Laptop compleet dood

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06-2021
Beste tweakeraars,

Laatst viel mijn laptop uit omdat de accu leeg was. Af en toe wanneer dat gebeurde bleef het scherm zwart bij het opnieuw opstarten of hij ging helemaal niet meer aan. Dit loste ik altijd op door de accu even eruit te halen, powerknop 30 seconden ingedrukt te houden waarna het altijd weer werkte.

Nu deed ik dat de laatste keer dus weer alleen was ik vergeten de adapter eraan te hangen toen ik hem weer aan deed, ik zag het power on knopje nog aan gaan maar de laptop viel daarna weer uit gezien de accu nog steeds leeg was.

Sinds dien werkt het truukje niet meer en gaat hij helemaal niet meer aan. Ik had een nieuwe accu online besteld maar deze loste het probleem niet op, rechtstreeks op de adapter aansluiten zonder accu werkt ook niet. Compleet dood en geen oplaad lampje op de laptop.

Hij is 1 keer de dag erna (met de oude accu erin) aan gegaan, het scherm bleef toen zwart, bij het herstarten was hij weer dood.

Ik heb het vermoeden dat het moederbord kapot is, ik weet alleen niet hoe ik dit kan uitsluiten.

Ook heb Ik de SSD (waarop mijn windows staat) aan mijn desktop geprobeerd te hangen als 2e schijf, de bios ziet hem wel maar de desktop start dan niet op. Als ik hem als 1e bootable schijf configureer krijg ik de melding dat er geen bootable schijf is. In een andere laptop als 1e schijf krijg ik dezelfde melding.

Ik heb het vermoeden dat de SSD ook kapot is maar weet niet zeker of ik hem encrypted had via BitLocker en dat dat misschien de reden is dat ik deze melding krijg.

Het feit is dan dat beide componenten defect zijn geraakt, wat de oorzaak precies is geweest durf ik niet te zeggen. Kan het zo zijn dat dit defect is geraakt door, de accu die op was geraakt in combinatie met de powerknop reset ?

Systeem:
pricewatch: Acer Aspire V3-571G-53214G50M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:59
Dat je er zomaar een ander systeem niet mee kan opstarten wil niet zeggen dat hij kapot is en dat hij zichtbaar is in de bios bevestigd dit.

Boot hem maar eens met een ubuntu stickje misschien dat hij die ssd dan wel kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
Dat zou kunnen maar dat is geen verklaring waarom mijn laptop compleet niet meer aangaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberonline
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-04 20:55
Heb je toevallig al gekeken of niet de oplader defect is?
Dit kan je makkelijk testen me een Multimeter.
Op de adapter staat hoeveel volt er gegeven word.

Als het teveel verschilt, of als het de heletijd wisselt, is mogelijk de adapter defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
Dat is uitgesloten gezien ik een nieuwe accu had gekocht en deze werkte ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tourniquet123 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:32:
Dat is uitgesloten gezien ik een nieuwe accu had gekocht en deze werkte ook niet.
En je weet zeker dat die correct is en volgeladen ?

Laat eens, een paar uur of de nacht over de oude accu er in aangesloten op de lader/adapter, en probeer het dan nog eens.

[ Voor 19% gewijzigd door Hackus op 19-12-2017 16:42 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberonline
Tourniquet123 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:32:
Jij gaf aan dat rechtstreeks aansluiten op de adapter, zonder accu ook niet werkt.
Dan zou ik toch eerst even naar de adapter kijken (uitmeten met multimeter) om dit 100% uit te sluiten.
Zolang je dit niet hebt uitgemeten, zal je het nooit weten.

Ik heb het probleem vaak genoeg gezien, en 99% van de gevallen was het een kapotte adapter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
Hackus schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:40:
[...]

En je weet zeker dat die correct is en volgeladen ?

Laat eens, een paar uur of de nacht over de oude accu er in aangesloten op de lader/adapter, en probeer het dan nog eens.
Een nieuwe accu is nooit volledig leeg, deze is standaard vanuit de fabriek altijd (deels) volgeladen. De laptop zou dus op zijn minst een teken van leven moeten vertonen bij het aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
Cyberonline schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:44:
[...]

Jij gaf aan dat rechtstreeks aansluiten op de adapter, zonder accu ook niet werkt.
Dan zou ik toch eerst even naar de adapter kijken (uitmeten met multimeter) om dit 100% uit te sluiten.
Zolang je dit niet hebt uitgemeten, zal je het nooit weten.

Ik heb het probleem vaak genoeg gezien, en 99% van de gevallen was het een kapotte adapter...
Ik heb ook aangegeven dat een nieuwe accu hetzelfde effect heeft, dus er is een dubbele test gedaan om een kapotte adapter uit te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tourniquet123 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:27:
[...]

Een nieuwe accu is nooit volledig leeg, deze is standaard vanuit de fabriek altijd (deels) volgeladen. De laptop zou dus op zijn minst een teken van leven moeten vertonen bij het aanzetten.
Als je niets met de adviezen doet ga ik en denk al heel wat tweakers je niet meer helpen als je het toch beter weet. Succes met het vinden van je probleem.

Tip: kijk eens of er niet toevallig bij de aansluiting van de adapter naar de laptop kortsluiting is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberonline
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:32:
[...]

