Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamirB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-07 13:39
inmiddels opgelost, dank alle voor de help

Mijn vraag

Ik heb een HP Spectre X360 met Windows 10 home, deze wil ik upgraden naar pro, ik heb hier ook een usb voor.
Helaas ziet de laptop de USB niet tenzij ik legacy mode aanzet, secure boot maakt niet uit.

Eenmaal tijdens het installeren moet ik de schijf compleet wipen (dus ook recovery) omdat ik niet kan installeren op de huidige GPT paritie, ik moet dus de schijf converteren naar MBR.

Is er een mogelijkheid dit beter te doen? Dus het liefst zonder de alle partities te moeten verwijderen en de schijf naar MBR veranderen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 Pro op een USB 2.0
hp spectre x360 13-ae010nd

[ Voor 4% gewijzigd door DamirB op 19-12-2017 23:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:44
Je hoeft helemaal niet opnieuw te installeren, gewoon je product key inkloppen: https://support.microsoft...-10-upgrading-home-to-pro

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamirB
sig69 schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:00:
Je hoeft helemaal niet opnieuw te installeren, gewoon je product key inkloppen: https://support.microsoft...-10-upgrading-home-to-pro
Ik heb het al op een USB staan met de key er al in, en ik wil graag een schone installatie, zonder alle crapware van HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:02
DamirB schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:49:
Eenmaal tijdens het installeren moet ik de schijf compleet wipen (dus ook recovery) omdat ik niet kan installeren op de huidige GPT paritie, ik moet dus de schijf converteren naar MBR.
Je zult de setup moeten starten in UEFI mode, dan hoef je niets te converteren. Hoe heb je de stick aangemaakt, met de media creation tool van MS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamirB
Nielson schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:44:
[...]
Je zult de setup moeten starten in UEFI mode, dan hoef je niets te converteren. Hoe heb je de stick aangemaakt, met de media creation tool van MS?
Met de officiele tool ja, maar hij staat niet in het boot menu als je opstart in uefi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-08 19:10
Boot tools willen nog wel eens verschillen. Meestal luistert het met laptops niet zo nauw, maar heb wel eens gevallen gehad waar de ene boot tool niet werkte, maar een andere juist weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:02
Kijk ook even hoe de stick geformatteerd is, FAT32 of NTFS wil ook nog wel eens verschil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberonline
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-04 20:55
Nielson schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 00:01:
Kijk ook even hoe de stick geformatteerd is, FAT32 of NTFS wil ook nog wel eens verschil maken.
Als ik het goed hebt, vereist de boot inderdaad een FAT32 Partitie

Ook moet je volgens mij secureboot uitschakelen als UEFI staat ingeschakeld.
Stel vervolgens ook in dat USB als eerste moet booten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-08 23:48
Twee staps proces vermoedelijk: eerst BIOS in UEFI mode en Secure Boot disabled. Dan herstarten en opnieuw de BIOS in en dan de USB stick in de boot volgorde selecteren.

Maar . . als er al een Home versie op staat dan kun je die gewoon opstarten, de USB stick er in doen en de setup daar vandaan opstarten en een upgrade doen. Dat gaat redelijk vlot. Achteraf je nieuwe key inkloppen ter activatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamirB
Cyberonline schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:57:
[...]

Ik ga het vanavond proberen en dan laat ik het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-08 10:20

NSG

Je weet niks!

Ik heb een x360 13-4110nd en kan gewoon vanaf usb booten in UEFI mode met Secure Boot enabled. Ook niet kloten met de boot volgorde, gebruik gewoon de F9 knop. Dus ga er maar van uit, dat dit bij jou ook zou moeten werken en het probleem dus elders ligt.

Wel heb ik in het verleden gemerkt dat (zoals @Expendable al aankaart) niet alle boot tools werken. Zo heb ik met het bekende "Windows USB/DVD Download Tool" geen succes gehad. Het meest eenvoudige is om de "Media creation tool" van Microsoft te gebruiken: https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

Edit: Mocht je toevallig een Kingston Datatraveler G3 als usb-stick gebruiken, vergeet het dan maar en gebruik een andere stick ;)

[ Voor 16% gewijzigd door NSG op 19-12-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:55
Als je de Windows usb create tool gebruikt werkt het niet.

Download bij Microsoft de laatste Windows 10 iso en gebruik rufus (optie Uefi only, de onderste van de 3) om de iso op je usb te zetten.

Dan kan je wel met secure boot en uefi aan de usb booten en dus installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamirB
Nielson schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 00:01:
Cyberonline schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:57:
[...]

naar fat32 geformatteerd en het werkte in een keer! was nog wel beetje gedoe om de usb in fat32 te creëren maar alles werkt nu top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-08 22:01
DamirB, werkt alles gewoon zoals toen je de Spectre na aankoop in gebruik nam? Geen driverproblemen? Ik sta voor de keus voor een Spectre X360 met W10Home maar mijn voorkeur gaat ook uit naar W10Pro. Dan zou ik een veel duurdere Elitebook X360 moeten aanschaffen maar als er niets merkbaars is veranderd in jouw Spectre overweeg ik ook een Spectre te kopen en een W10Pro update te kopen. Hoor graag jouw bevindingen.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DamirB
Meubelmaker schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 19:00:
DamirB, werkt alles gewoon zoals toen je de Spectre na aankoop in gebruik nam? Geen driverproblemen? Ik sta voor de keus voor een Spectre X360 met W10Home maar mijn voorkeur gaat ook uit naar W10Pro. Dan zou ik een veel duurdere Elitebook X360 moeten aanschaffen maar als er niets merkbaars is veranderd in jouw Spectre overweeg ik ook een Spectre te kopen en een W10Pro update te kopen. Hoor graag jouw bevindingen.
Alles werkte prima, ik had Pro alleen nodig zodat ik domeinen kon gebruiken. Voor de rest heeft het geen belangrijke verschillen.
Pagina: 1