Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Xserve 2009 boot probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lucien Shepherd
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 17-03 12:10
Hi all!

Gisteren heb ik van mijn collega op kantoor een Xserve uit 2009 gekregen.
Nadat ik de C14 (powercable) in de xserve doe, hoor ik de xserve opstarten.
alleen heb ik helaas niet het gevoel of er veel gebeurt.

ik geen beeld via de DP uitgang, ook krijg ik een vreemd patroon met de front leds.
keyboard reageerd ook niet.

Zelf heb ik nooit met xserve's gewerkt, en helemaal niet met xserve's die niet opstarten.

--------------------------------------------------------
Relevante software en hardware die ik gebruik:

Apple Xserve met 2x 1TB apple disks
1x OCZ SSD
6GB ram en redundant PSU.
[Spec page:]
https://i.gyazo.com/0580634231e4e57c2a779de09b125923.png

- Een generieke Dell monitor met DP uit
- Een vga monitor met een adapter van mini DP naar VGA
- Dell Keyboard (KB212)

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb uitkundig verschillende serviceguides gevolgt, voor zover beschikbaar...
Google kwam ik ook niet ver, gezien veel van de problemen of LED errors niet van toepassing van mij waren.

- Reseated de Ram (in verschillende configuraties)

- Reseated de PSU's

- Reseated de disks + SSD

- System Management Controller (SMC) gereset

- EFI/Bios batterij verwijdert en na 15 minuten terug geplaats

- reseated front panel logic board cable

- Ik heb alle status leds gecontroleerd, en niet heel veel interresants lijkt gaande te zijn.
(het meeste is gewoon groen / positief)

(Zie foto)
https://i.gyazo.com/05aa584a2e1468f728a183bfe059cbdf.png

conclusie mijn uit eigen onderzoek / wat ik denk wat het kan zijn:

uit alle status leds is mij wel opgevallen dat op de front panel card, er 4 amber lampjes branden.
https://i.gyazo.com/da4b1c623b316dccc666042a5fa124f3.png
wat zich ongeveer hier bevind op de printplaat
https://i.gyazo.com/132b5e435808afd524f6f525841e0132.jpg

Wat hoop ik met mijn forum post te bereiken?

Ik hoop te leren wat de error in houdt, zodat ik in ieder geval naar de oplossing kan toewerken.
mocht er natuurlijk een quick fix / een ding zijn waar ik niet aan heb gedacht zou dat natuurlijk ook top zijn!

Mochten de foto's onduidelijk zijn of mocht meer info nodig zijn, please let me know!

Alvast hartelijk bedankt!!

[Voor 2% gewijzigd door Lucien Shepherd op 19-12-2017 21:12. Reden: heb mijn forum post een beetje netter geformat, ook de juiste foto geuploaded en geprobeerd lijst geupdated]

Who`s afraid of a little thunder?

Alle reacties

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 09:23
Wellicht heb je hier iets aan, pagina 22
http://tim.id.au/laptops/...erve_early2009.pdf#page22

• Lucien Shepherd
quote:
Dankjewel voor je reactie!

Dat is exact de guide die ik gevolgt had.
had ook meteen de front panel gereseat.
helaas zonder success

ook merkte ik dat ik de verkeerde foto gepost had *updaten doet*

• tweazer
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 26-03 14:50
Knoopcel batterij al vervangen ?

Voor zover ik mij kan herinneren zal de xserve als 'tie spanning krijgt even blowen, mogelijk wat ledjes flashen, maar doet verder niets, tenzij je automatische poweron hebt gedefinieerd. Even de power knop 2 sekonden indrukken.
Ook weet ik dat je eoa doorzichtig plastic knopje kunt indrukken aan de achterkant om aan de voorkant een led oranje te maken: identifier om zeker te zijn dat de xserve aan de achterkant overeenkomt met de xserve aan de voorkant van de 19" kast. Deze kun je ook remote aanzetten en kan ook getriggerd worden als een van 2 aanwezige voedingen slechts spanning heeft. Gecopieerd vanaf eoa site:
"System identifier button and light: The yellow system identifier light flashes if a problem is detected. You can also turn it on or off manually by pressing the button, or turn it on remotely using Server Monitor. This indicator is useful for locating a particular unit in a rack with more than one Xserve. A second system identifier button and light are on the back of the Xserve.

