Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Conflict over ontbreken onderdeel Bosch koelkast

Pagina: 1
Acties:

• Aceje88
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 31-01 02:07
Zal de naam van de winkel , voorlopig althans mits dit kan helpen , nog niet vermelden.

Situatie:

1 Juni van dit jaar hebben we een kastformaat vriezer en koelkast van Bosch gekocht. De KSV33NW30 en GSN54AW42. Momenteel zitten we in een reparatieproces omdat de vrieskast een afwijkende ledlamp heeft die overtollig ijsvorming veroorzaakt maar hiervoor is Bosch bezig om het op te lossen.

Echter het probleem zit hem met de koelkast. Bij aanschaf van deze machine hebben we voor deze uitvoering onder andere gekozen omdat er een vocht regelbare groente en fruitlade in zit. Omdat we dit in het begin niet nodig hebben gehad hebben we hier verder geen aandacht meer aan geschonken maar recent hebben we een paar maal groente en fruit door rot moeten weggooien en wilde we de vochtregeling aanpassen. We zijn er toen echter alleen gekomen dat dit er NIET opzit.

Zowel de handleiding als de site van de verkopende partij doen hier wel melding van maar het desbetreffende onderdeel ontbreekt.

Wat ik al geprobeerd heb :

Al meerdere malen contact gehad met de verkoper (wat ontzettend moeizaam verloopt) en die heeft geconcludeerd na onderzoek dat dit onderdeel niet hoort op deze machine bevestigd door Bosch. De verkoper probeert het hierbij te laten en verleend geen service meer of op zijn minst probeert het hierbij te laten.

De monteur die langs is geweest voor de reparatie van de vrieskast heeft vandaag (20-12) gebeld over de lade en Bosch claimt (terecht naar mijn inziens) dat de verkoper dit moet oplossen echter de verkoper schaart zich achter de uitspraak dat het er niet in hoort bij dit type.

Morgen (21-12) komt de monteur opnieuw omdat hij bij de 1ste afspraak niet over het juiste onderdeel beschikte voor de vrieskast en zal kijken wat Bosch nog voor ons kan betekenen.

Verder heb ik screenshots gemaakt van o.a site met betrekking op de omschrijving, screenshots van de kast en de voorwaarden van de verkoper hoe zij claimen met service om te gaan en specifiek met ontbrekende onderdelen.

Mijn vraag :

Hoe ik met deze situatie het beste om kan gaan. Er is natuurlijk de mogelijkheid om meteen over te gaan met in gebreke stelling maar ik hoop het zo "civiel" mogelijk en netjes op te lossen zonder allerlei rompslomp.

Meerdere malen wat bij deze verkoper gekocht en tot nu toe is alles vlekkeloos verlopen en was ik zeer lovend over deze winkel (en de reputatie van de winkel liegt er niet om op dit vlak) maar nu ik service van de winkel nodig heb verloopt eigenlijk alles stroef, moeizaam en soms zelfs beledigend waarbij ik voor het blok gezet word alsof ik de partij ben die moeilijk doet.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Verkoper heeft 2 opties:
- alsnog leveren zoals geadverteerd
- koop ontbinden

Verschuilen achter "het hoort er niet op te zitten" en dan helemaal niks doen is geen optie.

(Toevallig CoolBlue? Die adverteren nog steeds met vochtregeling voor groentelade).

• Aceje88
Bedankt voor de reactie.

Koop ontbinden is geen optie waarmee ze akkoord gaan aangezien dit al nul op het orkest opgeleverd heeft.

Zelf ben ik ook van mening dat ze dit alsnog gaan leveren maar voorlopig hebben we nog geen enkele indicatie dat dit gaat gebeuren.

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08:18

Falcon

Q.A. Engineer (.net/azure)

Ik had even gewacht met het openen van dit topic. Morgen komt er een monteur langs met misschien wel de oplossing/advies.

* Falcon mompelt iets over first world problems

"You never come second by putting other people first"

• Aceje88
Monteur heeft vandaag contact opgenomen met ons over de lade en dat dit inderdaad niet in dit type machine behoord en we hebben ook al contact gehad met de winkel hierover.

Volgens de monteur dient dit met de winkel opgelost te worden en is dit geen geschil voor Bosch. Ze zullen zich hierin ook niet gaan mengen.

• Medione1210
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 10:13
Mee eens dat de verkoper de partij is die je hiervoor moet aanspreken.

Je zegt dat het ook in de handleiding staat. Staat het er specifiek voor dit model of worden er meerdere modellen beschreven in de handleiding en is het een optie dit niet op jouw type koelkast zit.
Als Bosch inderdaad aangeeft dat het op dit type zit en het blijkt er toch niet op te zitten dan is het voor de verkoper natuurlijk niet zo moeilijk om Bosch hierop aan te spreken.

