Top PCI-E bus does not work with RX480

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordWhiskey
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 14:29
Hi allen,

na lange tijd genoten te hebben van mijn ASUS eah6970 werd het tijd voor een update van mijn GPU. dit omdat ik merkte dat de games die ik wilde spelen niet meer lekker liepen op mijn huidige GPU.

Nu struikelde ik over een goedkope MSI RX480 4GB. en heb hier zonder twijfelen mijn geld voor neergeteld. Thuis gekomen haalde ik dol enthousiast mijn 6970 uit mijn systeem alvorens ik de RX480 in mijn systeem propte, ik sluitte de powercable aan. klikte de schakelaar om en ik dacht gaan met die banaan, systeem ging aan, keyboard lichte op, muis lichte op maar geen beeld. hierbij heb ik direct de andere HDMI poort geprobeerd op de GPU, did had helaas ook geen effect. Na herhaaldelijk rebooten heb ik de Bios gereset en ben ik aan de slag gegaan met het uitwisselen van mijn RAM modulles. helaas ook zonder resultaat. ik kreeg niet eens een BIOS post in geen enkel geval.

mijn volgende troubleshoot was het inpluggen van de kaart in mijn 2e PCI-E slot. hierbij het systeem aangezet en kreeg gelijk mijn BIOSpost en beeld. nu vraag ik me toch echt af waarom mijn bovenste slot de kaart niet pakt. buiten het feit dat het estetisch afzichtelijk is past mijn waterpomp en reservoir niet meer op de bodem van mijn kast en staat deze combinatie momenteel op de GPU. ook niet geweldig dus.

mijn setup bestaat uit:
Mainboard: Asus Sabertooth Z77
CPU: Intel Core I5-2500K @4.5GHZ
MEM: Corsair vengeance @1866MHZ
GPU: MSI RX480 4GB
SSD: Samsung 830 256GB
PSU: Colermaster Silentpower M 600W

nu heb ik stiekem het idee dat sandy bridge PCI-E 3.0 niet goed ondersteund op 16x PCI-e en dat een update van mijn CPU naar een 3570K (bijvoorbeeld) het probleem oplost. maar voor ik daar (onnodig) geld aan uitgeef was ik benieuwd wat een second opinion vond van deze issue.

Alvast bedankt voor de hulp,
Gr. Lord-Whiskey

Eeuwige roemlijst: 1. Achilles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-10 19:42
Ik heb in het verleden met sabertooth borden wel eens problemen gehad met het niet slikken van videokaarten. Er is een bios instelling die aangeeft met welk type vbios hij moet starten vanaf pcie, weet alleen niet meer hoe het heet. Staat denk ik ergens onder advanced, moet iets heten als legacy/EFI compatible rom

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordWhiskey
aminam schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:31:
Ik heb in het verleden met sabertooth borden wel eens problemen gehad met het niet slikken van videokaarten. Er is een bios instelling die aangeeft met welk type vbios hij moet starten vanaf pcie, weet alleen niet meer hoe het heet. Staat denk ik ergens onder advanced, moet iets heten als legacy/EFI compatible rom
ik zal daar vanavond is even naar kijken. ik heb het probleem eerder ondervonden met mijn oude systeem wat een Asus P45-e bevatte in samenwerking met een Saphire 3870. daar werkte elke kaart die ik er in stak prima op de bovenste pci-e lane, maar zodra ik de 3870 er in prikte gebeurde er niks. zelfs mn 3870X2 werkte prima op deze pci-e lane... heb de rx480alleen nog niet in een ander systeem geprobeerd. kijken wat íe daar in doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
BIOS van je moederbord wel up-to-date? Moderne UEFI videokaarten willen wel eens niet werken moederborden die hier nog geen ondersteuning voor hebben.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordWhiskey
Ja, ik heb de laatste versie van mn bios, is 3rd gen I core board. en mn UEFI staat aan alles staat goed. thanks voor de reply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Sandy Bridge ondersteunt in zijn geheel PCIe 3.0 niet, dat kwam pas bij Ivy Bridge ;) is CPU afhankelijk. een Ivy bord doet dan simpelweg alleen PCIe 2.0.

Maakt niet uit verder voor het verhaal gezien PCIe backwards compatible is.

Idd in een andere (nieuwere bij voorkeur) PC proberen als het kan en anders wordt het een gevalletje jammer de pammer.....

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordWhiskey
nelizmastr schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:28:
Sandy Bridge ondersteunt in zijn geheel PCIe 3.0 niet, dat kwam pas bij Ivy Bridge ;) is CPU afhankelijk. een Ivy bord doet dan simpelweg alleen PCIe 2.0.

Maakt niet uit verder voor het verhaal gezien PCIe backwards compatible is.

Idd in een andere (nieuwere bij voorkeur) PC proberen als het kan en anders wordt het een gevalletje jammer de pammer.....
ivy bridge is pas 4th gen right ? if so, is t inderdaad jammer, ga geen hele nieuwe setup kopen voor wat estetica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

LordWhiskey schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:53:
[...]

ivy bridge is pas 4th gen right ? if so, is t inderdaad jammer, ga geen hele nieuwe setup kopen voor wat estetica
Sandy is 2e gen, Ivy 3e. 4e is Haswell en ondertussen ook alweer bijna 5 jaar oud :)

Ivy Bridge en Sandy Bridge delen hetzelfde platform.

[ Voor 7% gewijzigd door nelizmastr op 20-12-2017 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordWhiskey
nelizmastr schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:55:
[...]

Sandy is 2e gen, Ivy 3e. 4e is Haswell en ondertussen ook alweer bijna 5 jaar oud :)
ja, maar dan zal ik aan een upgrade naar een 3570k (bijvoorbeeld) genoeg hebben (mainboard is toch al 3rth gen compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

LordWhiskey schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:57:
[...]

ja, maar dan zal ik aan een upgrade naar een 3570k (bijvoorbeeld) genoeg hebben (mainboard is toch al 3rth gen compatible.
Euh ja, maar daarmee ga je dit probleem niet oplossen. Het is niet alsof je kaart problemen heeft met de 3.0/2.0 compatibiliteit. Daarnaast is de heatspreader van de 3570K niet gesoldeerd dus gaat het overklokken ook weer minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordWhiskey
nelizmastr schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:01:
[...]

Euh ja, maar daarmee ga je dit probleem niet oplossen. Het is niet alsof je kaart problemen heeft met de 3.0/2.0 compatibiliteit. Daarnaast is de heatspreader van de 3570K niet gesoldeerd dus gaat het overklokken ook weer minder.
Hoezo gaat dit het probleem niet oplossen, oc uitgesloten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
LordWhiskey schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:18:
Ja, ik heb de laatste versie van mn bios, is 3rd gen I core board. en mn UEFI staat aan alles staat goed. thanks voor de reply
Het is niet iets wat je in het BIOS goed kunt instellen. Het is puur de herkenning en werking van moderne videokaarten met UEFI GOP ondersteuning. Heeft het BIOS daar geen ondersteuning voor dan kun je dus hetgeen krijgen wat je nu ervaart.
LordWhiskey schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:57:
[...]
Zo'n upgrade is nutteloos, zowel qua prestatie voordeel aan CPU kracht als PCI Express bandbreedte.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordWhiskey
ja, qua prestatievoordeel was ik het toch al niet van plan, ik laatdan ook lekker de gpu in dit slot zitten. maar heb iig nu wel door waardoor dit komt.

Pagina: 1