Toon posts:

Nieuwe 8700k hoge temps naar mijn mening

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

heb sinds gisteren een nieuwe build

8700k 4.7ghz
asrock extreme 4 mobo
1080 gtx

Mijn temps in windows ligt rond de 30-40°
Temps in cinebench (80°), aida64 (15min lang en naar 90°)

Ik heb gehoor dat het sowieso warme chips zijn dus ik vraag mij af is dit normaal?

Cooler: H80i V2 CM + Artic E1 koelpasta.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:03
Je hebt maar 1 koelblok (120MM), dus het is denk ik wel normaal.

[ Voor 10% gewijzigd door iCore op 20-12-2017 08:56 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-09 18:02

Osxy

Holy crap on a cracker

Hoeft in het geval van de 8700 niet eens aan de cooler te liggen maar aan de TIM van Intel.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:19
Ik heb hetzelfde moederbord, als je auto voltage gebruikt, ga dan niet stressen, de vcore loopt dat veel te ver op.

Check met HWInfo wat de vcore doet, vooral bij max vcore.

Als de vcor boven ofRichting de 1.3 gaat dan zijn de temps normaal.

Zet zelf een vaste vcore , met of offset. Dit zal je zal heel wat schelen in temperatuur .

Echter je koeler is helaas ook wat aan de krappe kant, zekers als je overweegt om een overclock te gebruiken.

Zijn deze temps trouwens op stock?

Zet trouwens ook multi core enhacement uit, dat is de standaard overclock functie, die staat standaard aan geloof ik.

[ Voor 57% gewijzigd door freaky35 op 20-12-2017 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Osxy schreef op woensdag 20 december 2017 @ 08:58:
Hoeft in het geval van de 8700 niet eens aan de cooler te liggen maar aan de TIM van Intel.
Dat is wel zeker maar ook is de H80i niet de juiste koeler voor een stroomvreter en heethoofd als de i7 8700k. Daarvoor moet je minimaal een 240mm rad gebruiken, of een grote tower koeler van Noctua of vergelijkbaar.

Die h80i zou wellicht nog iets beter kunnen door een pushpull constructie te maken met 2 fans met een hoge statische luchtdruk zoals bijvoorbeeld de Corsair ML 120 Pro fans. Nadeel is dat je dan wel weer 4 extra schroeven moet zien te vinden waarmee je die extra fan op de H80i kan monteren en je moet er de ruimte voor hebben in je kast. Een set ML120 pro's kosten nog geen 30 euro bij Azerty. Maar dat gaat zeker schelen in prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
freaky35 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:39:
Ik heb hetzelfde moederbord, als je auto voltage gebruikt, ga dan niet stressen, de vcore loopt dat veel te ver op.

Check met HWInfo wat de vcore doet, vooral bij max vcore.

Als de vcor boven ofRichting de 1.3 gaat dan zijn de temps normaal.

Zet zelf een vaste vcore , met of offset. Dit zal je zal heel wat schelen in temperatuur .

Echter je koeler is helaas ook wat aan de krappe kant, zekers als je overweegt om een overclock te gebruiken.

Zijn deze temps trouwens op stock?

Zet trouwens ook multi core enhacement uit, dat is de standaard overclock functie, die staat standaard aan geloof ik.
Heb een vaste vcore van 1.275 op 4.7ghz.
Ja mijn case kan maar een 120mm radiator aan...
Hoe bedoel je temp op stock?

MCE staat uit. Speedshift & en speedstep ook uit.

Coolermaster masterbox lite 5 RGB

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
regmaster schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:50:
[...]

Dat is wel zeker maar ook is de H80i niet de juiste koeler voor een stroomvreter en heethoofd als de i7 8700k. Daarvoor moet je minimaal een 240mm rad gebruiken, of een grote tower koeler van Noctua of vergelijkbaar.

Die h80i zou wellicht nog iets beter kunnen door een pushpull constructie te maken met 2 fans met een hoge statische luchtdruk zoals bijvoorbeeld de Corsair ML 120 Pro fans. Nadeel is dat je dan wel weer 4 extra schroeven moet zien te vinden waarmee je die extra fan op de H80i kan monteren en je moet er de ruimte voor hebben in je kast. Een set ML120 pro's kosten nog geen 30 euro bij Azerty. Maar dat gaat zeker schelen in prestaties.
Case:

Ik denk niet dat ik groter kan dan 120mm radiator...

