Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Woning isoleren zinvol bij weinig gasverbruik?

Pagina: 1
Acties:

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-11 16:07
Ik maak hiervoor een eigen topic aan omdat deze situatie wat specifieker is dan de gemiddelde woning.

Ik bezit een hoekwoning uit 1989, 110m2 vloeroppervlak. Deze woning is volgens de 'geldende eisen geïsoleerd' aldus het infoboekje wat ik nog vond.

Foto uit de tijd van de vorige bewoners :X
Afbeeldingslocatie: https://s6.postimg.org/65eittmg1/huis.jpg

Aanpassingen:
- Eind 2015 hebben we zonnepanelen geplaatst
- Juli 2016 een lucht/lucht warmtepomp aircro om de woonkamer en keuken te verwarmen.
- Februari 2017 hebben we al het dubbel glas beneden (incl. voor- en achterdeur) vervangen voor HR++ U1.0 glas

Hierdoor is het gasverbruik erg afgenomen, maar de kWh uur zijn gestegen.
Het jaarverbruik is nu: 616kWh stroom en 403m3 gas, mogelijk valt dit nog wat lager uit omdat we van oktober 2016 tot februari 2017 nog met dubbelglas in huis zaten.

Af en toe hoor ik wat over het isoleren van de woning en toevallig kregen we vandaag een folder in de bus hierover.
Qua comfort lijkt het me wel wat. Boven verwarmen we alleen als het flink vriest op de 2 kinderslaapkamers, maar met een eerst kindje in het vooruitzicht (mei 2018) lijkt me dat het stroom- en gasverbruik toch wat gaan stijgen.
Mijn vriendin heeft een gastouder in huis, dus er zijn 5 dagen in week kinderen aanwezig. Er wordt dus ook overdag verwarmt en stroomverbruikt.

Maar wat gaan we er mee opschieten? Het stroomverbruik zal wat dalen, de zonnepanelen gaan op den duur wat rendementsverlies krijgen. Het comfort stijgt. Qua gas gaat het weinig uitmaken, want dat wordt voor 90-95% gebruikt voor warm water.

Qua kosten schat ik dat we zo rond de 1500 euro zitten qua na-isoleren. Als ik dan een voorzichtige schatting maak van de besparing in kWh's dan denk ik dat we er ruim 10-12 jaar over doen om het terug te verdienen.

Hoe denken jullie hierover of zie ik wat over het hoofd?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er zit al (glaswol vermoed ik) isolatie in je spouw....
Naisoleren wordt dan lastig.

Misschien zou je de zolder (zelf) kunnen naisoleren met dampdichte isolatie (pir platen 2e keus) en voor de zekerheid een dampdicht scherm. (mijn huis uit 1986 heeft 2 cm pir aan de buitenkant, nageisoleerd met 7cm pir aan de binnenkant en hout opgesloten dus)

Kruipruimte zou je kunnen aanpakken, al verwacht ik daar ook al iets of wat eps isolatie .
Geen kruipluik? Ik ben onder de fundering doorgegraven om er te komen...

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-12-2017 20:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@AUijtdehaag

Hoezo wordt dit lastig dan?

Indien het wol niet verzakt is kan je de rest van de spouw gewoon afvullen met pur bijvoorbeeld.

@Binnetie
Je kan natuurlijk even een gat boren en kijken in de spouw via een goedkope scope cam van ebay.

Hoe zit het met je vloer? kan je hier onder komen? Anders is dit ook nog te isoleren.

Be fast .... Be furious....

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bl4ckviper schreef op woensdag 20 december 2017 @ 21:19:
@AUijtdehaag

Hoezo wordt dit lastig dan?

Indien het wol niet verzakt is kan je de rest van de spouw gewoon afvullen met pur bijvoorbeeld.
In een tussenwoning zou ik dat nog wel aandurven.
Maar Binnetie heeft een buitenmuur, die vermoedelijk zeiknat regent.
Krijg je dan geen problemen met voegen die kapot vriezen, doordat de muur amper meer opdroogd?

(ik ken persoonlijk zo een horror verhaal, met supafill vlokken, wel een oud huis. De hele buitenmuur moest opnieuw opgebouwd worden)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-12-2017 21:33 ]

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Nou ja dat heb ik hier ook niet. Volgens mij is het van belang dat het goed gebeurt.

