Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J Kortje
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-05 10:55
Hallo, Welkom geachte lezer,

Mijn vraag:

Voor mijn aankomende studie Automotive ben ik op zoek naar een laptop, dit is namelijk een vereiste. Tijdens de studie gaan we gebruik maken van Siemens NX. Mijn vraag is: Wat zijn goede opties om naar te kijken?

Welke programma's wil je gebruiken?

Siemens NX10, Adobe Photoshop en het Office pakket.

Wat mag je laptop gaan kosten?

Prijs-kwalitatief gezien; redelijk tot goed
Budget: max €1800 tenzij het een erg goed product is of de werkervaring sterk verbeterd is er nog een marge tot €2000
Het moet een kwaliteitsproduct zijn dus ik ben bereid om voor dezelfde specs meer te betalen als de kwaliteit hoger is.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen?

Ja, waarschijnlijk dagelijks mee naar school toe waar ik dan een volledige lesdag heb.

--- Gewicht--- Maximum van 2,5 kg.

--- Accuduur--- Het liefst natuurlijk gewoon heel de dag maar dat is waarschijnlijk niet mogelijk. Maar als ik moet kiezen dan staat accuduur redelijk hoog op de prioriteitenlijst.

--- Grootte ---- 17,3 inch is net te groot en te zwaar in de meeste gevallen. Het zal heus fijn werken maar het is niet handig om zo'n grote laptop elke keer mee te nemen. Graag 15,6 inch, desnoods 14 inch als het veel in gewicht maar niet in performance scheelt.

--- Dikte --- Graag een stevige constructie, dus niet te dun dat je het in kunt duwen maar er is wel een maximum van 22 mm

--- Stevigheid --- Sterk genoeg en stevig gebouwd.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Geen Apple omdat Siemens NX alleen op Windows werkt, je kunt wel Dualboot doen alleen worden de prestaties er niet beter op. En je mist de fijne muisbediening van Apple.
Als de laptop over een touchscreen beschikt dan is dat geen afknapper maar ook niet een grote toevoeging. Glanzend scherm zonder touchscreen is jammer, maar niet zo erg dat de laptop niet meer in het lijstje staat.
Het liefst een quad core processor.
Graag geen gaming laptop of een laptop met een extreem uiterlijk.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Op de site van Fontys is duidelijk wat ze willen. Maar het is niet meer duidelijk als je wordt doorgestuurd naar de Siemens site. Je kunt daar een Excel bestand downloaden die je informatie geeft op supported graphics

Op de site van Siemens hebben ze het over erg zware grafische kaarten van mobile workstations alleen ben ik niet van plan om zoveel geld uit te geven. Deze laptops zijn meestal ook zwaarder en dikker ook is de batterijduur niet altijd even goed.

Ik heb vernomen dat nVidia Quadro namelijk GeForce kaarten zijn maar dan met wat extra dingen en drivers die ik waarschijnlijk niet nodig ga hebben.

Ik heb al veel vergeleken, vooral laptops met GeForce GTX 1050 en 1050Ti GPU's omdat deze nog redelijk betaalbaar zijn.
  • Zelf zat ik te denken aan iets als een Dell XPS 15, Lenovo 720 15,6", Asus Zenbook Pro UX550, Microsoft Surface Book, HP Pavilion Power 15 als laptops met sterke processoren en accu's.
  • Of 14 inch ultrabooks, dan specifiek de Asus Zenbook Flip 14 met 8ste generatie Intel Core i7 8550U gezien het formaat van de accu. Of de Lenovo Yoga 920 13,9 ook gezien het formaat van de accu.

[ Voor 25% gewijzigd door J Kortje op 02-01-2018 01:00 . Reden: Nieuwe eisen gesteld ]

Beste antwoord (via J Kortje op 20-12-2017 08:04)

• Anauv
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-04 08:56
Zelf studeer ik dezelfde opleiding. De tekeningen die je gaat maken zijn totaal niet zwaar/complex en een mainstream laptop presteert goed genoeg. Ik heb eerste 2 jaar van de opleiding gebruik gemaakt van een Dell XPS uit 2012 met een Nvidia Geforce 540M, dit ging heel goed, zeker toen ik van 6gb ram naar 12gb ram ging.
Nu maak ik gebruik van een i7 6700 met een gtx 1060 (Alienware 15 eind '16). Je merkt wel wat verschil, maar niet veel. Als ik weer een laptop zou moeten kiezen, zou ik kiezen voor een Macbook met bootcamp Windows of een XPS 13/15.. Vooral om hoe compact en licht die dingen zijn. Bootcamp zorgt voor vrijwel geen snelheids verlies en de drivers zijn top. Plus, de genoemde laptops zijn erg stevig en elegant.

tl;dr, videokaart maakt in werkelijkheid niet veel verschil, RAM wel. De tekeningen die je maakt zijn niet groot/complex. Koop een XPS 15 of MBP.

