Vraag

• Marciano96
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09-2020
Zoals uit de titel blijkt, lijkt het dat mijn GTX 1060 een beetje underperformt.

Ik had verwacht dat bij aankoop van deze GPU ik de beste games wel aankon op een HD scherm, maar dit valt op momenten toch nog zwaar tegen. Ik heb ook meerdere topics gevonden op internet maar geen enkele lijkt overeen te komen met de mijne. Ik heb deze PC pas sinds de zomer (GPU al langer), en de install is helemaal correct gedaan (volgorde van driver updates bedoel ik daarmee). Eerst mijn set-up dan de uitleg en ervaring

CPU: I7-7800X
RAM: G.Skill 16GB DDR4
MB: MSI-RAIDER X299
PSU: 700W Xilence Performance
SSD en HDD aanwezig (maar niet van toepassing lijkt me zo)

Toen ik eindelijke mijn hele oude GPU switchte naar deze leek het me vanzelfsprekend dat ik games zoals Witcher 3 en meer recent Shadow of War wel op hoogste settings kon spelen dit is helaas nog niet het geval. Bij deze games, heb ik nog regelmatig (lees om de minuut, veel enemies) framedrops. Settings van deze games zijn door Nvidia Experience gezet of lager nog.

Ik gebruik ASUS GPU Tweaks om de GPU te tracken, ik ben niet volledig op de hoogte van hoe deze GPU clock en memory clock zich moeten gedragen in verschillende situaties. Maar ik had toch verwacht dat deze GPU gezien de prijs en specificaties het beter zou doen dan dit.

Bijvoorbeeld bij het openen van GPU Tweaks is mijn GPU speed altijd 100% terwijl de monitor zelf zegt dat de clock op 140 ofso loopt (uitgezonderd van de spikes). Deze 100% veranderd ook niet als ik een game start.

Ik zou hier graag hulp of uitleg bij krijgen zodat ik een beter beeld krijg van ofwel dit probleem en een mogelijke oplossing ofwel mijn misinterpretatie van de 'underperformance' verhelderen.

Als ik nog info ben vergeten laat het mij weten en ik vul het aan!

Alle reacties

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:44

Malantur

BBG'er
Naar mijn mening is GPU Z het beste tooltje om je videokaart te monitoren (MHz, % load, % TDP, tempratuur, reden van throttlen, driver versie, PCIe link, ....)
Post daar eens een screenshot van als je wil :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Marciano96
@Malantur Oh cool wist niet dat CPU z een videokaart broertje heeft. Ik ga hem gedownload zou je een screenshot willen zien van game load of bureaublad of beide?

Ik zal wel pas vanmiddag/vanavond de mogelijkheid hebben om dat te posten!

Edit: ook welke screens zou het handigste zijn? Sensors neem ik aan

[Voor 12% gewijzigd door Marciano96 op 20-12-2017 12:51]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:50
Heb je wel DDU gebruikt om de drivers van de oude videokaart eerst te verwijderen?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Malantur

Malantur

BBG'er
Op het eerste tabblad kan je zien welke drivers je draait, welke kloksnelheden de kaart moet halen volgens de BIOS van je videokaart, en je PCIe link.
Tabblad sensors kan je dan zien welke kloksnelheid effectief gehaald wordt (dus liefst tijdens een game).

Het belangrijkste tabblad is dus inderdaad het tweede, maar als je dan toch bezig bent mag het eerste tabblad ook.

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-06 23:06
Hier een voorbeeld hoe iemand witcher 3 speelt op ultra met hairworks uit

YouTube: WITCHER 3: WILD HUNT - GTX 1060 ULTRA GAMEPLAY w/o HairWorks

GPU standaard op 99% met hier en daar dipjes onder de 60 FPS
Zet je hairworks eens uit en vergelijk het eens.

ps HDD en SSD kan wel degelijk verschil in performance hebben

[Voor 9% gewijzigd door Quadradial op 20-12-2017 13:34]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• Marciano96
@NitroX infinity Niet specifiek gezegd, maar impliciet aanwezig in het feit dat de PC nieuw is sinds zomer en ik er dus de GPU die ik nog had (de 1060 dus) er toen pas inzette dus op een clean install van windows alle drivers geinstalleerd.

@Quadradial Ah thanks voor de informatie, ik zal dat eens proberen nadat ik de screenshots heb gestuurd van mijn current setup ook zoals Nvidia experience ze aanraadt (alhoewel deze instellingen niet altijd goed zijn). Ik denk dat in mijn geval SSD en HDD niks uitmaakt aangezien mijn RAM groot genoeg en snel genoeg is, ik ben in ieder geval nog geen game tegengekomen die mijn RAM volledig pakt (correctie misschien modded Minecraft als je niet oplet :P)

@Malantur Zoals beloofd de specificaties en onder load.

