• HwKok
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-12-2024
Hallo allemaal,

Ik kamp al een tijdje met een probleem op mijn pc.

Deze geeft tijdens het booten de meldingen rechtsonderin C9 en vervolgens A2.
Daarna start hij soms door naar Windows.. of hij blijft hangen op melding A2.
Ook heb ik hem in het verleden wel eens aan laten staan, dan startte hij alsnog door na ca. 30 minuten.
Nu is het probleem dat hij blijft hangen op A2 en wat ik ook doe, niks helpt meer.
Moederbord is type MSI H81M-E33.

Natuurlijk heb ik al van alles gelezen en gezocht op internet, maar een eenduidige oplossing wordt niet geboden.

Ik heb al diverse dingen geprobeerd om te achterhalen wat nou deze melding veroorzaakt.
- Loskoppelen van allerlei drives -> hielp niet
- CMOS gereset -> hielp niet
- Loskoppelen van beeldscherm -> hielp niet
- Loskoppelen van USB-kabel tbv speakers -> hielp niet

Het enige wat tot nu toe hielp was het eruit halen van de USB-receiver (Logitech MK520 set met Unify receiver), in dat geval startte hij wel door.
Dit is me gisteren ook nog 1x gelukt. Maar vandaag na 30x proberen heb ik het opgegeven. Telkens kom ik weer op een zwart scherm met A2, waarbij ik dus niet eens in de BIOS kom.
In het geval dat ik start zonder de receiver van toetsenbord/muis, krijg ik de melding C9 -> een aantal andere codes (gaat snel dus kan ik niet lezen) -> zwart scherm. Ik zie dan géén A2. Het beeldscherm gaat dan wel op standby en er gebeurt verder niets.

De vraag is dus eigenlijk:
Waarom is dit zo random? De ene keer krijg ik dag in dag uit melding A2 en de andere keer kan hij zo een paar weken prima opstarten.
En hoe lossen ik dit op? Aangezien ik eigenlijk softwarematig / in BIOS niks kan aanpassen (zover kom ik niet) en qua hardware alles wel heb geprobeerd.

Alvast heel erg bedankt.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-07 20:02

ResuCigam

BOFH

Ik zou zelf beginnen met google: "MSI H81M-E33 a2 error code" en dan uitzoeken wat die code betekent. Daarna weet je tenminste waar het fout gaat en wat je er mogelijk aan kunt doen.

We do what we must because we can.

• HwKok
ResuCigam schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:19:
Ik zou zelf beginnen met google: "MSI H81M-E33 a2 error code" en dan uitzoeken wat die code betekent. Daarna weet je tenminste waar het fout gaat en wat je er mogelijk aan kunt doen.
Bedankt voor je snelle reactie.
Dat heb ik dus al vaak genoeg gedaan. Ik kan alle pagina's wel dromen die erover gaan.
En daarom heb ik ook neergezet wat ik allemaal al geprobeerd heb. Dat was naar aanleiding van die pagina's.

Op internet wordt niet echt 1 reden gegeven, maar allerlei diverse redenen.

• HwKok
Update.
Ik kom wel in BIOS zodra de HDD is losgekoppeld van de SATA-poorten.
Alles werkt dan prima.
Zodra ik de pc uit doe, de HDD weer aankoppel en opstart, loopt hij weer vast op A2.

Ik heb diverse SATA-kabels geprobeerd.
Ook heb ik alle SATA-poorten al geprobeerd.
Dat geeft helaas geen effect.

Het gekke vind ik, dat in het verleden het uitnemen van de USB-receiver ervoor zorgde dat de pc wel gewoon opstartte. Dat zorgt voor verwarring en daarom kan ik het gedrag van de pc nog steeds niet verklaren.

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-07 06:20
Dat zou je haast zeggen dat de HDD de boosdoener is.

Staat je OS op je HDD of heb je een SSD?

• HwKok
Helaas staat het OS op mijn HDD.
Deze heeft wel meerdere partities, maar ik ben dus wel afhankelijk van die schijf voor het opstarten.
Vanmorgen kwam ik 1x in BIOS en toen werd daar ook de schijf herkend. Vervolgens deze schijf als eerste boot-optie gekozen. Toen startte Windows wel op! Maar ik liep weg en toen ik terug kwam zag ik weer A2 in beeld. Blijkbaar ergens besloten om opnieuw op te starten.

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:53
HwKok schreef op donderdag 21 december 2017 @ 12:59:
Helaas staat het OS op mijn HDD.
Deze heeft wel meerdere partities, maar ik ben dus wel afhankelijk van die schijf voor het opstarten.
Vanmorgen kwam ik 1x in BIOS en toen werd daar ook de schijf herkend. Vervolgens deze schijf als eerste boot-optie gekozen. Toen startte Windows wel op! Maar ik liep weg en toen ik terug kwam zag ik weer A2 in beeld. Blijkbaar ergens besloten om opnieuw op te starten.
Of hij heeft een BSOD gehad en is daardoor gereboot. Heb zo'n vermoeden dat je HDD de boosdoener is en dood aan het gaan is helaas... Heb je een backup van je bestanden en zijn ze belangrijk? Maak anders even met een andere PC een usb stick met een linux omgeving er op, mocht ie verder willen, dan kun je daarvan booten en alsnog een backup maken (als ie de schijf kan benaderen) mocht je deze nog niet hebt....
Pagina: 1