Brandveilig de Ring beltrafo geinstalleerd in meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paike
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02-07-2024
Hi,

Graag wil ik bij jullie nagaan of ik de beltrafo in mijn meterkast goed heb geïnstalleerd.

Het betreft een 24 volt beltrafo van de Ring Pro (slimme deurbel). Mijn ABB meterkast werkt normaal gesproken met een kliksysteem om de stroomtoevoer goed te laten verlopen. Echter is de Ring Pro niet uitgerust met een kliksysteem waardoor ik de stroomtoevoer op de volgende wijze heb opgelost:

Ik heb stroomdraad (normaal voor een verlengsnoer) geplaatst van mijn stoppengroep waar mijn wasmachine is op aangesloten. Dit heb ik gedaan door aan de bovenzijde de stroomdraden bij te voegen. De andere zijde van het draad heb in de onderkant van de beltrafo geschroefd.

Graag hoor ik of dit een brandveilige oplossing is of dat ik een monteur langs moet laten komen om dit beter aan te pakken.

Tevens is er een 4 ampere zekering bijgevoegd bij de deurbel die tussen de beltrafo en de deurbel is geplaatst, was dit nodig of is dat alles dubbelop?

Zie bijgaand de foto's zodat het e.e.a. duidelijk wordt.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Gr,

Paul

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/naQgqR/image1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/i8rzc6/IMG_6422.jpg

Beste antwoord (via paike op 20-12-2017 20:48)

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:14
Ik zou ff kijken of je nog 2 stukjes masief kabel hebt en ze dan in de 1ste groep van die rij zetten, deze heeft al een dubbele uitloop bovenop zitten voor 2 kabels per fase.
Anders ff aderhulsjes erop en daar erin duwen, als je hem zo erbij zet kan de andere kabel niet strak genoeg komen te zitten wat je ook niet wil.

En een groep speciaal voor de wasmachine mag wel een trafo erbij hebben of een buitenlamp, het gaat er meer om dat hij een groot verbruiker is en een nat apparaat is die dan geen andere apparatuur mee trekt bij sluiting.

[ Voor 30% gewijzigd door franssnarf op 19-12-2017 21:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00

WouterG

Dit is geen ondertitel

Soepele draad onder zulke klemmen kun je het beste voorzien van adereindhulzen. Daarnaast moet een wasmachine op een aparte groep aangesloten worden, dat is nu niet meer het geval. Echt brandgevaarlijk zal het niet zijn, maar volgens de regels ook niet.

Ik vermoed trouwens dat er bij dit type automaat maar 1 draad onder elke klem mag, maar dat ik kan ik zo niet zien. Indien dat zo is dan kan er wel een gevaarlijke situatie ontstaan.

[ Voor 26% gewijzigd door WouterG op 19-12-2017 21:22 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Ik zou ff kijken of je nog 2 stukjes masief kabel hebt en ze dan in de 1ste groep van die rij zetten, deze heeft al een dubbele uitloop bovenop zitten voor 2 kabels per fase.
Anders ff aderhulsjes erop en daar erin duwen, als je hem zo erbij zet kan de andere kabel niet strak genoeg komen te zitten wat je ook niet wil.

En een groep speciaal voor de wasmachine mag wel een trafo erbij hebben of een buitenlamp, het gaat er meer om dat hij een groot verbruiker is en een nat apparaat is die dan geen andere apparatuur mee trekt bij sluiting.

[ Voor 30% gewijzigd door franssnarf op 19-12-2017 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

franssnarf schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:28:
[..]
Technisch gezien geen probleem, volgens de NEN1010 moet een wasmachine toch echt op een eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
WouterG schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:37:
[...]

Technisch gezien geen probleem, volgens de NEN1010 moet een wasmachine toch echt op een eigen groep.
Klopt dat hij een eigen groep moet hebben omdat hij over de 2000watt zal gaan, maar er wordt niet gesproken dat een klein verbruiker er niet naast mag.
Hij behoud nog steeds zijn eigen groep maar deelt die met iets wat een paar watt verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
WouterG schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:17:
Soepele draad onder zulke klemmen kun je het beste voorzien van adereindhulzen.
Soepele draad moet je ALTIJD voorzien van adereindhulzen. Wat ik tegen mijn studenten vaak zeg: er is altijd één klein onnozel draadje die wat anders van plan is en voor storing of sluiting zorgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:03
WouterG schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:37:
[...]

