Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk setup met extra VPN router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Leo555
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-01-2024
Voor onze nieuwe woning zal ik naar een nieuwe internet provider moeten en wil ik een netwerk opzetten met 2 extra routers voor een beter wifi ontvangst en een VPN verbinding.
Mijn doel is een goed WiFi dekking en een apart VPN netwerk zonder dat ik de snelheid van alle apparaten in het netwerk ga vertragen
Van Ziggo heb ik een Technicolor TC7210 ontvangen (Router 1 op de tekening) maar heb geen enkele ervaring met Ziggo en met deze modem.
Wel is mijn eerste bevinding dat de WiFi dekking in het huis zeer beperkt is.
Gezien de oppervlakte van de woning wil ik voor het WiFi netwerk gebruik maken van een Netgear Orbi met 1 of 2 extra satellieten (Router 2).
Daarnaast wil ik mijn huidige ASUS RT-AC87U configureren als VPN client met daarachter een Popcorn mediaspeler met Torrent client aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ns0lo9zg.gif

Ter illustratie heb ik een schets toegevoegd zoals ik denk dat het zou kunnen werken.
Deze setup heb ik eerder werkend gekregen in mijn huidige woning met een Caiway glasvezel aansluiting alleen kon ik de Popcorn mediaspeler achter de VPN router (Router 3) niet meer benaderen via de desktop computer 1.

Nu heb ik de volgende vragen:
1. Is dit een zinvolle opzet of zijn er alternatieve configuraties met een apart VPN netwerk.
2. Hoe kan ik de Popcorn mediaspeler achter de VPN router (Router 3) via de desktop computer 1 benaderen, of is dit niet mogelijk.

Configuratie
3. Moet ik de Ziggo modem (Router 1) in bridge mode zetten en router 2 als router configureren en vervolgens router 3 als accespoint. Of de Ziggo modem als router laten staan en hierop rechtstreeks router 2 en router 3 aansluiten en deze als accespoint configureren
4. Een alternatieve setup maar wellicht complex is de Ziggo modem als Bridge configureren en router 3 (de ASUS RT-AC87U met Merlin firmware) als router waarbij slechts een deelnetwerk als VPN wordt geconfigureerd Ik heb daar geen ervaring mee maar volgens mij is dat mogelijk en dan kan achter dit netwerk zonder VPN de Netgear Orbi (router 2) geplaatst worden.

Ik hoor graag jullie gedachtes.
Leo

Beste antwoord (via Leo555 op 07-02-2018 09:09)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je kunt de NAS gewoon pingen vanaf zowel een mcBook, als vanaf je popcorn en zelfs vanaf een windows pc? Dan is er toch helemaal geen probleem? Tiep in een explorer window \\<ip-address> en voer indien gevraagd een geldige user/password combinatie in.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 20:21

donny007

Try the Nether!

Leo555 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 23:48:
1. Is dit een zinvolle opzet of zijn er alternatieve configuraties met een apart VPN netwerk.
3. Moet ik de Ziggo modem (Router 1) in bridge mode zetten en router 2 als router configureren en vervolgens router 3 als accespoint. Of de Ziggo modem als router laten staan en hierop rechtstreeks router 2 en router 3 aansluiten en deze als accespoint configureren
4. Een alternatieve setup maar wellicht complex is de Ziggo modem als Bridge configureren en router 3 (de ASUS RT-AC87U met Merlin firmware) als router waarbij slechts een deelnetwerk als VPN wordt geconfigureerd Ik heb daar geen ervaring mee maar volgens mij is dat mogelijk en dan kan achter dit netwerk zonder VPN de Netgear Orbi (router 2) geplaatst worden.