Ik heb hier dus V-Sync ook aanstaan (had last van coil whine bij hogere fps spellen dus nu standaard aan)
En hij heeft dus moeite om die 60fps constant te houden. En dan heb ik het nog niet over de gevechten als er meerder enemies aanwezig zijn.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:23
Marciano96 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:44:
@NitroX infinity Niet specifiek gezegd, maar impliciet aanwezig in het feit dat de PC nieuw is sinds zomer en ik er dus de GPU die ik nog had (de 1060 dus) er toen pas inzette dus op een clean install van windows alle drivers geinstalleerd.

@Quadradial Ah thanks voor de informatie, ik zal dat eens proberen nadat ik de screenshots heb gestuurd van mijn current setup ook zoals Nvidia experience ze aanraadt (alhoewel deze instellingen niet altijd goed zijn). Ik denk dat in mijn geval SSD en HDD niks uitmaakt aangezien mijn RAM groot genoeg en snel genoeg is, ik ben in ieder geval nog geen game tegengekomen die mijn RAM volledig pakt (correctie misschien modded Minecraft als je niet oplet :P)

@Malantur Zoals beloofd de specificaties en onder load.

Ik heb hier dus V-Sync ook aanstaan (had last van coil whine bij hogere fps spellen dus nu standaard aan)
En hij heeft dus moeite om die 60fps constant te houden. En dan heb ik het nog niet over de gevechten als er meerder enemies aanwezig zijn.
Alleen v-sync (geen idee of je andere opties aan hebt) zal tussen de 60fps en 30fps wisselen. Indien je dus 59fps haalt in werkelijkheid dan zal hij naar 30fps gaan. Wat uitkomt op 33ms rendertijd per frame plus extra inputlag die vsync geeft. Ik raad je aan om iets anders dan vsync te gebruiken.

• Marciano96
@Sp3ci3s8472 Na het gecontroleerd te hebben heb ik V-Sync uit maar wel de limit op 60 fps gezet excuses voor de verkeerde informatie

• Bigmute
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-06-2018
Ik zeg voeding probleem. Leuk 700 watt maar kan je voeding ook stabiel een hoop stroom leveren?
Budget voedingen zijn nooit de eerste keus voor een dergelijk systeem.

• Marciano96
@Bigmute Ik heb nog geen problemen ervaren met deze PSU, kan je mij 'bewijs' geven waar je dit op baseert? Zoals je bijvoorbeeld kan zien in de screenshots die ik heb bijgevoegd in een vorige comment is het verbruik altijd constant of fluctueert gelijk met de GPU utilisation

• Bigmute
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-06-2018
Ik kan het bewijs niet leveren. Het is het eerste wat in me opkomt als de gegeven informatie zo zie. Ik kan er natuurlijk verschrikkelijk naast zitten.

Dacht even ik deel m'n gedachte

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-03 20:41
kan ook dat je er teveel van verwacht, het is zeker geen high end kaart, los van feit dat die prijzig is, ik ging van amd7950 naar gtx1060 en verschil was nihil.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:56

Esumontere

Floep, banaan.

Marciano96 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 20:36:
@Bigmute Ik heb nog geen problemen ervaren met deze PSU, kan je mij 'bewijs' geven waar je dit op baseert? Zoals je bijvoorbeeld kan zien in de screenshots die ik heb bijgevoegd in een vorige comment is het verbruik altijd constant of fluctueert gelijk met de GPU utilisation
Waarschijnlijk kan @-The_Mask- dat wel.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je daadwerkelijk €350 hebt betaald voor een GTX1060 dan heb je inderdaad recht om te denken dat er meer in zit. Het probleem is echter dat de MSRP voor een 6GB 1060 rond de €250 ligt oorpsronkelijk, de prestaties liggen dan ook in dat midrange segment.

Dankzij de bitcoin miners zijn de prijzen opgeblazen en betaal je voor alles onder de 1080 fors te veel.

I reject your reality and substitute my own

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik zou als laatste aan de voeding denken, bij slechte prestaties in games.

Maar wat is het volledige typenummer van de voeding?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Marciano96
@Bigmute Geen probleem, ik hou het in mijn achterhoofd voor als er ooit voltages fout gaan :)

@nelizmastr Dus in principe wat ik uit jouw comment haal is dat ik deze GPU te hoog had aangeschreven. Dan heb ik mijn research toch verkeerd gedaan bij deze aankoop :/

@-The_Mask- Ik heb geen typenummer wel een serie nummer maar denk niet dat je daar veel aan hebt. De volledige beschrijving zoals ik hem geleverd kreeg: 700 watt Xilence Performance C 12cm fan 82+ voeding.

