Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Quooker Boiler en Close in Boiler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chielos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 09:01

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Ik heb een nieuwbouw huis met zowel een Quooker als een close in boiler (10L) in de keukenkastjes (er zit ongeveer 5 meter tussen).

Waarom? Omdat de close in boiler de douche boven en de douche beneden aanvoert. De warmtepomp zit in de kelder, op meer dan 20 meter afstand, dus er is wel echt een behoefte aan een tussenboiler.

De quooker is een combi+ van 7 liter, voor zowel warm water als kokend.

De vraag die ik nu heb: Is de quooker niet in te zetten ook als tussenboiler.

Ik zie het mengventiel die uiteindelijk naar de mengkraan gaat. Ik dacht: T-stuk daarop, en daar een leiding naar de aansluiting van de tussenboiler (en dan de tussenboiler afkoppelen).
Is dat wel "dik genoeg" qua aansluiting?

https://www.kranenspecial...aced5/q/u/qupventc__2.jpg

Het gaat over de aansluiting aan de onderkant van het plaatje. Ik heb even opgemeten (grof), en de buitenkant lijkt 15mm te zijn?

Wat voor leiding heb ik nodig? 15 mm?

Thanks!

Beste antwoord (via Chielos op 25-12-2017 16:31)

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10:30
Ja dat zou wel moeten werken. Met het tweede mengventiel kun je het zo afstellen dat wanneer het warme water aanvoer op temperatuur is de bijmenging vanuit de Quooker stopt. Eerste mengventiel (wat er nu al zit) kun je gewoon zo laten qua afstelling (60C). Aangezien de Quooker alleen ff de initiële levering doet verwacht ik geen noemenswaardige problemen met de levensduur van de boiler. Zorg alleen wel voor een mengventiel met voldoende capaciteit en probeer alles tussen warmwaterleiding vanaf kelder en afgaande leiding nr douches (45gr traject dus) vast aan te sluiten, dus geen flexibele slangen ivm de flow.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Alle reacties

• balk
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01-04 22:20
Geeft de Quooker wel genoeg water? Zet er eens een emmer onder en meet hoe lang het duurt voor je x liter hebt. Zelfde voor de douche (wel de mengkraan helemaal op heet zetten). Ik heb namelijk het idee dat mijn Quooker niet bizar veel water geeft. Wel genoeg voor keuken gebruik.

Je wil dus de tussenboiler weghalen? Reden is dat je dan een kleinere hoeveelheid warm water stand-by houdt? Je kunt ook de tussenboiler op de warm water toevoer naar de Quooker zetten, in het geval van een Combi+. Maar misschien heb je dan te veel drukval om nog lekker te kunnen douchen.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Ik ga het straks ff meten. Denk wel dat de slang naar de mengkraan wel een stuk dikker kan..

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Ik zie dat de aansluiting van de boiler en de quooker allebei 3/8 is . Dus qua capaciteit liggen ze op hetzelfde, als het hebt over water druk. Het enige waar je iets van kan zeggen is de capaciteit van de boiler zelf 10l vs 7liter (quooker)

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ik vermoed dat de hydraulische weerstand van de Quooker te groot is. De 3/8 aansluiting van de Quooker is ook nog eens een flexibele slang. Dat reduceert de binnendiameter van die slang tot een maat ventielslang.

ZonPHP PVOutput

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Net ff de emmer test gedaan. Quooker doet 6 liter per minuut. Mijn huidige douche doet 9 liter per minuut.

De vraag is nu: is de flexibele slang nu de beperkende factor of het mengventiel.

Is het een test waard? Of kansloos..

• Jim423
Het gaat gewoon om een handdouche? Dan kun je het proberen. Als het om een regendouche of handdouche met stralers o.i.d. gaat ga je niet wegkomen met 6L/m. Die flexibele slang loopt vanaf het mengventiel naar de quooker boiler? Dan is het mengventiel denk ik de beperkende factor.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Kadett
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 05-04 20:50
Hoe zit het eigenlijk met de duurzaamheid. Van een Close in boiler verwacht je dat die gebruikt wordt voor een douche of lang warm water afnemen. Een Quooker word toch bestempeld als snel warm water tappen voor korte periode. Hoe zal die zich houden met jaren van douche gebruik?

Zijn er voorbeelden van dat mensen een Quooker succesvol en langdurig als vervanging voor een Close in boiler of combiketel gebruikt hebben?

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
Chielos schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:18:
Net ff de emmer test gedaan. Quooker doet 6 liter per minuut. Mijn huidige douche doet 9 liter per minuut.

De vraag is nu: is de flexibele slang nu de beperkende factor of het mengventiel.

Kan makkelijk, 6 liter op zijn warmst? Je mengt minstens de helft bij.

Je zal hem dan op zijn warmst moeten zetten en een mengventiel er na op een 45-50 graden, dan heb je ongeveer het dubbele van de inhoud quooker aan douchewater.
Als je dan een nebia 5L neveldouche neemt kom je een heel eind. ;)

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Ik had het zelfde idee. Duco mengventiel erbij. En mengen maar.