Overigens kom ik regelmatig fouten in beschrijvingen op de websites tegen. Het lijkt me duidelijk dat de verkoper dan in gebreke is als hij iets verkoopt dat niet aan de beschrijving voldoet.

Als het inderdaad Coolblue is, dan verbaast het me niet dat ze moeilijk doen. Ze hebben zogenaamd de reputatie heel klantvriendelijk te zijn, maar zodra er iets aan de hand is wat niet standaard opgelost kan worden dan is de klantvriendelijkheid (mij 2x overkomen) ver te zoeken.

[Voor 10% gewijzigd door Medione1210 op 20-12-2017 14:57]

• Aceje88
De handleiding is specifiek voor dit type koelkast en doet ook geen enkele vermelding in de richting van mits het de juiste type is.

De omschrijving is inmiddels, zover bij ons bekend dan, al vanaf eind mei tot nu nog steeds verkeerd op de site. Inclusief screenshots van de machine op de site. (zelfs 2 verschillende groentelades bij hetzelfde product).

Daarom ben ik ook van mening dat de winkel dit dient op te lossen en niet Bosch en ikzelf al helemaal niet.

• Medione1210
quote:
Aceje88 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:57:
De handleiding is specifiek voor dit type koelkast en doet ook geen enkele vermelding in de richting van mits het de juiste type is.
In de startpost zeg je dat het ook in de handleiding genoemd staat en nu zeg je van niet. Of begrijp ik je niet goed? Ik begrijp om eerlijk te zijn heel de zin niet die ik hierboven quote...

Als het in de handleiding staat en het zit er niet op dan is Bosch in gebreke en kan de verkoper Bosch hierop aanspreken.

Verder weet ik niet in hoeverre de verkoper zich kan verschuilen achter 'typevouten' voorbehouden, zeker als het gaat om een 'klein details. Ik ben wel benieuwd hoe dat wettelijk zit, maar dat zullen we wel snel lezen in het verloop van dit opic

[Voor 39% gewijzigd door Medione1210 op 20-12-2017 15:04]

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
quote:
Falcon schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:51:
Ik had even gewacht met het openen van dit topic. Morgen komt er een monteur langs met misschien wel de oplossing/advies.

* Falcon mompelt iets over first world problems
Ik vind het juist verstandig om je opties te verkennen voordat je bij het keuzemoment bent aanbeland. Ik zie de tijd tot aan de monteur anders als pure wachttijd en dus verloren tijd. Nu kan er meteen of in ieder geval sneller geschakeld worden. Is ook een logisch gevolg van het verkorten van de aankooptijd, vandaag kopen is vandaag of morgen geleverd. Die verwachting resoneert door in probleemoplossing.

• Aceje88
quote:
Medione1210 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:59:
[...]

In de startpost zeg je dat het ook in de handleiding genoemd staat en nu zeg je van niet. Of begrijp ik je niet goed?
Ik bedoelde hiermee dat de handleiding specifiek voor dit type machine is en dat het geen enkele vermelding dat de vochtregelaar alleen voor specifieke types zou zijn. De handleiding vermeld zonder ook maar 1 kanttekening dat er een vochtregelaar aanwezig moet zijn.

Bosch heeft echter al te kennen gegeven dat de handleiding verkeerd is en dat dit type machine kennelijk GEEN regelaar behoort te hebben al hoewel de winkel hier WEL mee adverteert en al meerdere maanden.

• immetjes
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 09:57

immetjes

HIER is Perry

In de handleiding van de koelkast staat op blz 72:
quote:
Groentelade met
vochtigheidsregelaar
Afb. 6
Om optimale omstandigheden te
scheppen voor het bewaren van groente
en fruit, kan de luchtvochtigheid
in de groentelade worden aangepast
aan de hoeveelheid levensmiddelen:
■ kleine hoeveelheid fruit en groente –
hoge luchtvochtigheid
■ grote hoeveelheid fruit en groente –
lage luchtvochtigheid
Aanwijzingen
■ Koudegevoelig fruit (bijv. ananas,
bananen, papaja en citrusvruchten) en
groente (bijv. aubergines,
komkommers, courgettes, paprika,
tomaten en aardappels) dienen voor
een optimaal behoud van kwaliteit en
aroma buiten de koelkast bewaard te
worden op een temperatuur van circa
+8 °C tot +12 °C.
■ Afhankelijk van de soort
levensmiddelen en de hoeveelheid
kan zich condenswater vormen in de
groentelade. Condenswater
verwijderen met een droge doek en
de luchtvochtigheid in de groentelade
aanpassen met behulp van de
vochtigheidsregelaar.
Afb6: http://oi68.tinypic.com/sd3g29.jpg

Is dat hetgene wat mist? Wat staat er op de typeplaat vd koelkast?

