Daar moet een hele nieuwe thread voor worden gemaakt.
In het algemeen wordt op het mbo alleen web programmeren geleerd. Je kan dus niet kiezen tussem mobiele apps programmeren of robots programmeren etc.
Dus er is niks te kiezen naast web op het mbo kwa programmeren. De opleiding heet wel applicatie ontwikkeling, maar je krijgt alleen les in web development omdat dat ook bij het mbo kan passen.
Mobile en bv robotica etc. past meer bij het hbo, omdat er veel wiskunde bij komt kijken en natuurkunde etc.
Dus met mijn mbo opleiding kan ik goed de webdevelopment in gaan vooral als ik nog eens 4 jaar informatica ga doen.
Maar ik vind programmeren leuk. En niet alleen programmeren is belangrijk, maar ook het product wat je bouwt.
Dus ik kies nu voor robots bouwen die wat kunnen betekenen in bv landbouw, fabrieken, domotica etc.
Dat is ook gewoon programmeren. Dus dan programmeer ik liever dat.
Maar dan komt nog ook eens boven op de discussie in Amerika van 14 december. Net Neutraliteit willen ze in de ban doen.
Net neutraliteit is een soort van vrijheid op het internet. Er mogen dus geen bepaalde partijen het internet overnemen. Er mogen dus niet bepaalde bedrijven de boel overnemen. Dus er kan eventueel een nieuwe Google komen, of een nieuwe Youtube of een nieuwe Facebook etc.
Maar als er geen vrijheid meer is op het internet. Wanneer grote bedrijven het internet gaan overnemen en die bedrijven doen er alles aan om alleen hun eigen invloed uit te oefenen op het internet, dan heb je geen internet meer.
Kleine bedrijven kunnen niet meer concurreren. Zonder kleine bedrijven kunnen er moeilijk nieuwe web programmeurs op de markt komen.
Want er is al 1 groot bedrijf met hun eigen team wat al het werk doet voor dat bepaalde idee. En concureren met bv bedrijven zoals Google en Facebook en Youtube is al onmogelijk, laatstaan als er nog veel meer vrijheid op de markt wordt gemanipuleerd.
Hier zijn Amerikanen heel boos om geworden. En er is nu een hele discussie aan de hand. Zoek maar op, Net Neutraliteit, FCC etc.
Er bestaat al heel lang geen wereld wijd web meer. China blokkeerd de poorten naar het internet met hun eigen firewall. Dus alleen wat China reguleert komt op het internet.
Noord Korea is een goed voorbeeld van hoe erg het uit de hand kan lopen. Daar hebben ze maar 20 sites ofzo die beschikbaar zijn. Alles wordt gecontrolleerd door het regime. En met 20 sites heb je weinig web developers nodig.
In het Midden Oosten worden sites ook gereguleerd. Afrika heeft amper een net. Rusland reguleerd ook. En nu de USA erbij, zij zijn ook begonnen.
Alleen de EU blijft overeind staan op dit moment. Maar ik vermoed dat die ook gaat vallen. Zelfs Amerika is gevallen. Dus wachten op het laatste steentje.
En al gebeurd dat niet. Mooi zou je zeggen. Maar over de hele wereld veranderd het internet. En wil je gebruikers uit dat land hebben, dan kan dat niet meer zoals vroeger. Voorbeeld, een Chinees kan niet zo maar op Youtube, laatstaan dat hij op een site kan komen van een klein bedrijf.
En zo kan ik door gaan.
Ik zie er gewoon geen toekomst meer in. Internet zal vast over 20-30 jaar misschien op de tv lijken. Je hebt maar een bepaalde aantal sites die door grote bedrijven en de overheden worden gereguleerd. Dat betekend dat er weinig banen meer zullen zijn.
En dan ga ik liever robots programmeren.
Maarja, dus dat..