Fractal Design Define R6 Review

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:51
@willemdemoor er stond dat ik je moest taggen

In de review van de Define R6 staat dat de casefans van de Define R6, de Dynamic X2 GP14's, op een vaste snelheid van 1000 rpm draaien omdat ze niet PWM gereguleerd kunnen worden omdat het 3 pin fans zijn.
Voltage regulatie is echter gewoon een bestaand iets en sinds de RPM van de fan gewoon uit te lezen is voor je moederbord, is de fan dus gewoon op die manier te regelen :)

Ik denk ik maak maar even een draadje aan, die tweakers met verdere feedback op de review dan ook zien staan en kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
we testen ze ook op verschillende snelheden (zie prestaties) maar dat neemt niet weg dat het geen pwm-fans zijn en ze maar drie en geen vier pinnetjes hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Dan nog vind ik de term "vaste snelheid" verkeerd geplaatst. De snelheid is namelijk niet vast. Het is niet zo dat als je 5 volt op de fans zet dat ze dan al meteen 1000 rpm draaien. Ze zijn gewoon te regelen en zeker niet "vast." Weliswaar niet te regelen via PWM, maar wel via voltage...

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Je kan ze ook met je vinger een beetje langzamer laten draaien :) Elke fan met fixed speed is via spanning te reguleren, maar als we het over een fan met regelbare snelheid hebben, hebben we het over pwm-fans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Hoe is tegen een fan duwen om hem langzamer te laten draaien uberhaupt relevant? Neem de boel even serieus. Sorry hoor maar voltage regulatie heeft hetzelfde resultaat als PWM. Een lager, uit te lezen toerental wat via de bios in te stellen is met eventueel een fancurve die reageert op temperaturen? Vermeld dan gewoon dat de fans niet te regelen zijn via het "welbekende" 4 pins pwm maar dus wel gewoon te regelen zijn op bijna dezelfde manier. Van 1000 rpm naar 500 rpm met voltage regeling is toch hetzelfde als van 1000 naar 500 rpm met pwm man. Alleen maglev fans hebben die 12 volt bij iedere snelheid nodig...