Ik zit atm al met push pull config maar dan met de corsair coolers. Zou dit beter werken met andere?

edit:
momenteel heb ik dit als setup

YouTube: Corsair H80i Liquid Cooling push pull setup (push vs pull heb ik met zelfde koeler. Daar heeft hij -10 temp)

Voorkant kan ik eventueel wel:

Liquid Cooling Support
Front 120/140/240/280/360mm radiator(limited) up to 50mm thickness without fan
Rear 120mm x 1

Maar uit ervaring weet ik dat koeling vanvoor niet zo goed is...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
update:

Game zoals CSGO (cpu intensief 1080p) draait rond de 55-60° dus ik denk dat dit zeer normaal is?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
1.275 is nog best hoog voor 4,7ghz, heb je al een lagere vcore geprobeerd?

Ik draai die van mij bv op hetzelfde bord met 1.250 op 4,9ghz met LLC op 1 dan

[ Voor 36% gewijzigd door freaky35 op 20-12-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:49
Thuis een 8600K i5 en deze is ook erg warm, 2x120 en 1x140 casefans + evo212.

Idle: 40-50°
Load: 70-80°

Deze boys zijn gewoon extreem warm en hier doe je niet veel aan :)

Je mag tot 100° dacht ik, dus no worrys.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Hoe lager hoe beter, plus de TS heeft nog best wat voltage staan op een lage overclock , dat zou beter moeten kunnen, maar dat ligt ook aan de cpu. Die van mij zou rond de 1.2 of lager moeten zitten met 4.7ghz. En 0.075 vcore meer of minder , dat scheeld heel veel onnodige warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:49:
[...]

Case:

Ik denk niet dat ik groter kan dan 120mm radiator...

Ik zit atm al met push pull config maar dan met de corsair coolers. Zou dit beter werken met andere?

edit:
momenteel heb ik dit als setup

YouTube: Corsair H80i Liquid Cooling push pull setup (push vs pull heb ik met zelfde koeler. Daar heeft hij -10 temp)

Voorkant kan ik eventueel wel:

Liquid Cooling Support
Front 120/140/240/280/360mm radiator(limited) up to 50mm thickness without fan
Rear 120mm x 1

Maar uit ervaring weet ik dat koeling vanvoor niet zo goed is...
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring want mijn ervaring is een andere. Ik bouw AIO's altijd voorin en qua temps heb ik nooit problemen gehad dat componenten te heet werden. Uiteraard produceren de fans voorin, zonder dat de lucht door een rad heen moet, in principe meer koele lucht in de kast maar het verschil is marginaal want de meeste grotere rads wordt nooit echt gloeiend heet zodat er warme lucht de kast ingeblazen wordt. Het zal mogelijk een graad of 1 tot 2 graden schelen maar vergeet niet dat als je de warme lucht van componenten door een warm rad heen blaast, zeker bij de H80 met een i7 8700K, dat dit 'slechter' is dan dat er eerst koele lucht door de rad heen geblazen wordt om ook andere componenten mee te koelen. Dit filmpje van youtuber Bitwit laat zien dat voorin in feite de betere optie is.

In jouw geval zou ik voor de 8700K echt opteren voor een AIO van minimaal 240 mm voorin of misschien wel groter indien je budget het toelaat. Die 120 mm fans die er nu inzitten leveren an sich een redelijk goede luchtstroom dus mogelijk zijn deze te gebruiken i.p.v. de fans die bij de nieuwe AIO zitten. Je wilt die RGB lichtjes uiteraard behouden lijkt me. Of gewoon een goede tower koeler, die vergelijkbare prestaties kan leveren. Er zijn er diverse op de markt waarbij Noctua er meestal wel uitspringt qua prestaties. Je moet er echter wel van houden om zo'n enorm koelblok in je kast te hebben. Het uitzicht is natuurlijk ook wat waard, zeker bij lampjes kasten als de Coolermaster :)

[ Voor 7% gewijzigd door regmaster op 20-12-2017 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
regmaster schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:47:
[...]

