PFsense ter vervanging van Fritzbx 7580

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doekse
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-08 20:02
Ergens begin volgend jaar ga ik verhuizen, ik moet mijn gehele netwerk dan ook gaan omzetten en opnieuw ontwerpen :P

Op het moment hebben wij glasvezel 500/500 bij XS4ALL. Het internet komt dan binnen in de meterkast, gaat daar de NTU in en gaat vanuit daar naar een Fritzbox 7580. Daarna gaat het internet bekabeld nog naar een aantal Google Wifi punten, de Plex NAS en de IPTV kastjes.

In het nieuwe huis gaan wij ook gebruik maken van 500/500 van XS4ALL :)

Nu is mijn vraag of het mogelijk is om de Fritzbox te vervangen door een PFsense box, en of het dan nog mogelijk is om de IPTV kastjes daar direct op aan te sluiten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07 14:19
Dat is zeker mogelijk! Enkel zou je dan wel een managed switch die VLANs ondersteund aan moeten schaffen, omdat IPTV via een aparte VLAN gaat. Maar het is zeker mogelijk! Let er dan wel op dat je een pfSense bak met voldoende kracht aanschaft/bouwt, om de volledige 500mbit te kunnen benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Een losse switch is niet nodig, pfSense kan de nodige VLAN-routering doen.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doekse
MaxTheKing schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:20:
Dat is zeker mogelijk! Enkel zou je dan wel een managed switch die VLANs ondersteund aan moeten schaffen, omdat IPTV via een aparte VLAN gaat. Maar het is zeker mogelijk! Let er dan wel op dat je een pfSense bak met voldoende kracht aanschaft/bouwt, om de volledige 500mbit te kunnen benutten.
Zover ik weet gaat bij XS4ALL IPTV en internet al via dezelfde kabel, is dit nog wel via aparte VLAN's? We hebben nu 1 kabel van de Fritzbox naar een switch lopen waar het IPTV kastje op is aangesloten maar ook de TV en PS4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bel ze eens op. Het zijn zeer kundige mensen die daar zitten, die niet met een script werken en zulke vragen stellen in de trant van:

1. Heeft u de PC herstart?
2. Heeft u de modem ge-reset?

etc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duronbug
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:53

duronbug

Step on it.....!

Deze is voor KPN. Maar Xs4all is voor 99% hetzelfde:

Venxblog: KPN glasvezel via PFSense

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:44

Pazo

Mroaw?

Interessant topic, toevallig met exact hetzelfde bezig. Ben één stapje verder: de PC voor pfSense is er inmiddels en vorige week pfSense geïnstalleerd. Dit weekend hopelijk aan de gang om de boel aan de praat te krijgen. Ook ik heb XS4all 500/500 en ook IPTV. Ik heb er nu een Asus AC88U tussen zitten (geen Fritzbox). Als pfSense goed werkt gaat die er ook uit.
@duronbug bedankt voor de link!

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MaxTheKing schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:20:
Let er dan wel op dat je een pfSense bak met voldoende kracht aanschaft/bouwt, om de volledige 500mbit te kunnen benutten.
Voor 500 millibit ;) heb je niet veel kracht nodig, maar ik heb hier het Gb-abo van Tweak en mijn single-core Atom systeem met onboard Intel NIC's en IPFire kan de verbinding bijna dichttrekken met +/- 40% CPU load. Dus blijkbaar heb je niet een heel erg krachtig systeem nodig :) Mijn vorige desktop, A8-3870K en onboard Realtek NIC kreeg dat niet voor elkaar :P

@Doekse Hier heb je nog wat leesvoer ;) Zelfbouw project: Firewall / Router / AP (PfSense)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doekse
Raven schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:41:
[...]

Voor 500 millibit ;) heb je niet veel kracht nodig, maar ik heb hier het Gb-abo van Tweak en mijn single-core Atom systeem met onboard Intel NIC's en IPFire kan de verbinding bijna dichttrekken met +/- 40% CPU load. Dus blijkbaar heb je niet een heel erg krachtig systeem nodig :) Mijn vorige desktop, A8-3870K en onboard Realtek NIC kreeg dat niet voor elkaar :P

@Doekse Hier heb je nog wat leesvoer ;) Zelfbouw project: Firewall / Router / AP (PfSense)
Thanks, ik ga even lezen! Dan wordt het denk ik een bord met onboard CPU, well bord gebruik jij precies? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Doekse schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:43:
[...]

Thanks, ik ga even lezen! Dan wordt het denk ik een bord met onboard CPU, well bord gebruik jij precies? :)
Een die niet bepaald recent is (aangezien ie al een jaar of 8-9 draait): https://www.cnet.com/prod...-atom-n270-i945gse/specs/ , die heeft een pc-winkel op verzoek geïmporteerd, daar die via de gebruikelijke leveranciers in dit land niet leverbaar was. D'r zit overigens 1GB RAM op, IPFire draait vanaf een CF-kaartje (zit een cardreader in de behuizing) en het access point bestaat uit een AR9380 mini PCIe kaartje.

Aangezien je een hedendaags mini ITX systeem kan bouwen met vergelijkbaar idle-verbruik (router-pc's worden over het algemeen maar weinig belast) zou ik niet naar dat oude bordje kijken.

In de pricewatch staan verschillende mini ITX moederborden met meerdere netwerkkaarten, plaats daar een (met name bij idle) zuinige processor op, een geheugenmodule, USB-stick voor pfSense en als je de boel goed hebt ingesteld zou een modern (en tevens veel krachtiger) systeem ongeveer net zo weinig moeten verbruiken als dat oude bordje van mij.

Lees je overigens ook even in over PicoPSU's ;) , bij systemen met laag stroomverbruik kun je daar wel de nodige watt's winst mee behalen t.o.v. reguliere computervoedingen.

Mocht je voor 2e hands gaan, kijk dan even rond naar een Intel DQ77KB of iets vergelijkbaars, dat is ook een mooi bordje, waar je ook mini PCIe netwerkkaartjes op het moederbord kan plaatsen voor access point doeleinden. Die maakt overigens niet gebruik van een standaard computervoeding, maar van een adapter vergelijkbaar met die van laptops. Helaas is de connector niet alledaags, dus je hebt er dan een nodig die meerdere connectors heeft, zoals pricewatch: Cooler Master MasterWatt 90

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dit is inderdaad prima mogelijk, zelf heb ik ook XS4ALL glasvezel via pfSense draaien inclusief routed ITV. De eerder genoemde blogpost is inderdaad een goede leidraad ook voor XS4ALL.

Waar je wel even naar moet kijken is wat voor FTU / NTU je krijgt bij je nieuwe aansluiting. Bij de nieuwste FTU krijg je van XS4ALL namelijk een Fritzbox 5490 die direct met een glasvezel patchkabel op de FTU aangesloten wordt. Zelf heb ik dat ook en dan kan je dus nog steeds prima pfSense draaien maar dan heb je wel een mediaconverter nodig. Of zoals in mijn geval een geschikte SFP module voor in een managed switch (of voor direct in je router als die een SFP slot heeft). Maar bij mij komt de glasvezel dus op de managed switch binnen en deze zet VLAN 6 en 4 vervolgens door naar pfSense.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 20-12-2017 23:57 ]

Pagina: 1