Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Benn
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-09-2024
Ik heb in juni een MacBook Pro gekocht met een 15 inch scherm, i7 7820hq (2.9GHz), 16GB LPDDR3 RAM, 512GB SSD en Radeon Pro 560 Graphics.

Ik kwam er nadat de scholen weer begonnen in september achter dat de videokaart vanuit slaapstand niet naar behoren functioneert. De laptop schakelt namelijk niet over naar de mobiele RX560, maar blijft op de intel on board graphics hangen bij een grafisch zwaar programma of game. Ook zijn rare screen glitches te zien zoals vage balkjes over het scherm en bij het opstarten van een game een geheel rood/zwart gestreept scherm.

Dit resulteert in lage fps in games en lange render tijden in bijvoorbeeld iMovie.

Eerst hebben ze bij de Apple Store in Haarlem het moederbord vervangen, alleen dit verhielp het probleem niet. Toen na veel zeuren en 2 maanden wachten heeft Apple besloten dat ik mijn laptop mocht opsturen en dat ik een nieuwe terug zou krijgen. Deze laptop heb ik dan vandaag binnen gehad.

Helaas heeft zelfs deze laptop ditzelfde probleem. Ik ben in die tussentijd ook al op internet wezen zoeken naar deze problemen en het blijkt nu dat het gewoon een software fout is. Apple heeft dit ook bevestigd in een bericht die ze van de software ontwikkelaars van MacOS hebben gehad, na aanleiding van mijn incident.

Nu heb ik dus een nieuwe laptop gekregen met dezelfde fout en als extraatje coil whine erbij wat de vorige niet had. Ik heb het helemaal gehad met Apple, mijn eerste MacBook die als daily driver moet dienen is een drama op deze manier.

Iemand een idee of dit probleem toch nog te verhelpen valt? Heeft iemand hier ook ervaring mee? Of gewoon boos bellen en nu echt mijn geld terug eisen. Want dat heb ik dus eerder geprobeerd omdat ik de laptop nog geen 6 maanden had, maar Apple zei dat dit niet mogelijk was terwijl de Europese wet wat anders zegt.

Het gaat hier gewoon om een fabricage fout in de hele 2016 en 2017 15 inch macbook pro serie.
Waarom andere mensen nog niet is opgevallen snap ik ook niet...

Tot nu toe heb ik in ieder geval aardig wat spijt van mijn aankoop en baal er enorm van dat ik niet gewoon voor een nieuwe Windows laptop gegaan ben, want ik neem Apple nu niet meer serieus als ze niet eens normale producten kunnen leveren voor 3299 euro :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-09 20:33

WTM

Hoe kan ik testen om na te bootsen waar jij tegenaan loopt? Ik ben erg tevreden over deze laptop.....(prijs daar gelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:04

GforceNL

Out of memory....

Ik ben ook nog niet tegen bovenstaande problemen aangelopen. Hoe kan ik dit reproduceren ?

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 09:53
”I had the same issue, so I sent an e-mail to someone at Apple. This guy named Anthony Newman replied with the following. "There was an issue where after waking the GPU would incorrectly be throttled. We have a fix that will be available soon in a seed build." Also "The official release with the fix is tentatively stated for around mid-January. You'll see 10.13.3 pop up as an update."
Via reddit:

https://www.reddit.com/r/..._high_sierra_drops_after/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Benn
@WTM @GforceNL Dit kun je reproduceren door je laptop in slaapstand te zetten voor minimaal 15-20 minuten. Vervolgens zal je grafische kaart niet werken. Dit heb ik bijvoorbeeld gemerkt bij World of Warcraft (het enige spel dat ik erop speel), ik heb daar normaal gesproken 60fps met medium settings en dan ineens 12-13. Ook kun je het merken aan het renderen van een video met bijvoorbeeld iMovie. Een video van 44 seconde duurde eerst 54 seconde en als de grafische kaart niet werkt 65 seconde. Dat lijkt niet veel maar 11 seconde verschil op een film van 44 seconde is toch een hoop. Laat staan als je een video van 30 minuten hebt...