Ik hoor graag jullie gedachtes.
Leo
Ik raadt je aan om het volgende te doen:
- Ziggo modem in Bridge mode
- Asus router met OpenVPN client achter het Ziggo modem
- Orbi-systeem (in access point mode) achter de Asus router

De Asus router is dan de enige router die routeringstaken uitvoert, zo voorkom je dat het LAN wordt opgesplitst in twee "eilandjes" die niet met elkaar kunnen communiceren (ik neem aan dat die Popcorn Hour met de NAS moet kunnen praten).

Op de Asus router configureer je welk verkeer van welke clients wel/niet door de VPN-tunnel gejaagd moet worden.

/dev/null

• Leo555
Bedankt voor je input.

De Popcorn Hour moet inderdaat met de NAS kunnen praten dat is heel belangrijk.

Heb je ook een idee hoe je deze Asus router (RT-AC87U) kan configureren zodat een deel via de VPN-tunne gaat en een deel niet. Ik heb aan deze configuratie ook gedacht maar geen idee hoe ik de Asus router hiervoor moet configureren.

• donny007

donny007

Try the Nether!

Leo555 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:25:
Bedankt voor je input.

De Popcorn Hour moet inderdaat met de NAS kunnen praten dat is heel belangrijk.

Heb je ook een idee hoe je deze Asus router (RT-AC87U) kan configureren zodat een deel via de VPN-tunne gaat en een deel niet. Ik heb aan deze configuratie ook gedacht maar geen idee hoe ik de Asus router hiervoor moet configureren.
In Merlin kun je bij de OpenVPN-client aangeven van welke devices het verkeer door de tunnel gerouteerd moet worden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nbt4yhm.png

/dev/null

• Leo555
Hierbij een update van de network setup:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/40grhui6up.gif

Is het correct dat de LAN poort van de ASSUS router dan met de WAN poort van de Orbi verbonden moet worden?

• Leo555
Ik krijg deze setup nog niet werkend.

Het is heel vreemd maar na het aansluiten van alle network componenten wordt de NAS niet meer door de ASUS router herkent en zie ik deze ook niet terug in de network adressen.

Alles teruggebouwd naar een eenvoudige setup met alleen de ASUS router en de NAS maar helaas de NAS wordt nog steeds niet herkend????

Noodgedwongen de ASUS router vervangen de Orbi en de NAS wordt meteen herkend?

Wat zou hier mis kunnen gaan?
Waarom wordt de NAS niet herkend?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Misschien meer apparaten die als dns server werken.
Een nas kan ook dns uitdelen, ook bij ziggo is een apparaat die dns uitdeelt, wat heb je nog van ziggo in het netwerk hangen.

Ook al je alles wijzigt, zet alles uit, en start opnieuw alles op, dan worden alle adressen vernieuwd.

• donny007

donny007

Try the Nether!

Heeft de NAS een vast/statisch IP-adres, of krijgt deze een adres toegewezen via DHCP?

/dev/null

• Leo555
De NAS krijgt een IP-adres toegewezen via DHCP.
Ik heb deze configuratie nog met mijn huidige Caiway setup getest dus nog zonder ZIGGO omdat we pas over 1 week gaan verhuizen.

Vreemt dat bij het wisselen naar de Orbi router (welke nog als router is geconfigureerd en nog niet als accespoint) de NAS wel meteen gevonden wordt en een IP adres ontvangt.

• Leo555
Ondertussen zijn we verhuist en ben ik bezig om alles werkend te krijgen.

Helaas lukt het niet en gaat het mis met de ASUS router.
Na het instaleren van de ASUS router is mijn NAS niet meer zichtbaar in windows explorer en kan ik geen bestanden benaderen.

De NAS heft wel een IP adres gekregen en zie deze in Network wel staan en kan de NAS ook benaderen met het IP adres en kom dan in het loginscherm van de NAS.

Het probleem doet zich alleen voor met de ASUS router want wanneer ik wissel naar de ORBI en deze als router configureer is de NAS wel meteen weer zichtbaar in explorer.