Edit: Typeplaat is plaatje/sticker in de koelkast waarop het typenummer staat, een servicenummer en nog wat technische data zoals aansluitwaarde. Het nummer op de typeplaat moet hetzelfde zijn als op de factuur.

[Voor 12% gewijzigd door immetjes op 20-12-2017 15:09. Reden: Uitleg typeplaat]

• Aceje88
Dat is inderdaad hetgeen wat ontbreekt.

Wat bedoel je precies met typeplaat vd koelkast ?

• PvT.Arj
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 26-03 17:33
quote:
Aceje88 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:05:
Dat is inderdaad hetgeen wat ontbreekt.

Wat bedoel je precies met typeplaat vd koelkast ?
Op de typeplaat kun je in ieder geval controleren of je het juiste typenummer hebt ontvangen.
Evengoed lastig conflict..

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• Medione1210
quote:
Aceje88 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:03:
[...]

Ik bedoelde hiermee dat de handleiding specifiek voor dit type machine is en dat het geen enkele vermelding dat de vochtregelaar alleen voor specifieke types zou zijn. De handleiding vermeld zonder ook maar 1 kanttekening dat er een vochtregelaar aanwezig moet zijn.

Bosch heeft echter al te kennen gegeven dat de handleiding verkeerd is en dat dit type machine kennelijk GEEN regelaar behoort te hebben al hoewel de winkel hier WEL mee adverteert en al meerdere maanden.
Ok duidelijk.
De verkoper heeft in dit geval dus de specificaties die Bosch heeft aangeleverd overgenomen en eigenlijk niets fout gedaan. Bosch maakt zich er wel makkelijk van af, maar dat is niet jouw probleem. De verkoper moet dit met Bosch regelen. Er is aan jou een niet conform product verkocht en ik neem aan dat je de koop daarom kan ontbinden.

Nu is je gelijk halen niet altijd even makkelijk. Ik zou het eens voorleggen aan je rechtsbijstandsverzekering. Zij kunnen je zeggen of je de koop inderdaad kan ontbinden.

Overigens vermoed ik dat het betreffende schuifje geen wonderen zal verrichten. Als je rottend fruit/groente in de koelkast hebt dan heb je het a. té warm, b. te lang of c. a+c te lang in de koelkast laten liggen.
Ik heb ook zo'n schuifje in mijn groentelade (LG koelkast) en daar kan ik kiezen tussen stand vlees,vis,groente. Door het schuifje wordt het iets kouder of warmer in de groentelade. Bij nameten merkte ik maar 1 graad verschil tussen de drie standen.

[Voor 17% gewijzigd door Medione1210 op 20-12-2017 15:16]

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Nu online
quote:
Aceje88 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:03:
[...]

Dus eigenlijk is het heel simpel. Product terug naar de winkel. En Winkel stuurt het naar Bosh. Die geven immers zelf aan dat de handleiding niet correct is.

• Aceje88
Het enige probleem hierin is dat als er inderdaad over gegaan word op de koop ontbinden dan zit ik met alles wat in de koeling ligt en zo even een oplossing daarvoor is niet even gemakkelijk aangezien ik geen vlotte afhandeling dan verwacht met oog op het geld terugkrijgen.

Sowieso het product even terug naar de winkel brengen is niet bepaald simpel met een kast model koelkast. Het is geen klein tafelmodelletje.

[Voor 20% gewijzigd door Aceje88 op 20-12-2017 15:14]

• immetjes
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 09:57

immetjes

HIER is Perry

Bosch dekt zich in met een voorbehoud in de handleiding waar verder geen typenummers in vermeld worden:
quote:
Deze gebruiksaanwijzing is op meer dan één type van toepassing.De uitrusting van de modellen kan variëren.
Het gaat er dus om waar de winkel mee heeft geadverteerd. Met de handleiding kom je niet verder.

Dit model heeft inderdaad niet het genoemde vitafresh systeem zoals ook op de Bosch site staat.

Vitafresh zit niet in de serie 2 koelkasten. Dit zit in in:
Serie 4: Vitafresh
Serie 6 & 8: Vitafresh plus
Serie 8: Vitafresh Pro

[Voor 43% gewijzigd door immetjes op 20-12-2017 15:34]

• Medione1210
quote:
Aceje88 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:12:
Het enige probleem hierin is dat als er inderdaad over gegaan word op de koop ontbinden dan zit ik met alles wat in de koeling ligt en zo even een oplossing daarvoor is niet even gemakkelijk aangezien ik geen vlotte afhandeling dan verwacht met oog op het geld terugkrijgen.

Sowieso het product even terug naar de winkel brengen is niet bepaald simpel met een kast model koelkast. Het is geen klein tafelmodelletje.
Dat is helaas altijd een probleem. Ik had 3 jaar garantie op mijn thermostaat douchekraan. Maar die moest ik opsturen voor garantieafhandeling. En dan ben je toch eigenlijk verplicht om eerst een nieuwe aan te schaffen, of en paar weken/maanden niet douchen.

