Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcelino880
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 25-10-2021
Ik heb een router die 2 netwerken maakt.
een : 192.168.16 reeks 1 switch
en een : 172.31.23. reeks 1 switch

Nu zitten deze verbonden met een router. (Draytek 3900) Maar is er ook een oplossing als back-up?
Stel dat de router uitvalt dan kunnen deze 2 netwerken niet meer met elkaar communiceren.
Daarom leek het mij handig om hier een switch tussen te zetten.

Dus: 1 switch tussen 2 switches.

Is dit mogelijk en wat moet hiervoor ingesteld worden op de switch?

Een andere oplossing ook van harte welkom.

Beste antwoord (via Marcelino880 op 15-01-2018 14:08)

Verwijderd

Er is hier best veel mogelijk, maar je hebt een plan nodig. En ik denk dat je wat denkfouten maakt. Namelijk, zoals al gezegd, voor aanelkaarknopen van verschillende subnetten heb je een router nodig, en niet een switch. Of het moet een "layer 3 switch" zijn maar dat telt voor dit doel als router.

Stop je beide switches in hetzelfde subnet, heb je dat probleem niet en kan je met een enkel kabeltje volstaan, mits je loops voorkomt. Hetzij door een switch in je router te pluggen en de andere niet in de router maar in de (ene) switch, hetzij door een extra kabeltje en "spanning tree protocol" aan te zetten, mits beide switches en de router (preciezer, de in de draytek ingebouwde switch) dat ondersteunen.

En als dat niet ingewikkeld genoeg is, kun je altijd nog meerdere routers neerzetten en die onderling een routing protocol laten praten. Maar dan moet je echt weten wat je doet en je dus grondig in de materie inlezen.

Mijn directe reactie is "waarom die twee subnetten?" en als dat voor "remote" is, wat doet'ie dan op die locatie dat ze makkelijk aanelkaar geknutseld kunnen worden?

Dit soort dingen vragen al snel om een tekeningetje en een lijstje van eisen en ook non-eisen: Wat is echt belangrijk en wat kan er eventueel veranderd worden om een minder complexe en langer houdbare opzet te verzinnen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels-vknit
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-03-2021
Omdat je 2 verschillende subnets hebt zul je een router nodig hebben om te communiceren tussen deze 2 netwerken.
Je zou er 1 subnet van kunnen maken, dan kunnen de machines op beide switches met elkaar communiceren zonder router.

PSN: bakbao-boer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 09:19
Dan heb je een layer 3 switch nodig, of goedkoper, een router. Maar waarom gebruik je 2 verschillende subnets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Marcelino880 je openingspost is momenteel een beetje aan de karige kant. Zo ontbreekt de specificaties over de gebruikte hardware en mis ik wat je zelf gevonden hebt.

Lees even Het algemeen beleid #quickstart door en pas dan je openingspost aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcelino880
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 25-10-2021
Excuses voor de weinige informatie.
Wij hebben een Draytek Vigor 3900 Waar gals als uplink wordt gebruikt.

Vervolgens zitten en zowel op Giglan1 en 2 een switch

Reeks 1 192.168.16 Dit voor locatie 1 hier staan werkstations printers servers. ect.
Reeks 2 172.31.21/22/23 Dit is voor locatie 2 die maakt alleen connectie via remote.

Nu moeten die 2 switches met elkaar verbonden worden.

Dan ga ik liever voor een layer3 switch. maar mijn vraag is dan hoe stel je dit in?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is hier best veel mogelijk, maar je hebt een plan nodig. En ik denk dat je wat denkfouten maakt. Namelijk, zoals al gezegd, voor aanelkaarknopen van verschillende subnetten heb je een router nodig, en niet een switch. Of het moet een "layer 3 switch" zijn maar dat telt voor dit doel als router.

Stop je beide switches in hetzelfde subnet, heb je dat probleem niet en kan je met een enkel kabeltje volstaan, mits je loops voorkomt. Hetzij door een switch in je router te pluggen en de andere niet in de router maar in de (ene) switch, hetzij door een extra kabeltje en "spanning tree protocol" aan te zetten, mits beide switches en de router (preciezer, de in de draytek ingebouwde switch) dat ondersteunen.

En als dat niet ingewikkeld genoeg is, kun je altijd nog meerdere routers neerzetten en die onderling een routing protocol laten praten. Maar dan moet je echt weten wat je doet en je dus grondig in de materie inlezen.

Mijn directe reactie is "waarom die twee subnetten?" en als dat voor "remote" is, wat doet'ie dan op die locatie dat ze makkelijk aanelkaar geknutseld kunnen worden?

Dit soort dingen vragen al snel om een tekeningetje en een lijstje van eisen en ook non-eisen: Wat is echt belangrijk en wat kan er eventueel veranderd worden om een minder complexe en langer houdbare opzet te verzinnen?
Pagina: 1