Het zou dus iets in de ASUS router moeten zijn zou ik zeggen en heb deze volledig terug naar fabrieks configuratie teruggezet om zeker te zijn dat er geen vreemde configuratie was ontstaan maar heb daarmee het probleem niet kunnen verhelpen.

Ik heb hier al veel tijd in gestopt. Wie kan mij helpen in de juiste richting.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Maak eens een tekening van hoe je alles aangesloten hebt, en leg uit hoe het geconfigureerd is. Ik vermoed dat je meerdere routers/firewalls in je netwerk hebt en deze niet goed geconfigureerd zijn.

• Leo555
Alles is nu aangesloten zoals getekend in Netwerksetup 2

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/40grhui6up.gif

Met uitzondering van de VPN welke nog niet is geconfigureerd.

De Ziggo box is in bridge mode (gecontroleerd) en de Orbi is als accespoit geconfigureerd en heb de configuratie ook geprobeerd om zonder deze Orbi (welke alleen voor wifi gebruikt wordt) maar dat maakt geen verschil.

Het ziet er naar uit dat het een configuratie in de ASUS is of dat de ASUS een conflict veroorzaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Leo555 op 05-02-2018 19:02 ]

• Leo555
Met verder onderzoek blijkt dat ik vanuit een macbook pro wel op de NAS kan komen en ook vanuit de Popcorn A400. Deze Popcorn A400 is echter niet zichtbaar vanuit mijn windows desktop en zie deze ook niet terug in de clients list op de ASUS router.

Hoewel dit probleem zich alleen voordoet met de ASUS RouterRT-AC87U ziet het er naar uit dat het een combinatie is met windows en deze router omdat ik wel vanuit de Popcorn A400 en de macbook pro bestanden op de NAS kan benaderen?????

Geen idee meer waar ik verder moet zoeken.

Acties:
  • Beste antwoord

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je kunt de NAS gewoon pingen vanaf zowel een mcBook, als vanaf je popcorn en zelfs vanaf een windows pc? Dan is er toch helemaal geen probleem? Tiep in een explorer window \\<ip-address> en voer indien gevraagd een geldige user/password combinatie in.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Leo555
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:23:
Bedankt dat werkt ik kan nu de bestanden benaderen.

Alleen kan ik de Popcorn A400 nog steeds niet benaderen en geen bestanden lezen.
en waarom is dit veranderd bij het wisselen van de router?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Leo555 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:11:
[...]Bedankt dat werkt ik kan nu de bestanden benaderen.

Alleen kan ik de Popcorn A400 nog steeds niet benaderen en geen bestanden lezen.
en waarom is dit veranderd bij het wisselen van de router?
Omdat de nas en de popcorn een ander ip-adres hebben gekregen en dat (nog) niet in dns hebben geregistreerd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Leo555
Ik snap niet precise wat je bedoeld.
Kan dit alsnog in dns worden geregistreerd?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dat hangt er van af. Sommige routers registreren de DHCP adressen die ze uitdelen in hun eigen dns-server. Dan moet je dus die dns-server wel gebruiken op de clients. Ik weet niet of jouw Asus dat doet en - als hij dat doet - of je die dns-server op de relevante clients gebruikt (je zou je zorgen kunnen maken over dns-leaks)
Q&D alternatief is om ze op te nemen in je hosts file

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Leo555
Ik heb het werkend en ga nu met het IP adres naar de NAS.
Het bleek echter dat er nog een verbinding open stond waardoor ik niet alle shares kon zien.

met "net use * /delete" in een command promt kon ik deze weghalen en met "net use t: \\nas-ip-address\data /user:admin nas-admin-password" heb ik een nieuwe mapping gemaakt.

Het is mij alleen niet gelukt om met een user in te loggen op deze manier.
Telkens wanneer ik met een user en pw inlog krijg ik de melding "System error 53 has occurred. The network path was not found."

Als admin kan ik wel weer bij alle bestanden.
Pagina: 1