Grundfos Alpha 2 aan- en uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

• 3JL
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-05-2024
Hi,
Ik ben bezig om mijn huis slim te maken (obv Fibaro z-wave). En een van de stappen die ik aan het zetten ben is het regelen van de verwarming. Ik heb een aantal z-wave thermostaatknoppen en een relais om de CV in
/uit te schakelen besteld. (Een bypass is aanwezig.) Ik zit alleen met de vloerverwarming van de woonkamer: Als er nu een kamer boven verwarmd moet worden, springt de cv aan en wordt ook de woonkamer (mogelijk onnodig) verwarmd. Hieronder een plaatje van mijn vloerverwarming. Kan ik gewoon een wall plug plaatsen waarmee ik de pomp aan- en uitschakel? Dit werkt in principe hetzelfde als een pompschakelaar toch?

Het betreft een Grundfos Alpha 2 pomp. Nu heb ik begrepen dat je wel moet zorgen dat hij dagelijks even aan gaat om te voorkomen dat hij vastloopt - daar zorg ik dan sowieso voor.

Dank. J

Afbeeldingslocatie: https://forum.fibaro.com/uploads/monthly_2017_12/image.jpg.6e929ca8f6aaf438ea1eb52c66ce5307.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik doe exact hetzelde met een fibaro tussenstekker en een alpha 2 pomp.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• 3JL
Helder! Dank :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Welk domotica systeem gebruik je?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• 3JL
Fibaro HC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Kun je eens zo'n witte knop eraf halen (met onderste witte ring kun je hem losdraaien vermoedelijk) en kijken wat daaronder zit? Als dit een draaistift is dan zul je vermoedelijk andere afsluiters moeten monteren. De meeste actuators zijn bedoeld om op een thermostatische afsluiter gemonteerd te worden, ze drukken dan het pinnetje naar binnen (wat normaal de thermostaatknop doet). Eem draaistift kunnen ze niks mee.

Heb je een linkje/typenummer van de Z-Wave actuators die je hebt besteld?

[ Voor 113% gewijzigd door ThinkPad op 22-12-2017 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:04

Exigence

dnkroz

ThinkPadd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:56:
Kun je eens zo'n witte knop eraf halen en kijken wat daaronder zit? Als dit een draaistift is dan zul je vermoedelijk andere afsluiters moeten monteren. De meeste actuators zijn bedoeld om op een thermostatische afsluiter gemonteerd te worden, ze drukken dan het pinnetje naar binnen (wat normaal de thermostaatknop doet).

Heb je een linkje/typenummer van de Z-Wave actuators die je hebt besteld?
@jasperlevink wil niet de vloerverwarmingsgroepen besturen maar alleen de pomp van de vloerverwarming in en uitschakelen. Inschakelen als er warmtebehoefte beneden is, en uitschakelen als er géén warmtebehoefte beneden is. Mocht de CV ketel aanslaan als er alleen warmtebehoefte boven is, en dus niet beneden, dan schakelt de pomp dus niet in en wordt de benedenverdieping dus niet onnodig verwarmd. Mocht er dan weer warmtebehoefte beneden ontstaan dan schakelt de pomp gewoon weer bij en doet de benedenverdieping weer mee in het verwarmingscircuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Exigence Ik las 'Z-Wave thermostaatknoppen' en dacht dat hij die op de verdeler wilde aansluiten/monteren. Maar het gaat om thermostaatknoppen op radiatoren in elders in huis?

@jasperlevink Verduidelijking is gewenst, zoals je ziet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3JL
Hi @ThinkPad & @Exigence, bedankt voor het meedenken en sorry voor de verwarring.
@Exigence heeft het inderdaad bij het rechte eind. Ik ging ervan uit dat het voldoende is om de vloerverwarming aan of uit te schakelen. De thermostaatkranen zijn inderdaad bedoelt voor elders in het huis.