Laat maar even weten of jullie hetzelfde probleem hebben, ben erg benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Ik heb exact dezelfde configuratie en kan dit zeker niet reproduceren.
Ik houd dezelfde performance en zie ook geen rarigheden in iStat.
Je zegt zelf ook dat het een software fout is, maar verderop beweer je vervolgens dat het een fabricage fout is in de hele serie. Dat rijmt niet.

Het lijkt mij ook een software issue, dus op de lossen.
Waarom het anderen niet is opgevallen? Omdat het misschien maar een hele kleine groep gebruikers is welke er werkelijk last van heeft. Het kan natuurlijk gebeuren in een bepaalde software combinatie.

Ik heb het probleem niet en ben ook zeer tevreden met deze MBP

[ Voor 6% gewijzigd door OkselFris op 19-12-2017 20:47 ]

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Super Benn schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 01:33:
Of gewoon boos bellen en nu echt mijn geld terug eisen. Want dat heb ik dus eerder geprobeerd omdat ik de laptop nog geen 6 maanden had, maar Apple zei dat dit niet mogelijk was terwijl de Europese wet wat anders zegt.
Dat heb je dan niet goed begrepen. De Europese wet staat zonder meer geld terug eisen niet toe en de Nederlandse ook niet. Wel staan ze toe om de machine kosteloos te repareren en wanneer dit niet mogelijk blijkt mag je de koop ongedaan maken. Dat laatste betekent dat het product retour moet en de verkoper jou het aankoopbedrag ook terug moet doen. Zolang de machine te repareren valt kun je dus niet zonder meer geld terug eisen. Het feit dat ze je mede hebben gedeeld dat dit met een software update wordt opgelost geeft aan dat het probleem reparabel is.

Er is echter ook nog wetgeving omtrent koop op afstand waarbij je de aankoop zonder opgave van reden ongedaan kunt maken. Dat geldt alleen voor standaard producten en niet producten die aangepast zijn (bijv. als je meer geheugen, een grotere ssd, andere videokaart of processor hebt gekozen). De termijn is hier echter 2 weken en daar zit je met 6 maanden al fors overheen.

M.a.w. Apple heeft in deze toch echt gelijk en volgt hierbij gewoon de Nederlandse en Europese wetgeving. Aangezien Apple al heeft aangekondigd dat de fix softwarematig is en ze hier binnenkort mee komen kun je niet zo heel veel. Wellicht dat je kunt vragen om een beta versie die je kunt testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Benn
@OkselFris Dan heb ik waarschijnlijk nu twee keer een bad unit gehad als jij het niet hebt... Ik heb net nog geprobeerd en nu blijft mijn laptop op de intel on board graphics hangen totdat ik de laptop ga herstarten. Dan zal hij wel weer goed werken totdat de laptop weer in slaapstand gaat en deze hieruit wilt gaan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Benn
@ppl Dan hoop ik dat ik snel de aankoop kan ontbinden omdat de laptop het op dit moment gewoon niet goed doet. Ook ben ik benieuwd wat de accu duur zal zijn als de videokaart wel zal werken. Nu vind ik deze in ieder geval waardeloos.

Voor mij hierna voorlopig nooit meer een MacBook want vind dit echt niet kunnen voor het geld wat je ervoor betaald en de service die je ervoor terug krijgt. Ze houden zich niet aan de afspraak bij Apple Care tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02:04
Wauw. Je kan ook iets minder heftig doen. Lees de reddit thread die hierboven gelinkt is eens door. Er staan tig oplossingen in vermeld. Ja het is vervelend voor je dat je laptop het niet goed doet, maar ook hier geldt weer dat je niet zonder testen moet upgraden op een productiemachine.