So, a yellow light indicates an error. You should check the Server Monitor or the /var/log tab in the Applications/Utilites/Console application."

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 31-03 23:06
Je hebt een hardware probleem. Kan inderdaad NVRAM/PRAM batterij zijn, maar ik heb ook nog ergens een verdwaalde Xserver 2009 in een netwerk hangen die het nog steeds doet en geen nieuwe batterij nodig heeft gehad.

Het lijkt er op dat de SMC of PMU niet lekker is, connecties ergens niet goed zitten of de power supply niet goed is. Ik weet niet of je dubbele PSU's hebt, maar probeer ze anders een voor een in elk slot om te kijken of er daar wat te halen valt. Probeer ook een on-board SMC/PMU/CUDA reset als daar nog een knopje voor is.

• Lucien Shepherd
quote:
tweazer schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:21:
Knoopcel batterij al vervangen ?

Voor zover ik mij kan herinneren zal de xserve als 'tie spanning krijgt even blowen, mogelijk wat ledjes flashen, maar doet verder niets, tenzij je automatische poweron hebt gedefinieerd. Even de power knop 2 sekonden indrukken.
Ook weet ik dat je eoa doorzichtig plastic knopje kunt indrukken aan de achterkant om aan de voorkant een led oranje te maken: identifier om zeker te zijn dat de xserve aan de achterkant overeenkomt met de xserve aan de voorkant van de 19" kast. Deze kun je ook remote aanzetten en kan ook getriggerd worden als een van 2 aanwezige voedingen slechts spanning heeft. Gecopieerd vanaf eoa site:
"System identifier button and light: The yellow system identifier light flashes if a problem is detected. You can also turn it on or off manually by pressing the button, or turn it on remotely using Server Monitor. This indicator is useful for locating a particular unit in a rack with more than one Xserve. A second system identifier button and light are on the back of the Xserve.

So, a yellow light indicates an error. You should check the Server Monitor or the /var/log tab in the Applications/Utilites/Console application."
Dankjewel voor je andwoord!!

Zojuist net de knoopcel vervangen
(BR2032 naar CR2032 , had even geen andere leggen)
aan de achterkant heb ik inderdaad het doorzichtige knopje, als ik die indruk dan gaat het gevaren driehoekje aan de voorkant ook branden.

Helaas remote checken gaat niet lukken, gezien ik niet echt de server inkom, noch een IP adres noch het mac adress.

(Mijn mac mini ziet het niet teminste?)
quote:
johnkeates schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:26:
Je hebt een hardware probleem. Kan inderdaad NVRAM/PRAM batterij zijn, maar ik heb ook nog ergens een verdwaalde Xserver 2009 in een netwerk hangen die het nog steeds doet en geen nieuwe batterij nodig heeft gehad.

Het lijkt er op dat de SMC of PMU niet lekker is, connecties ergens niet goed zitten of de power supply niet goed is. Ik weet niet of je dubbele PSU's hebt, maar probeer ze anders een voor een in elk slot om te kijken of er daar wat te halen valt. Probeer ook een on-board SMC/PMU/CUDA reset als daar nog een knopje voor is.
Ook u bedankt!

Nadat ik de knoopcel vervangen had, heb ik ook meteen de reset SMC knop ingedrukt op het moederbord.
ik heb de variant met dubbele, dus heb ik beide PSU's individueel gedraait, en beide in verschillende sloten.

geen geluk tot zoverre.
https://i.gyazo.com/ba1d7c086a874fb5221c9332b282a344.jpg

Thanks voor alle hulp voor zover!

[Voor 0% gewijzigd door Lucien Shepherd op 19-12-2017 22:58. Reden: Mac mini mention]

• tweazer
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 26-03 14:50
Ik heb hier overigens nog een 2008 en 2009 xserve liggen. De laatste mag je voor E400 meenemen.... Wellicht dat je met wat swappen en testen het probleem kunt lokaliseren ?

• Lucien Shepherd
quote:
tweazer schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 23:17:
Ik heb hier overigens nog een 2008 en 2009 xserve liggen. De laatste mag je voor E400 meenemen.... Wellicht dat je met wat swappen en testen het probleem kunt lokaliseren ?
Dankejwel voor het aanbod!
Helaas vind ik 400 euro even teveel van het goede.
deze server is uitendelijk een hobby projectje. :)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True