Een goede verkoper zal overigens wel een tijdelijke oplossing bieden, maar ik koop doorgaans bij dozenschuivers en neem dit soort problemen dan maar voor lief.
quote:
immetjes schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:15:
Bosch dekt zich trouwens heeft wel een voorbehoud in de handleiding waar verder geen typenummers in vermeld worden:

[...]

Het gaat er dus om waar de winkel mee heeft geadverteerd. Met de handleiding kom je niet verder.
Misschien heeft de verkoper ook wel een dergelijk voorbehoud in de voorwaarden staat, net als 'typefouten voorbehouden'.

[Voor 19% gewijzigd door Medione1210 op 20-12-2017 15:22]

• Aceje88
quote:
Medione1210 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:19:
[...]

Dat is helaas altijd een probleem. Ik had 3 jaar garantie op mijn thermostaat douchekraan. Maar die moest ik opsturen voor garantieafhandeling. En dan ben je toch eigenlijk verplicht om eerst een nieuwe aan te schaffen, of en paar weken/maanden niet douchen.

Een goede verkoper zal overigens wel een tijdelijke oplossing bieden, maar ik koop doorgaans bij dozenschuivers en neem dit soort problemen dan maar voor lief.

[...]

Misschien heeft de verkoper ook wel een dergelijk voorbehoud in de voorwaarden staat, net als 'typefouten voorbehouden'.
Mogelijk een maand of 2 niet douchen is een makkelijkere al niet geweldig hygiënische oplossing dan een maand of 2 geen koelkast moet ik zeggen.

Van de winkel ben ik momenteel alles aan het nalopen qua voorwaarden en dergelijke. Zo staat er bijvoorbeeld bij de winkel dat als er op de productpagina een fout staat dat je hun daaraan mag houden echter de realiteit dusver blijkt een andere te zijn.

Mijn dank is groot trouwens tot dusver met alle reacties!

PS : heb de typeplaat nog eens gecontroleerd op de machine en zover ik hier zicht op heb klopt dit met alle documentatie wat voor machine ik dien geleverd te hebben gekregen.

[Voor 14% gewijzigd door Aceje88 op 20-12-2017 15:36]

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11:24

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Een vochtigheidsregelaar op een groente lade in de koelkast is wel het ultieme marketing stuntje om een kleine regel schuif aan te prijzen. Maar buiten dat:

Waarschijnlijk is je lade nu een 00709981 of een 00709760.
Die optie lijkt wel te zitten op de 00709979 of 00709978, die nu vervangen zijn door de 00709760. (ten minste als je de Bosch site leest)

http://www.bosch-home.nl/artikeloverzicht/00709760
https://www.fiyo.nl/groentelade-voor-koelkast-00709979/
https://www.fiyo.nl/groentelade-voor-koelkast-00709978/

Wellicht kan je regelen dat de winkel dan een vervangende lade regelt voor die 50+ euro.

Erzsébet Bathory | iPod mini met 16GB | Torn-City

• Aceje88
quote:
Qwerty-273 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:42:
Een vochtigheidsregelaar op een groente lade in de koelkast is wel het ultieme marketing stuntje om een kleine regel schuif aan te prijzen. Maar buiten dat:

Die optie lijkt wel te zitten op de 00709979 of 00709978, die nu vervangen zijn door de 00709760. (ten minste als je de Bosch site leest)

Wellicht kan je regelen dat de winkel dan een vervangende lade regelt voor die 50+ euro.
Mijn verbazing blijft telkens de kop op steken als ik lees dat de lades MET regelaar vervangen zijn ZONDER regelaar maar met deze informatie kunnen we zeker wel wat (al vermoed ik dat we uiteindelijk dan zelf zo'n lade zullen moeten aanschaffen).

• loki504
  • Nu online
quote:
Aceje88 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:12:

Dit is toch makkelijk te regelen? Winkel komt oude koelkast ophalen en levert gelijk een nieuwe koelkast(spreek even af wanneer zodat je zelf bijna geen gekoelde producten is huis hebt. En verschil in kosten doe je vooraf regelen. En eventuuel tijdelijk 1 gratis van marktplaats trekken.
https://www.marktplaats.n...2C00&startDateFrom=always

Klinkt in mijn ogen niet heel erg spannend.

• Medione1210
quote:
Qwerty-273 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:42:

Als je een gaatjes van verschillende grootte en je lade boort en degene naar keuze afplakt heb je hetzelfde systeem.
Om eerlijk te zijn zou ik er de moeite niet voor doen om een andere koelkast te krijgen, want het is inderdaad zoals je zegt een marketing truc. Je kan beter, zoals ik eerder al schreef, de juiste temperatuur kiezen en je groente niet te lang laten liggen.