Ik ga mijn daily driver ook niet overnight updaten met een major release omdat ik weet dat er soms wat issues kunnen optreden met third party applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Ik snap ergens wel je reactie, maar het is ook niet dat je MacBook ineens een waardeloos toestel is door dit issue. Ja, je verwacht voor die prijs een perfect werkend toestel, maar dat verwacht je van een goedkoper toestel ook.
Er zijn schijnbaar een aantal work-arounds (via gfxCardStatus, hibernatemode op 0 zetten via pmset, simpelweg een reboot doen) en de fix is aangekondigd voor release ergens half januari.
In dit geval weet je tenminste dat er een fix komt. Als je een random Windows laptop had die een soorgelijk issue vertoonde was het maar de vraag wie het moet oplossen (fabrikant laptop, fabrikant component of Microsoft zelf) en wanneer dat eventueel zou gebeuren. Dus ik denk dat Apple in deze het niet eens zo slecht doet.

Again: het kan inderdaad zuur zijn, maar het mag toch wel een geruststelling zijn dat a) je niet alleen bent, b) Apple je toestel al omgeruild heeft en c) er een fix op komst is. Succes, en ik hoop dat je binnen een goeie maand helemaal verlost bent van dit issue.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Benn
@Darkstar Nee inderdaad, ben zelf alleen ook niet zo op AMD, dus ik dacht laat ik het nog een kans geven. Maar elke keer als er AMD in een laptop zit komen er problemen met drivers en dergelijke voor. Alleen jammer dat mijn nieuwe laptop last heeft van coil whine bij het opstarten, dat had mijn vorige niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

@Super Benn Het lijkt me dat die coil whine in je vervangtoestel toch reden kan zijn om het toestel nog eens geruild te krijgen? Of heb je dat al geprobeerd?

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Benn
@Darkstar Nee dat heb ik nog niet geprobeerd, ik zou vanmorgen terug gebeld worden door Apple maar dit is nog niet gedaan, zal straks wel weer even bellen voor de zoveelste keer. Ik vind het alleen jammer dat ik altijd gelul heb met iets duurs aanschaffen. Mijn Alienware desktop is het enige apparaat dat naar behoren werkt en dat al bijna 5 jaar.

In de tussentijd heb ik trouwens mijn oude Windows laptop gereviseerd met een gt650m en deze werkt grafisch beter dan deze MacBook, dat vind ik een beetje vreemd maar vind het sowieso apart dat ze een mobiele rx560 budget kaart in een dure laptop stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Benn
Ik heb nu contact gehad met Apple, ik ga weer een systeem diagnose sturen en daar wordt vervolgens naar gekeken door de software developers van Apple. Eind deze week kan ik een antwoord van hun terug verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Benn
@OkselFris Het is trouwens een schone installatie van High Sierra, verder niets geïnstalleerd. Het probleem werd ook gezien door diegene die met mij mee keek vanuit Apple Care. Er is dus duidelijk wel een probleem, de videokaart wordt blijkbaar wel aangestuurd, dit hebben wij gezien door middel van een commando in het terminal. Maar er gaat toch iets goed mis vanuit slaapstand dat het niet goed werkt. De fans beginnen ook niet te draaien als ik het grafische probleem heb, als ik vervolgens de laptop opnieuw opstart, werkt alles wel naar behoren en draaien en fans wel.

Maar jij hebt je laptop ook een lange tijd in slaapstand gehad en direct van daaruit zonder de laptop eerst opnieuw op te starten werkt alles gewoon zoals het hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Super Benn schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:54:
@OkselFris

Maar jij hebt je laptop ook een lange tijd in slaapstand gehad en direct van daaruit zonder de laptop eerst opnieuw op te starten werkt alles gewoon zoals het hoort?
Ja dat heb ik gedaan, ik heb voor en na ook een benchmark in CIV 6 gedraaid, geen enkel verschil.
Ook iStat geeft normale statistieken aan voor de Radeon videokaart.
Getest exact zoals jij aangeeft. Had het anders ook wel moeten merken in mijn dagelijks werk, want mijn laptop gaat altijd in slaapstand en wordt zelden opnieuw opgestart.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

