[VM Server] Welk besturingssysteem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-09 20:59
Hallo iedereen

Ik ben een penetration lab aan het inrichten maar omdat mijn laptop niet genoeg geheugen heeft, dacht ik aan een server. Op google vond ik echter heel weinig info. Ik heb een Quad Core processor 240, GHz met 4GiB RAM. Welk OS is geschikt voor 3 virtual machines te hosten? De bedoeling is dat ik deze in mijn netwerk plaats en dat de software gratis is. Ik heb al ervaring met Debian en Fedora based besturingssystemen.

Alvast bedankt!

Rob Nickmans
--------------------
SPECS:
4gb RAM + eventueel 2gb
Intel® Core™2 Quad Processor Q6600

[ Voor 18% gewijzigd door NiRo op 19-12-2017 21:01 ]

Beste antwoord (via NiRo op 27-06-2018 17:45)

• Nico de Vries
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 16:44
4 GiB is vrij karig voor 3 VMs. Is Linux containers wellicht een overweging? Iets als Proxmox maakt dat relatief makkelijk te gebruiken en beheren.

Nico de Vries

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nico de Vries
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 16:44
4 GiB is vrij karig voor 3 VMs. Is Linux containers wellicht een overweging? Iets als Proxmox maakt dat relatief makkelijk te gebruiken en beheren.

Nico de Vries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:45

Detmer

Professioneel prutser

Wellicht kun je eenvoudig de 4gb naar 8gb upgraden? Een 3tal Linux VM's met 1gb ram per stuk draaien moet dan wel lukken.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
Ik heb wel nog ergens een latje van 2GiB liggen, hoewel dat van een ander merk is en gekend is dat deze complicaties kunnen geven valt dat wel te proberen dunkt me. Dat maakt dan 6GiB.

Containers lijken me goed maar het probleem is dat ik een Win7 VM, Metasploitable (=linux) en een Kali VM (=linux) wil draaien. Volgens mij gaat dat niet met Proxmox, ofwel?

Ik dacht er wel aan om gewoon Windows te installeren en dan daar 3 VM's op te hosten maar Windows is veeel te zwaar voor het OS + 3VM's voor 6GiB dunkt me... Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

NiRo schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:38:
Ik ben een penetration lab aan het inrichten maar omdat mijn laptop niet genoeg geheugen heeft, dacht ik aan een server. Op google vond ik echter heel weinig info.
Dat lijkt mij sterk. Cyber security is een hot item tegenwoordig, dus informatie vinden over pentesten moet echt een eitje zijn.
Ik heb een Quad Core processor 240, GHz met 4GiB RAM.
Ik neem maar even aan dat je een 2,4 GHz CPU hebt, maar dan nog, welke precies? Een Intel Prescott of een wat modernere zoals Ivy Bridge? En als het om een fysieke machine gaat met 4GB, dan is het echt karig. Een gemiddelde laptop van de MM heeft al meer geheugen dan dat.
Welk OS is geschikt voor 3 virtual machines te hosten? De bedoeling is dat ik deze in mijn netwerk plaats en dat de software gratis is.
Veel open source software is gratis. Heb je zelf al iets van een idee wat je kan gaan draaien? Proxmox is hierboven al aangehaald bijvoorbeeld. Xen en KVM zijn andere stukken software waar je virtuele machines mee kan draaien.
Kunnen jullie misschien ook wat tutorials erbij posten?
We zijn geen helpdesk en geven geen kant-en-klare oplossingen en al zeker geen tutorials. Laat eerst even zien wat je zelf hebt gevonden. Tevens, gezien je schijfwijze hier, lijk je niet echt in de materie te zitten. De betere tutorials zijn redelijk technisch en ik betwijfel of je dan wel snap wat er allemaal wordt gedaan en hoe het uiteindelijk werkt. Iedereen kan een Lego set bouwen, maar er echt mee werken is een ander verhaal.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
Over cyber security weet ik genoeg, misschien wat slecht geformuleerd van mij: op google vond ik niet veel info over een VM server.

Over de processor, deze heb ik: Intel® Core™2 Quad Processor Q6600.

Over het OS: ik heb ervaring met op Debian en op Fedora gebaseerde besturingssystemen maar van echte servers (zoals Xen en Proxmox) had ik nog nooit echt van gehoord en heb ik dus ook geen ervaring mee. Met CentOS heb ik het meest ervaring, al lijkt me dat geen OS voor VM's te gaan hosten.

Ik gebruik zelf nu VMWare als hoster maar zoals ik al zei is mijn laptop niet krachtig genoeg om 3 tegelijk + dan Win10 ook nog eens.

Ik heb tijd zat om tutorials uit te pluizen dus moeilijk kan ook, Google bestaat ook nog steeds om mij bij te staan bij concrete probleempjes.