Wellicht kan je de verkoper vragen om een korting zodat je daarvoor de genoemde lade kan kopen.

Maar ik kan me ook voorstellen dat het een principekwestie is en dat je dit opgelost wil hebben.

• Aceje88
quote:
Medione1210 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:04:
[...]

Als je een gaatjes van verschillende grootte en je lade boort en degene naar keuze afplakt heb je hetzelfde systeem.
Om eerlijk te zijn zou ik er de moeite niet voor doen om een andere koelkast te krijgen, want het is inderdaad zoals je zegt een marketing truc. Je kan beter, zoals ik eerder al schreef, de juiste temperatuur kiezen en je groente niet te lang laten liggen.

Wellicht kan je de verkoper vragen om een korting zodat je daarvoor de genoemde lade kan kopen.

Maar ik kan me ook voorstellen dat het een principekwestie is en dat je dit opgelost wil hebben.
Het gaat er mij inderdaad om dat ik heb staan waarvoor ik betaald heb en in mijn ogen (zo te lezen ben ik niet de enige) is dat MET een vochtregelaar. Volgens mij zijn mijn eisen hierin niet onredelijk en of buitensporig maar vind ik het ronduit belachelijk dat een winkel zo'n stampij maakt om 50 / 55 euro.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

quote:
Aceje88 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:08:
[...]

Het gaat er mij inderdaad om dat ik heb staan waarvoor ik betaald heb en in mijn ogen (zo te lezen ben ik niet de enige) is dat MET een vochtregelaar. Volgens mij zijn mijn eisen hierin niet onredelijk en buitensporig en vind ik het ronduit belachelijk dat een winkel zo'n stampij maakt om 50 / 55 euro.
Maar heb je ze dat aangeboden dat je alleen een nieuwe lade wil? Of heb je aangegeven dat je een andere koelkast wil of anders de koop wil ontbinden.

• Medione1210
quote:
Aceje88 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:08:
[...]

Het gaat er mij inderdaad om dat ik heb staan waarvoor ik betaald heb en in mijn ogen (zo te lezen ben ik niet de enige) is dat MET een vochtregelaar. Volgens mij zijn mijn eisen hierin niet onredelijk en of buitensporig maar vind ik het ronduit belachelijk dat een winkel zo'n stampij maakt om 50 / 55 euro.
Ik ben het wel met je eens hoor. Ik zou denk ik hetzelfde reageren als een verkoper er zich zo makkelijk vanaf zou maken.
Maar als je eerlijk bent heb je dat hele schuitje niet gemist en was het waarschijnlijk ook niet dé reden om deze koelkast te kopen. Je moet je dan afvragen hoe ver je wilt gaan/hoeveel moeite je er in wilt stoppen .

Heb je de winkel al eens via Social media benaderd? Ik heb daar zelf goede ervaringen mee.

• Aceje88
quote:
emnich schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:10:
[...]

Maar heb je ze dat aangeboden dat je alleen een nieuwe lade wil? Of heb je aangegeven dat je een andere koelkast wil of anders de koop wil ontbinden.
Heb melding gedaan van een missend onderdeel die volgens website en handleiding er wel diende te zijn. Na onderzoek is er terugkoppeling geweest dat het er niet op hoort met dit type machine en dat was het dan.

Met telefonisch contact omdat we het beu waren hoe er geen service werd verleend hebben we toen erop aangestuurd uiteindelijk om de koop te ontbinden en daar waren ze al helemaal niet over te spreken.
quote:
Medione1210 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:15:
[...]

Ik ben het wel met je eens hoor. Ik zou denk ik hetzelfde reageren als een verkoper er zich zo makkelijk vanaf zou maken.
Maar als je eerlijk bent heb je dat hele schuitje niet gemist en was het waarschijnlijk ook niet dé reden om deze koelkast te kopen. Je moet je dan afvragen hoe ver je wilt gaan/hoeveel moeite je er in wilt stoppen .

Heb je de winkel al eens via Social media benaderd? Ik heb daar zelf goede ervaringen mee.
Het kwam erop neer dat de regelbaarheid een extra pluspuntje was en dus ook de onaangename verassing toen hierover melding werd gemaakt hoe de communicatie toen verder verliep aangezien we niet anders dan lof hadden voor de winkel tot dusver.

Modbreak:
Kan je voortaan de "Wijzig"-knop gebruiken ipv. te dubbelposten?

[Voor 39% gewijzigd door Yorinn op 20-12-2017 16:18]

• loki504
  • Nu online
quote:
emnich schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:10:
[...]

Maar dat hoort de winkel te doen. Koelkast voldoet momenteel niet aan de overeen komst. Dit moet de winkel oplossen met zo min mogelijk. En of ze nu een nieuwe la leveren. Of een "betere" versie die daar wel aan voldoet is aan de winkel. Die is nu aan zet.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

quote:
loki504 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:24:
[...]

