8TB HD advies voor opslag die zuinig en betrouwbaar is

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 701637

Topicstarter
Beste iedereen,

Ik zoek een tweede harde schijf voor in mijn pc van 8TB. Dit gebruik ik puur voor opslag en is een copy van een andere harde schijf in mijn huidige pc in geval van dat de harde schijf die ik nu heb kapot gaat zodat ik geen gegevens verlies.

Nu lees ik overal weer andere verhalen ... ik las dat een NAS schijf ook voor opslag is maar dat je er dan 24/7 bij kan, dat hoeft niet bij mij, hij zit puur in de pc als copy van de andere harde schijf en ik installeer er niets op en heb er alleen games en films op. Of gaat de harde schijf na een tijdje zelf uit als je hem niet gebruikt. Dat zou handig zijn. Welke harde schijf is dan aan te raden die energiezuinig is en betrouwbaar? (ik heb verder ook niets met RAID en ga dat ook niet doen trouwens)

Alvast bedankt! }:O

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 701637 op 21-12-2017 00:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:15
Hou je er rekening mee dat als er iets in je huis gebeurd dat je dan alsnog je data niet veilig hebt.

Ikzelf zweer voor mijn server op het moment bij wd red schijven (NAS schijven dus) vanwege de extra garantie en dat je eerst een nieuwe krijgt via wd en daarna je huidige op kunt sturen zodat je je data nog over kunt zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je geen gegevens wilt kwijtraken moet je de schijf sowieso niet in dezelfde pc steken. Hardware defecten of malware kunnen data op beide schijven onbereikbaar maken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Topicstarter
@Arunia dat is wel fijn dat je pas later de schijf opstuurt. WD Digital nas dus ...

@Tsurany daar heb je gelijk in, maar heb de belangrijkste spullen ook nog op een laptop. Nadel van externe harde schijven zijn weer dat je een extra kabel voor stroom moet hebben en daar wil ik niet aan beginnen. Al heb je wel van 5tb die stroomhalen uit een usb kabel maar niet van 8tb als ik me niet vergis, vandaar.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-07 15:01
In je eigen pc een extra hd hangen, is geen backup.

tav kabel, daarom heb je een nas, dan kun je via het netwerk een kopie/backup maken, en je hebt geen kabels lopen.

En een externe hd met kabel is beter, dus met voeding is beter, want er zijn veel gebruikers die problemen hebben met externe hd's die geen voeding hebben. En ja ik weet, het kan ook werken zonder voeding.

Zoek eerst eens uit hoe maak ik een backup!
Koop dan pas hardware, want dan heb je meer info hoe dit gaat.

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:29

Don't let perfect be the enemy of good.

Topicstarter
@jan99999

Nou als het een copy is van de eerste harde schijf in de pc wel toch, al snap ik denk ik wel wat je bedoelt. Het is inderdaad veiliger als het los van elkaar is ivm bv brand. Over hoe je een back up maakt, ik copy paste gewoon van HD 1 naar HD 2 ... simpel toch :-) Ik doe liever niets over netwerk e.d. alles offline (was ik misschien vergeten erbij te zetten) maar bedankt

@iCore Dat is wel en mooie ja, weet je toevallig welke HD erin zit, blue ,red black? Ik ga sowieso voor WD denk ik.

Ben vandaag trouwens bij een zaak geweest en die vertelde me dat ik WD Blue moet hebben als het puur voor opslag is, maar van andere hoor ik weer ondanks Red voor een NAS is (waar ik niet aan doe) de Red toch beter is voor opslag ... weet iemand hier het fijne van?

Bedankt voor de reacties ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-07 15:01
Kopiëren van files is dus geen back-up.
Dit omdat je nu niet weet of je source en destination hetzelfde is.
Ja er kan van alles fout gaan tijdens kopiëren, je virusscanner, je firewall, onderzoeken je files, driver fout, hardware fout, memory fout, en je file komt niet goed aan, en je krijgt niet altijd een fout.
Dus je back-up is bijna waardeloos, natuurlijk beter dab niks.

Daarom zijn er nu ook betere file systems, en dat heeft redenen.
Daarom zoek uit hoe je een goede back-up maakt.

Een nas harde schijf is niet gemaakt voor desktop gebruik, google hier ook op, dan weet je waarom.
Pagina: 1