Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vage blue screens / applicatie crashes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TwazzleNL
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-07-2024
Lieve mede-tweakers,

Sinds anderhalf jaar maak ik gebruik van een nieuw samengestelde PC. Eigenlijk is het ook al anderhalf jaar één bak ellende. Random blue screens. Browsers die ineens onbruikbaar worden (lees: Firefox en Chrome crashen bij opstarten, tegelijkertijd). Bluescreens die de éne keer dit en de andere keer dat aangeven. Ze lijken met name voort te komen uit Memory Management en/of driver issues. Ik ben geen hevige PC gamer (prefereer console) maar hou wel van een potje rocket league op zijn tijd. Deze crashed ook om de haverklap. Soms gaat het uren goed. Soms is het elk potje raak.

...

Moederbord: ASRock FM2A68M-DG3+
RAM: Crucial Ballistix Sport - Geheugen - 16 GB : 2 x 8 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.5 V
Processor: AMD Athlon X4 860K - 3.7 GHz - 4 cores - 4 MB cache - Socket FM2+ - Box
GPU: Sapphire R9 280X (daarvoor Asus GT610)
SSD: Kingston SV300S37A120G
...

Reeds alles gecheckt en waar mogelijk opnieuw met de hand geïnstalleerd. Memtest gedraaid met beide bankjes erin en op aanraden van iemand zelfs met de bankjes seperaat (2x 8GB). Via WhoCrashed de dumps bekijken geeft ook niks meer dan 'could be a faulty driver' en dat soort nietszeggende suggerende troep :-). Windows 10 inmiddels ook al 4x opnieuw geinstalleerd. Zelfs boven al mijn principes gegaan en Driver Booster gedownload. Deze vond behalve de netwerkkaart geen outdated drivers maar ook dit mocht helaas niet baten. Tevens geprobeerd om de GPUI te downclocken naar 'even' getallen (van 1550 naar 1500 etc.) op aanraden van iemand op het Rocket League forum.

Iemand enig idee wat ik nog kan checken? Het is mij overigens inmiddels zo ver de spuigaten uitgelopen dat ik deze week een ander moederbordje, CPU, RAM en SSD ga kopen. Nood is dus niet erg hoog maar de nieuwschierigerd in mij wil er toch liever wel achterkomen.

EDIT: Even mijn wanhopige pogingen aangevuld en SSD vergeten.

[ Voor 7% gewijzigd door TwazzleNL op 19-12-2017 14:09 ]

Alle reacties

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03:53
welke bios versie heb je?

• TwazzleNL
Ah ja die was ik nog vergeten. De bios ook geupdate, maar ik zal even kijken welke versie ik draai *rebootje doen*

• boyette
2.60
er is er maar 1 :P

• TwazzleNL
Yup :P 2.60 inderdaad. Overigens ook al, voor zover ik denk dat ik het goed heb gedaan overal de maximaal bruikbare voltages wat opgekrikt. Weet niet of het nog wat uitmaakt.

• boyette
Ja dat maakt uit..
zet die bios maar eens om te beginnen in de basis modus

wat jij doet kan alleen maar meer instabiliteit veroorzaken

• boyette
Maar wat ik niet snap..
je zegt dat het probleem ook al was toen je onboard video gebruikte..
maar dat kan toch helemaal niet icm een X4 860K

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
et is mij overigens inmiddels zo ver de spuigaten uitgelopen dat ik deze week een ander moederbordje, CPU, RAM en SSD ga kopen.
Als je hier al loopt te knoeien met voltages aanpassen gaat je nieuwe pc ook zo kapot ;)
Zou eerst maar eens uitzoeken wat hier mis is voordat je het systeem weg gooit en een nieuwe koopt.

Om te beginnen is het handig te weten welke BSODs je krijgt, met bijv. BlueScreenView kan je daar e.a. uithalen zodat we weten wat er mis gaat, ook het logboek/eventviewer kan aardig wat nuttige info geven.

Fixing things to the breaking point...

• TwazzleNL
boyette schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 01:00:
Maar wat ik niet snap..
je zegt dat het probleem ook al was toen je onboard video gebruikte..
maar dat kan toch helemaal niet icm een X4 860K
Je hebt helemaal gelijk en inderdaad vergeten! Gebruikte een super budget 20 euro kaartje die ik nog had liggen. (Asus GT610).

• boyette
Ok.. en wat ben je nog meer allemaal vergeten te melden?
Misschien dat je nog wat hebt lopen overclocken of zo?

• TwazzleNL
RGAT schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 01:04:
[...]

Als je hier al loopt te knoeien met voltages aanpassen gaat je nieuwe pc ook zo kapot ;)
Zou eerst maar eens uitzoeken wat hier mis is voordat je het systeem weg gooit en een nieuwe koopt.

Om te beginnen is het handig te weten welke BSODs je krijgt, met bijv. BlueScreenView kan je daar e.a. uithalen zodat we weten wat er mis gaat, ook het logboek/eventviewer kan aardig wat nuttige info geven.
Nou ga ik er vanuit dat de nieuwe PC geen problemen heeft en het niet zover hoeft te komen uiteraard :-).

• boyette
Welke voeding heb je?

• TwazzleNL
boyette schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 01:09:
Ok.. en wat ben je nog meer allemaal vergeten te melden?
Misschien dat je nog wat hebt lopen overclocken of zo?
Nope.. Zoals aangegeven, geen hevige gamer dus behoefte om over te clocken is totaal niet aanwezig (anders zou ik daar ook wel andere hardware/koeling voor kiezen). In principe speelde dit al op bij huis-tuin en keukengebruik.

• TwazzleNL
Op dit moment een Corsair HX620W. Echter gebruikte ik voordat ik de R9 280X had een andere voeding, namelijk de Xilence Red Wing ATX 2.2 450W.

• TwazzleNL
RGAT schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 01:04:
[...]

ntoskrnl.exe ntoskrnl.exe+19ce20 fffff803`29286000 fffff803`29b58000 0x008d2000 0x5a29b8d4 7-12-2017 22:55:32 Microsoft® Windows® Operating System NT Kernel & System 10.0.16299.125 (WinBuild.160101.0800) Microsoft Corporation C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe

Die is wel belangrijk te vermelden. Die komt het vaakst voor. Heb 'helaas' maar één dump omdat ik vanavond nog een herinstallatie heb uitgevoerd.

• TwazzleNL
Ik heb voor de volledigheid de BIOS even naar defaults teruggezet. Ik merkte in ieder geval op dat er niks met de voltages was gebeurd. Volgens mij inderdaad omdat het voor mij een boel abracadabra was en ik dat gedeelte maar heb laten rusten. Er was overigens ook niet bijster veel mogelijk buiten de auto mode die deze reeds heeft.

• boyette
Nou dat zit wel snor

zet alles maar eens op standaard in je bios..
en dan zou ik je geheugen eens wat lager clocken

Dat zet maar eens op 1333
en dan ben ik benieuwd

crucial geheugen en asrock met fm2 is sowieso al geen daverend succes

• freaky35
  • Laatst online: 23:34
Probleer HCI memtest eens deze is toch nog net wat zwaarder als memtest.

Vage crashes doet me toch gelijk denken aan geheugen probleem.

Dit draait onder Windows, HCI , wel even downloaden.

[ Voor 30% gewijzigd door freaky35 op 19-12-2017 08:14 ]

Pagina: 1