Volgens mij moet je het ook niet doen bij geïmpregneerde gevels of als deze geverfd zijn (zonder damp open verf)
1. Niet-vorstbestendige gevel na-isoleren

Spouwmuurisolatie is uitgesloten voor niet-vorstbestendige gevels, volgens Snauwaert. “Bepaalde gevelmaterialen kunnen het ontstaan van vorstschade in de hand werken. Denk maar aan mortel op basis van het erg vorstgevoelige zavel (geel zand). Bij een niet-geïsoleerde spouw wordt de gevel van binnenuit opgewarmd en beschermd tegen vorst. Na het isoleren van de spouw verdwijnt deze binnenwarmte en wordt de gevel blootgesteld aan vorst. Het vocht in de zavelmortel kan bevriezen en uitzetten, wat zorgt voor schade aan de gevel.”

Sommige gevelstenen zijn voorzien van een glazuurlaag waardoor de stenen niet kunnen ademen, waarschuwt Hendrik Snauwaert. “Ook hier krijg je een risico op vorstschade als water via de voegen in de gevelsteen dringt. Door de dampdichte glazuurlaag op de stenen, kunnen ze niet snel genoeg uitdrogen en vriezen ze stuk. Hetzelfde geldt voor geschilderde gevels: oudere, dampdichte verf, hindert de gevelsteen om te ademen met vorstschade als gevolg.”

[ Voor 112% gewijzigd door Bl4ckviper op 20-12-2017 21:46 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Bl4ckviper
Dat verklaart het wel inderdaad.

• Binnetie
Ik zie dat mijn laatste bericht niet gepost was.

Met een camera kijken laat ik de offerteboer wel doen, die moet me immers overtuigen om het te nemen. Daarom vroeg ik me bij voorbaar al af of het zinvol is (ook qua kosten).
Onder de vloer zitten van die grote piepschuimen blokken van 10-15cm dik. Ik kan daar net op handen en knieen voortbewegen.

Die buitenmuur is wel een dingetje, want ik meende in de folder over de bouw destijds dat hier iets in stond over geel zand. Of dat de opgespoten grond is of dat ze de geel zand in de gevel verwerkt hebben.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
Binnetie schreef op woensdag 20 december 2017 @ 20:13:
Het jaarverbruik is nu: 616kWh stroom en 403m3 gas
Dit is natuurlijk al heel weinig. Zeker als je de hele dag door verwarmt zoals je zelf aangeeft.

Hoe veel denk je hier nog van af te krijgen met betere isolatie?

Ik persoonlijk zou heel tevreden zijn met de huidige waardes.

[ Voor 17% gewijzigd door FragDaddy op 21-12-2017 12:32 ]

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

Spouw na isoleren is compleet onzin voor jouw huis. Ik heb een huis uit 78. Liet bedrijf komen. Die boorde een gaatje in spouw. Zinloos, meneer want is al gevuld met glaswol en verder vullen kan niet.

Heb wel mijn dak na geisoleerd, maar dat zou je moeten checken wat je daar nu al hebt. Overigens met zo'n laag verbruik, ga je dat nog terugverdienen?

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-11 12:30
Kan je niet beter nog wat extra panelen neerleggen met je budget?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Binnetie
aangezien het snel erg duur word om te laten na isoleren, dan is terug verdienen met je uitgangs-situatie lastig.
(dit komt omdat je net zo als ik een al redelijk geïsoleerd huis hebt, ik heb het zelfde bouw type.)

dit komt doordat je het laat doen het vaak al snel een aantal uren werk kost.
en uren die je huurt zijn duur.
(tja de werknemer wil ook kaas op zijn brood.)

doe je het zelf, tja dan worden de kosten zo laag dat het niet moeilijk is om terug te verdienen.
zo heb ik zelf de vloer een extra laag eps gegeven, kosten van <300€.
terugverdienen binnen 1 uur, gewoon omdat daar door de vloer minder afkoelde.
dat levert mij zoveel luxe, dus terugverdiend. >:)
kijk ik naar het verminderde gas verbruik, dan is het helaas nog wel een flink aantal (+/-6) jaar.
maar luxe is onbetaalbaar en eigenlijk belangrijker voor mij.
(warme voeten zijn lekker. >:) )

nu ben ik bezig met het dak (in mijn geval de zolder vloer) te isoleren.
zal ik ook nooit terug verdienen, maar nu kan ik met de zelfde kosten waarschijnlijk ook mijn boven verdieping gaan verwarmen, al weer goedkope luxe, onbetaalbaar. ;)

of te wel, isoleer wat je kunt, je hebt er altijd plezier van. :)
maar als je er echt dure kosten voor moet maken verdien je het niet terug. :-(

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 21-12-2017 12:50 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Binnetie
Zonnepanelen bijplaatsen is een afweging. Met een kleine opkomst gaat het stroomverbruik wat stijgen. Ben nu bezig met het bestrijden van wat tocht onder de deuren in huis (kieren van 15mm). Hier ga ik automatische valdorpels plaatsen zodat er minder koude naar binnenkomt. Investering van 50-60 euro.
Met name onder de deur naar de bijkeuken komt veel tocht door. Dat deel is van de garage welke niet geïsoleerd is (enkelsteens).

