mailserver nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 21:37
Met hulp van onze vriend de Search heb ik al eventjes gekeken wat een mailserver doet. Nu zag ik ergens ook iets over fetchmail. Die zou mail op kunnen halen.

Ik ben nog niet echt met Linux begonnen, maar dit is allemaal voorbereiding daarvoor. Ik wil een eigen servertje op gaan zetten (ADSL :P) met daarop een webserver en firewall iig. Nu vroeg ik me af of ik ook een mailserver kon gebruiken. Ik denk het niet. Ik wil gewoon de adressen van de provider houden, maar het liefst wel om de 5 minuten mail binnenhalen en alvast op de server vasthouden zodat een client deze in x milliseconden binnen kan halen.

Heb ik nu een mailserver nodig? Of kan ik op de een of andere manier gewoon de mail als het ware tijdelijk pre-"cachen"? Ga alsjeblieft niet lachen, ik heb alleen 'es tegen de GUI van linux aan zitten staren en dit is voor het eerst dat ik me op het gebied van servers begeef...

:) dank :)

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Gewoon mailserver gebruiken. Kun je het meest bij instellen en werkt wat handiger dat via de console allerlei shit instellen...

Verwijderd

volgens mij heeft windows een postkantoor functie, die kan je mail binnenhalen en op de windoos server bewaren totdat je het vandaar wilt bekijken oid, weet dat het kan maar uiteraard nog nooit zelf gedaan :)

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Op donderdag 12 juli 2001 00:06 schreef tweakerbee het volgende:

ik heb alleen 'es tegen de GUI van linux aan zitten staren en dit is voor het eerst dat ik me op het gebied van servers begeef...

:) dank :)
GUI van linux?? :) Heb je helemaal niet nodig joh :)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

missfire ... sorry..

Verwijderd

[...]
(ik had per ongeluk vergeten mijn username en w8woord vergeten in te vullen, en ik had de edit feature nog niet gevonden ...sorry)

Anywayz, wat je kunt doen is het volgende:
Met fetchmail je mailbox legen bij je ISP en dat locally laten deliveren aan een user.
Vervolgens de mail voor deze user met je client POPen, je moet uiteraard wel je POPd (poort 110) uitfirewallen voor buiten.
Je kunt ook met de mailserver op je machine mail sturen naar andere mensen vanaf je clients, als je mailserver relayed voor hun.
Je moet echter uitkijken dat je mail server NIET open-relayed, want dan krijg je gezeik met je ISP.

En om op het GUI verhaal terug te komen, als je Linux/FreeBSD/whatever wil gebruiken als server heb je GEEN GUI nodig, slechts de command-line, it works like a charm ...

Verwijderd

Het idee van een mailserver is dat je in principe een nieuw emailadres kan aanmaken. Je mail server ontvangt dan post voor alle users van je server. Als ik bijvoorbeeld een mailtje stuur naar sjaak@trekhaak.nl wordt er bij trekhaak.nl aangeklopt van "hee, dr is hier een mailtje voor sjaak!" De mailserver zegt dan: "mooi, bedankt, ik zal hem klaarleggen voor sjaak". Het probleem met ADSL is net als met een kabelmodem dat je zo'n onhandige hostname hebt. Als ik dan mail naar jou wil sturen op je eigen mailserver moet ik een mailtje sturen naar (fictief) root@ccxxxx.woonplaats.home.nl. Dat kun je oplossen door bij (bijvoorbeeld) moerstaal.nl een forward adres te halen, dan wordt je mail automatisch doorgestuurd naar je 'moeilijke' adres.
Je kunt een (sendmail) mailserver naar hartelust configureren. Ook zo dat hij de mail van een ander account (bijv je bestaande account) ophaalt, en bij een bepaalde user (jij dus) op de server in zijn mailbink stopt. Zo kun je dus retesnel je mail checken (mits je een beetje snelle server hebt).
Wat ook leuk is, je kunt IMAP gebruiken. Dat doe ik ook en het is erg makkelijk. Je kunt net als POP3 overal je mail checken, maar je mail blijft ahw op de server staan, en hij onthoudt welke mailtjes je wel en niet hebt gelezen, zodat hij (zoals bij POP3-leave msg's on server) niet elke keer met dezelfde nieuwe mailtjes aan komt kakken.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:07
Op donderdag 12 juli 2001 00:06 schreef tweakerbee het volgende:
...
Ik wil gewoon de adressen van de provider houden, maar het liefst wel om de 5 minuten mail binnenhalen en alvast op de server vasthouden zodat een client deze in x milliseconden binnen kan halen.
...
Fetchmail om de mail iedere 5 minuten van je provider te trekken
Qpopper om je binnengekomen mail te serveren vanaf je server aan je clients...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Op donderdag 12 juli 2001 10:30 schreef snuf het volgende:
En om op het GUI verhaal terug te komen, als je Linux/FreeBSD/whatever wil gebruiken als server heb je GEEN GUI nodig, slechts de command-line, it works like a charm ...
Inderdaad, die GUI heb je niet nodig. Ik heb ook heel lang zonder X gewerkt met OpenBSD en Debian linux. Het is dat mijn server nu snel genoeg is om quake/unreal op te spelen, dus ik ga voor het eerst X draaien binnenkort...

Het lijkt mij handig als je linux leert draaien zonder 'X'. Mijn ervaring is namelijk dat als je voor het eerst met linux werkt waar X op staat, dat je verwacht dat het onderhoud en configgen net zo makkelijk is als bij windows, omdat je 'lekker met de muis kunt werken'. Het leren werken met linux gaat IMHO makkelijker als je gewoon in text-mode begint en later X gaat gebruiken.

Verwijderd

Sendmail: http://www.isp-technology.nl/howto/sendmail/v1.txt

En voor POP3 begin je hier bij het POP3 gedeelte: http://www.linux-nl.cx/html/mailserver.html

• tweakerbee
Great. Het kan dus op twee manieren. Welke manier is voor mij handiger. Mijn webserver (apache) moet ook mailtjes kunnen gaan versturen, heeft die een mailserver nodig? Of kun je daar dan je ISP's SMTP server voor gebruiken. Wat zou in mijn geval beter zijn, mailserver of fetchmail met Qpopper? Ik hoef in principe niet zo veel adressen te hebben, die van m'n provider zijn voldoende. Wat is makkelijker in onderhoud, wat is makkelijker te beveiligen?

• tweakerbee
Vergeten te vragen. Kan ik ook met beide methodes op virii scannen en die verwijderen? En automatisch ALLE .vbs :r bestanden eraf slopen?

Verwijderd

Virussen: weet ik niet of dat kan

Ik neem aan dat je met Apache PHP bedoeld die mailtjes moet gaan versturen? Die staat dacht ik standaard op Sendmail, als je een andere mailserver neemt zul je dat dus moeten veranderen. Ik zou gewoon Sendmail doen met Qpopper, dat is het meest gebruikte en is dus bij problemen ook veel info over te vinden.

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 22:26
Op donderdag 12 juli 2001 15:19 schreef tweakerbee het volgende:
Vergeten te vragen. Kan ik ook met beide methodes op virii scannen en die verwijderen? En automatisch ALLE .vbs :r bestanden eraf slopen?
Kijk hier:
http://amavis.sourceforge.net/
http://people.oven.com/bet/mailfilt/

Verder is er natuurlijk ook procmail om de nodige spam en andere rommel buiten te houden.
Pagina: 1