[Win10] Winload.efi corrupt (denk ik)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ivan_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-06-2022
Eergisteren was ik vanop mijn laptop - een Acer Spin 7 met Windows 10 Home 64 bit - een film aan het streamen naar mijn Chromecast, toen de accu leeg bleek en het toestel abrupt uitviel.

Sindsdien heb ik problemen bij het opstarten. Wanneer het Acer-logo verschijnt, krijg ik de boodschap Automatisch herstel voorbereiden.

Ik beland op een blauw scherm met de melding: Er is een onverwachte I/O-fout opgetreden.
Bestand: \:windows\system32\winload.efi
Foutcode: 0xc00000e9
(maar ik heb ook al 0x00000001 gekregen)

Vervolgens kan ik een aantal herstelopties proberen, maar geen van alle biedt een oplossing. Als ik ervoor kies naar het BIOS-menu te gaan en dat afsluit zonder wijzigingen aan te brengen, start de computer alsnog verder op naar Windows.

Wat ik al geprobeerd heb:
  • Via Windows de pc herstellen naar fabrieksinstellingen.
  • In CMD (via het startscherm) een aantal commando's: bootrec /fixboot, bootrec /scanos enzovoort.
  • Een bootable USB-stick gemaakt met een propere Windows 10 (eerst via m'n eigen laptop aangemaakt, nadien via een andere pc) en de hele zwik opnieuw geïnstalleerd. (In het optiescherm eerst alle volumes verwijderd, zodat er zeker geen corrupte restanten achterbleven.)
Maar niets van dat alles helpt. Telkens opnieuw als ik mijn computer heropstart, floept het Automatisch herstel-scherm tevoorschijn.
Vreemd genoeg gebeurt dit niét als ik mijn computer volledig afsluit en dan weer opstart. 8)7

Acer gecontacteerd. Zij sturen me binnenkort een dvd op met een system recovery. Kan dit wél iets uithalen?

[ Voor 0% gewijzigd door _ivan_ op 20-12-2017 09:22 . Reden: Enkele tikfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ivan_
Niemand?
(Sorry voor mijn ongeduld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 12:41
Windows 10 heeft toch zelf een recovery optie aan boord?
Als je ingelogd zit kun je via settings-->update&security-->recovery een recovery uitvoeren.
Ik zou dat ff proberen.

Had je ook al via een elevated prompt 'sfc /scannow' geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ivan_
Recovery via Win 10 al geprobeerd. No luck.

sfc /scannow zegt: "Windows Resource Protection did not find any integrity violations."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raverty
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Raverty

rm -rf*

Heb je al je harddisk en je RAM geheugen gecontroleerd. Daar kan ook mogelijk wat mee aan de hand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ivan_
Misschien een domme vraag, maar: waarmee controleer ik HD en RAM het best?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ivan_
Geprobeerd om m'n RAM-geheugen te testen via mdsched.exe.
Bij het opstarten krijg ik een (zwart) foutscherm, met de melding:

Bestand: \EFI\Microsoft\Boot\memtest.efi
Status: 0xc00000e9
Informatie: Er is een onverwachte I/O-fout opgetreden.

---

Update

Intussen heb ik Memtest86 uitgevoerd. 2,5 uur heeft die test geduurd. Gevonden errors: nul.

[ Voor 19% gewijzigd door _ivan_ op 20-12-2017 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ivan_
Nog even meegeven dat mijn laptop wél gewoon heropstart wanneer er een bootable USB-stick inzit.
Trek ik de USB-stick eruit en start ik opnieuw op, dan kom ik wel weer in dat verdomde menu terecht.

Update
Zonet ontdekt dat het met eender welke USB-stick lukt. Dit hoeft helemaal geen stick te zijn met een Windows-image of iets dergelijks.

Bij het rebooten loopt het m.a.w. telkens mis als er niets in de USB-poort zit. Als er wel iets inzit, maakt niet uit wat, loopt alles prima.

Hopelijk helpt dit om het probleem preciezer vast te stellen, want ik ben de radeloosheid nabij.

[ Voor 49% gewijzigd door _ivan_ op 21-12-2017 00:04 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Ik zou de SSD formatteren. Windows maakt bij installeren enkele kleine systeem gerelateerde partities aan en ik vermoed dat een van die kleine partities het probleem geeft.

Verwijder alle partities op de SSD en doe dan een lange format. Installeer dan Windows 10 opnieuw.