Maar dat hoort de winkel te doen. Koelkast voldoet momenteel niet aan de overeen komst. Dit moet de winkel oplossen met zo min mogelijk. En of ze nu een nieuwe la leveren. Of een "betere" versie die daar wel aan voldoet is aan de winkel. Die is nu aan zet.
Natuurlijk maar je kan wel meedenken. Aan het begin van het topic dacht ik dat er een technisch systeem miste in de koelkast maar het blijkt alleen een schuifje in een lade te zijn. Wellicht is dat voor de winkel ook niet direct duidelijk.

Alleen maar schermen met je rechten helpt vaak niet voor de beste en snelste oplossing.

• Aceje88
quote:
emnich schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:27:
[...]

Natuurlijk maar je kan wel meedenken. Aan het begin van het topic dacht ik dat er een technisch systeem miste in de koelkast maar het blijkt alleen een schuifje in een lade te zijn. Wellicht is dat voor de winkel ook niet direct duidelijk.

Alleen maar schermen met je rechten helpt vaak niet voor de beste en snelste oplossing.
We hebben in 1ste instantie melding gemaakt van het missen van een onderdeel. Dit heeft geleid (vanuit winkel) tot onderzoek en veel onduidelijkheid van hoe en wat. Nadat dit opgehelderd was is de winkel op onderzoek uit gegaan en zouden dit gaan oplossen echter de oplossing blijkt te zijn dat het niet in dit type machine behoort te zitten al staat dit wel in de handleiding en de winkelsite.

Bosch heeft dit bevestigt maar de winkel hanteert in hun eigen voorwaarden dat wat op de site staat dat zij zich daaraan gehouden mogen worden echter hebben we dit in de praktijk (nog) niet mogen ervaren!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Dan heb je 2 mogelijkheden, vast blijven houden en de winkel blijven bestoken en uiteindelijk een rechtszaak aanspannen of je verlies nemen.

Je hebt recht op dat onderdeel en ze zullen het moeten leveren maar goed, als ze dat blijven weigeren zou ik het er lekker bij laten zitten. Ik vermoed dat je groente er geen dag langer van goed blijft...

• Aceje88
quote:
emnich schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:37:
Dan heb je 2 mogelijkheden, vast blijven houden en de winkel blijven bestoken en uiteindelijk een rechtszaak aanspannen of je verlies nemen.

Je hebt recht op dat onderdeel en ze zullen het moeten leveren maar goed, als ze dat blijven weigeren zou ik het er lekker bij laten zitten. Ik vermoed dat je groente er geen dag langer van goed blijft...
Denk dat je gelijk hebt alleen is het met deze handelswijze ook principieel geworden en ik laat me niet besodemieteren en of van het kastje naar de muur gestuurd worden.

• geforce5_guy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
quote:
Aceje88 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:40:
[...]

Denk dat je gelijk hebt alleen is het met deze handelswijze ook principieel geworden en ik laat me niet besodemieteren en of van het kastje naar de muur gestuurd worden.
Stuur een duidelijke mail met een verwijzing naar hun voorwaarden en screenshot van hun site dat hun adverteren dat de koelkast die bepaalde optie heeft.

Geeft ze een redelijk termijn om het op te lossen, neem iets van twee weken. Mochten ze er niet op ingaan dan duidelijk melden dat je de koop overeenkomst ontbind op welke grond je dat doet.

Ondertussen bekijk je de opties die je hebt:
- geschillencommissie van het keurmerk of iets van die aard waar ze bij aangesloten zijn
- rechtsbijstand verzekering
- ...

• mashell
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
quote:
Aceje88 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:40:
[...]
Heb je daarmee niet alleen jezelf? Dit levert jou stress op. De winkel heeft een fout gemaakt op haar website en Bosch was slordig in haar handleiding want daar stond teveel in. Maar je hebt de koelkast die je besteld hebt en die doet het ook gewoon.
Hoe groot becijfer je het gemis van die schuifregelaar? Is dat wel 10% van de waarde van de koelkast? Wat is de volgende stap? Een geschillencommissie of eventueel de rechter? Is het dat waard? Zoals je zelf zegt, als ze zeggen "stuur de koelkast maar op, je krijgt een andere" heb je nieuw probleem. Misschien zelfs wel een groter probleem.
Misschien is het tijd de rationele stap te nemen en even af te zien van de principes. En de winkel en Bosch terug te pakken door er nooit meer wat te kopen en dit verhaal op elke verjaardag te vertellen. Soms win je, soms verlies je maar jou krijgen ze er niet onder!

• Medione1210
quote:
mashell schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:45:
[...]