De warmtepomp gebruikt zo'n 1400kWh per jaar, ik had een overschot van zo'n 800kWh vandaar 600kWh inkopen. Maar gasverbruik wel met 900m3 minder.

Misschien is het isoleren dan geen goed idee, maar kan ik beter het volgende doen:
- boven de ramen laten vervangen voor HR++ glas (1 klein raam, 2 gemiddelde ramen). De dakramen hebben HR+ glas.
- een paar extra zonnepanelen plaatsen (even bekijken of de omvormer dit kan hebben)
- op de bovenverdieping een airco plaatsen die tijdens de echt koude dagen verwarmt en zomers koelt (indien gewenst). Hoeft geen duur ding te zijn.
Ik zal dan wel over de 1500 euro gaan, maar je kunt het wel stapsgewijs aanpakken. Misschien is het met alleen de ramen vervangen al een stukje behaaglijker (heb zelf geen last van de koude).

Het dak van de zolder is helemaal afgetimmerd (over zitten van die grote nieten ingeschoten). Ik weet bijna zeker dat hier pir plaatsen tussen zitten.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Binnetie
als je isoleert, en je bespaart daar door 250kWh.
dan hoef je die 250kWh ook niet af te dekken met een "relatief duur" PV paneel.
dus je kunt dat beter zien als een win-win situatie.

glas vervangen voor beter glas, dat valt eigenlijk ook onder isoleren, dus goed plan.
kieren dichten is ook een goed plan.
(wat voor ventilatie systeem heb je in huis? of totaal geen ventilatie systeem?)

eventueel toch de moed verzamelen en wat eps platen extra tegen je vloer aan gaan lijmen.
(is niet moeilijk om zelf te doen. ;) )
maar ook de kruipruimte luik is vaak ook erg slecht geïsoleerd, en soms ook de meterkast.
dus check die ook even. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 07:33

Wailing_Banshee

You're Next

Binnetie schreef op donderdag 21 december 2017 @ 12:51:
Zonnepanelen bijplaatsen is een afweging. Met een kleine opkomst gaat het stroomverbruik wat stijgen. Ben nu bezig met het bestrijden van wat tocht onder de deuren in huis (kieren van 15mm). Hier ga ik automatische valdorpels plaatsen zodat er minder koude naar binnenkomt. Investering van 50-60 euro.
Met name onder de deur naar de bijkeuken komt veel tocht door. Dat deel is van de garage welke niet geïsoleerd is (enkelsteens).
Ik zou de garage isoleren. Scheelt tocht, en zeker met kinderen, want die laten deuren open staan...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan voor die 1500 euro ook een pana monobloc en een atlantic explorer 3 wp boiler kopen in het buitenland.
Moet je wel snel zijn. Volgend jaar moet je een installateur laten installeren voor subsidie.
https://www.rvo.nl/subsid...oorwaarden-1-januari-2018

Daar heb je volgens mij meer aan, dan een "redelijk" geisoleerd huis, nog eens naisoleren.
Zeker icm zonnepanelen (en dus tapwater maken overdag met direkt zonnestroom/opwek)
Salderen houdt een keertje op/ wordt versomberd.

Ja, ja. isoleren, isoleren en nog eens isoleren. (maar gasloos is ook leuk, scheelt weer vastrecht)

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Had ook niet echt door dat je budget maar 1500 is. Je bent denk ik dan wel erg beperkt.

Soms zijn er in bepaalde gemeentes subsidies. Daar al naar gekeken?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 23:52:
Je kan voor die 1500 euro ook een pana monobloc en een atlantic explorer 3 wp boiler kopen in het buitenland.
Moet je wel snel zijn. Volgend jaar moet je een installateur laten installeren voor subsidie.
https://www.rvo.nl/subsid...oorwaarden-1-januari-2018
Ik lees daar onderaan dit:

Voor lucht-waterwarmtepompen geldt dat de nieuwe subsidiebedragen en voorwaarden pas van toepassing zijn op aanvragen die binnenkomen vanaf 1 februari 2018

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• AUijtdehaag
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 00:34:
[...]

Ik lees daar onderaan dit:

Voor lucht-waterwarmtepompen geldt dat de nieuwe subsidiebedragen en voorwaarden pas van toepassing zijn op aanvragen die binnenkomen vanaf 1 februari 2018
Gelukkig maar, want de "kleinere" WP boiler is niet meer op voorraad ;)

Pagina: 1