Ik ben benieuwd naar jouw ervaring want mijn ervaring is een andere. Ik bouw AIO's altijd voorin en qua temps heb ik nooit problemen gehad dat componenten te heet werden. Uiteraard produceren de fans voorin, zonder dat de lucht door een rad heen moet, in principe meer koele lucht in de kast maar het verschil is marginaal want de meeste grotere rads wordt nooit echt gloeiend heet zodat er warme lucht de kast ingeblazen wordt. Het zal mogelijk een graad of 1 tot 2 graden schelen maar vergeet niet dat als je de warme lucht van componenten door een warm rad heen blaast, zeker bij de H80 met een i7 8700K, dat dit 'slechter' is dan dat er eerst koele lucht door de rad heen geblazen wordt om ook andere componenten mee te koelen. Dit filmpje van youtuber Bitwit laat zien dat voorin in feite de betere optie is.

In jouw geval zou ik voor de 8700K echt opteren voor een AIO van minimaal 240 mm voorin of misschien wel groter indien je budget het toelaat. Die 120 mm fans die er nu inzitten leveren an sich een redelijk goede luchtstroom dus mogelijk zijn deze te gebruiken i.p.v. de fans die bij de nieuwe AIO zitten. Je wilt die RGB lichtjes uiteraard behouden lijkt me. Of gewoon een goede tower koeler, die vergelijkbare prestaties kan leveren. Er zijn er diverse op de markt waarbij Noctua er meestal wel uitspringt qua prestaties. Je moet er echter wel van houden om zo'n enorm koelblok in je kast te hebben. Het uitzicht is natuurlijk ook wat waard, zeker bij lampjes kasten als de Coolermaster :)
Bedankt voor de informatie!

Ik heb momenteel geen budget meer voor een nieuwe koeler dus dat zal het helaas niet worden.
Ik denk dat ik tevreden mag zijn met deze temps (35 windows - 60 gaming).
Vriend van me met dezelfde mobo/cpu heeft 5.0 op 1.3 (gedelid) en heeft ong dezelfde temps. Dus ik denk dat ik wel "safe" zit.

Misschien voor in de toekomst kan ik verder kijken voor een noctua luchtkoeler of een AIO aan de voorkant.
Wat. Ik heb nu push vs pull zoals op deze video hier.
YouTube: Corsair H80i Liquid Cooling push pull setup

Kan ik nu nog iets doen? config wijzigen van de fans of stel je iets voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een goede luchtkoeler is sowieso beter dan zo'n AIO met een 1x120mm rad. Als je gaat kijken naar koeloppervlakte zijn er zat luchtkoelers die meer oppervlakte hebben. Waterkoeling schiet pas op bij 2x120mm of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:48:
[...]

Bedankt voor de informatie!

Ik heb momenteel geen budget meer voor een nieuwe koeler dus dat zal het helaas niet worden.
Ik denk dat ik tevreden mag zijn met deze temps (35 windows - 60 gaming).
Vriend van me met dezelfde mobo/cpu heeft 5.0 op 1.3 (gedelid) en heeft ong dezelfde temps. Dus ik denk dat ik wel "safe" zit.

Misschien voor in de toekomst kan ik verder kijken voor een noctua luchtkoeler of een AIO aan de voorkant.
Wat. Ik heb nu push vs pull zoals op deze video hier.
YouTube: Corsair H80i Liquid Cooling push pull setup

Kan ik nu nog iets doen? config wijzigen van de fans of stel je iets voor?
Misschien iets om een keer uit te proberen is om die H80i voorin te plaatsen, voor zover de slangen lang genoeg zijn. Als je het filmpje bekeken hebt zie je de positieve resultaten van een 240 rad voorin dus wellicht is het effect op een 120mm rad iets minder maar mogelijk geeft het toch een paar graden winst. Aangezien een rad voorin sneller wordt gekoeld door koelere lucht dan achterin zou het zomaar kunnen schelen.
En ook al scheelt het na het ombouwen misschien niet zoveel als gedacht, je weet het dan wel zeker. Tweakert kennis doe je het best op on-hands i.p.v. uit een boekje dus zet die pc uit, pak een schroevendraaier en gaan met die banaan :) Kost alleen wat tijd maar geen geld. Ik ben zelf ook heel erg benieuwd wat die H80i gaat doen voorin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
regmaster schreef op woensdag 20 december 2017 @ 20:36:
[...]

