Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-11 10:07
Heeft iemand hier ervaring met collectieve zonneparken in de buurt, bv energie van hollandse bodem (ehvb). Bij mij wordt er een gemaakt, ik val in de postcode roos.

Als ik het goed lees mag je de energie opgewekt door jouw deel van het park salderen qua energiebelasting. De opbrengsten van de kwh's ontvang je als rendement (en is daarmee mogelijk belastingplichtig als een belegging).

De vragen waar ik dan mee zit zijn:

Hoe lang is dit gegarandeerd. Er is sprake van een afspraak van 15 jaar, die wettelijk gegarandeerd zou zijn. Echter lees ik ook dat de hoogte van de vergoeding al 2 keer bijgesteld is (naar boven), nu tot 100% van de energiebelasting Echter wat als in de tussentijd de energiebelasting door iets anders vervangen wordt? En daarmee nihil wordt. Of als zeff salderen door iets anders vervangen wordt, mag dit dan nog wel.

Ten tweede het salderen, dat schijnt ook een heel gedoe te zijn als je met verschillende energieleveranciers werkt.. Ofwel kun je nog vrolijk overstappen elk jaar en een bonus opstrijken.

Ten derde de verhandelbaarheid. De postcoderoos regeling werkt alleen zolang je daar woont. Wat als je verhuist? Wie moet meewerken om eea over te dragen en wie zal er op zitten te wachten....

De prijs van de panelen is dusdanig dat het zonder energiebelasting verrrekening echt niet uit kan . 335 euro per paneel die 238KWh moet opbrengen en ook jaarlijks nog 6,50 kost aan onderhoud.

Als dit 25 jaar meegaat, kom ik op 8,3ct per Kwh ((25*6.50 )+ 335)/(25*238). Zonder belastingeffecten dus. Maar de regeling is maar 15 jaar, dus daarmee rekenend kom je op een prijs van 12ct. In beide gevallen leidt je verlies op de verkoop van de stroom (voor 7ct) en met de opbrengst dus komen van een belastingregel. Daarnaast moet je vooraf investeren en zie ik nergens hoe lang de realisatie van het park gaat duren. En je gaat in een cooperatie, dus draait op voor je eigen mee en tegenvallers. (de ontwikkelaar zal vooraf zijn opbrengst natuurlijk wel al zekerstellen) .

Voor de rest is natuurlijk je eigen dak volleggen een veel betere keus, (tenzij dit salderen na 2020/2023 wel doorgaat) maar dat heb ik al. Met de warmtepomp kan ik nog wel een 2000KWh meer aan energiebelasting verrekenen.

Dus als je al zeker weet dat je ze zelf niet kan neerleggen , dan zou dit toch aantrekkelijk kunnen zijn.

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-11 22:43
Hoi,

Jammer dat er nog niemand op jouw vragen gereageerd heeft. Ben ook nieuwsgierig!
Sta op het punt om ook in deze regeling in te stappen.
Kan zelf geen panelen leggen ivm ongunstige dakligging, maar zou ze graag willen hebben omdat we nogal wat stroom er door heen jagen. (Je bent tweaker of je bent het niet! :+ )

Bij ons in het dorp wordt bij een boer het dak vol gelegd met circa 200 panelen.
Er komt een recht van opstal op, zodat dit bij de notaris wordt vastgelegd. Als de boer zijn bedrijf verkoopt of opheft, dan kunnen de panelen niet verwijderd worden. Verder wordt de zaak goed verzekerd tegen schade en zelfs de opbrengst wordt verzekerd. Ook defecte omvormers etc. worden vervangen.
Dit alles voor een periode van 15 jaar. De postcoderoos regeling geldt ook voor 15 jaar.

Als je daar instapt ligt dit wettelijk vast; de regeling kan niet aangepast worden.
Mocht dit toch gebeuren, dan geldt dat alleen voor nieuwe instappers.
Tenminste zo is het aan ons verteld.

Er is (tenminste bij ons) een extern bedrijf dat alles regelt (qua belasting en energieleverancier inc. overstappen naar de beste aanbieder). Je moet dit wel volgen, je hebt zelf geen keuze meer en je moet ook mee qua gas.
Dat kan natuurlijk soms wel nadelig uitpakken (als de gasprijs bv flink hoger is!)

Maar om op jouw vragen terug te komen, zekerheden mbt investeringen heb je nooit!
Op de bank brengt het weinig tot niets op, als je pech hebt dan gaan we straks betalen voor spaargeld (wat we feitelijk nu al doen als je boven de grens zit en inflatie meetelt.)
Beleggen is ook risicovol.... _/-\o_

En ja de energiebelasting kan gaan schommelen, maar als die naar boven gaat dan is het alleen maar gunstiger met deze regeling. En de kans dat deze nog hoger gaat worden acht ik zeer reëel.
Iemand moet toch het dichtdraaien van de gaskraan in Groningen betalen! O-)

Ze hebben ons verteld dat de terugverdientijd circa 8 jaar is. De regeling geldt voor 15 jaar. Daarna zien we wel verder. Misschien kunnen we verlengen; NL moet toch duurzaam worden!
Maar misschien ook niet. Als de panelen >25 jaar meegaan dan kun je gewoon doorgaan en kijken wat het met minimale kosten nog oplevert. Maar dat beslist de coöperatie.

Als je gaat verhuizen (buiten de postcoderoos) dan kun je het pakket mee verkopen aan de nieuwe huiseigenaren en als dat niet lukt dan kun je het waarschijnlijk wel binnen de coöperatie oplossen.
Als je met 20 man erin zit en iedereen pakt een paneel erbij dan kom je er wel uit lijkt mij.

Dus in mijn optiek kun je er niet echt een bult aan vallen en kan ik toch een steentje bijdragen aan een beter milieu en het levert mij ook nog wat op....

Arriving Somewhere but not here....