Maar ik denk dat we hiermee of topic gaan, omdat er nog geen indicaties zijn geweest dat de PSU niet genoeg vermogen levert voor de PSU.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-04 21:01
[b][

@-The_Mask- Ik heb geen typenummer wel een serie nummer maar denk niet dat je daar veel aan hebt. De volledige beschrijving zoals ik hem geleverd kreeg: 700 watt Xilence Performance C 12cm fan 82+ voeding.

Maar ik denk dat we hiermee of topic gaan, omdat er nog geen indicaties zijn geweest dat de PSU niet genoeg vermogen levert voor de PSU.
Nee dat klopt, maar wel met het feit dat deze voeding in de toekomst (niet over jaren maar binnenkort) voor problemen gaat zorgen en als je pech hebt de rest van je systeem meeneemt, veel grotere troep is er niet te vinden.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:56
Kijk met msi Afterburner ingame of de gpu clock hoog blijft ingame en niet inzakt ingame

Overgens bij die game is deze kleine tweak ook van belang om het beeld smooth te krijgen.

YouTube: How to Fix Micro Stutter in The Witcher 3 on Nvidia Graphics Cards

[Voor 27% gewijzigd door freaky35 op 22-12-2017 11:58]

• Marciano96
@Elmo_b Ik heb het gelukkig bij een bedrijf in elkaar laten zetten (min GPU), dus zolang het maar gebeurd in de komende anderhalf jaar is het goed.

@freaky35 Dit probleem doet zich niet alleen voor bij Witcher 3, alhoewel de oplossing die naar voren wordt gebracht bij deze video misschien ook wel van toepassing kan zijn op andere games. Ik ga het eens proberen. Ook heb ik in een eerder bericht Screenshots geplaatst van GPU-Z met de waardes terwijl ik in game ben!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Elmo_b schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:55:
[...]

Nee dat klopt, maar wel met het feit dat deze voeding in de toekomst (niet over jaren maar binnenkort) voor problemen gaat zorgen en als je pech hebt de rest van je systeem meeneemt, veel grotere troep is er niet te vinden.
Zo slecht is de voeding niet, het is hooguit een zeer matige voeding. Waarbij duidelijk wordt dat de degene die de PC samen heeft gesteld weinig kennis heeft van hardware. Anders had er wel een goede ~450W voeding ingezeten in plaats van deze zeer matige 700W voeding, qua prijs maakt dat namelijk geen verschil.
Marciano96 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:02:
@Elmo_b Ik heb het gelukkig bij een bedrijf in elkaar laten zetten (min GPU), dus zolang het maar gebeurd in de komende anderhalf jaar is het goed.
Dan heb je ook gewoon garantie op een goed werkende PC en kun je het hun ook laten oplossen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Marciano96
@-The_Mask- Zoals ik in een eerder reactie ook al verwachte is dat we off-topic gaan. Zoals in mijn originele vraag wordt er gezegd dat ik de GPU zelf heb meegenomen, dus deze PC is volledig gemaakt door een bedrijf behalve de GPU die heb ik zelf erin gezet. Dus kan het bedrijf er niks aan doen als mijn GPU 'problemen' veroorzaakt.

@Malantur Heb jij nog wat gehad aan die geuploade screenshots?

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Marciano96 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:13:
Zoals ik in een eerder reactie ook al verwachte is dat we off-topic gaan.
Bagatelliseer een goede voeding nu niet. Nou trekt een 1060 niet zoveel vermogen, maar heb je een 1080 Ti met een matige voeding dan kan je problemen krijgen. Een goede voeding is van levensbelang voor je onderdelen.
Zoals in mijn originele vraag wordt er gezegd dat ik de GPU zelf heb meegenomen, dus deze PC is volledig gemaakt door een bedrijf behalve de GPU die heb ik zelf erin gezet. Dus kan het bedrijf er niks aan doen als mijn GPU 'problemen' veroorzaakt.
Heb je voor de installatie van de nieuwe GPU je oude driver opgeruimd? DDU is niet per se nodig als je van Nvidia naar Nvidia gaat, maar het is wel raadzaam om je oude Nvidia drivers via de uninstaller te verwijderen. Dan je PC uit te zetten en om te bouwen. Daarna de nieuwste drivers zelf installeren.

Hoe verhouden jouw fps in die games zich met benchmarks die je kan vinden met een GTX 1060? Witcher kan behoorlijk zwaar zijn namelijk.

