Geen beeld bij switchen naar DOS 6.22 PC verbonden via DVI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een dedicated DOS 6.22 machine gebouwd (moederbord: AOpen AX59-Pro) met daarin een GeForce FX5200 als videokaart (AGP). De machine werkt feilloos, op één, nogal irritant, ding na: als ik op mijn televisie (Sony 32W5500), welke ik als monitor gebruik, niet al voor het booten van de machine de desbetreffende input heb geselecteerd krijg ik geen beeld. Idem met schakelen naar een andere input en dan weer terugschakelen naar de DOS machine. Het is een verloop van DVI (GPU) naar HDMI (TV).

Ik heb al dagen zitten zoeken op Google en Vogons.org (een forum speciaal gewijd aan oude hardware en software, met name gericht op gaming), maar helaas geen succes. Ook tools als UniVBE of andere VESA drivers/tools/fixes bieden helaas geen oplossing.

Is dit een hardwarematig iets? Een probleem met de televisie? Het lijkt erop dat hij eenmalig een soort handshake doet en dat het daarbij blijft.

Aansluiten via D-SUB (VGA) is niet echt een werkbare oplossing: het duurt in sommige gevallen veel te lang voordat de televisie een verandering van resolutie detecteert, waardoor een spel soms allang begonnen is (Jazz Jackrabbit heeft dit bijvoorbeeld) en je dus al dood bent voordat je ook maar begonnen bent.

Beste antwoord (via TimMer op 21-12-2017 00:41)

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:55

rdejongjr

Gnome

Hier ongeveer hetzelfde topic,
De TV geeft aan de videokaart door dat deze uit staat door de DDC data en/of hot-plug detect.

Als de tv niet op het kanaal van de pc staat zal de videokaart de betreffende dvi poort dan ook echt uit zetten.
Bij VGA kon je de videokaart foppen met een paar weerstanden, kijk maar eens naar dummy plugs om de betreffende output levend te houden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gok dat je TV domweg de resolutie van DOS (gok op 640x480) en in games mogelijk nog lager (320x240) gewoon niet accepteert via HDMI

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:41:
gok dat je TV domweg de resolutie van DOS (gok op 640x480) en in games mogelijk nog lager (320x240) gewoon niet accepteert via HDMI
Dat is dus het rare: dat doet hij zonder problemen.

Ik kom gewoon BIOS in, Wolfenstein 3D, Doom, Quake en allerlei andere spellen op (zeer) lage resolutie draaien prima. MITS ik dus maar reeds op de betreffende input zat tijdens het booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga eens aan de slag met ansi.sys
https://www.computerhope.com/ansisys.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
ANSI.SYS had ik al eens bekeken, ook al geprobeerd, maar dat gaat meer over aantal lines en columns en character sets. Ook MODE CO80, wat vroeger in DOS een reset naar normale weergave gaf, doet niets.

Misschien dat een losse HDMI-switch een oplossing biedt, dat die de connectie actief houdt of een reset naar de televisie stuurt bij een omschakeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik vermoed dat het vooral de 'veel te slimne' TV is die roet in het eten gooit. Heb je een andere DVI/HDMI monitor om dat te testen?

Als het aan TV ligt zie je op andere monitor ander gedrag. Dan is het kiezen of delen. Zie je exact hetzelfde, dan zit het op de PC en kun je daar misschien nog wat hobbyen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:02:
Ik vermoed dat het vooral de 'veel te slimne' TV is die roet in het eten gooit. Heb je een andere DVI/HDMI monitor om dat te testen?

Als het aan TV ligt zie je op andere monitor ander gedrag. Dan is het kiezen of delen. Zie je exact hetzelfde, dan zit het op de PC en kun je daar misschien nog wat hobbyen.
Ik heb even een andere monitor eraan gehangen, deze heeft DVI en D-SUB aansluitingen; dus in plaats van DVI -> HDMI is het DVI -> DVI. Voor zover ik weet is het enige verschil tussen DVI en HDMI dat het audiospoor ontbreekt, dus dat zal geen impact op de vergelijkbaarheid hebben.

Bij het verwijderen en opnieuw insteken van de stroomstekker op de monitor komt het beeld terug, ook bij het schakelen naar de (niet aangesloten) D-SUB (VGA) input en weer terugschakelen komt het beeld terug.

Is het dan toch een handshake probleem in mijn televisie? En zou dit inderdaad bijvoorbeeld opgelost kunnen worden door een HDMI switch, deze bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi, is inderdaad de televisie. Heeft mogelijk iets met HDCP te maken, maar linksom/rechtsom houdt dat ding dus niet van bij boot nog niet ingeschakelde verbindingen. Misschien dat die switch helpt, maar ik zou daar voorzichtig mee zijn. Kijk of je het voor de koop kunt testen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
of je moet een converter naar hdmi hebben met ingebouwde scaler.. :? maar die heb je ook niet voor een prijsje dat je denkt.. ach werkt het niet pech gehad ;o

404 Signature not found

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:55

rdejongjr

Gnome

De TV geeft aan de videokaart door dat deze uit staat door de DDC data en/of hot-plug detect.

Als de tv niet op het kanaal van de pc staat zal de videokaart de betreffende dvi poort dan ook echt uit zetten.
Bij VGA kon je de videokaart foppen met een paar weerstanden, kijk maar eens naar dummy plugs om de betreffende output levend te houden

• TimMer
  • Niet online
rdejongjr schreef op woensdag 20 december 2017 @ 20:10:

Dat klinkt inderdaad als een logische verklaring, zit ook in de richting van wat ik al dacht. Er is dus geen truc om de connectie levend te houden via DVI?

Zou de switch eventueel kunnen werken? Aangezien de televisie het als één apparaat ziet en deze, naar ik verwacht, continu een signaal blijft verzenden zolang er input is, ongeacht van welke bron.
Pagina: 1