Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
Mijn vraag:
Ik heb een Synology DS414j zonder schijven gekocht. Ik heb nog 2 redelijk oude HDD’s van mijn huidige NAS, een iOmega storcenter ix2.

Kan ik in de Synology 2xSSD en 2xHDD plaatsen? Als die 2x in RAID1 zet, dus (SSD+SSD) en (HDD+HDD), heb ik dan nog wel de snelheidsvoordelen van de SSD’s? En gaan de HDD’s dan in ruststand zolang ik geen data aanspreek die daarop staat?

Reden:
Ik wil niet in 1 keer 4 SSD’s kopen, maar ik wil wel een zuinige, snelle en stille NAS....

Ik heb eigenlijk geen 2 of 4 TB aan opslag nodig, voorlopig heb ik aan ca 500 GB al genoeg.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  1. Misschien is het plaatsen van SSD's in een NAS niet zo heel logisch; van de snelheidswinst merk je niet zoveel als je met een gewoon 100 Mb-netwerk werkt. Energiewinst is er wel, maar die is niet heel groot.
  2. ik kan niet vinden of in deze situatie, 2xRAID1, de snelheid van de SSD's naar beneden getrokken wordt door de HDD's

Beste antwoord (via Hkuit op 25-01-2018 16:54)

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:18

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je zou dit probleemloos kunnen doen, de SSD's hebben een behoorlijk voordeel voor bepaalde applicaties (die veel IO veroorzaken). Qua pure data transfer's win je er niet veel mee; Gbit trek je met een moderne HDD ook probleemloos vol (~dikke 110MB/s haal je in de praktijk op Gbit). Ga je met tig gebruikers werken is dit een ander verhaal (maar daarvoor koop je geen 414j).

Vraag is wel dat dit oplevert in een (qua CPU) trage 414j; verwacht hier geen wonderen van. Denk dat de CPU en het gebrek aan ramgeheugen veel meer de bottleneck is dan de HDD's.

Gebruik zelf een oude Intel 160GB SSD voor dit doeleind; apps draaien erop en incoming downloads. Scheelt draaiuren op mijn array en de responiveness van de NAS gaat vooruit.
Zou er geen (grotere/dure) SSD's voor kopen, maar als je ze toch hebt liggen...

[ Voor 12% gewijzigd door Tortelli op 19-12-2017 17:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:18

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je zou dit probleemloos kunnen doen, de SSD's hebben een behoorlijk voordeel voor bepaalde applicaties (die veel IO veroorzaken). Qua pure data transfer's win je er niet veel mee; Gbit trek je met een moderne HDD ook probleemloos vol (~dikke 110MB/s haal je in de praktijk op Gbit). Ga je met tig gebruikers werken is dit een ander verhaal (maar daarvoor koop je geen 414j).

Vraag is wel dat dit oplevert in een (qua CPU) trage 414j; verwacht hier geen wonderen van. Denk dat de CPU en het gebrek aan ramgeheugen veel meer de bottleneck is dan de HDD's.

Gebruik zelf een oude Intel 160GB SSD voor dit doeleind; apps draaien erop en incoming downloads. Scheelt draaiuren op mijn array en de responiveness van de NAS gaat vooruit.
Zou er geen (grotere/dure) SSD's voor kopen, maar als je ze toch hebt liggen...

[ Voor 12% gewijzigd door Tortelli op 19-12-2017 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja dat brengt je niet veel.
Zelfs stroomverbruik is ongeveer hetzelfde, misschien op jaarbasis ben je 50 cent meer of minder kwijt.

Het enige voordeel, ssd maakt minder geluid.