Heb je daarmee niet alleen jezelf? Dit levert jou stress op. De winkel heeft een fout gemaakt op haar website en Bosch was slordig in haar handleiding want daar stond teveel in. Maar je hebt de koelkast die je besteld hebt en die doet het ook gewoon.
Hoe groot becijfer je het gemis van die schuifregelaar? Is dat wel 10% van de waarde van de koelkast? Wat is de volgende stap? Een geschillencommissie of eventueel de rechter? Is het dat waard? Zoals je zelf zegt, als ze zeggen "stuur de koelkast maar op, je krijgt een andere" heb je nieuw probleem. Misschien zelfs wel een groter probleem.
Misschien is het tijd de rationele stap te nemen en even af te zien van de principes. En de winkel en Bosch terug te pakken door er nooit meer wat te kopen en dit verhaal op elke verjaardag te vertellen. Soms win je, soms verlies je maar jou krijgen ze er niet onder!
Normaal gezien kan ik ook heel principieel zijn, maar ik vind dit iets zo kleins en ook nog iets wat toch niet echt werkt, dat ik er niet teveel moeite in zou steken. Ik zou proberen te sturen naar een kleine vergoeding of vervanging van de lade en het daar bij laten. Eventueel zou ik het naar mijn rechtsbijstandverzekering sturen, maar die gaan toch ook voor de goedkoopste optie en geven je geld voor een nieuwe lade en pakken de verkoper echt niet aan.

• Aceje88
Het gaat ook niet om iets meteen groots te willen aanpakken en de desbetreffende winkel het vuur aan de schenen te willen leggen. Het gaat mij echter wel om het feit dat hoe ik nu zie hoe hier mee omgegaan word wat ik van ze mag verwachten als er wel iets monumentaals aan de hand is.

Ten tweede zit ik met iets anders hierin en dat is dat in de huidige tijd zo vaak en zoveel mensen erg snel eieren voor hun geld kiezen waardoor de gemiddelde kwaliteit van enorm veel (luxe) producten steeds meer achteruit gaat in de huidige, en vaak zelfs jaarlijkse, vervangingsmarkt.

• Dimens
  • Laatst online: 11:26
quote:
Aceje88 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:30:
Hoe ik met deze situatie het beste om kan gaan. Er is natuurlijk de mogelijkheid om meteen over te gaan met in gebreke stelling maar ik hoop het zo "civiel" mogelijk en netjes op te lossen zonder allerlei rompslomp.
Netjes zit er blijkbaar niet in als de handelaar daar niet ook toe bereid is. Wat je zou kunnen doen is een e-mail of brief sturen naar de handelaar en daarin aflevering van het ontbrekende eisen volgens Artikel 7:21 lid 1 onderdeel a. BW en geef hiervoor een redelijk termijn van bijvoorbeeld 14 dagen. Ook al zit de functionaliteit niet standaard bij dit type goed, het betreft wel een functionaliteit die bij de koop overeengekomen is en dat is leidend.
quote:
Aceje88 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:51:
Koop ontbinden is geen optie waarmee ze akkoord gaan aangezien dit al nul op het orkest opgeleverd heeft.
Indien ze niet reageren op jouw eis, kun je mogelijk wel de koop ontbinden volgens Artikel 7:22 lid 1 onderdeel a. BW. Al zou het kunnen zijn dat de afwijking hiervoor te gering is, waardoor onderdeel b. uit hetzelfde artikel van toepassing is. M.i. zou dan de kosten voor een lade met wel de betreffende functionaliteit zijn redelijk zijn als vermindering van de koopprijs.

Belangrijk is wel dat je eist en niet vraagt. Vragen geeft mogelijkheid tot afwijzen of negeren, eisen geeft die mogelijkheid niet. Daarbij kun je bij ieder contact best al vertellen wat je volgende stap is als de handelaar niet aan je eis voldoet, zoals het eerder voorgestelde verhaal doen op social media (niet mijn keus) of de juridische weg volgen en een (concept) dagvaarding sturen.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Klopt je productcode wat op het apparaat staat met datgene wat er op de factuur staat? Als dat hetzelfde is dan heb je gekregen waarvoor je betaald hebt en is er niets aan de hand, je had alleen een andere gewild waar de vochtregeling op zat. Zit er een verschil tussen de productcode die op je machine staat en op de factuur staat dan heb je uiteraard een hele goede stevige poot om op te staan. Dan is er niet geleverd wat er gekocht is. Enige punt is dat je daar redelijk laat achter komt. Wat dit mogelijk voor gevolgen heeft weet ik niet zo 1-2-3.