[ Voor 10% gewijzigd door NiRo op 19-12-2017 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-09 00:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

NiRo schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:47:
Containers lijken me goed maar het probleem is dat ik een Win7 VM, Metasploitable (=linux) en een Kali VM (=linux) wil draaien. Volgens mij gaat dat niet met Proxmox, ofwel?
Jawel hoor. Proxmox kan zowel VMs (d.m.v. KVM) en containers (d.m.v. LXC) aan. Voor de Linux-guests kun je dan het beste containers pakken, en voor Windows een VM.
NiRo schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:00:
Over cyber security weet ik genoeg, misschien wat slecht geformuleerd van mij: op google vond ik niet veel info over een VM server.
Hint: zoek eens op "hypervisor", dat is de gebruikelijke term voor wat jij bedoelt.

[ Voor 27% gewijzigd door Compizfox op 19-12-2017 21:05 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
Bedankt voor de tip; dan ga ik Proxmox eens uittesten! Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

NiRo schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:00:
Er is al genoeg informatie hier op het forum te vinden. Het grote ESXi/vSphere Topic gaat al over een hypervisor, de software waarmee je VMs draait en een deel over de hardware hiervoor.
Over de processor, deze heb ik: Intel® Core™2 Quad Processor Q6600.
En wat heb je in je laptop zitten? Als het niet meer dan 4 jaar oud is, is die al krachtiger dan het antieke dingetje wat je hier wilt gebruiken.
Over het OS: ik heb ervaring met op Debian en op Fedora gebaseerde besturingssystemen maar van echte servers (zoals Xen en Proxmox) had ik nog nooit echt van gehoord en heb ik dus ook geen ervaring mee. Met CentOS heb ik het meest ervaring, al lijkt me dat geen OS voor VM's te gaan hosten.
En waarom zou CentOS niet geschikt zijn? Er is gewoon KVM en Xen voor beschikbaar. Omdat het mogelijk oudere software bevat? Een auto van 10 jaar oud brengt je toch ook net zo goed van A naar B als eentje die net uit de fabriek komt rollen?
Ik gebruik zelf nu VMWare als hoster maar zoals ik al zei is mijn laptop niet krachtig genoeg om 3 tegelijk + dan Win10 ook nog eens.
Dat komt eerder door het feit dat je VMWare Workstation of Server gebruikt, een type-2 hypervisor en dan zit je met de overhead van je volledige OS erbij. Dat kan tegen je werken. En voor een laptop zit je met een mobiele CPU, vaak extra energiezuinig en daardoor iets minder krachtig dan een desktop CPU en redelijk minder dan een echte server CPU zoals een Intel Xeon. Je enkele SSD zou ook nog iets van een beperkende factor kunnen zijn, voornamelijk qua schijfruimte, maar als je Windows draait heb je daar sowieso al wat meer last van dankzij allerlei achtergrondprocessen en anti-virus.
Ik heb tijd zat om tutorials uit te pluizen dus moeilijk kan ook, Google bestaat ook nog steeds om mij bij te staan bij concrete probleempjes.
Als je toch tijd genoeg hebt, neem dat dan om alvast wat vooronderzoek te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
Dan ga ik dat forum eens doorlezen, bedankt voor de tip! Hier vind je alle info over mijn laptop via Speccy. Misschien dat ik CentOS toch maar ga gebruiken, omdat ik de meeste ervaring ermee heb. Ook Proxmox is veelbelovend na een beetje Googlen. Mijn laptop was inderdaad geen oplossing, daarom wil ik nu een servertje draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je laptop is iig vele malen sneller dan wat je wilde door laten gaan voor server. Gooi W10 eraf en zet er Proxmox of CentOS op en je bent er in principe al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _HugoBoss_
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 22:57
Nog een tip wat betreft memory.
Soms lijkt het alsof het normaal is om een virtuele server standaard 4GB ram te geven. Maar een OS heeft niet voor niks minimum specs. Het mooie aan virtualisatie is dat je er altijd nog wat meer in kan stoppen (virtueel dus) wanneer écht nodig.
Een gemiddeld linux distro draait met gemak op 512MB ram of zelfs nog minder (384MB of zelfs 256MB)
Zo'n beetje elke Windows versie draait ook prima met 1GB ram of minder.
Zo kun je misschien makkelijk 3 vmmetjes hosten op je 6GB ram (minus wat overhead van de hypervisor).
Maximale performance is niet in alle gevallen het primaire doel. Zo ook niet bij jou wellicht.

Whatever..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFear_MSL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-07-2021
Ik heb zelf Xen draaien. (debian als Dom0)
Als je comfortabel bent in de shell is dit in mijn ogen de beste oplossing.
Alleen je Windows machine zal paravirtueel moeten wat iets meer resources kost.
Lastige is de geheugen nood voor win10.

Succes!
Pagina: 1