@Super Benn Hier vannacht in sluimerstand en zojuist weer aangezet. iStat geeft aan dat de AMD GPU gewoon ingeschakeld en gebruikt wordt. Ik kan het dus niet reproduceren. (15" i5 / 460 GPU)

<Zinloze tekst hier>

• Super Benn
@GforceNL Dat klopt, ik ben er gisteren dus achter gekomen dat de kaart wel aangesproken wordt, maar niet naar behoren werkt. Probeer eens iets te doen wat normaal gesproken behoorlijk wat grafische kracht vraagt. Op deze manier kun je kijken of jouw MacBook dit probleem ook heeft.

In het Terminal kon ik met het volgende command zien of de kaart aangesproken werd:

ioreg -l -w 0 | grep task-list

Vervolgens kwam er een waarde uit van 0, en bij het draaien van een spel of applicatie dat de videokaart gebruikt staat er 1571. Toen ik de lage fps in WoW had om dit als voorbeeld te laten zien aan Apple Care, kwam er uit dat er wel de waarde 1571 naar voren kwam. Dus dit houdt in dat de kaart aangestuurd wordt en in benchmarks er goed uit komt. Alleen is er wel iets goed mis met de performance. Probeer bijvoorbeeld eens een benchmark te draaien die de videokaart test.

• Super Benn
@OkselFris Oke dat is vreemd dat mijn beide laptops dit probleem hebben. (vorige en die ik nu heb)

Bij mij wordt de videokaart dus wel aangestuurd, ook uit een diagnostische test komt de videokaart er goed uit omdat er blijkbaar dus niet iets hardwarematig aan de hand is. Er gaat alleen bij mij dus iets heel goed fout met de performance vanuit slaapstand.

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

@Super Benn WoW even opgestart en draait gewoon op +50 FPS (2560x1440 / high settings)

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:17
Weet je heel zeker dat je MB aan de netstroom hebt? Throtteling is normaal op de batterij...

https://eu.battle.net/support/en/article/31850

Aan de andere kant, dit is een software issue. Gewoon wachten op een patch, en zolang de mac even opnieuw opstarten voor je gaat gamen of editen. Een kleine moeite. En 's nachts je mac uitzetten, is ook beter voor je batterij.

[ Voor 65% gewijzigd door Geronimous op 25-12-2017 21:14 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Super Benn,

Maak een afspraak met de Apple Store, het beste is Haarlem.
Ik heb deze situatie ook meegemaakt en ze hebben mij heel erg goed geholpen.

Uiteindelijk zo vriedenlijk dat ze een complete replace deden van mijn Macbook pro 15” ultimate 2017.

Ik heb nu al zoveel ellende gehad met producten en hardware van Apple maar altijd en dan ook echt altijd.
Een super oplossing gehad. Nieuwe exemplaar of geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan verhelp je alleen die coil wine aangezien het andere issue softwarematig is. Daar heb je dan toch echt een software update nodig en die krijg je niet in de Apple Store.

Btw, doet je Mac dit ook wanneer een extern scherm is aangesloten (een extern werkt namelijk alleen maar vanaf de dGPU)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-09 08:11
GforceNL schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:07:
@Super Benn WoW even opgestart en draait gewoon op +50 FPS (2560x1440 / high settings)
Sorry dat ik het even hijack, maar +50 fps op die settings haal ik niet met een 560 op die resolutie lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Lyca schreef op woensdag 27 december 2017 @ 08:19:
[...]

Sorry dat ik het even hijack, maar +50 fps op die settings haal ik niet met een 560 op die resolutie lol.
Zal je later vandaag de settings doorsturen.

