Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalb
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-07 23:45
Mijn D-Link DIR-855 wifi router gaat al heel wat jaartjes mee.
Alleen heb ik de indruk dat het wifi bereik steeds minder wordt, plaatsen in huis en tuin waar ik "vroeger" wel goed bereik had heb ik nu slecht of geen bereik.

Ik heb de router al eens helemaal ge-reset maar dat heeft weinig geholpen.
Ook kanalen en/of GHz banden veranderen lost niets op.
Mijn vraag is, kan het zijn dat het bereik in de loop der jaren echt duidelijk minder wordt en gaat het aanschaffen van een nieuwe router mijn probleem oplossen?

Of is dat een totaal onzinnige gedachte en moet ik een oplossing meer zien in het plaatsen van meerdere access points in huis en tuin?
...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:32

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Je zou eerst eens kunnen kijken met een app als Wi-Fi Analyzer (Android) hoe druk het bij jou is. Het zou best eens kunnen zijn dat er een aantal stevige stoorzenders bij zijn gekomen sinds 'vroeger'.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
digitalb schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 13:36:
Mijn vraag is, kan het zijn dat het bereik in de loop der jaren echt duidelijk minder wordt en gaat het aanschaffen van een nieuwe router mijn probleem oplossen?
De kwaliteit van je router zal over de jaren vermoedelijk niet zijn afgenomen. Maar de hoeveelheid inferentie van andere wifi-netwerken zal waarschijnlijk zijn toegenomen. Dit kan je eenvoudig testen door de bovengenoemde app.
Of is dat een totaal onzinnige gedachte en moet ik een oplossing meer zien in het plaatsen van meerdere access points in huis en tuin?
Om die vraag te kunnen beantwoorden hebben we net wat meer informatie nodig. Wil je het volgende toevoegen aan je openingspost?
- Hoe ziet je netwerk er nu uit?
- Welke hardware gebruik je allemaal? (Merk, type, software e.d.)
- Wat is het oppervlakte / huisindeling?
- Welke provider heb je?
- Verdere relevante informatie?

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 19-12-2017 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Provider maakt niets uit. Of je nou Solcon, xs4all, Ziggo hebt.... wat is het verschil (behalve in snelheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Koop gewoon een nieuwe router met wat antennes op.
Ik heb goede ervaringen met de Linksys EA6900.

Als je die koopt bij een webshop zoals Coolblue, dan kan je die rustig een dag of 5 testen. Is het beter, dan hou je hem, en anders terug de doos in en retour.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tommie12 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:00:
Koop gewoon een nieuwe router met wat antennes op.
Ik heb goede ervaringen met de Linksys EA6900.
Koop niets totdat je daadwerkelijk achterhaald hebt wat je probleem is. Als het toegenomen drukte is, ga je dat evengoed met ieder ander AP hebben en is iedere uitgave verspild.

Komt bij: externe antennes zijn bij consumentenapparatuur totaal niet superieur aan interne antennes. Fabrikanten zetten ze er puur op omdat de perceptie leeft dat ze beter presteren. Best-case kun je ze iets beter orienteren, maar in de regel kun je het alleen maar fout doen, en zijn de antennes sowieso kwetsbaar voor beschadiging. Tenzij je heel specifiek weet wat je aan het doen bent op RF-vlak zijn interne antennes een veel betere keuze.
Als je die koopt bij een webshop zoals Coolblue, dan kan je die rustig een dag of 5 testen. Is het beter, dan hou je hem, en anders terug de doos in en retour.
Dus je raadt TS aan om lui te zijn, niet voor aankoop zelf te troubleshooten, lukraak iets kopen en dan de risico daarvan af te wentelen op de webshop :/

Slecht en IMHO immoreel advies.

Eerst probleem proberen te achterhalen. Dan doelgericht op basis van het probleem op zoek gaan naar oplossing. Als je daarbij toch iets moet kopen en het toch niet de gewenste resultaten geeft, kun je altijd alsnog afzien van de koop.

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 20-12-2017 14:37 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
@dion_b
Ik geef mijn ervaringen hier alleen mee:

1. ik heb zelf ooit een oude router vervangen die amper door een muur geraakte, en nu geraak ik probleemloos door 3 muren.

2. Ik heb ook ooit aan Coolblue gevraagd welke router ik moest kopen om door een plafond te geraken. Ze vertelden me gewoon ZELF: koop een router, test, en als het niet werkt gewoon retour in de originele doos. No questions asked.
Hetzelfde advies kreeg ik voor een koffiemachine. Probeer het, en als de koffie niet lekker is, gewoon retour.

Als de webshop het me zelf aanbeveelt, waarom zou ik dat dan niet doen. Overigens heb ik bij Coolblue nog maar één keer iets moeten retour sturen, en dat was omdat het apparaat een andere kleur had dan wat ik besteld had.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• digitalb
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-07 23:45
Mijn D-Link DIR-855 heeft 3 antennes dus dat is het probleem niet.

De tuin b.v. is op 11 meter afstand van router met alleen glazen deuren ertussen, geen muur.
Ontvangst was vroeger prima maar nu niet meer.
Als mogelijke stoorzenders een stuk of 10 andere signalen, meest ziggo routers , maar heb ook wel eens getest met kanaal selecteren wat niet gebruikt werd door buren zonder verbetering.

Bekabeld netwerk loopt prima met downloadsnelheid van 154 Mbps en upload van 16 Mbps

Als de leeftijd van de D-link geen rol speelt neem ik dus aan dat de toegenomen drukte de boosdoener zal zijn.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 19:39
Dat is heel goed mogelijk.
Ook werken de nieuwere apparaten wat anders en verwachten veel meer voor een goede verbinding.
De protocollen die gebruikt worden en de pakketgrootte zijn anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

digitalb schreef op donderdag 21 december 2017 @ 01:11:
Mijn D-Link DIR-855 heeft 3 antennes dus dat is het probleem niet.
Deze dus?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USnVoXBaYyzhBAT0EKi7R24Pd9s=/i/1234622613.jpeg
De tuin b.v. is op 11 meter afstand van router met alleen glazen deuren ertussen, geen muur.
Ontvangst was vroeger prima maar nu niet meer.
Als mogelijke stoorzenders een stuk of 10 andere signalen, meest ziggo routers , maar heb ook wel eens getest met kanaal selecteren wat niet gebruikt werd door buren zonder verbetering.
Als die Ziggo routers allemaal op hetzelfde kanaal zitten is het misschien verstandig daar ook op te gaan zitten. Wellicht al bekend bij je, maar het is een bekende misconceptie dat als er meerdere netwerken op hetzelfde kanaal zitten je zelf een andere moet kiezen. Het is echter juist de onvolledige overlap tussen bijvoorbeeld kanaal 1 en 2, of 2 en 3 etc. die voor interferentie zorgt. Als je daarentegen een volledige overlap hebt door op hetzelfde kanaal te zitten (meestal 1, 6 of 11) heb je kans op het beste resultaat. Lees ook dit artikel voor de technische achtergrond daarover.
Bekabeld netwerk loopt prima met downloadsnelheid van 154 Mbps en upload van 16 Mbps

Als de leeftijd van de D-link geen rol speelt neem ik dus aan dat de toegenomen drukte de boosdoener zal zijn.
Nee, de leeftijd zal inderdaad geen invloed hebben. Hoogstens zal de router er op een gegeven moment in het geheel mee ophouden a.g.v. een leeftijd gerelateerd defect, en niet langzaam minder worden v.w.b. signaal.

• boyette
Er veranderd wel wat meer functionaliteit in de loop der jaren dan dat

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

boyette schreef op donderdag 21 december 2017 @ 01:31:
Er veranderd wel wat meer functionaliteit in de loop der jaren dan dat
Licht dat eens toe dan, en of/waarom dat rechtvaardigt voor de OP om een nieuwe router te kopen als z'n huidige dan dus toch te oud zou zijn, en dat kennelijk van invloed is op de signaalsterkte. Ben oprecht benieuwd hoor.

• boyette
Dat heeft geen invloed op de signaalsterkte en dat schrijf ik ook niet er is alleen wel een sterker signaal voor nodig.

En waarom het een of ander wel of niet rechtvaardigt om iets anders te kopen daar schrijf ik ook al niets over.

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-09 23:17
Het bereik kan in de loop van de jaren minder worden. Dit komt dan waarschijnlijk door meer ander signaal van ander zender, zogenaamde noise. Dit betekend dat het signal to noise ratio afneemt en er minder bruikbaar signaal over blijft voor het ontvangende apparaat.
De enige oplossing om het bereik goed te maken in wat grote huizen is werken met meerdere accespoints. Dan zal de client dus altijd met de meest dichtstbijzijnde accespoint verbinden.
Zelf ben ik fan van Unifi lijn. Qua apparaten is de Unifi AP-AC-LR het beste voor het geld.

Als je niet gelijk dit wilt vervangen/kopen kan je eerst kijken om de kanalen te veranderen.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zelf ben ik fan van Unifi lijn. Qua apparaten is de Unifi AP-AC-LR het beste voor het geld.
:?

De LR is juist de minst zinnige voor thuisgebruik. Bij meerdere AP's draait het helemaal om 5GHz, en daar biedt de LR nihil extra tov de Lite. In de 2.4GHz geeft het wel meer, maar dat voordeel zul je alleen in een daadwerkelijk grotere ruimte dan met een Lite te dekken valt genieten. Tenzij je Willem-Alexander heet en een paleis hebt, gaat dat niet het geval zijn. Wil je meerdere AP's, dan wil je niet harder zenden maar zachter, dus de LR is dan juist contraproductief. Als je meer performance wilt dan de Lite biedt, heb je dat pas echt bij de Pro.

Oslik blyat! Oslik!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:58

lier

MikroTik nerd

Nuance op @dion_b 's verhaal uit eigen ervaring (maar zeker niet objectief): de LR heeft betere antennes waardoor het signaal dat de LR ontvangt sterker is dan op de Lite. Zeker voor mobile devies zoals telefoons heeft de LR dus, in mijn beleving, echt wel toegevoegde waarde.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:29
Waar baseer je dat op? Uit de datasheet blijkt dat

- de LR 1 antenne heeft, 3dBi op beide frequenties
- de Lite 2 antennes heeft, 3dBi per antenne / frequentie

Dus kwa antenne's zit er weinig verschil (alleen het design verschilt iets)
Als je de radiation patterns bekijkt is de LR wel iets meer consistent op alle plekken, maar het verschil is minimaal. ( https://help.ubnt.com/hc/...ntenna-Radiation-Patterns )

Verschil is dat de LR max 24dBm@2.4Ghz en 22dBm@5Ghz doet, terwijl de lite 'maar' 20dBm doet.

Dus dat zendvermogen ga je in alle gevallen toch omlaag zetten om redenen die dion_b al aanhaalt.

Komt bij dat 20dBm @ 3dBi antenne al een EIRP geeft van 22-23dBm (0-1dBm loss intern tussen zender en antenne even aangehouden), wat overeenkomt met 150-200mW EIRP, wat dus zoiezo al niet is toegestaan in NL (op de 2.4Ghz, op de 5Ghz mag je indoor 600mW EIRP)

[ Voor 18% gewijzigd door DJSmiley op 21-12-2017 20:34 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DJSmiley schreef op donderdag 21 december 2017 @ 20:29:
[...]

Dus kwa antenne's zit er weinig verschil (alleen het design verschilt iets)
Als je de radiation patterns bekijkt is de LR wel iets meer consistent op alle plekken, maar het verschil is minimaal. ( https://help.ubnt.com/hc/...ntenna-Radiation-Patterns )
Detail: dat zijn de 5GHz radiation patterns. Daar hebben de Lite en de LR dezelfde specs, dus verwacht je ook nagenoeg zelfde patroon - wat inderdaad het geval is.

2.4GHz zou interessanter vergelijkingsmateriaal zijn.
[...]

Verschil is dat de LR max 24dBm@2.4Ghz en 22dBm@5Ghz doet, terwijl de lite 'maar' 20dBm doet.

Dus dat zendvermogen ga je in alle gevallen toch omlaag zetten om redenen die dion_b al aanhaalt.

Komt bij dat 20dBm @ 3dBi antenne al een EIRP geeft van 22-23dBm (0-1dBm loss intern tussen zender en antenne even aangehouden), wat overeenkomt met 150-200mW EIRP, wat dus zoiezo al niet is toegestaan in NL (op de 2.4Ghz,
Idd, max 20dBm/100mW
op de 5Ghz mag je indoor 600mW EIRP)
Niet helemaal. In de lage 5GHz-band mag je 23dBm/200mW, in de hoge (vanaf 5.5GHz/kanaal 100) is 30dBm/1W toegestaan mits je TPC geimplementeerd hebt.

Maar nog los van regelgeving - je clients zijn nagenoeg altijd je bottleneck qua zendvermogen en de meest kwetsbare (1x1 SISO telefoontjes enzo) kunnen doorgaans al de 20dBm in geen velden of wegenhalen. Dus harder zenden met de AP is alsof je een vriendin hebt met een zacht piepstemmetje die op zolder staat waar je een gesprek mee staat te voeren - en je dan een megafoon pakt om zelf harder te roepen 8)7

Zij verstond jou al prima, de megafoon waarmee jij harder schreeuwt helpt jou totaal niet om haar piepstemmetje te verstaan.

Wat je wel wilt in grensgevallen is meer ontvangstgevoeligheid. Dat realiseer je ofwel door AP dichter bij client te zetten (meer AC Lites plaatsen in een huis IMHO) of als dat niet practisch is, meer radio chains toe te voegen (Pro ipv Lite).

Zeker als het gaat om afnemende prestaties in de 2.4GHz band is de voornaamste conclusie dat je gewoon weg moet uit die band richting 5GHz, en dan ga je doorgaans al snel meerdere AP's nodig hebben. Ik zie geen enkele reden om dan niet voor de Lite te gaan.

Oslik blyat! Oslik!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:58

lier

MikroTik nerd

Ben van twee Lites, via twee LR's en een Pro naar LR, IW en Mesh. Zeker de eerste stap heeft mij het verschil in dekking getoond. Dus puur obv mijn ervaringen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lier schreef op donderdag 21 december 2017 @ 21:24:
Ben van twee Lites, via twee LR's en een Pro naar LR, IW en Mesh. Zeker de eerste stap heeft mij het verschil in dekking getoond. Dus puur obv mijn ervaringen.
Je bent van twee Lites naar twee LR's en een Pro gegaan? Dus van twee naar die AP's? Dat zal inderdaad een fors verschil in dekking betekend hebben, maar dat zou je zelfs al gehad hebben als je van twee Pro's naar drie Lites ging 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1