MBT de vloerverwarming zie ik geen noodzaak om bepaalde zones in of uit te schakelen (dat bedoelt @ThinkPad neem ik aan?). Op zich zou controleren van de temperatuur in het vloerverwarmingssysteem comfortabeler kunnen zijn? Het lijkt me dat de woonkamer beter op een continue temperatuur gehouden zou kunnen worden. Zou dat mogelijk zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 22:42

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Ik heb afgelopen maand contact gehad met Grundfos. Zij gaven aan dat dit type pompen niet meer dan 4 X per uur in-/uitgeschakeld mogen worden. Wellicht goed om daar rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@Ge2rt Gaven ze ook een reden daar voor? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Ik heb van mijn CV collega's juist te horen gekregen dat moderne pompen als de Alpha 2 niet meer dagelijks gestart hoeven te worden. Het aanloop koppel van deze pompen is dusdanig hoog dat eventueel roest wat zich in de pomp heeft gevormd of opgehoopt geen probleem meer is en dat de pomp gewoon loskomt.
De levensduur van de elektronica is afhankelijk van het aantal keer dat de pomp word ingeschakeld. Het snel opladen van de (gelijkstroom) condensatoren in de elektronica van deze pompen is gewoon niet goed voor de condensatoren. Hoe vaker je schakelt hoe korter de levensduur van de elektronica. Die 4 keer per uur zal het kantelpunt zijn waarbij de elektronica korter meegaat dan de besparing op de slijtage van de mechanische delen van de pomp aan levensduur zal besparen.
Voor dit soort pompen geldt eigenlijk grofweg: Aanzetten aan het begin van het stookseizoen en uitzetten aan het einde van het stookseizoen. Maar ik zou daar zelf iets mee verzinnen in de trend van "als de verwachting is dat er de komende 6 uur niet meer actief gestookt gaat worden zet ik hem uit".
Of "aanzetten zodra je gaat stoken en uitzetten zodra de nachtverlaging ingaat." Maar dat is wel een beetje afhankelijk van de snelheid waarmee de ruimte afkoelt en dus de buitenomstandigheden want misschien moet je wel doorstoken om de ingestelde nachttemperatuur te houden tot er de volgende dag weer omgeschakeld word naar de dagtemperatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door NBK op 23-12-2017 00:22 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-05 20:11
Helemaal waar. Het hele seizoen laten draaien. Die dingen hebben een super laag verbruik. Ik heb er drie. Twee voor de vloerverwarming en 1 voor het CV-circuit. Draaien meer dan zeven jaar elk seizoen. Totaal max. 21 Watt.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
pleio65 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 17:55:
Helemaal waar. Het hele seizoen laten draaien. Die dingen hebben een super laag verbruik. Ik heb er drie. Twee voor de vloerverwarming en 1 voor het CV-circuit. Draaien meer dan zeven jaar elk seizoen. Totaal max. 21 Watt.
Dat is 183 kWh (ongeveer 120 euro)

Ik schakel ze uit, ik heb geen exacte gegevens maar schat dat ze 70% van de tijd wel uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:41
120 euro voor 183kWh? Wek je zelf stroom op met een benzineaggregaat ofzo :P
Ik betaal daar 29 euro voor.

Een pomp die maar 7w verbruikt zou ik niet vaker dan een aantal maal per week schakelen. Ik zou hem zeker niet de hele dag gaan schakelen ivm bovengenoemde reden. Zeker omdat het geen 183kWh (voor 3 stuks) is maar eerder minder dan de helft gezien ze in de zomer doorgaans uit staan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Pompen staan ongeveer zes maanden per jaar aan.

24 uur x 30 dagen x 6 maanden = 4320 uur
4329 x 21 Watt is ongeveer 90 KWH per jaar. 90 KWH x 0,21 Euro is ongeveer 19 Euro per jaar. Met 1 zonnepaneel kost het je niets.

[ Voor 9% gewijzigd door pleio65 op 23-12-2017 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Laatst online: 13-04 10:33
(jarig!)
Mocht je toch met zone('s) willen werken, dat heb ik net ook gedaan met een Robot vloerverwarmingsverdeler.
Robot heeft daar zelf motortjes voor, maar het is een standaard mx30 aansluiting. Een Nest thermostaat zorgt er voor dat ze open en dicht gaan. De pomp gaat aan als de warmtepomp ook aan gaat en de motortjes krijgen alleen stroom als de pomp draait.