• Malantur

Malantur

BBG'er
Marciano96 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:13:
@Malantur Heb jij nog wat gehad aan die geuploade screenshots?
Alles ziet er eigenlijk normaal uit. Het enige wat ik kan zien zijn dipjes in de load, waardoor de videokaart zich terug klokt om stroom te besparen.
Ik vermoed dat dat je momenten zijn dat je frame drops opmerkt.
De videokaart lijkt voor de rest 100% goed, dus ik verwacht eigenlijk dat het eerder aan het spel ligt. Mogelijk kan je eens kijken wat hij doen bij andere games of benchmarks, of in hetzelfde spel maar met lagere settings.
Eventueel alsnog een andere driver proberen en een keer met DDU.
Als ik op google zoek naar ‘Nvidia stable driver’ dan kom ik op dit:
https://www.reddit.com/r/...494_faqdiscussion_thread/
Hier wordt 384.94 aangeduid als een stabiele driver met goede performance (driver van een half jaar terug).
Al draai ik persoonlijk altijd de laatste WHQL zonder problemen, ik zou ze gewoon beide proberen en kijken of er verschil in zit.

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 09:59
Misschien een gekke vraag maar zit je videokaart wel in een X16 slot en niet perongelijk in een X1 X4 of X8 slot..?

Ik mis voor de rest een hoop info om een conclusie te kunnen trekken maar op welke settings speel je hoeveel fps haal je en wat had je verwacht te halen etc.

AMD Ryzen 9 5900X, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Marciano96 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:44:
Misschien is het toch ook wel even verstanding om erbij te zetten om welke game het hier gaat :) Het is lastig te constateren of dit normaal of niet normaal is zo.

AMD Ryzen 7 7700X | ASUS ROG STRIX B650E-E | Kingston Fury Beast 64Gb 6000C28 | XFX Radeon RX6950XT Merc319 Black Edition | Kingston Renegade 2TB NVMe | Kingston KC3000 2TB NVMe | Kingston NV2 1TB NVMe | Fractal Design Define 7 | EVGA SuperNova 850 G6

• Marciano96
@CMD-Snake Zoals je zegt ALS je een 1080 Ti had dan was het een probleem, het enige wat die comments doen is mij 'bang' maken dat die voeding mijn PC sloopt terwijl er tot noch toe 0 indicatie is geweest dat er iets mis mee is. Over je tweede punt dit heb ik ook al uitgelegd in een vorige comment deze PC is volledig nieuw gekocht van de zomer en de drivers voor de 1060 waren dus de eerste GPU drivers die erop kwamen te staan, ik neem hiermee aan dat dit hetzelfde effect is als een DDU gebruiken.

@Malantur Dankje, Ik denk idd dat de settings die Nvidia Experience mij meegeeft misschien te hoog gegrepen zijn en dat veroorzaakt dan ook mijn vertekend beeld erbij. Ik gebruik ook altijd de meest recente drivers, en het lijkt ook niet van de een op andere driver gebeurd te zijn.

@MrDucky De GPU zit goed aangesloten op het moederbord (PCI x16) en krijgt ook de maximale voeding die hij kan accepteren via de connectors (6 in het geval van de 1060)

@MrDucky @ECP0WERS De game die ik helemaal in het begin noem zijn Witcher 3 en Shadow of War, settings daarbij zijn die wat Nvidia mij aanraadt. Ik zet bij deze spellen meestal de fps limiter op 60 of 90 en de drops die dan voorkomen zorgen ervoor dat die rond de 45 hangt.

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
@Marciano96

Wij kunnen natuurlijk niet zien welke settings GeForce Experience voor jouw systeem instelt maar als ik even snel op YouTube kijk bij bijvoorbeeld deze 2 filmpjes

YouTube: The Witcher 3 GTX 1060 MSI Frame Rate Benchmark Performance - Ultra ...

YouTube: Middle earth Shadow of War GTX 1060 6GB OC | 1080p Ultra - Very High...

Lijkt het me normaal gedrag voor de GTX 1060.

AMD Ryzen 7 7700X | ASUS ROG STRIX B650E-E | Kingston Fury Beast 64Gb 6000C28 | XFX Radeon RX6950XT Merc319 Black Edition | Kingston Renegade 2TB NVMe | Kingston KC3000 2TB NVMe | Kingston NV2 1TB NVMe | Fractal Design Define 7 | EVGA SuperNova 850 G6

• Marciano96
@ECP0WERS Ja, daaruit blijkt eigenlijk dat het zo bij de GPU hoort
.
Ik had meer de settings van Geforce Experience gezegd om te laten duiden dat ik niks geks doe en om mezelf het typwerk te besparen om al de settings over te schrijven.

Een beetje teleurstellend dat het niet zo goed werkte als ik dacht, alhoewel als Geforce Experience de settings zo laag had gezet dat ik geen framedrops had, had ik waarschijnlijk nooit geklaagd.

Ik was er namelijk altijd vanuit gegaan dat de settings die Experience je aanraadt altijd het maximale vloeiende beeld dat je kan krijgen is, maar dat blijkt dan toch niet zo te zijn. Als ik wat meer tijd heb zal ik eens de settings van het filmpje met mijne te vergelijken. Bedankt voor de hulp allen!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee