Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Playbase of 2.0 boekenplank voor films en series

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pepper92
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 12:20
Beste tweakers,

Voor bij mij thuis ben ik op zoek naar een geluidssysteem voor bij mijn tv (Samsung 49KS7000). Op dit moment luisteren we via de tv-speakers. Muziek wordt afgespeeld via een Sonos Play:5, meestal als achtergrondmuziek.

Ik twijfel tussen een Sonos Playbase en een meer degelijke set-up met een versterker en 2 boekenplankspeakers.

Voordelen van de Playbase zijn dat het een 3.0 systeem is en uitbreidbaar is met draadloze achterspeakers die ook nog eens elders (slaapkamer, badkamer) bruikbaar zijn. Ik ben vandaag wezen luisteren en de playbase klinkt prima; misschien klinkt de bar iets beter, dat is ook nog een optie.

Alternatief is dus een compact 2.0 systeem. Qua versterker heb ik beperkt de ruimte, waardoor ik uit zou komen op de Onkyo Tx-l50 en daarbij bijvoorbeeld de Q acoustics 3020.
Deze speakers heb ik vandaag ook beluisterd en vind ik mooi klinken. Mijn vriendin was minder enthousiast en vindt de huidige play:5 beter klinken (denk doordat deze wat meer naar de lage tonen neigt). Ik denk dat de play 5 wat meer naar lage tonen neigt en misschien wat doffer klinkt, maar goed meestal gebruiken we muziek voor achtergrondmuziek.

Met name vraag ik mij af of ik met een 2.0 set voor films en series niet te kort ga schieten. Er is geen plek voor een degelijke center speaker en die zal er dus voorlopig ook niet komen (tv staat op een ikea besta kast, aan de muur kan ik niets ophangen). Ook uitbreiding naar rear speakers gaat hem bij deze setup waarschijnlijk niet worden; de play 1 kan tijdelijk op de hoek van de bank gezet worden, met boekenplankspeakers zie ik dat niet zo snel gebeuren (en mijn vriendin wil geen speakerkabels hebben liggen, en ja ze is bewust van de stroomkabels van de play 1).

Nog tips/adviezen in deze? Andere opties / soundbars die ik moet overwegen? Thanks!

Pepper92 wijzigde deze reactie 19-12-2017 19:16 (9%)

Beste antwoord (via Pepper92 op 23-01-2018 13:41)

• KoningBob
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 08:46
quote:
Pepper92 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:06:
Bij een eventuele verhuizing is en toch meer plek kan er misschien alsnog een home cinema met center speaker komen!
Als je plek hebt voor een receiver en in de toekomst wilt uitbreiden zou ik voor de receiver kiezen i.c.m. 2x front en 1x center speaker.

De center kan je ook achter de TV plaatsen.
Ik heb dezelfde TV met 5.1 van Qcoustics, de center hiervan staat er achter (wat niet ideaal is) maar produceert wel mooi geluid.

Op die manier kan je in de toekomst ook makkelijker uitbreiden van 3.0 naar 5.1 of meer en gooi je nu niet het geld weg aan een soundbar. (wat misschien nu best mooi klinkt)

Alle reacties

• Pepper92
Edit: foutje

Pepper92 wijzigde deze reactie 19-12-2017 19:14 (99%)

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13:14
Als ik het zo lees zou ik voor een playbase (of andere wellicht veel goedkopere, maar goede soundplate) gaan. Door gebrek aan plaatsingsmogelijkheden denk ik niet dat je veel uit een losse stereoset gaat halen.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zzw | Fuji X-T20 ~ 12mm ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-230

• Pepper92
quote:
LA-384 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 05:45:
Door gebrek aan plaatsingsmogelijkheden denk ik niet dat je veel uit een losse stereoset gaat halen.
Ook niet qua stereo? Het kastje is zelf wel 2m40 breed en de twee speakers zouden dus een heel eind uit elkaar kunnen staan.

• LA-384
Het stereobeeld zal wat wijdser zijn, maar dat kan ook nadelig uitpakken (spraak moeilijker te verstaan bijvoorbeeld).

Hoewel ik geen fan ben van soundbars ed. denk ik toch dat het in jouw situatie het beste geluid oplevert, of anders gezegd; de potentiële voordelen van een stereo opstelling, komen in jouw situatie waarschijnlijk niet aan bod. Je wil het hoofdzakelijk voor de tv gebruiken, niet voor muziek (anders dan evt achtergrond muziek).

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zzw | Fuji X-T20 ~ 12mm ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-230

• Pepper92
Bedankt voor de duidelijke reactie! Ik ga op zoek naar een iets goedkopere soundbar. Zit nu te kijken nar de Sony Ht-nt5 en de Samsung hw-ms650. Bij een eventuele verhuizing is en toch meer plek kan er misschien alsnog een home cinema met center speaker komen!

• Freshouttheoven
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 08-12 11:12
Yamaha heeft een aantal goede sounbars/ soundplates waarvan de prijs/ kwaliteit verhouding uitstekend is.

De pricewatch: Yamaha MusicCast YAS-306 Zwart scoort goed in reviews en is eventueel naar wens ook uit te bereiden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• KoningBob
quote:
Pepper92 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:06:
Bij een eventuele verhuizing is en toch meer plek kan er misschien alsnog een home cinema met center speaker komen!
Als je plek hebt voor een receiver en in de toekomst wilt uitbreiden zou ik voor de receiver kiezen i.c.m. 2x front en 1x center speaker.

De center kan je ook achter de TV plaatsen.
Ik heb dezelfde TV met 5.1 van Qcoustics, de center hiervan staat er achter (wat niet ideaal is) maar produceert wel mooi geluid.

Op die manier kan je in de toekomst ook makkelijker uitbreiden van 3.0 naar 5.1 of meer en gooi je nu niet het geld weg aan een soundbar. (wat misschien nu best mooi klinkt)

• Pepper92
Update (kleine crosspost van soundbar topic):
Vandaag de Samsung HW-MS650 besteld met de SWA-W700 Subwoofer (en via Samsung wireless rears), bij expert als ‘HW-MS670’ voor ¤680. Heb ook nog getwijfeld over de HW-K950, maar die is een stuk duurder, de sub schijnt minder goed te zijn en veel mensen ervaren problemen met de rears. Ik heb ook een laag plafond (210-220cm) met houten balken en ben niet per de bereid ¤30/film te gaan neertellen, waardoor ik denk dat Atmos voor mij niet veel meerwaarde gaat bieden.

Overigens had een Receiver met speakers voor mij nog wel de voorkeur, maar de vriendin heeft de knoop doorgehakt dat nu echt niet te willen. Bovendien ben ik nu voor eenzelfde prijs als een 2.0 set, of als de Sonos Playbar / Denon Bar een 5.1 opstelling.

Ik zal tzt in het soundbar topic mijn ervaring plaatsen of een review schrijven :)

• Pepper92
Oké, update. Ik heb de set zojuist teruggebracht.

Op zich is de bar (hw-ms650) erg goed. Produceert op zichzelf voldoende bas voor muziek, tonen blijven goed bij hoger volume en bij televisie / film zijn stemmen kraakhelder. Ik vond alleen wel dat de omgevingsgeluiden bij film harder mag; bij opklimmen van het volume worden stemmen voor mij misschien iets te luid. Ook mis ik iets detail: de Play:5 klinkt net wat voller en details in nummers die ik met de play:5 voor het eerst gehoord heb, hoor ik bij de bar niet altijd terug. De soundstage was ook niet veel breder dan wat de Play 5 geeft. Conclusie: de ¤440 waarvoor hij nu verkrijgbaar is zeker waard.

Punt is echter dat ik er de Subwoofer bij had in het pakket. Ondanks lovende reviews vond ik deze niet bijzonder. De lage tonen in de Play:5 klinken voor mij beter. Ondanks de lage frequenties hoorde ik ook duidelijk waar deze vandaan kwamen. Mede daardoor gingen de lage tonen niet echt op in de complete sound. Misschien dat ik zelfs een voorkeur heb voor de bar zonder sub.

