Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

NZXT Kraken X62 hoge vloeistof temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dierkx36
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 27-03 22:50
Sinds een aantal weken is de desktop uitgerust met een NZXT Kraken X62 AIO.
Werkt uitstekend, alleen valt me sinds gisteren iets op :

Om een 1 of andere reden is de vloeistof temperatuur onder load ineens 4 tot 5 graden gestegen ten opzichte van voorheen.
Daarnaast , als je kijkt in CAM lijken de toerentallen van de fan's ook niet te kloppen :
Hij geeft 750+ rpm aan, terwijl je de fan's amper hoort
Was voorheen anders.

Kijk je naar de CPU temperaturen, zowel per core als package, zie je geen verschil.
Package temp is max tussen de 70 en 75 graden.
De CPU is een i7 8700k met een OC van all cores op 4700.
Voltage is adaptive, turbo voltage is 1.280 met een offset van -0.015
(Op automatisch ging het voltage naar 1,295, nog niet echt schrikbarend natuurlijk)

Ik kom er niet uit waar die vloeistof temperatuur stijging ineens vandaan komt.
Omgevingstemperatuur is zoals normaal : steenkoud.
Het enigste wat ik me kan voorstellen waar die stijging ineens vandaan komt is :
- foutieve weergave
- lucht in het vloeistof systeem
- een pomp die niet goed werkt, alleen deze lijkt als je met de toerentallen speelt in CAM gewoon te werken.

De fan's van de X62 staan nou op performance, hiervoor silent : het lijkt weinig tot geen verschil te maken.
De pomp staat op een vast toerental van 85%.

Nu heeft gisteren Windows 10 zich ge-updated naar versie 1709 (Creator's fall), waardoor er weer diverse setting vern*@#t waren. (dank je Billy :( )
Het is misschien ver gezocht, aan de andere kant kan het er misschien iets mee te maken hebben.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn :?

Low and slow...

Alle reacties

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
Ik gok eerder dat het van een software update af komt. Minder rpm’s = hogere vloeistof temperatuur, aangezien dit via software wordt aangestuurd kan het zijn dat er met een nieuwe versie een niet profiel is ingeladen met andere instellingen. Ook kan de CPU meer in gebruik zijn door achtergrond applicaties.

Dit hoeft dus geen defect te zijn.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• dierkx36
quote:
DutchKel schreef op donderdag 21 december 2017 @ 12:03:
Ik gok eerder dat het van een software update af komt. Minder rpm’s = hogere vloeistof temperatuur, aangezien dit via software wordt aangestuurd kan het zijn dat er met een nieuwe versie een niet profiel is ingeladen met andere instellingen. Ook kan de CPU meer in gebruik zijn door achtergrond applicaties.

Dit hoeft dus geen defect te zijn.
Da's een goeie, niet aan gedacht :N bedankt :)

CAM heeft alleen sinds 05-12 niet meer geupdate .

Moet er wel bijzeggen : CAM heeft de laatste dagen wel problemen om online in te loggen...

Low and slow...

• superduper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:44

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

waar lees jij je vloeistof temperatuur af?

• dierkx36
quote:
superduper schreef op donderdag 21 december 2017 @ 12:35:
waar lees jij je vloeistof temperatuur af?
In CAM, 4de tabblad uit mijn hoofd 5de tabblad :) .

dierkx36 wijzigde deze reactie 21-12-2017 12:47 (5%)

Low and slow...

• Nycrea
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 27-03 15:17

Nycrea

Moto Guzzi Stelvio 8V

Cam is buggy en data die ze weergeven is unreliable.

• dierkx36
Om mijn eigen vraag te beantwoorden :
De stijging in vloeistof temperatuur is niks, betekend alleen dat de verhouding koelen / toerental van de pomp en fan's beter is.
http://www.tomshardware.c...high-nzxt-kraken-x52.html

Okay, het gaat hier wel over de X52, het "probleem" is redelijk identiek aan wat er hier gebeurt.

Blijkt dus dat voorheen de X62 of te aggresief stond afgesteld of, zoals DutchKel al aangeeft, er nou meer op de achtergrond mee draait waardoor de CPU meer belast word.

Zit nou de temperaturen van zowel de de X62 als de CPu in de gaten te houden :
Vloeistof temperatuur belast is tussen de 38 en 40 graden.
CPU package temperatuur is gedaald van 75 graden naar 65/70 graden.

Low and slow...

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True