Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo heren en dames,

Ik ben een 4e jaars HBO ICT student ik studeer Bedrijfskundige Informatica aan de HVA. Ik heb in het 2e jaar een meeloopstage gelopen bij een klein IT bedrijf dat heel erg tegen viel en waar je letterlijk werd uitgemolken als student. In februari is het weer tijd voor een eindstage, alleen ben ik dit keer iets voorzichtiger met het uitkiezen van een stageplek. Hebben jullie misschien een goede ervaring/ aanrader? Ik zou het liefst bij een overheidsorganisatie stage willen lopen en/of anders in de buurt van Amsterdam

Kan iemand mij een beetje helpen?

Mvg,

Bram

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:32
www.werkenvoornederland.nl ? Je start is wel heel beknopt. Wat heb je zelf al gevonden, wat interesseert je, wat voor overheidsorganisatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor je reactie.

Ik heb momenteel nog niks concreet gevonden, aangezien ik eerst een beetje het advies van ervaren mensen wil aanhoren. Verder interesseert project management mij, informatie management, ITIL, Business Process Management, IT Auditing. Alles wat zeg maar niet te 'technisch' is, want als ik heel eerlijk ben ben ik zelf niet zo goed in coding etcetera.

Verder wilde ik in eerste instantie bij de gemeente Amsterdam stage lopen, maar die hebben momenteel geen vacatures.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-06 17:24
Voor een stage hoef je geen vacature te hebben. Bel ze gewoon op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik denk dat iedereen wel een lui baantje bij de overheid wil, dus daar zal je niet zo makkelijk een open plek vinden. Wat je wel kan doen is kijken bij internships op stackoverflow of hackernew's job postings, zitten vaak genoeg leuke dingen tussen.

Wat je misschien wel moet doen is het ICT-deel laten vallen als je zoekt, want de dingen die je wil doen hebben weinig met IT te maken en zijn vooral project management, business analyst en andere staf-achtige zaken. Eigenlijk dingen die dus voor elke random afdeling wel meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@eth0 Bedankt voor deze tip, ik heb mezelf tot nu toe alleen maar gericht op vacatures. Dit zal mijn visie verbreden.

@johnkeates Het gaat mij in dit geval niet echt om een lui baantje bij de overheid, maar meer om er zeker van te zijn dat een bedrijf mij aanneemt zodat ik mezelf op allerlei gebieden kan ontwikkelen en dat ik niet terecht kom bij een bedrijf dat tijdens de sollicitaties de bloemetjes buiten zet, maar als ik eenmaal aangenomen ben dat ik allerlei administratieve / rotklusjes moet uitvoeren.

Vandaar dat ik middels dit forum om advies zit te vragen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2017 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 13:24

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Faciliteert de opleiding helemaal geen stageplekken?

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:23
Tsjipmanz schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:44:
Faciliteert de opleiding helemaal geen stageplekken?
Dit is volgens mij vrij normaal voor een HBO opleiding, ik heb de HvA er tenminste nooit over gehoord. Projecten worden vaak alleen gefaciliteert door de opleiding waar bedrijven voor worden betaald.

[ Voor 24% gewijzigd door Penait1 op 20-12-2017 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Jammer dat je maar één keer hebt meegelopen bij een bedrijf tijdens je gehele opleiding. Ik heb dat drie semesters gedaan, dan leer je ook een stuk meer over de verschillende bedrijfsculturen. Ik ben overigens nergens uitgemolken. Het afstuderen heb ik weer bij een ander bedrijf gedaan, met veel plezier. Het afstuderen vond ik persoonlijk het leukste onderdeel van de opleiding, omdat je alles zelfstandig kan doen en niet afhankelijk bent van medestudenten die het weer eens verprutsen :P

Bij het afstuderen moet je duidelijk aangeven dat je er bent om af te studeren en dat het mooi zou zijn als de opdracht toegevoegde waarde heeft voor het bedrijf, maar dat het primair om het afstuderen gaat. Geef ook aan dat je voor 90% van de tijd bezig bent met de afstudeeropdracht, dat andere opdrachten of taken niet bij het afstuderen horen. Geef ook van aan wat je allemaal moet gaan opleveren richting school, want dat zijn vast een hoop rapporten. Op deze manier schep je duidelijkheid richting het bedrijf en weten ze ook dat je niet uitgemolken kan worden. Dan gaan ze ook niet moeilijk doen als je weer een hele dag bezig bent met een rapport te maken...

Dit ga je vervolgens allemaal vastleggen in het projectvoorstel (Ik neem aan dat je als BIM student met PRINCE2 werkt) en die laat je ondertekenen. Het projectvoorstel is het zogenaamde contract en als het bedrijf tijdens het afstuderen moeilijk gaat doen kan je daaraan refereren, dat het niet de afspraken zijn. Het afstuderen doe je namelijk niet voor het bedrijf. Het is allemaal niet zo lastig.

Het lastige is om een leuke opdracht te vinden, maar als je bij de overheid wilt gaan werken kan je vast wel wat vinden op een Ministerie in Den Haag. Ik zit juist meer in de techniek kant en ik heb juist een afstudeeropdracht gekozen op basis van techniek waar ik geen ervaring mee had. Probeer een opdracht te kiezen waar je echt van kan leren, zo komt de moeilijkheidsgraad hoger te liggen, waardoor de eindbeoordeling ook hoger kan uitvallen. Volgens de HBO-I competenties moet een BIM student adviseren op het hoogste niveau afronden, daarnaast zou ik analyseren of beheren kiezen als tweede competentie op het hoogste niveau, afhankelijk van de opdracht.

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:59

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:28:
Dankjewel voor je reactie.

Ik heb momenteel nog niks concreet gevonden, aangezien ik eerst een beetje het advies van ervaren mensen wil aanhoren. Verder interesseert project management mij, informatie management, ITIL, Business Process Management, IT Auditing. Alles wat zeg maar niet te 'technisch' is, want als ik heel eerlijk ben ben ik zelf niet zo goed in coding etcetera.

Verder wilde ik in eerste instantie bij de gemeente Amsterdam stage lopen, maar die hebben momenteel geen vacatures.
Zoek eens op vacatures die je leuk lijken, kijk eens naar de clubs die die vacatures aanbieden. Mogelijk kunnen die ook het eea voor je betekenen. Als ik je verhaal zo lees zoek je iets als "IT Consultant, Verbetermanagement, Functioneel ontwerper, business analyst e.d. Vaak zit hier wel techniek bij, maar de organisaties hebben vaak wel mensen die je daarbij kunnen ondersteunen indien nodig.

Als ex student van bedrijfskundige informatica heb ik een afstudeeropdracht gedaan als bedrijfskundig onderzoeker met IT invalshoek, volgens mij moet dat bij jouw net zo. Als student kan je een enorm frisse blik bieden bij een bedrijf, laat dit dan ook duidelijk merken tijdens zoeken.

Het feit dat je "informatica" studeert impliceert niet dat je bij een IT bedirijf moet kijken, dit kan ook bij een productiebedrijf bijvoorbeeld, pak gewoon je handleidng erbij en kijk of de opdracht en het bedrijf dit kan faciliteren.

Let er ook even op, als je straks eenmaal bent afgestudeerd dan staat dit op je CV als laatste "werk". Het is dan wel handig als dit een beetje aansluit met hetgeen wat je wilt gaan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ghostrider op 21-12-2017 13:23 ]

Asus Zenbook i7 256gb

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Een beetje eigen inzet mag wel. Dit is een soort vrije open sollicitatie naar een stage, wat niet de bedoeling is van GoT. Daarom sluit ik dit topic.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.