Misschien iets om een keer uit te proberen is om die H80i voorin te plaatsen, voor zover de slangen lang genoeg zijn. Als je het filmpje bekeken hebt zie je de positieve resultaten van een 240 rad voorin dus wellicht is het effect op een 120mm rad iets minder maar mogelijk geeft het toch een paar graden winst. Aangezien een rad voorin sneller wordt gekoeld door koelere lucht dan achterin zou het zomaar kunnen schelen.
En ook al scheelt het na het ombouwen misschien niet zoveel als gedacht, je weet het dan wel zeker. Tweakert kennis doe je het best op on-hands i.p.v. uit een boekje dus zet die pc uit, pak een schroevendraaier en gaan met die banaan :) Kost alleen wat tijd maar geen geld. Ik ben zelf ook heel erg benieuwd wat die H80i gaat doen voorin.
Zal dit eens proberen als ik tijd heb... hoe moet ik deze deze plaatsen in combinatie met de 3RGB fans...
En push vs pull of push/pull config?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je hoeft niet steeds een nieuw bericht te plaatsen als je meerdere mensen wilt quoten. Dat kan zoals je ziet gewoon in één post zodat je het topic niet onnodig kickt. En voor een update zoals in de derde reactie gebruik je altijd de Wijzig-knop indien je de laatste was die had gereageerd, zoals daar het geval was. Bedankt.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• regmaster
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:46:
[...]

Zal dit eens proberen als ik tijd heb... hoe moet ik deze deze plaatsen in combinatie met de 3RGB fans...
En push vs pull of push/pull config?
Dat is even afhankelijk van de lengte van de slangen, ik zou zelf de bovenste plek kiezen en daar de RGB fan verwijderen, de Corsair fans leveren een hogere luchtdruk dan die Coolermaster fans las ik. Kost je dan wel een RGB fan maar dat is niet erg om te testen. Demonteer de H80 uit de kast en haal ook de push fan eraf. Plaats deze fan aan de buitenkant van de case als push fan (de kast inblazend, let op de pijltjes!), op de plek waar de RGB fan zat en monteer in de kast daar de rad op. Schroef de andere Corsair fan aan de rad binnen de kast als pull fan. Die RGB fan zou je ook nog als pull fan aan de achterkant kunnen monteren om de warme lucht vanuit de kast te zuigen. Ik hoop dat dit je temps verder zal gaan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
regmaster schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:34:
[...]

Dat is even afhankelijk van de lengte van de slangen, ik zou zelf de bovenste plek kiezen en daar de RGB fan verwijderen, de Corsair fans leveren een hogere luchtdruk dan die Coolermaster fans las ik. Kost je dan wel een RGB fan maar dat is niet erg om te testen. Demonteer de H80 uit de kast en haal ook de push fan eraf. Plaats deze fan aan de buitenkant van de case als push fan (de kast inblazend, let op de pijltjes!), op de plek waar de RGB fan zat en monteer in de kast daar de rad op. Schroef de andere Corsair fan aan de rad binnen de kast als pull fan. Die RGB fan zou je ook nog als pull fan aan de achterkant kunnen monteren om de warme lucht vanuit de kast te zuigen. Ik hoop dat dit je temps verder zal gaan verbeteren.
Erg bedankt, zal dit tijdens de vakantie in de feestdagen zeker eens proberen en ik hou je op de hoogte!
Kan ik ergens zien of mijn slangen lang genoeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Het is maar net hoe diep de kast is maar het is een kwestie van proberen. Hier een plaatje van iemand die zijn H80 voorin gebouwd heeft in een Corsair Air 450 kast, op zich geen klein kastje.
Pagina: 1