Afbeeldingslocatie: https://energiepionier.nl/wp-content/uploads/sites/5/2017/11/IMG_5169-1024x768.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Beatman op 23-12-2017 19:55 ]

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 22:42

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

ThinkPadd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 19:06:
@Ge2rt Gaven ze ook een reden daar voor? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.
Nee, de reden werd niet gegeven, en ik heb ook niet doorgevraagd. Ben zelf nog niet toe aan het vraagstuk 'ga ik wel of niet mijn pomp uitschakelen'.
Maar ik kan me goed voorstellen dat wat @NBK schrijft de achterliggende reden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3JL
Hi allen, mooi om de verschillende oplossingen te zien!

Voor de duidelijkheid: het gaat mij niet (echt) om het stroomverbruik van de motor. In sommige gevallen zal ik boven willen verwarmen (losse radiatoren, z-wave geschakeld), terwijl beneden (vloerverwarming) verwarmen niet nodig is (er is niemand beneden of het zou simpelweg te warm worden).

Ik ga dus gewoon de pomp op bepaalde momenten uitschakelen (hoge temperatuur in woonkamer, einde van de dag, specifieke scene).

Op termijn ben ik dus wel benieuwd of het zin heeft om de temperatuur van het water in de vloerverwarming dynamisch te regelen. Bijvoorbeeld: bij opwarmen van de huiskamer het systeem opwarmen tot 40 graden, terwijl als de juiste temperatuur bereikt is, zou 25 graden genoeg kunnen zijn. Misschien kan ik dan ook nog wel de nefit ketel hacken om andere output temperatuur te geven :) Of zou dat allemaal weinig opleveren in comfort en/of verbruik?

@Beatman mag ik aannemen dat je verschillende zones in verschillende ruimtes hebt? Of geef je bijvoorbeeld de zones bij ramen/deuren wat meer vermogen?

J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Je kunt de thermostaatknop vervangen door een thermische motor te monteren. m30 x 1,5. De pomp blijft wel draaien maar je kunt de toevoer volledig afsluiten. Dit betekent wel dat alle groepen zijn afgesloten.
Ik stuur de thermische motor met een programmeerbare WiFi thermostaat aan. Op de thermostaat is een externe sensor aangesloten die de temperatuur in de verdeler meet. Met een app kan is de temperatuur in te stellen en kan je tijden programmeren. In deze configuratie met ik niet de kamer temperatuur, maar het water in de verdeler. De thermostaat kan je ook instellen om de omgevingstemperatuur te meten. Thermostast voor ongeveer 27 Euro bij Ali gekocht.
Floureon HY03WE4

https://nl.aliexpress.com...-4dcc-961b-81b55b682362-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
(jarig!)
jasperlevink schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 21:51:
@Beatman mag ik aannemen dat je verschillende zones in verschillende ruimtes hebt? Of geef je bijvoorbeeld de zones bij ramen/deuren wat meer vermogen?

J
De buitenste groepen zijn inderdaad ook de buitenste lussen in de vloer en zitten respectievelijk in de gang bij de voordeur en bij de achterkant van het huis voor het raam met ventilatierooster en de achterdeur. Wonderwel werkt het zo erg comfortabel.

Rest van het huis behalve de badkamer heeft radiatorknoppen. Doordat er altijd wat open staan krijg ik geen flowproblemen, al zit er wel n bypass in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Beatman schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 19:55:
Mocht je toch met zone('s) willen werken, dat heb ik net ook gedaan met een Robot vloerverwarmingsverdeler.
Robot heeft daar zelf motortjes voor, maar het is een standaard mx30 aansluiting. Een Nest thermostaat zorgt er voor dat ze open en dicht gaan. De pomp gaat aan als de warmtepomp ook aan gaat en de motortjes krijgen alleen stroom als de pomp draait.

[afbeelding]
Mooie knoppen. Wat kosten die en werken ze op AC of DC? Normally open of closed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
(jarig!)
NBK schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:40:
[...]