NDH Automotive: https://ndh.nu/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je heb best lichte workstation laptops tegenwoordig. Met bijv deze precision zit je onder de 2 kilo en heb je een quadro

http://www.dell.com/nl-nl.../precision-15-5520-laptop

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 19-12-2017 23:50 ]

specs

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Anauv
Zelf studeer ik dezelfde opleiding. De tekeningen die je gaat maken zijn totaal niet zwaar/complex en een mainstream laptop presteert goed genoeg. Ik heb eerste 2 jaar van de opleiding gebruik gemaakt van een Dell XPS uit 2012 met een Nvidia Geforce 540M, dit ging heel goed, zeker toen ik van 6gb ram naar 12gb ram ging.
Nu maak ik gebruik van een i7 6700 met een gtx 1060 (Alienware 15 eind '16). Je merkt wel wat verschil, maar niet veel. Als ik weer een laptop zou moeten kiezen, zou ik kiezen voor een Macbook met bootcamp Windows of een XPS 13/15.. Vooral om hoe compact en licht die dingen zijn. Bootcamp zorgt voor vrijwel geen snelheids verlies en de drivers zijn top. Plus, de genoemde laptops zijn erg stevig en elegant.

tl;dr, videokaart maakt in werkelijkheid niet veel verschil, RAM wel. De tekeningen die je maakt zijn niet groot/complex. Koop een XPS 15 of MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Kortje
Gozertjuhh schreef op woensdag 20 december 2017 @ 00:08:

Ten eerste hartstikke bedankt voor je snelle reactie.
Ten tweede heeft het invloed hoeveel cores je hebt? De Macbook Pro 15,4 heeft er 4 terwijl de 13,3 er 2 heeft.

De XPS 15 en de MBP 15,4 hebben allebei een Quad core CPU en een dedicated GPU.

Heeft de CPU het zwaar tijdens het gebruik van Siemens NX, of terwijl is er cpu throttling. Dit heeft invloed op de warmte productie dus als dat zo is wil ik een dikkere laptop kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anauv
CPU nooit op gelet eerlijk gezegd. Mijn oude XPS hendelde het prima. Ik raad je sws een 15inch aan omdat het niet fijn tekenen is op een kleiner formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Kortje
Gozertjuhh schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 17:37:
CPU nooit op gelet eerlijk gezegd. Mijn oude XPS hendelde het prima. Ik raad je sws een 15inch aan omdat het niet fijn tekenen is op een kleiner formaat.
Jouw oude XPS had onder andere een nVidia GTX540M, de CPU was een i5 of i7?
Eerst had je 6GB aan RAM daarna geupgrade naar 12GB RAM, hoeveel ROM geheugen had je uiteindelijk en heb je daar altijd genoeg aan gehad?
Werkt een touchscreen überhaupt met Siemens NX of een ander soort.

[ Voor 32% gewijzigd door J Kortje op 30-12-2017 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Kortje
Na wat veel zoeken ben ik toch steeds uitgekomen op laptops met grafische kaarten.
Zoals de Lenovo Yoga 720, Asus Zenbook Pro, HP Pavilion Power, Dell XPS 15 en 1 of twee zonder dGPU: Asus zenbook Flip 14 ux461un, maar deze komt ook met MX150.

Deze hebben alle genoeg RAM of uitbreidingsmogelijkheden en grote accu's dus hoogste waarschijnlijk ook beter dan gemiddeld accuduur.

Wat denken jullie? Hebben jullie nog verdere tips?

Ik hoor graag van jullie,

Jelle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anauv
yoyoloveyoyo200 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 18:05:
[...]

Jouw oude XPS had onder andere een nVidia GTX540M, de CPU was een i5 of i7?
Eerst had je 6GB aan RAM daarna geupgrade naar 12GB RAM, hoeveel ROM geheugen had je uiteindelijk en heb je daar altijd genoeg aan gehad?
Werkt een touchscreen überhaupt met Siemens NX of een ander soort.
Mijn xps had inderdaad de 540m. Cpu was een i5. Wat bedoel je met ROM geheugen? Als je RAM bedoelt, had ik inderdaad 12GB. Touchscreen werkt best prima voor NX, maar in de praktijk gebruikt niemand dat. Meerprijs van een touchscreen kan je beter besteden aan een CAD controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Kortje
ROM geheugen
Als in opslag,
HDD of SSD,
256 GB, 512, 750 enzovoort

Merkte je veel verschil toen je overstapte van je XPS naar jouw Alienware; en waar denk je dat aan te kunnen herleiden?
CPU, GPU sneller RAM of opslag?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Kortje
Ik wil iedereen bedanken voor zijn hulp.
Ik heb uiteindelijk voor de Asus Zenbook Pro gekozen.

Full hd
GF GTX 1050
i7 7700HQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251734

Hoi.

Bij toeval vond ik deze topic omdat ook mijn zoon gaat studeren op deze opleiding.
Wij hebben gekozen voor de Lenovo Legion Y520-15IKBN 80WK00U8MH ipv de Asus ZenBook Pro UX550VD-BN005T.

Deze laastet zal echt wel iets beter zijn, maar heeft dezelfde i7 cpu, 16Gb ram en videokaart.
Wel 2Gb ipv 4Gb en een grote SSD, maar is dat 700 euro waard?

Voor mij als vader van drie kids niet. ;-)
Met deze zal hij best uit de voeten kunnen, toch?

Dré ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Kortje
https://fontys.nl/web/fil...=124351&elementid=5929483

De Lenovo die u benoemt is een i5 quad core laptop

Hierin staat dat de harde schijf minstens 500 gb groot moet zijn. Een externe ssd kan natuurlijk altijd nog.

Ik heb voor de Asus gekozen omdat ik de laptop mooi vond, goede specificaties had, niet zo'n gaming uiterlijk en twee thunderbolt poorten die nog wel eens van pas kunnen komen. Daarnaast vond ik accuduur best belangrijk en de Lenovo die u benoemt heeft een korte accuduur, dit is natuurlijk niet erg als er een stopcontact in de buurt is.

Maar 700 euro is zeker veel geld.

[ Voor 18% gewijzigd door J Kortje op 07-07-2018 17:42 . Reden: extra informatie opgezocht ]

Pagina: 1