Aankoop advies nieuwe iMac voor veel Logic Pro X gebruik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• jerry_k
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-05-2021
Ik ben van plan om een nieuwe iMac 21,5 inch te kopen die ik voornamelijk ga gebruiken om muziek te produceren en op te nemen met Logic Pro X.

Ik verkoop mijn iMac nu omdat hij het gewoon niet meer trekt ondanks de 12Gb werkgeheugen en een externde HDD waarvan ik mijn projecten draai.

Ik had voor mijzelf al een aantal vragen opgeschreven om naar de Apple Store mee te gaan, maar hoor graag jullie advies:

- Ik twijfel tussen de nieuwste versie imac met HDD en die met Fusion Drive.
Ik heb ervaring met mijn Macbook Pro hoe goed een SSD werkt dus twijfel om de iets goedkopere versie te nemen en gelijk 500GB SSD erin te laten bouwen. Of de 'duurste' variant nemen met Fusion Drive. Enige verschil wat er dan is is de: 3,0‑GHz quad‑core Intel Core i5-processor, tegenover de 3,4-GHz van de versie met fusion drive.
En de turbo-boost van 3,5 tegenover 3,8 GHz.
Is dit verschil aanzienbaar te merken?

- Advies over fusion drive of ssd voor intensief gebruik van logic pro x met veel plugins en soms final cut pro x

- Kan ik achteraf zelf RAM uitbreiden in beide versies (met en zonder fusion drive)

- Kan ik achteraf de fusion drive vervangen voor SSD?

- Advies voor processor. i5 of i7

Hoop op reacties!

Groet,
Jerry

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Belangrijk detail m.b.t. de opslag is dat het model met standaard PCIe SSD géén SATA poort heeft om een extra HDD of standaard 2,5" SSD te plaatsen, dat kan alleen met de HDD en Fusion Drive modellen. Als je achteraf van een HDD naar een SSD wil is dat je enige optie.

Verder ben ik niet inhoudelijk bekend met Logic, dus verder advies laat ik aan anderen over :)

I reject your reality and substitute my own

• jerry_k
nelizmastr schreef op donderdag 21 december 2017 @ 10:08:
Belangrijk detail m.b.t. de opslag is dat het model met standaard PCIe SSD géén SATA poort heeft om een extra HDD of standaard 2,5" SSD te plaatsen, dat kan alleen met de HDD en Fusion Drive modellen. Als je achteraf van een HDD naar een SSD wil is dat je enige optie.

Verder ben ik niet inhoudelijk bekend met Logic, dus verder advies laat ik aan anderen over :)
Ik begrijp je niet goed. Ik twijfel tussen onderstaande 2 modellen. Kan ik bij beide wel of geen SSD plaatsen ter vervangen van de HDD/Fusion Drive.

Foto van de 2 modellen: Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/bO7uUm
website link: https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/imac

[ Voor 5% gewijzigd door jerry_k op 21-12-2017 10:29 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:57

nelizmastr

Goed wies kapot

jerry_k schreef op donderdag 21 december 2017 @ 10:28:
[...]

Ik begrijp je niet goed. Ik twijfel tussen onderstaande 2 modellen. Kan ik bij beide wel of geen SSD plaatsen ter vervangen van de HDD/Fusion Drive.

Foto van de 2 modellen: [afbeelding]
website link: https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/imac
De basismodellen hebben allemaal 2,5" SATA schijven, inderdaad. Die kan een handige harry met een pizzasnijder en een nieuw plakstripje wel vervangen door een SSD :)

Maar ik haalde de SSD optie aan omdat als je verder kijkt dan de basisspecificaties je een PCIe SSD kan kiezen en die optie ervoor zorgt dat je je 2,5" SATA poort kwijtraakt. Die is losgesoldeerd van het bord.

I reject your reality and substitute my own

• jerry_k
Ah oke. Ik ben sowieso niet van plan om een SSD direct bij de iMac te bestellen. Dat doe ik achteraf dan wel een keer. Gaat mij er mee om of ik die in beide modellen kan plaatsen. Maar voor zover ik kan vinden op internet kan dat gewoon, in zowel de versie met HDD als die met Fusion Drive.