Mooie knoppen. Wat kosten die en werken ze op AC of DC? Normally open of closed?
Ze passen ook heel goed, omdat ze van hetzelfde merk zijn wist ik tenminste zeker dat het zou gaan werken. Kosten € 25,93, 230 AC, Normally closed. 24 V AC kan ook.

https://www.sanispecials....he-servomotor-601620.html

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Ik schrik toch altijd van het stroomverbruik van die servo's. Met 3x 1,8VA zit je al bijna op het verbruik van een alpha 2.

• art
  • Niet online

art

Ge2rt schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 21:32:
[...]

Nee, de reden werd niet gegeven, en ik heb ook niet doorgevraagd. Ben zelf nog niet toe aan het vraagstuk 'ga ik wel of niet mijn pomp uitschakelen'.
Maar ik kan me goed voorstellen dat wat @NBK schrijft de achterliggende reden is.
Ik schakel wél (met pompschakelaars) mijn twee Alpha2 pompen, aangeschaft begin 2014, om stroom te besparen.En dát doet het wel:

Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/verbruik_vloerverwarmingspomp_bg_2013-2014_maand.JPG

Soms, als er hartje zomer een hittegolf is, slaan ze ook aan 8)

De pompen gaan FWIW al vijf jaar mee, dus ik denk dat het met die schadelijkheid van pompschakelaars wel meevalt.

l'art pour l'art

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

NBK schreef op donderdag 28 december 2017 @ 00:52:
Ik schrik toch altijd van het stroomverbruik van die servo's. Met 3x 1,8VA zit je al bijna op het verbruik van een alpha 2.
5,4 W vs. 6,8 W - maar wat vergelijken we hier eigenlijk?
Zou het kunnen dat het genoemde vermogen van 1,8W alleen bij het verstellen van het ventiel nodig is?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@art - Een hittegolf kan idd de pompschakelaar triggern, gelukkig hangt mijn pomp en ~schakelaar in de koele (en onverwarmde garage aan de oostkant). Verder zet ik het schakelpunt in de zomer enkele graden hoger, voor het verbruik hoeft het eigenlijk niet.
Bij mij is de verwarming en natuurlijk ook de vloerverwarming (b.g. 50 m²) tussen 23 uur en ca. 5:30 uur echt uitgezet (= 0W). (2x AVM Fritz!DECT200 i.v.m. Fritz!Box)
Jaarverbruik A-label pomp (Antares): 22 kWh (vermogen tijdens de draaitijd meestal 6,7 W)
YMMV

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 28-12-2017 19:43 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

dunklefaser schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:56:
[...]

5,4 W vs. 6,8 W - maar wat vergelijken we hier eigenlijk?
Zou het kunnen dat het genoemde vermogen van 1,8W alleen bij het verstellen van het ventiel nodig is?
Ze hebben het over nominaal vermogen. De servo staat ook continue kracht uit te oefenen op het ventiel of een veer in de servo. Zodra je de stroom uitzet duwt de veer in de servo het ventiel weer dicht (of open). Dit kost continue energie.
Ik zou het liefst servo's gebruiken die actief open EN dicht gestuurd moeten worden. Kwestie van PLC/relaisbord kiezen met wisselcontacten ipv een enkel contact. Voordeel is dat je hem dan ook zonder PWM halverwege kan zetten. Hoewel PWM betrouwbaarder is qua positie kun je ook met open-dicht sturing de aanvoer temperatuur van je vloer of radiator een beetje regelen. Je moet alleen zorgen dat je hem nooit naar 0% stuurt want dan valt je flow weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:55
art schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:18:
[...]
De pompen gaan FWIW al vijf jaar mee, dus ik denk dat het met die schadelijkheid van pompschakelaars wel meevalt.
Werken ze nog steeds? :9 Zit er nu zelf ook over te denken er 1 tussen te zetten. Maar probeer de voordelen tegen de nadelen aan te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

Ja. :)

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre K
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 28-04 13:21
Ik zou graag de Alpha2 extern aan en uitschakenen terwijl de netspanning op de pomp blijft staan. Is dat mogelijk? Bij de Magna3 gaat dat wel.
Pagina: 1