FreeDOS installeren na Windows98se

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:52
Mijn vraag
Ik heb een retro pc ingericht voor gaming. Ik heb Windows 98se erop gezet. Helaas, ik weet niet waarom, krijg ik een foutmelding als ik van Windows naar DOS wil opstarten. Ik krijg dan een bericht dat dos niet kan worden gestart om Windows te beschermen. Ik wil FreeDOS installeren en dan door middel van een boot menu bij het opstarten selecteren of ik FreeDOS of Windows wil opstarten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik kan voor FreeDOS een bootable cd maken. Zoals gezegd, Windows is al geïnstalleerd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op de FreeDOS site wordt aangegeven in de install wiki dat het bestaande besturingssysteem gewist zal worden. Verder vind ik vooral tips hoe je Windows kunt installeren vanuit Windows 98. Het installeren van Windows ging niet vanzelf, dus liever laat ik die intact.

Is er een manier om dit te bereiken?

Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat is er mis met de dos prompt van Windows 98 zelf? Vziw kunnen alle spellen en applicaties die in MS-DOS werken met Windows 98 overweg.

De betere volgorde had DOS eerst en dan Windows 98 installeren geweest.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:54

OgWok

U.N.C.L.E.

Kan je voor het booten eens op F8 drukken? Dan kan je toch naar MS-DOS?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:43

BoAC

Memento mori

Een hele andere richting: heb je al een keer naar DosBox gekeken?
Heb je helemaal geen retro pc nodig voor de oude dos spellen :)
Tenzij je natuurlijk gewoon het echte retro-gevoel wil hebben met lange wachttijden enz :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04:19
Hero of Time schreef op woensdag 20 december 2017 @ 07:27:
Wat is er mis met de dos prompt van Windows 98 zelf? Vziw kunnen alle spellen en applicaties die in MS-DOS werken met Windows 98 overweg.

De betere volgorde had DOS eerst en dan Windows 98 installeren geweest.
Kun je bijvoorbeeld Pinball Fantasies in de dosprompt van W98 draaien?
Sommige oude games zijn namelijk best wel "bijzonder" geprogrammeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zou zomaar kunnen werken. Ik heb iig genoeg spelletjes op W98 gespeeld die we eerst via DOS speelden. Maar als 't niet werkt, kan je altijd nog een VM bakken met MS DOS op je systeem (niet je retro PC, die trekt dat natuurlijk niet, als je al een geschikt programma kan vinden).

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de eventuele foutmelding die @Hans C krijgt als hij 'opnieuw opstart naar MS-DOS' vanuit het afsluitvenster van W98.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Hero of Time schreef op woensdag 20 december 2017 @ 19:01:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de eventuele foutmelding die @Hans C krijgt als hij 'opnieuw opstart naar MS-DOS' vanuit het afsluitvenster van W98.
Niet eventueel hoor, maar echt: Beschermingsfout van Windows. U dient de computer opnieuw op te starten.

Dat is niet veel informatie om vanuit te gaan helaas.

Wel lukt het om de computer via F8 in DOS te krijgen. Ik zal nog wel even de juiste instellingen voor autoexec.bat en config.sys moeten gaan zoeken geloof ik. De geluidskaart en de geheugen instellingen zijn niet opgenomen.
BoAC schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:00:
Een hele andere richting: heb je al een keer naar DosBox gekeken?
Heb je helemaal geen retro pc nodig voor de oude dos spellen :)
Tenzij je natuurlijk gewoon het echte retro-gevoel wil hebben met lange wachttijden enz :P
Ik speel mijn originele spellen op CD. Ik weet niet of dat kan via Dosbox. Zal me daar eens in verdiepen. Verder vind ik het wel grappig om op een oude pc te gamen.

[ Voor 28% gewijzigd door Hans C op 20-12-2017 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Het is lang geleden maar ik heb zeker Pinball Fantasies (fantastisch spel trouwens dat ze best op Windows 10 opnieuw uit mogen brengen) op Dosbox gespeeld.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans C
Ik heb het probleem van de foutmelding opgelost. Ik heb de 6600gt videokaart vervangen voor een ti4200 exemplaar.

Verder wilde ik in de autoexec.bat en de config.sys bestanden emm386 activeren. Maar dat vindt Windows 98 niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuker
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07 00:58
Dan maak je toch een boot menu. Eentje voor windows en de andere direct naar DOS te gaan:

https://www.schoonepc.nl/instal/msdos.html

http://madsenworld.dk/con_auto/index-uk.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Beuker schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 01:36:
Dan maak je toch een boot menu. Eentje voor windows en de andere direct naar DOS te gaan:

https://www.schoonepc.nl/instal/msdos.html

http://madsenworld.dk/con_auto/index-uk.htm
Dat heb ik gedaan. Maar met het opstarten van Windows pakt hij de autoexec en config files ook mee en dan loopt het systeem vast. Daarom is het handiger als deze files pas worden geactiveerd bij het afsluiten van Windows naar dos. Win98 start behoorlijk snel op, dus dat is geen probleem.

Pagina: 1