd V schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:58:
Hoe belangrijk is die HD audio? Je kan je ook afvragen of je er die moeite echt in wil gaan steken. Op de gemiddelde audio-set hoor je het verschil tussen een regulier DTS spoor en een DTS-HD spoor niet
Ik heb dan ook geen gemiddelde audio-set ;) + ik wil graag 7.1 behouden, want dat vind ik in films waarin het goed is uitgewerkt wel een meerwaarde.

• The Eagle

The Eagle

Roep eens naam en rugnummer van je receiver en speakers dan ;)

• kipsofthemud
quote:
The Eagle schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:55:
Een splitter / audio extracter was ook het eerste waar ik aan dacht.
Welke receiver heb je? Ondersteunt die wellicht 4K passthru wel maar alleen upscaling niet?

Sowieso zou je even kunnen testen of jouw CPU krcahtig genoeg is om 4K af te spelen. Zo ja, zou je een simpele tweede videokaart kunnen overwegen. Stuur je met de ene het videosignaal mee naar de TV, en met de andere de audio naar je receiver. Moet je wel een videokaart hebben die ook audio door kan sturen.

Wat ik me vder ineens bedenk: extra videokaart is ook even de vraag of die de Dolby HD formaten kan herkennen en door kan sturen. Ligt vaak aan het al dan niet aanwezig zijn van een licentie. Als die er niet is krijg je wel het signaal, maar alleen in bitstream en moet je je receiver zelf op het juiste signaal zetten. Das ook niet handig.
Ik heb een Pioneer VSX-922 ( Link ) Ik ben er vrij zeker van dat deze geen 4k passthrough doet, aangezien de maximale resolutie van mijn HTPC ook maar 1920x1080p is. De CPU is zeker niet krachtig genoeg voor 4K, daarom moet ik sowieso upgraden naar een dedicated GPU of kaby-lake processor + mobo + ddr4 geheugen bijvoorbeeld.

Dat van de videokaart en HD formaten weet ik niet, dat moet ik even uitzoeken, thanks.
quote:
The Eagle schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 09:18:
Roep eens naam en rugnummer van je receiver en speakers dan ;)
Ik heb een Jamo S626 set met een leuk woofertje erbij en 2 extra bookshelf speakers voor de zij-kanalen (voor 7.1). Niet per se high end, maar zeker beter dan wat er in het gemiddelde huishouden aanwezig is. Ik heb vrienden het verschil laten horen tussen een DD en DolbyTruHD intro van Transformers Dark of the Moon en ik ben niet de enige die dat verschil hoort. Ook op mijn setje :)

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 10:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yep, de mixen kunnen simpelweg anders zijn. Het is niet perse de compressie die het anders maakt, maar meer speakerkanalen en meer aandacht aan de mixing kan een HD signaal beter maken. Ik snap dat je niet wilt inleveren op mogelijkheden.

Ik zou eerder vraagtekens zetten bij de focus op 4K. Weinig films, en alleen als je met je neus op een scherm zit, kan je die resolutie onderscheiden van full HD met video. Maarja, wie ben ik :P.

• The Eagle

The Eagle

Vraag me af of je het verschil wel hoort tussen DTS en TruHD. Zelf geen ervaring mee overigens, dus dat zou je moeten testen.
Die Pioneer is iig te oud om 4K te snappen, ook bij passthru. Als je mazzel hebt werkt het maar ben bang van niet. Als je 100+ euro moet uitgeven om een splitter te kopen, zou ik eerlijk gezegd een andere receiver overwegen.

Verder met JvS. Vraag me af of je het ziet en of het de investering loont.

• kipsofthemud
Ik heb een Geforce 1030 besteld voor in de HTPC. Deze heeft een HDMI 2.0b en een Displayport uitgang. Ik hoop mijn probleem op te kunnen lossen door het beeld via de HDMI 2.0 poort direct naar mijn TV te laten gaan, en het geluid via de onboard HDMI van mijn moederbord. Als dit niet werkt kan ik nog een DP naar HDMI converter proberen, of een splitter. Voor 70 euro inclusief verzendkosten leek mij dit de makkelijkste en goedkoopste oplossing :) Ik zal nog even rapporteren over mijn bevindingen, zodat anderen er misschien ook nog wat aan hebben.