Was trouwens idle in SW, niet in raid ofzo.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Hmmm ik heb dit topic eerder ook gelezen en dacht het niet te merken, game bijna nooit. Nu speelde ik afgelopen dagen een paar keer Civilization 6 en merk ook dat de graphics card soms niet ingeschakeld wordt. Ook als ik aanzet dat de GPU altijd gebruikt moet worden (automatisch switchen uit) en in Civ 6 de juiste videokaart aanvink. Als de laptop dus een tijdje in slaapstand is geweest gebruikt hij de GPU niet en is Civ 6 super sloom, als ik de laptop herstart loopt het allemaal weer vloeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Benn
@jafd01 Ik wil graag mijn geld terug maar daar doen ze heel moeilijk over. Ik heb al een vervangende MacBook Pro gekregen, precies dezelfde als dat ik nu heb.

Ik ben alleen een beetje klaar met dat Apple deze fout niet serieus neemt, de laptop werkt gewoon niet naar behoren. Ik ben daarom een beetje uitgekeken zo na mijn eerste MacBook Pro. Tijd om gewoon bij Windows te blijven.

De service zou ik een 6/10 geven aangezien ze wel een nieuwe laptop gegeven hebben, maar daarvoor heb ik zeker ruim 7 uur aan de telefoon gezeten om dat voor elkaar te krijgen en afspraken die ze met jouw maken komen ze niet na.

Van mijn vorige macbook hebben ze het moederbord (dus eigenlijk alles) vervangen, maar dit hielp niet en vandaar dat ik nu een nieuwe heb gekregen die ik trouwens helemaal niet meer gebruik omdat ik het geen fijn werkende laptop vindt. Elke keer als ie in slaapstand gaat moet ik al mijn werk weer opslaan en opnieuw opstarten.

Probleem is dat ik hem bij Apple Online gekocht heb en niet in de Apple Store in Haarlem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Benn
@Sluw Het blijkt dus dat alles wel aangesproken wordt, alleen vanuit slaapstand wordt de videokaart enorm, ja hoe kun je dat zeggen, gethrotteld ofzo?

Dit is dus een software matige fout die zich al voordoet vanaf het 2016 model. Erg slecht dat Apple er tot nu toe nog steeds geen fix voor heeft. Baal enorm van mijn aankoop in ieder geval omdat ik hem nu aan de kant laat liggen, hij functioneert toch niet goed...

Als ik bijvoorbeeld even wat drinken pak of even tussendoor wat eet en ik om weer terug bij de laptop, moet ik hem alweer opnieuw opstarten. Energie instellingen aanpassen wil ik niet want dat kost weer zoveel stroom. Dus hij zou het gewoon normaal moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Benn
Ik ga morgen nog wel een keer bellen met Apple of ze al iets gehoord hebben, want een reactie van de software developers duurt blijkbaar heel lang.

Ik ben in ieder geval tevreden wanneer ik mijn geld terug krijg want heb het een beetje gehad zo met Apple. Voorlopig geen Apple spullen meer voor mij in ieder geval. In het uiterste geval ga ik hem wel verkopen want ik ga hem in ieder geval niet meer gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Super Benn schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 01:12:
Ik ga morgen nog wel een keer bellen met Apple of ze al iets gehoord hebben, want een reactie van de software developers duurt blijkbaar heel lang.

Ik ben in ieder geval tevreden wanneer ik mijn geld terug krijg want heb het een beetje gehad zo met Apple. Voorlopig geen Apple spullen meer voor mij in ieder geval. In het uiterste geval ga ik hem wel verkopen want ik ga hem in ieder geval niet meer gebruiken
Je kunt ook je eigen reactie gewoon editen ipv drie keer achter elkaar te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:53
@Super Benn Ik denk dat je het beste nog even januari af wacht tot 10.13.3 uitkomt, want zoals al eerder in dit topic werd genoemd en gequote van een Apple-medewerker uit een reddit-thread, wordt de fix in deze versie verwacht.

Als je echt geen geduld meer hebt, kun je misschien een poging doen om deel te nemen aan de beta-test van 10.13.3 om te kijken of het probleem daar in is opgelost.
Pagina: 1