Ik heb overwogen alleen de Subwoofer terug te brengen en de bar te houden (voor ¤440). Echter als ik de Play:5 wel te vervangen is door een betere bar van zeg ¤800 ben ik netto even duur of zelfs goedkoper uit en heb ik beter geluid voor zowel films als muziek.

In de winkel nog even naar de Sonos Playbar en Denon Bar geluisterd. De Playbar vind ik te bassig / vervormd. De Denon Bar klonk in de winkel erg goed. Die heb ik nu te overweging. Maar twijfel toch ook weer om niet voor een 2.0 set te gaan.

Pepper92 wijzigde deze reactie 30-12-2017 18:32 (8%)

• LA-384
Ik ben bang dat je dat euvel met die subwoofer altijd gaat hebben als je deze combineert met een soundbar/-plate. Het komt doordat de subwoofer te "hoge" frequenties moet weergeven. Dit kun je regelen met een crossover (ik weet zo niet of deze in te stellen is bij dergelijke systemen), welke niet boven de 100hz zou moeten liggen. Hierboven zijn we in staat het geluid te lokaliseren. Zo lang de subwoofer dus de frequenties tot aan 100hz weergeeft, hoef je niet bang te zijn dat je hoort waar die staat.

Het euvel bij soundbars (en kleine losse speakers) is dat deze dergelijke lage frequenties niet goed kunnen weergeven. Het is vaak of op een wezenlijk lager volume, of op een zeer fluctuerend volume. De reden is dat de diameter van de ingebouwde speakers dusdanig klein is, dat deze niet genoeg kracht hebben voor dergelijke frequenties. Dat de play 5 dat beter doet, komt dus doordat deze groter is en daardoor die lagere frequenties wél vrij goed kan weergeven.

Je zal dus altijd concessies moeten doen. Kies je voor grotere speakers al dan niet met subwoofer voor een goede integratie, of kies je voor kleinere speakers/soundbar waarbij de lage frequenties wat dunnetjes zijn, of in geval van een subwoofer plaatsbaar zullen zijn.

LA-384 wijzigde deze reactie 30-12-2017 19:12 (12%)

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 08:03
Recentelijk heb ik naar de Sonos Bar, Heos Bar en Bluesound Pulse geluisterd. Deze laatste stak er met kop en schouders bovenuit. Helaas wel ook iets duurder. Deze ook al overwogen?

• Pepper92
@LA-384 ja dat denk ik ook inderdaad! Had gehoopt dat deze anders afgesteld zou staan omdat de soundbar zelf ook al redelijk laag weergeeft. Maar ik kon jammergenoeg geen topic vinden waarbij ik de crossover frequentie van de sub kon instellen. Dat kan bij bijvoorbeeld de Denon Bar wel.

@Sethro nee nog niet! Daar ga ik bij deze ook naar kijken. Wat vond je van de Heos bar?

• Sethro
quote:
Pepper92 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 21:49:
@LA-384 ja dat denk ik ook inderdaad! Had gehoopt dat deze anders afgesteld zou staan omdat de soundbar zelf ook al redelijk laag weergeeft. Maar ik kon jammergenoeg geen topic vinden waarbij ik de crossover frequentie van de sub kon instellen. Dat kan bij bijvoorbeeld de Denon Bar wel.

@Sethro nee nog niet! Daar ga ik bij deze ook naar kijken. Wat vond je van de Heos bar?
Heos bar heb ik zelfs thuis getest, echt niet verkeerd. Ik ben alleen niet kapot van de app en had problemen met koppelen met de Heos Amp die ik aan enkele plafondspeakers had gekoppeld.

Daarbij moet ik wel vermelden dat dit wel specifiek aan mijn situatie lag. De Heos apparaten kunnen namelijk bedraad met thuisnetwerk gekoppeld worden maar bij groeperen van de speakers wordt een 5ghz netwerk gestart door de Heos producten om de audio over te verzenden. Dit kan niet over de bedrade verbinding. Bij mij stonden de bar en amp wat verder uit elkaar waardoor de draadloze verbinding tussen de producten instabiel was.

Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij de Monitor Audio SB-3 soundbar. Deze is passief waardoor je deze met iedere versterker kan aansturen en niet afhankelijk bent van de updates/app van een enkele leverancier. Ook heb je dan vrije keuze in surroundspeakers en sub. Vooral de subs vind ik van Heos en Sonos vrij zwak en aan de prijs.

Van de actieve bars zou ik zonder twijfelen voor de Bluesound gaan. Die is de meerprijs waard vind ik zelf.

Sethro wijzigde deze reactie 30-12-2017 22:06 (30%)

• Pepper92
@Sethro Helaas geldt voor zoals wel vaker bij speakers dat groter beter is en de bluesound dan ook 14 cm hoog is. Te hoog voor mijn tv.

• LA-384
Overigens nog een iets goedkoper alternatief is de Teufel Cinebase. Enkel bij Teuel zelf te koop, maar kun je een paar weken thuis proberen. Het claimt 6.1 te zijn, maar feitelijk zitten alle speakers in die enkele behuizing. Voordeel van de cinebase is een HDMI ingang (en uitgang) en de aanwezigheid van dolby prologic II waarmee je stereo kunt converteren naar kunstmatig surround. Nadeel van de cinebase is dat het geen echte surround-set is, tegelijkertijd wel vrouwvriendelijk.

• Pepper92
Bedankt voor de optie, ga ik me ook in verdiepen! Het is wel de bedoeling om de set uit te breiden met (‘draadloze’) rears. Dat vind ik ook de charme van veel soundbar oplossingen (waar ik met een versterker met kabels van voor naar achter zit. Vind ik geen punt maar vriendin wel; met draadloze rears gaat ze wel akkoord.

• Sethro
quote:
Pepper92 schreef op zondag 31 december 2017 @ 11:38:
@Sethro Helaas geldt voor zoals wel vaker bij speakers dat groter beter is en de bluesound dan ook 14 cm hoog is. Te hoog voor mijn tv.
Niets dat een ophangbeugel voor de tv niet kan oplossen!

• Pepper92
quote:
Sethro schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:46:
[...]

Niets dat een ophangbeugel voor de tv niet kan oplossen!
Normaliter niet maar in de huidige woning is boren in die muur helaas niet mogelijk (toegestaan).

• wappiewappie
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 08-12 19:50
Een valse wand achter de tv plaatsen.
Is alle kabelbende ook mooi in weg te werken.

Voorbeelden genoeg te vinden in: firebird1562 in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"

wappiewappie wijzigde deze reactie 31-12-2017 18:00 (44%)

• Pepper92
Haha ja had dat al gezien. Erg mooie oplossing maar gaat me voor nu net wat te ver. Ook lijkt me dat die wand aan de muur bevestigd moet voor stevigheid.

• Pepper92
Nog een update van mijn kant! Heb de Playbar nog overwogen maar heb me er toch van weerhouden vanwege de DD only ondersteuning. De Denon Bar was recent in prijs gestegen. Dus het is geworden...
De Denon X1400H met Q Acoustics 3020 + 3090c :)

En mijn vriendin is gelukkig ook akkoord.

De Center staat nu achter de tv. Dit zal ongetwijfeld de geluidskwaliteit verminderen en heb ‘m ook iets harder gezet, maar klinkt nu erg goed. Vond de Kef q150 in de winkel net iets beter klinken, maar voor hetzelfde bedrag kon ik bij Q Acoustics de center erbij krijgen. Ben daar erg blij mee want het voegt echt wat toe! Qua geluidskwaliteit ben ik ook dik tevreden. Moet nog een goede vergelijking doen met de Play 5, maar dit doet er zeker niet voor onder.

Bedankt voor alle adviezen!

• KoningBob
quote:
Pepper92 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:24:
Nog een update van mijn kant! Heb de Playbar nog overwogen maar heb me er toch van weerhouden vanwege de DD only ondersteuning. De Denon Bar was recent in prijs gestegen. Dus het is geworden...
De Denon X1400H met Q Acoustics 3020 + 3090c :)
Top! goede keus, mooi setje en gemakkelijk om uit te breiden met rear 3010 of HEOS :)
Ik ben ook nog steeds zeer tevreden over mijn speakers. zowel uiterlijk als geluid. : :9
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True