• _ivan_
Bij de vele herinstallaties van Win 10 die ik uitgevoerd heb, kies ik er altijd voor om alle partities te verwijderen. Dan worden ze ook allemaal overschreven, toch? Dit heeft tot nu toe niet geholpen.

Is er een andere manier om de SSD te formatteren, en in welk bestandsformaat zet ik 'm dan terug?

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
_ivan_ schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:34:
Bij de vele herinstallaties van Win 10 die ik uitgevoerd heb, kies ik er altijd voor om alle partities te verwijderen. Dan worden ze ook allemaal overschreven, toch? Dit heeft tot nu toe niet geholpen.

Is er een andere manier om de SSD te formatteren, en in welk bestandsformaat zet ik 'm dan terug?
Als je de partities steeds verwijderd hebt dan heb je al gedaan wat ik ook gedaan zou hebben. De lange format waarbij alle sectoren met nullen worden overschreven is een extra stap om zeker te zijn dat alles ook echt weg is. Die is niet strict noodzakelijk.
_ivan_ schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:43:

Maar niets van dat alles helpt. Telkens opnieuw als ik mijn computer heropstart, floept het Automatisch herstel-scherm tevoorschijn.
Vreemd genoeg gebeurt dit niét als ik mijn computer volledig afsluit en dan weer opstart. 8)7
Betekent dit dat je Windows gewoon kunt gebruiken? Sluit dan op deze wijze af als work around.

Als je 10 gewoon kunt gebruiken dan zit er een aanwijzing dat als je laptop naar sleep of hybrid sleep gaat er iets fout gaat.
Acer gecontacteerd. Zij sturen me binnenkort een dvd op met een system recovery. Kan dit wél iets uithalen?
Dat durf ik niet te zeggen. Heb je toevallig recent Win 10 geupdate naar de FC build? In dat geval zou je kunnen kijken of er bij de laptop fabrikant specifieke updates voor UEFI, drivers of hulpprogramma's zijn voor Win 10 FC build.

Je zult van Acer waarschijnlijk een image krijgen waar de Fall Creator's update nog niet op staat. Als het probleem gekomen zou zijn nadat je Win 10 FC hebt geinstalleerd dan zou het terug kunnen komen als je Win 10 update naar de FC build. Ik zou eerst kijken of er specifieke updates zijn bij Acer en de laptop gewoon steeds helemaal afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ivan_
Ja, ik kan Win 10 nog gebruiken als ik mijn laptop volledig uitschakel en weer inschakel óf reboot met een willekeurige USB-stick ingeplugd.

Op zich valt de bug dus makkelijk te omzeilen. Maar ik zou er wél van verlost willen geraken.

Het probleem heeft klaarblijkelijk ook niets te maken met een update van Windows. Het is begonnen nadat mijn laptop uitgevallen was door een lege accu en daardoor niet ordentelijk afgesloten of in slaapmodus beland was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ivan_
Als er nog iemand suggesties heeft: ik hoor ze graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batch
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-07 09:43
Het lukt je nu gelukkig om via een omweg in Windows te komen. Start in Windows een opdrachtprompt en typ:

CHKDSK C: /F

Typ Y(es) op de vraag of je de check bij de volgende herstart wilt uitvoeren. Daarna de pc opnieuw starten en laat CheckDisk z'n werk doen. Het kan lang duren dus heb geduld. Hopelijk kan CheckDisk het oplossen.

Als je meerdere partities hebt kun je die ook laten controleren met

CHKDSK D: /F
CHKDSK E: /F
Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

_ivan_ schreef op woensdag 20 december 2017 @ 20:52:
Nog even meegeven dat mijn laptop wél gewoon heropstart wanneer er een bootable USB-stick inzit.
Trek ik de USB-stick eruit en start ik opnieuw op, dan kom ik wel weer in dat verdomde menu terecht.

Update
Zonet ontdekt dat het met eender welke USB-stick lukt. Dit hoeft helemaal geen stick te zijn met een Windows-image of iets dergelijks.

Bij het rebooten loopt het m.a.w. telkens mis als er niets in de USB-poort zit. Als er wel iets inzit, maakt niet uit wat, loopt alles prima.

Hopelijk helpt dit om het probleem preciezer vast te stellen, want ik ben de radeloosheid nabij.
Wat is het default opstart-medium van de PC?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1