Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVreeke
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-08 12:40
Ik ben op zoek naar een laptop waar ik redelijk goed op kan gamen. Mijn budget is ongeveer 1000-1300 euro.

In mijn zoektocht stuitte ik op twee Asus laptops, die er voor een leek als ik vrijwel identiek uitzien. Ze schelen echter 250 euro in prijs. Het gaat om deze modellen:
pricewatch: Asus VivoBook Pro 15 N580VD-E4380R
pricewatch: Asus VivoBook Pro 15 N580VD-FY189T

De enige verschillen die ik kan ontdekken zijn:
- Dat de goedkopere variant een HDD schijf heeft naast de SSD schijf, en dat de SSD schijf van de duurdere laptop lvl 2 is.
- Dat het geheugentype van de goedkopere variant DDR4 is en die van de duurdere DDR4 (SODIMM)

Wat zijn de implicaties van deze verschillen? Voor mij klinkt het als een voordeel dat er ook een HDD schijf inzit omdat ik dan meer opslagruimte heb.

Zijn de verschillen dusdanig dat zij het prijsverschil van 250 euro de moeite waard maken? Alleen de duurdere variant heeft een (zeer positieve) review, in hoeverre is die ook van toepassing op de goedkopere?

Het belangrijkst vind ik dat ik casual kan gamen op de laptop. Ik wil moderne spellen goed kunnen draaien, maar hoef ze niet per se op de hoogste graphics te spelen.
Ik weet dat het veel beter zou zijn om een 1060 videokaart te nemen maar laptops met een dergelijke kaart lopen al gauw richting de 1600 euro en dat is voor mij helaas te veel.

Als iemand nog tips heeft voor andere goede gamelaptops binnen mijn budget hoor ik ze uiteraard ook graag!
Kort wat voorkeuren:
- Mijn voorkeur gaat uit naar Asus, omdat ik daar goede verhalen over heb gehoord. Maar ik sta wel open voor andere merken als iemand zeker weet dat het degelijke kwaliteit is.
- Het liefst een beetje stevig, mijn vorige Lenovo laptop valt na twee jaar al van ellende uit elkaar omdat hij zo'n slappe kast had.
- 15.6 Inch, ik neem mijn laptop regelmatig mee. Gewicht vind ik minder belangrijk.
- Zoals ik al zei, specs die moderne games aankunnen zonder dat die per se op de hoogste kwaliteit hoeven.

[ Voor 13% gewijzigd door TVreeke op 19-12-2017 20:31 . Reden: Duidelijker mijn wensen aangegeven ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hi,

Prima laptop voor hetgeen wat je zoekt denk ik.
Persoonlijk niet erg bekend met Asus notebooks, maar de bouwkwaliteit lijkt meer dan in orde volgens externe reviewers (https://www.notebookcheck...ptop-Review.257952.0.html)

Betreft de verschillen in pricewatch:
- Geheugen
--- Zijn beide sodimm maar vermelding niet volledig bij de goedkopere variant
--- sodimm is het voormaat van het geheugenreepje, en zijn binnen laptops altijd sodimm
- SSD / HDD
--- Een HDD / SSD is erg simpel zelf bij te plaatsen.
--- Voor het prijsverschil kan je prima zelf een Samsung M2 SSD aanschaffen er in in klikken (dacht dat ze €130,- waren)
--- Zover ik kan zien (aannames) is bevat de goedkope variant ook een M2 SSD en een normale HDD.
--- Heb op YT een filmpje gevonden over hoe je hem kan open maken (YouTube: ASUS VIVOBOOK PRO N580VD-FY375 리뷰, 분해, &... maar dit lijkt op de dure variant met M2 SSD.

Je zal dus zelf een afweging moeten maken:
- Is 128GB SSD (snel opslag) voldoende voor je?
---- Zet daar je belangrijke / veelgebruikte data op

Al met al:
- Enige verschil wat ik kan vinden is de SSD / HDD
- Geheugen is exact hetzelfde
Conclusie:
- Is meer die 256GB SSD €250 waard?
---- NEE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kom net ook dit ding tegen:

http://www.dell.com/nl-nl...on-15-7577-laptop/cn57701

Zelfde specs, ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVreeke
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-08 12:40
Oké heel erg bedankt voor je hulp! Dan ga ik de afweging maken tussen de Dell en de goedkope Asus. Ik heb meerdere slechte verhalen gelezen over het scherm van de Dell, dus ik neig naar de Asus. Nog even over denken. Scheelt toch 100 euro, maar voor dat geld heb je dan wel direct een 128gb SSD schijf.