Bedankt voor jullie input!

• kipsofthemud
De 1030 is geinstalleerd - Ik heb nu zowel 4k beeld als DTS-HDMA/Atmos 7.1 geluid omdat het beeld via de 1030 (HDMI direct naar tv) gaat, en het geluid via de onboard HDMI naar de receiver :) Dat heeft een hoop geld gescheeld t.o.v. een nieuwe reciever :)

• flipper0007
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 04-07-2019
Beste kipsofthemud,

Dus mijn hdmi van mijn 2080 ti kaart, naar mijn 4k monitor aansluiten, en de hdmi aansluiting van mijn moederbord naar de reciever aansluiten? En dan zou ik mijn 4k hoog behouden, en mijn geluid de nodige sound effecten doorkrijgen, zoals dolby atmos, tru-hd, HTX,...? :)

• kipsofthemud
flipper0007 schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:51:
Beste kipsofthemud,

Dus mijn hdmi van mijn 2080 ti kaart, naar mijn 4k monitor aansluiten, en de hdmi aansluiting van mijn moederbord naar de reciever aansluiten? En dan zou ik mijn 4k hoog behouden, en mijn geluid de nodige sound effecten doorkrijgen, zoals dolby atmos, tru-hd, HTX,...? :)
Zo heb ik het gedaan inderdaad, en bij mij werkt het :) Wel de juiste instellingen gebruiken bij bijvoorbeeld Kodi (passthrough naar de receiver, bij mij via WASAPI)

• flipper0007
Dit is mijn pc die ik zal bestellen + mijn monitor + home cinema met versterker.

Intel i9 9900K

Gigabyte Z390 AORUS ELITE (Z390,S1151,ATX,DDR4)
Corsair Cooling Hydro Series H100X 2x120mm Watercooler
2x DDR4 8GB PC 2666 CL16 CORSAIR VengeanceT Black retail
SSD 500GB Samsung 2,5" (6.3cm) SATAIII 860 EVO Basic B2B
Seagate 8.9cm (3.5") 2TB SATA3 BarraCuda 7200 256MB intern bulk
Gigabyte RTX2080 Ti Windforce 11G 11264MB,PCI-E,HDMI,3xDP
DVD brander LiteOn iHAS124
be quiet! Pure Base 600 Black
be quiet! Straight Power 11 750W 80+ Gold modulaire voeding
Windows 10 Home ESD

Monitor Iiyama 4k 32"

Home cinema set: Onkyo HTS-7805

Dus ik zal dit zo kunnen aansluiten? Maar van die instellingen dat is chinees voor mij (Kodi passthrough naar de receiver, bij mij via WASAPI

;)

• kipsofthemud
Zou gewoon moeten lukken ja :) qua instellingen bedoelde ik dat je wel moet zorgen dat het geluid naar de receiver gestuurd wordt :) dus als je bijvoorbeeld een film gaat kijken, en je gebruikt Kodi (naar mijn mening het beste home cinema programma), dan moet je wel de instellingen goed zetten :)

• flipper0007
Nog één vraag, als ik het zo ga aansluiten is het geluid alleen voor films of ook voor games? Of moet ik weer een andere instelling aanpassen als ik een game ga spelen?

Gtn, ;)

• kipsofthemud
zou voor games ook gewoon zo moeten zijn, al hangt het van de game af wat voor soort geluidsformaat deze ondersteunt, volgens mij is dat vooral gewoon DTS en Dolby Digital, niet de "High definition audio" formaten als DTS-master audio en TrueHD

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

@flipper0007
Voor het vervolg:
Topics kicken en daarna kapen is niet de bedoeling. Zeker niet als je dat bij meerdere topics doet en daardoor crosspost.