Dat hoeft niet meer. Je moet er wel rekening mee houden dat je de boel niet overbelast.
sypie schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:51:
[...]
Soepele draad moet je ALTIJD voorzien van adereindhulzen. Wat ik tegen mijn studenten vaak zeg: er is altijd één klein onnozel draadje die wat anders van plan is en voor storing of sluiting zorgt.
Als de kooi/klem ervoor geschikt is hoeft het dus niet. Sterker nog, het kan wel eens door de fabrikant verboden zijn. Altijd de aanwijzingen van de fabrikant nakijken.

@paike Of dit draad geschikt is staat erop. Waarschijnlijk niet, want het is te dun. Je zal het moeten vervangen door minimaal 2,5mm2 draad, of minder zwaar afzekeren. Let hierbij ook op de kleuren en het type isolatie van de draad.

Wat doet dat losse stekkertje in je verdeler? Die hoort daar ook niet zomaar...

[ Voor 17% gewijzigd door Xiphalon op 20-12-2017 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Xiphalon schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:28:
[...]
Dat hoeft niet meer. Je moet er wel rekening mee houden dat je de boel niet overbelast.
[...]
Ik heb er net de nieuwe NEN1010 bij gepakt, lang geleden dat ik daarin heb gebladerd.
In 510.4.2 staat "Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen". Dit ter vervangen van de vroegere harde 2kW eis.
Mij lijkt een wasmachine toch onder deze bepaling te vallen, maar er mag dus over gediscussieerd worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

sorry maar dit is een beetje frotwerk... ding hoort gewoon naast de kast te hangen op een nette wcd met stekker ( kan hij ook uit)

massief en flex onder 1 klem ook niet heel handig.... laagspanningsdraad tussen de 230 V draden ook niet handig..

Wasmachine`s zijn tegenwoordig nog maar 1950 watt of zelfs 1500 watt dus echt een eigen groep hoeft niet meer.

Tegenwoordig kan een wasmachine (1500watt) en warmtepomp droger (750watt) makkelijk op 1 groep.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:54
cactusman schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:53:
laagspanningsdraad tussen de 230 V draden ook niet handig..
Wat is precies de onhandigheid en hoe zou je dat beter oplossen? (heb zelf een vergelijkbare situatie: een kWh-meter met puls-output - dat is ook laagspanning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

vanaalten schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:54:
[...]

Wat is precies de onhandigheid en hoe zou je dat beter oplossen? (heb zelf een vergelijkbare situatie: een kWh-meter met puls-output - dat is ook laagspanning)
Er in elk geval voor zorgen dat de isolatieklasse van de laagspanningskabel > 300 volt ligt....

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paike
Allereerst dank voor de vele reacties. Ik heb als leek veel geleerd.

Ik heb geleerd dat ik een masief kabel of een aderhulsje moet gebruiken.
franssnarf schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:28:
Een kleine correctie, de bel is nu aangesloten op de groep waar de wasdroger is op aangesloten. De eerste groep op deze rij is de wasmachine ik heb nog een groep met een dubbele uitloop (niet op de foto) die aangesloten is op de vaatwasser. Wat is raadzaam, zal ik 1 van deze groepen gebruiken?
[b]Xiphalon schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:28:
Wat doet dat losse stekkertje in je verdeler? Die hoort daar ook niet zomaar...
Dit was de doorkoppeling van mijn traditionele drukbel naar de elektronische bel (geluidsveroorzaker). Die heb ik nog doorgeknipt om de Ring (slimme deurbel) directe voeding te geven en de geluidsveroorzaker niet meer te gebruiken. Ik gebruik nu een draadloze geluidsveroorzaker van Ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paike
cactusman schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:29:
[...]

Er in elk geval voor zorgen dat de isolatieklasse van de laagspanningskabel > 300 volt ligt....
Wat bedoel je hier mee, dat ik een masief kabel dien te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Bij een van die groepen erbij prikken met als kant massief kabel (de blauwe en bruine) dan ziet het er al netter uit dan nu en zit het ook beter aangesloten.
Pagina: 1