• Aceje88
quote:
sypie schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:38:
Klopt je productcode wat op het apparaat staat met datgene wat er op de factuur staat? Als dat hetzelfde is dan heb je gekregen waarvoor je betaald hebt en is er niets aan de hand, je had alleen een andere gewild waar de vochtregeling op zat. Zit er een verschil tussen de productcode die op je machine staat en op de factuur staat dan heb je uiteraard een hele goede stevige poot om op te staan. Dan is er niet geleverd wat er gekocht is. Enige punt is dat je daar redelijk laat achter komt. Wat dit mogelijk voor gevolgen heeft weet ik niet zo 1-2-3.
Ik heb niet geleverd gekregen waarmee geadverteerd is op de productpagina. De voorwaarden van de winkel stellen zelf als dat het geval is dat ik de winkel daaraan mag houden en dat verwacht ik dus bij deze ook.

• r_bleumer
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Gezien het zeer geringe gebrek verwacht ik niet dat ontbinding bij verweer stand zal houden. Dat is een zeer feitelijke inschatting. In dit geval zou ik eerder aansturen op schadevergoeding.

Nonsensical line goes here <---

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 08:58
quote:
sypie schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:38:
Enige punt is dat je daar redelijk laat achter komt. Wat dit mogelijk voor gevolgen heeft weet ik niet zo 1-2-3.
quote:
1 Juni van dit jaar hebben we een kastformaat vriezer en koelkast van Bosch gekocht.

Echter het probleem zit hem met de koelkast. Bij aanschaf van deze machine hebben we voor deze uitvoering onder andere gekozen omdat er een vocht regelbare groente en fruitlade in zit. Omdat we dit in het begin niet nodig hebben gehad hebben we hier verder geen aandacht meer aan geschonken maar recent
1 juni en pas in december gaan kijken naar die feature; daar zitten 6 maanden tussen. Als het echt een beslissende feature zou zijn geweest bij de aankoop, dan zou je dat al lang veel eerder gebruikt hebben toch? Kennelijk was die feature niet echt zo belangrijk voor jou, de vraag is dan inderdaad of dat nog wel ontbinding van de gehele aankoop rechtvaardigt.

[Voor 7% gewijzigd door CyberMania op 21-12-2017 21:03]

• Floppus
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 25-03 23:00

Floppus

Adviseur

Customer Experience matters

Ik doe nog een late duit in het zakje;

Bij levering was de koelkast inderdaad niet conform, en TS had de winkel daar op aan kunnen (en eigenlijk moeten) spreken. De stelling dat deze functionaliteit significant bijdroeg aan de keuze voor dit model, wordt echter tegengewerkt door het feit dat TS er pas meer dan een half jaar later achterkomt dat het er niet op zit.

De consument dient gebreken te melden binnen 2 maanden na constateren, maar ook binnen 2 maanden na wanneer hij het *redelijkerwijs had behoren te constateren*. TS kan niet meer stellen dat deze functie vitaal was voor zijn keuze.

Dat alles giet je vervolgens in redelijkheid en billijkheid;
Is er technisch sprake van non-conformiteit? Ja.
Is er sprake van een afwijking die te gering is om ontbinding voor te eisen? Ja, anders was het eerder geconstateerd.

Zoals @r_bleumer al stelt, blijft dan over een redelijke compensatie. Maar dat zal geen enorm bedrag zijn ook weer vanwege het blijkbaar niet eerder constateren. De vraag is wat de winkel eventueel wel bereid is, bijvoorbeeld ten aanzien van levering van een los onderdeel, of een tegemoetkoming in de kosten daarvan.

Let op dat als je overgaat tot eisen, tot aan de rechter, en je eist te veel, dat je als verliezer de kosten (mogelijk) krijgt. Ontbinding eisen en afgewezen krijgen bijvoorbeeld.

De winkel heeft hier zeker een zorgplicht, maar die is beperkter dan wat TS denkt, en dat kan een patstelling veroorzaken. Wellicht is het zinnig de zaak nog eens te bekijken- en is er wel tot een compromis te komen als die ook voor de winkel redelijk lijkt.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 08:34
quote:
Floppus schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:11:
De consument dient gebreken te melden binnen 2 maanden na constateren, maar ook binnen 2 maanden na wanneer hij het *redelijkerwijs had behoren te constateren*.
Nee, dat klopt niet. Bij een consument telt alleen het moment van daadwerkelijk ontdekken. Zie bijvoorbeeld deze post.

• Floppus
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 25-03 23:00

Floppus

Adviseur

Customer Experience matters

Klopt, ik stap nog wel eens te makkelijk over die toelichting heen. Echter is dat dan nog steeds enkel voor de bepaling of het tijdig was. Voor de weging redelijkheid en billijkheid; de mate van afwijking ten opzichte van wat klant mocht verwachten, blijft het relevante argumentatie.

De klant kan niet stellen dat een functie cruciaal was voor zijn keuze als hij er 6 maanden lang niet achter komt dat die functie er niet is en dat als basis voor ontbinding gebruiken. In die afweging is een schadevergoeding redelijker.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True