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DingieM
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23-02 18:20
Ik wil mijn nVidia Shield TV gebruiken om 4k content af te spelen op de nieuwe 4k televisie, en tegelijkertijd ook genieten van HD audio.

Mijn huidige receiver kan geen 4k doorlaten maar wel HD audio verwerken.

Ik hoop dit op te kunnen lossen door deze splitter te gebruiken: https://www.allekabels.nl...plitter-met-3d-en-4k.html
Dan zou 4k beeld direct naar de TV gaan en HD audio naar de receiver. De splitter is nog niet besteld.
Heeft iemand ervaring met deze splitter?

En voordat ik een vraag krijg over verschil tussen bijvoorbeeld DTS en HD audio: ja dat verschil kan ik duidelijk horen. HD audio heeft duidelijk betere volume verdeling en het audio "beeld" is hoorbaar zuiverder (objecten op afstand die geluid maken zijn echt zachter). DTS is dat niet en klinkt met de bass verzadigder.

• Puck
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:17

Puck

Don't be a Jerry

DingieM schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 13:04:
Ik wil mijn nVidia Shield TV gebruiken om 4k content af te spelen op de nieuwe 4k televisie, en tegelijkertijd ook genieten van HD audio.

Mijn huidige receiver kan geen 4k doorlaten maar wel HD audio verwerken.

Ik hoop dit op te kunnen lossen door deze splitter te gebruiken: https://www.allekabels.nl...plitter-met-3d-en-4k.html
Dan zou 4k beeld direct naar de TV gaan en HD audio naar de receiver. De splitter is nog niet besteld.
Heeft iemand ervaring met deze splitter?
Het is mij ook volledig onduidelijk of iets dergelijks als zo'n soort splitter zal werken. Wat ik begrepen heb is dat het apparaat wat uitstuurt dan met beide HDMI apparaten handshaked en de laagst mogelijke HDMI versie pakt om het signaal aan te passen. Dit betekend dat je dan alsnog geen 4K HDR kunt uitsturen (iets wat TS ook benoemd).

Maar in hoeverre dit waar is weet ik niet. Er zijn blijkbaar splitters die dit wel kunnen maar die zijn alweer zo prijzig dat ik dat geld in dat geval liever zou investeren in een nieuwe receiver.

Anyway, ik ben dus ook benieuwd naar de ervaringen met goedkope HDMI splitters.

No, you're right. Let's do it the dumbest way possible because it's easier for you.

• DingieM
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23-02 18:20
Ik heb de vraag gesteld aan allekabels.nl of de door mij aangegeven splitter werkt. Ze hebben gezegd om naar deze te kijken: https://www.allekabels.nl...rmer-hdmi-naar-audio.html

Die ondersteunt geen HD audio stromen?

• kipsofthemud
DingieM schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:43:
Ik heb de vraag gesteld aan allekabels.nl of de door mij aangegeven splitter werkt. Ze hebben gezegd om naar deze te kijken: https://www.allekabels.nl...rmer-hdmi-naar-audio.html

Die ondersteunt geen HD audio stromen?
" Terwijl het beeldsignaal wordt weergegeven op een tv of monitor, kan het audiosignaal in digitaal (S / PDIF) of analoog (stereo) doorgegeven worden naar andere apparaten, zoals een koptelefoon of surround receiver. "

via SPDIF kan je geen HD audio doorsturen in ieder geval..

Ik denk dat je de andere die je linkte moet proberen, als het zowel een versterker als splitter is zou het wel moeten werken. Je kan hem altijd nog terug sturen :)

Het verschil met een actieve en passieve splitter is dat bij een passieve splitter de laagst ondersteunde (dus hdmi 1.4 denk ik dan in jouw geval) vanwege het HDCP protocol de bottleneck is en dus ook het beeld naar jouw TV via hdmi 1.4 wordt doorgestuurd.

Ik weet het niet zeker meer, maar toen ik dit allemaal probeerde uit te vogelen ten tijden van het starten van dit topic ben ik een paar keer die informatie tegengekomen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True