Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-07 13:58
Hoi. Ik weet dat het allemaal altijd groter, meer en beter kan. En dat het gras altijd groener is bij de buren. Vooral als senior webdeveloper bij een commercieel bedrijf. Maar daar gaat dit draadje nu niet over. Nou, niet helemaal in ieder geval.

Ik zit namelijk al geruime tijd bij een bedrijf en het bedrijf is ondertussen verhuisd naar een locatie die twee keer zo ver is van mijn huis. Ik heb daar de afgelopen jaren mijn toen-nieuw gekochte privé-auto helemaal opgereden tegen een reiskostenvergoeding die de lading bij lange na niet dekte. Dus heb ik nu de vraag neergelegd om een lease-auto die ik ook privé kan gebruiken.

Het antwoord is dat ik een budget kan krijgen van 500 euro inclusief benzine. En ik vermoed dat ik 20'000 km alleen al zakelijk nodig heb, wat meer dan 100 euro bezine per maand gaat kosten. Dus mijn leasebudget ex brandstof is dan eigenlijk onder de 400 euro. Ik mag wél boven het leasebudget uit, maar dan moet ik alles daarboven zelf betalen (eigen bijdrage).

Volgens de werkgever kun je voor dit bedrag een leuke Golf halen. Maar als ik rondkijk zie ik dat 'leuke' vertaald kan worden naar 'goedkope', want met 20'000km heb je enkel een Golf met de kleinste motor en zonder fratsen. Dus dan heb ik zometeen te maken met bijtelling van rond de 200 euro per maand netto. Maar wat ik er privé in rijd komt daar bovenop via de eigen bijdrage, wat maar deels in mindering kan worden gebracht op de bijtelling. (bijtelling = bruto, bijdrage = netto.)

Mijn vraag is: wat is nou het LAAGST gangbare leasebedrag dat een bedrijf webdevelopers aanbiedt? Ik krijg namelijk het gevoel dat dit onder de maat is en niet praktisch kan uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:05
Bij ons is het minimale leasebedrag voor de laagste categorie die we hebben (cat. A) € 650,- excl. brandstof. Echter zijn bij ons alle contracten voor 4 jaar en 40k km per jaar wat het wel iets duurder maakt, is ook een detacheringsbedrijf dus veel op de weg naar klanten. € 500,- incl. brandstof is wel vrij karig. Heeft jouw werkgever überhaupt al leaseauto's in het bedrijf of ben jij de eerste?

Als je altijd op een vaste locatie werkt dan kun je misschien beter die € 500,- netto uit laten keren als km vergoeding á 19 cent per kilometer (als je dat red) en dan privé gaan leasen. Voor €400,- lease je privé een knap uitgeruste Mazda 2 bijvoorbeeld voor 20k km per jaar en dan heb je geen last van bijtelling.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-07 12:25
Voor het leasebudget waar je een kale Golf van kan krijgen kun je een iets beter uitgeruste B-klasser krijgen natuurlijk (dat is een betere vergelijking met Mazda 2 privélease).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:00
Ik ben belg, en ken de juiste bedragen niet in NL.

Je kan alvast eens kijken wat je met je budget kan op een site als directlease.nl
Zal nooit helemaal juist zijn, maar je komt in de buurt.

https://directlease.nl/le...&options[optionsRemoved]=

De laagste autobudgetten bij ons zitten rond de 650 incl brandstof, excl BTW. Daar heb je een Volv V60 D2 voor met wat opties.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Werk je hoofdzakelijk op het kantoor van je werkgever, of ben je veel onderweg naar klanten?
In het eerste geval is een leaseauto minder gebruikelijk (en imho ook minder noodzakelijk). Als je veel naar klanten reist, moet je gewoon voorzien worden van goed vervoer óf een kostendekkende km-vergoeding.
Bij consultancy-clubs (dus veel km's naar klanten) liggen leasebudgetten voor starters vaak rond de 600-700 incl. brandstof o.b.v. 35.000 km/j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09
Een auto kun je pas berekenen als je weet hoeveel km's er mee gereden mag worden (voor de calculatie) en de looptijd.

Wat betreft de auto, kijk zoals eerder genoemd eerder naar een Fabia, Ibiza (of nog iets kleiner) zodat het beter in je budget zal passen.

Eigenlijk had je dit al voor de verhuizing moeten aankaarten (maar daar heb je nu niets aan). Dit is voor de werkgever ook een (redelijk forse) loonsverhoging in natura als hier verder niets over is afgesproken in een CAO o.i.d.

[ Voor 36% gewijzigd door jongetje op 20-12-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

nl-x schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:28:
...het bedrijf is ondertussen verhuisd naar een locatie die twee keer zo ver is van mijn huis.
Ondanks dat je wat kilometers hebt gepost; over welke enkele reisafstand hebben/hadden we het?

Er zijn namelijk meerdere gevallen van "goed ondernemerschap" incl. enkele juridische uitspraken. Daarin ligt gedeeltelijk het morele gedeelte dat een werkgever ervoor zorgt dat werknemers er niet op achteruit gaan als het bedrijf verhuist. In sommige gevallen zijn deze verhuizingen (of verplichte wijziging van standplaats) aanhangig gemaakt bij de rechter en in bijna alle gevallen toegewezen in het voordeel van de werknemer.

Andersom: als jij in Groningen woont en werkt en je vindt het zelf nodig om te verhuizen naar Almere, zijn alle reiskosten naar/van Groningen voor jezelf.

