Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wifi netwerk optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakers,

We hebben een beetje vervelende situatie met onze internet aansluiting. De kabels van onze apartementen complex (nieuwbouw) en het Ziggo kastje op straat zijn nog niet aangelegd.
In de tussentijd hebben we toegang tot een Wifi netwerk gekregen als tussenoplossing.

Echter is het bereik in ons apartement erg slecht. Alleen dicht bij de hal hebben ongegeveer 20% bereik.
Nu heb ik het met een range extender geprobeert. Dit vergroot het bereik, maar valt helaas vaak weg.

Hebben jullie misschien een tip?
Ik heb helaas geen fysieke/digitale toegang tot de betreffende router..

Groet,
Erik

Alle reacties

• Naendeau
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
Hallo Erik,

Je zou eventueel naar een 4G Router kunnen kijken. Maar als dit voor korte tijd is gaat dat natuurlijk wel in de kosten lopen (Ik weet zo niet of 4G routers ook te gebruiken zijn als normale wifi router). Je zou ook op je telefoon een hotspot aan kunnen zetten. Wel even in de gaten houden hoe het met je internetabonnement zit.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zet de extender bijvoorbeeld bij je buren, als daar beter bereik is.

🌞🍃

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08 00:18
Zoals eerder vermeld zal de 4G modem of een telefoon hotspot de beste oplossing zijn naargelang de duur van de werken.

Ik neem aan dat je de range extender plaatst daar waar de 20% van het signaal beschikbaar is. Het signaal wordt dan doorgestuurd, maar eigenlijk behoudt je dezelfde kwaliteit. Bij intensief gebruik (lees: jullie en de buren zijn thuis en iedereen gebruikt internet, smartphone, tablet, ...) zal de bandbreedte nog minder worden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

We kunnen hopelijk goede tips nodig, maar zijn niet helderziend. Het zou heel erg helpen als je zou aangeven:
- waar het WiFi-netwerk vandaan komt
- wat voor specs het heeft (2.4GHz of 5GHz? 20, 40 of 80MHz kanaalbreedte? Welk kanaal? Welke beveiliging? Is er MIMO?)
- wat er allemaal tussen waar je er gebruik van probeert te maken en waar het netwerk vandaan komt zit (muren, vloeren, bomen etc).

In grote lijnen zullen je eigen muren ws grootste uitdaging vormen. Manier om dat aan te pakken is om het probleem in twee delen te splitsen: gebruik een (outdoor) wireless bridge om te verbinden met het netwerk dat je tijdelijk moet gebruiken. Die bedraad verbinden met een eigen indoor WiFi-router (of non-WiFi-router met AP's erachter). Zodra je Ziggo-verbinding opgeleverd is, koppel je de router binnen daarop aan en klaar. Enige wat je overhoudt is dan die wireless bridge. Afhankelijk van welke je kiest kun je die trouwens later ook (indoor) als extra AP inzetten.

Maar goed, mbt keuze wireless bridge, dat hangt helemaal af van de technische vragen hierboven.

"Range extender" is trouwens geen technische term. Dat kan van alles zijn. Meestal zijn het gewone repeaters. Een repeater binnen geeft je prima dekking binnen maar heeft zelf net zo'n brakke verbinding met het netwerk waar je op meelift als je eigen devices al hebben. Geen wonder dat dat niet gaat werken. Blijf daar verre van.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Onbekend. Ik vermoed de winkel onder onze woningen.

- wat voor specs het heeft (2.4GHz of 5GHz? 20, 40 of 80MHz kanaalbreedte? Welk kanaal? Welke beveiliging? Is er MIMO?)
2,4 GHz, kanaalbreedte onbekend (moet ik thuis opzoeken) en de bron router zend uit tussen kanaals 5-11. Beveiliging is WPA2.

- wat er allemaal tussen waar je er gebruik van probeert te maken en waar het netwerk vandaan komt zit (muren, vloeren, bomen etc).
Het is mij onbekend waar de router staat. Er zit een betonnen vloer tussen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:04:
Onbekend. Ik vermoed de winkel onder onze woningen.

2,4 GHz, kanaalbreedte onbekend (moet ik thuis opzoeken) en de bron router zend uit tussen kanaals 5-11.
Post als je thuis bent uitkomst van netsh wlan show interface. Dat geeft al die info.
Beveiliging is WPA2.
Personal of Enterprise?

Dit is voor type verbinding ws meest relevant. Krijg je met bovenstaand commando ook te zien.
Het is mij onbekend waar de router staat. Er zit een betonnen vloer tussen.
Maar het komt dus wel degelijk van binnen het gebouw? Heb je een balkon? Heb je daar verbinding ermee?

Zo niet is het dus zaak om in de hal een wireless client bridge (of AP die als zodanig ingesteld is) te hangen, en dan bedraad te verbinden met je eigen router binnen. Eisen aan de client zijn ws beperkt, maar dat moeten we adhv de uitgebreide info vanavond zien.

Oslik blyat! Oslik!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:07:
In de tussentijd hebben we toegang tot een Wifi netwerk gekregen als tussenoplossing.
Is er al aangegeven bij de betreffende partij dat de tussenoplossing simpelweg niet voldoet? Laat hun maar gaan knoeien met extenders en extra AP's...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1