Als je niets met de adviezen doet ga ik en denk al heel wat tweakers je niet meer helpen als je het toch beter weet. Succes met het vinden van je probleem.

Tip: kijk eens of er niet toevallig bij de aansluiting van de adapter naar de laptop kortsluiting is.
Helemaal mee eens, hierbij stop ik deze topic te volgen.
Succes verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:32:
[...]

Ik volg graag advies op hoor alleen dan moet het wel zinvol zijn, in dit geval kon het niet aan de adapter liggen als het probleem ook bestaat met een nieuwe accu erin die niet leeg is. Even dat advies opvolgen is ook niet zo makkelijk gezien ik geen meet apparatuur heb en ik dus een nieuwe adapter moet bestellen.

Hetzelfde geld eigenlijk om kortsluiting te checken, ik heb daar helaas de apparatuur niet voor, zou wellicht wel het probleem kunnen zijn dat ben ik met je eens.

Ik sta altijd open voor advies maar dan moet het wel bruikbaar en logisch zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de vraag meer is, wat je nu wil doen. Wat is de laptop je nog waard?
Ik neem aan dat je geen garantie meer hebt, dan kan je of hem ergens proberen te laten repareren, of je schroeft em zelf open en neemt een kijkje .oa. bij de power aansluiting, en dan heb je misschien en beter idee wat het eventueel kan zijn en de kosten daar van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 00:31:
Ik denk dat de vraag meer is, wat je nu wil doen. Wat is de laptop je nog waard?
Ik neem aan dat je geen garantie meer hebt, dan kan je of hem ergens proberen te laten repareren, of je schroeft em zelf open en neemt een kijkje .oa. bij de power aansluiting, en dan heb je misschien en beter idee wat het eventueel kan zijn en de kosten daar van.
Ja dat is een goeie vraag, het liefst zou ik willen weten wat er precies kapot is zodat ik deze kan vervangen. De laptop is het niet waard om te laten repareren gezien hij al wat ouder is.

Je zegt; 'neemt een kijkje .oa. bij de power aansluiting'. Maar wat moet ik hier precies aan zien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou kijken naar dingen als losse/half vaste connectors, scheurtjes in soldeer, vocht/ corrosie ed.
Als eventueel gaat schroeven, leg de schroefjes zo neer dat je weet uit welk gaatje ze komen.
Hou het dan gewoon bij de deksel aan onderkant, neem rustig een kijkje en schroef em weervterug. Dat moet te doen zijn :)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2017 00:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Een simpele multi-meter is niet duur. En was een betere aanschaf dan een nieuwe accu. Probeer eens de optie die ik aangaf voor alles af te kraken.

* veel laptops kun je niet gebruiken zonder een accu te plaatsen.

Edit: al op de gedachte gekomen dat het scherm defect is ?

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 20-12-2017 00:53 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 00:42:
Ik zou kijken naar dingen als losse/half vaste connectors, scheurtjes in soldeer, vocht/ corrosie ed.
Als eventueel gaat schroeven, leg de schroefjes zo neer dat je weet uit welk gaatje ze komen.
Hou het dan gewoon bij de deksel aan onderkant, neem rustig een kijkje en schroef em weervterug. Dat moet te doen zijn :)
Ga ik mee aan de slag ! bedankt voor de tip }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
Hackus schreef op woensdag 20 december 2017 @ 00:47:
Een simpele multi-meter is niet duur. En was een betere aanschaf dan een nieuwe accu. Probeer eens de optie die ik aangaf voor alles af te kraken.

* veel laptops kun je niet gebruiken zonder een accu te plaatsen.

Edit: al op de gedachte gekomen dat het scherm defect is ?
Ik zal eens kijken naar zo een multi-meter. Owh nee het is niet afkraken hoor, het is alleen wel de bedoeling dat de originele post van de topic starter wel goed gelezen word bij een reactie, zo voorkom je overbodige antwoorden die voorbaat niet gaan werken.

Scherm defect kan niet de oorzaak zijn dat de laptop compleet niet meer aan gaat, dan zou het systeem wel gewoon kunnen opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:55

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Tourniquet123 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:03:
[...]

Ik zal eens kijken naar zo een multi-meter. Owh nee het is niet afkraken hoor, het is alleen wel de bedoeling dat de originele post van de topic starter wel goed gelezen word bij een reactie, zo voorkom je overbodige antwoorden die voorbaat niet gaan werken.

Scherm defect kan niet de oorzaak zijn dat de laptop compleet niet meer aan gaat, dan zou het systeem wel gewoon kunnen opstarten.
Is er een wet of zo die voorschrijft dat een geleverde accu ALTIJD lading moet bevatten? Je kan maar op een manier er achter komen of je lader een probleem vormt en dat is door het ding door je lader te testen. Het hele idee van troubleshooten is dat je structureel componenten uitsluit. Je lader is een van de belangrijkste mogelijke oorzaken van het probleem. Maar wees gerust eigenwijs, het kost je alleen wel veel goodwill van veel tweakers die je willen helpen. Helemaal als je hulpvolle posts afzeikt met antwoorden als: "gaat bijvoorbaat niet werken".

[ Voor 4% gewijzigd door Flimovic op 20-12-2017 12:09 ]

Steam/Discord: Flimovic

Pagina: 1