Oftewel: wat was je oude reisafstand (volgens routeplanner) zowel in tijd als in km? En wat is het nu?
Mijn vraag is: wat is nou het LAAGST gangbare leasebedrag dat een bedrijf webdevelopers aanbiedt? Ik krijg namelijk het gevoel dat dit onder de maat is en niet praktisch kan uitpakken.
Er is geen laagste bedrag; tuurlijk snappen we allemaal dat je voor 150 Euro lease-budget niet eens een Aygo kan leasen, maar het is wel een bedrag wat als budget kan worden verstrekt. Dat je dus de rest, zeg even 400 Euro, zelf moet bijleggen, is dan "jouw" probleem.

Normaliter is een lease-auto bepaald per functie/salaris en niet per persoon. In kleinere bedrijven kan het inderdaad wel maatwerk zijn en kan het zijn dat jij 300 Euro krijgt en je collega 500 Euro, al dan niet ingegeven door gedachten/wensen bij werknemer en werkgever.

Een alternatief is om een belaste kilometervergoeding te vragen. Effectief hou je dan 19 cent/km over plus een minimaal bedrag wat als inkomen wordt gezien. Over die extra centen betaal je dus wel belasting maar daarmee kan het wel besteden aan jouw prive-auto. Ik heb geen daadwerkelijke bedragen/heffingen maar mogelijk kan je dit doorrekenen bij de Belastingdienst of een accountant/kennis.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het antwoord is dat ik een budget kan krijgen van 500 euro inclusief benzine. En ik vermoed dat ik 20'000 km alleen al zakelijk nodig heb, wat meer dan 100 euro bezine per maand gaat kosten. Dus mijn leasebudget ex brandstof is dan eigenlijk onder de 400 euro. Ik mag wél boven het leasebudget uit, maar dan moet ik alles daarboven zelf betalen (eigen bijdrage).
Als je voor 500 inclusief brandstof mag leasen dan kom je zo'n beetje uit bij Toyota Aygo of VW Up! vermoed ik. Indien je natuurlijk binnen dit budget wil blijven. Dan zit je wel 20.000km lang dubbelgevouwen als je een beetje lang bent. Nog los van hoe je het gezin mee gaat nemen mocht je die hebben. Of je moet zelf bijpassen naar een groter model.

De lage vanaf prijzen die je ziet bij leasen is vaak op basis van het kaalste model met slechts 10.000km per jaar. Zodra je de kilometers gaat ophogen gaat de meter snel lopen.
Dat bestaat dus niet. Het ligt aan het bedrijf en de omstandigheden. Een grote detacheringstoko kan een goede deal maken omdat zij misschien jaarlijks honderden zoniet duizenden auto's afnemen. Kleinere bedrijven kunnen die deals niet maken omdat ze het schaalvoordeel niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Een vriend van mij had hetzelfde. Hij werd overgeplaatst naar een andere regio en hij heeft een vaste werkplek. Als leaseauto heeft hij een standaard renault clio station diesel inclusief tankpas (kosten zijn ongeveer 550-650 euro in de maand), hij heeft nog wel 14% bijtelling. Hij rijdt wel 40k-45k per jaar (130 km per dag woon werk schat ik, dus rond 30k km per jaar woon werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
500 incl. brandstof vind ik wel erg karig voor een senior functie. Bij het bedrijf waar ik werk krijgen de junioren nog een hoger budget. Je komt dan idd uit in de categorie VW Up en misschien Polo. Lijkt me niet echt prettig om 20K per jaar in te rijden.

Aan de andere kant is een leaseauto zo te lezen niet echt gangbaar bij jouw functie en rij je er alleen woon-werk-verkeer mee. Dat is inderdaad niet helemaal vergelijkbaar met (consultancy/detacherings)bedrijven waarbij iedereen die regelmatig naar klanten gaat een auto krijgt en dus ook korting kan worden gegeven door de leasemaatschappijen. Ik kan dus niet zeggen of het aanbod dat je werkgever doet echt onder de maat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn werkgever geeft 700 per full-time werknemer, exclusief brandstof. Onbeperkt prive.

Geef gewoon aan waar jouw problemen liggen. Dan kan je werkgever kijken of dat op te lossen is. Als de reisafstand te ver is dan zou je kunnen aangeven dat je 2 dagen per week thuis wilt werken.

Wat verdien je verder en waar werk je? Het klinkt alsof je ergens anders makkelijk een grote stap qua arbeidsvoorwaarden kan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09
Of je gebruikt de auto alleen voor woon-werk en werk-werk. Moet je wel administratie bijhouden maar betaal je geen bijtelling en hoef je je eigen auto niet te gebruiken voor je werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vanuit de werkgever gezien gaat het om alleen een auto voor woon-werk voor 20K per jaar. Een golf kost dan minder dan 500 euro per maand (incl. brandstof). Daar heb je voldoende budget voor...

Het punt is dat jij ook privé wil gaan rijden, maar dat is wel een keuze van jezelf. Ik vind het eerlijk gezegd wel terecht dat jij dan ook verantwoordelijk wordt voor die meerkosten.

En voor de beeldvorming. De developers die bij mijn werkgever werken, en die niet naar klantlokaties hoeven zijn uitgesloten van een leaseregeling. Dat is alleen voor de mensen die naar verschillende lokaties moeten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-07 13:58
@Question Mark true, als dit aanbod op initiatief van de werkgever kwam. Echter ben ik het juist die met de vraag kwam om een auto die ik ook privé kan gebruiken. Nu moet ik bepalen of mijn vraag voldoende is beantwoord. Duidelijk is dat ik deze auto niet privé kan gebruiken zonder zelf bij te betalen. En needless to say, zal een auto mijn onderhandelingspositie voor salarisverhoging de komende tijd omlaag houden.

@MAX3400 41km werd verdubbeld naar 79km per dag.

@Davidshadow13 Sommigen in het bedrijf hebben een leaseauto. Maar er zijn geen duidelijke regels voor wie wel en wie niet.

@Anoniem: 677216 eens per week ben ik op pad.
Pagina: 1