@Kadett ik vraag me dat ook af. En hoeveel levert het nou echt op.

Ik had een poging gewaagt met 3 doucheslangen en snel even doorverbinden :). Maar ik kreeg het niet waterdicht. Snel weer naar originele staat voor de vrouw terugkwam :)

• Rol-Co

Rol-Co

@Chielos
Het zit hier al 2 jaar zo, we hebben een 30 liter (ja wel iets meer dan een quooker) daalderop boiler op 85 graden met mengventiel om te douchen, dat is 75 liter douchewater en dus 15 min. Voldoende voor 1-2 personen.
Ik heb er een paar maanden pas 1 bijgehangen voor de "noodgevallen" die staat iets lager op 75 graden en in serie met de ander.

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 08:47
quote:
Chielos schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:18:

Als dat bij 100 vs 40 graden is lijkt het me geen probleem

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
quote:
Rol-Co schreef op maandag 25 december 2017 @ 11:01:
@Chielos
Het zit hier al 2 jaar zo, we hebben een 30 liter (ja wel iets meer dan een quooker) daalderop boiler op 85 graden met mengventiel om te douchen, dat is 75 liter douchewater en dus 15 min. Voldoende voor 1-2 personen.
Ik heb er een paar maanden pas 1 bijgehangen voor de "noodgevallen" die staat iets lager op 75 graden en in serie met de ander.
Maar dan gebruik jij je cv niet meer dan? En vertrouw je op de boiler voor warm water dan? Welk ventiel heb je? Ook een duco van 28 euro?

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Chielos schreef op maandag 25 december 2017 @ 11:28:
[...]

Maar dan gebruik jij je cv niet meer dan? En vertrouw je op de boiler voor warm water dan? Welk ventiel heb je? Ook een duco van 28 euro?
Nee, geen cv en gas meer, mengventiel heb ik van mp nieuw gekocht, was iets van 15-20 euro. In de handel zijn het nog best prijzige dingen. Boilers zijn daalderop en van koper, die gaan decennia mee.

Dit is het ventiel, misschien herken je hem, had de foto gemaakt voor de stand, die zit aan de achterkant namelijk.
https://static.afbeelding...1712/352459/XJ899JIv.jpeg

[Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 25-12-2017 11:42]

• Jim423
Volgens mij lopen hier een aantal zaken door elkaar? Die Quooker mengt gewoon bij tot de WP warm water levert tot de Quooker. De inhoud van de Quooker is dus ook niet zo interessant tenzij je puur wilt gaan douchen op dat ding. Het mengventiel moet je wel instellen onder de sww aanvoertemp van de WP anders blijft ie continu bijmengen gedurende het douchen dat is niet de bedoeling denk ik? Die 6L/min is op de warm water stand van de Quooker neem ik aan en niet de kokendwater stand? Qua WAF een kadootje beloven van het bespaarde standbygeld? :)

[Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 25-12-2017 13:25]

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Jim423 schreef op maandag 25 december 2017 @ 13:24:
Volgens mij lopen hier een aantal zaken door elkaar? Die Quooker mengt gewoon bij tot de WP warm water levert tot de Quooker. De inhoud van de Quooker is dus ook niet zo interessant tenzij je puur wilt gaan douchen op dat ding. Het mengventiel moet je wel instellen onder de sww aanvoertemp van de WP anders blijft ie continu bijmengen gedurende het douchen dat is niet de bedoeling denk ik? Die 6L/min is op de warm water stand van de Quooker neem ik aan en niet de kokendwater stand? Qua WAF een kadootje beloven van het bespaarde standbygeld? :)
Wat bedoel je hier precies? Wp?

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 09:57
quote:
Rol-Co schreef op maandag 25 december 2017 @ 11:01:
@Chielos
Dat zijn twee mannen die douchen? Ik redt het wel met een paar minuten maar daar hoeft ik bij de vrouw des huizes niet mee aan te komen.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
quote:
Jim423 schreef op maandag 25 december 2017 @ 13:24:
Volgens mij lopen hier een aantal zaken door elkaar? Die Quooker mengt gewoon bij tot de WP warm water levert tot de Quooker.
Klopt
quote:
De inhoud van de Quooker is dus ook niet zo interessant tenzij je puur wilt gaan douchen op dat ding. Het mengventiel moet je wel instellen onder de sww aanvoertemp van de WP anders blijft ie continu bijmengen gedurende het douchen dat is niet de bedoeling denk ik?
Klopt ook. Ik wil dus de out van het mengventiel van de quooker pakken (das iets van 60 graden ofzo). En dat vederop weer mengen met een nieuw mengventiel, samen met de WP Warm leiding en dat mengen tot 45 graden ofzo? (ik kan ze allebei instellen, dus daar kom ik wel uit).
quote:
Die 6L/min is op de warm water stand van de Quooker neem ik aan en niet de kokendwater stand? Qua WAF een kadootje beloven van het bespaarde standbygeld? :)
Die 6l/min is op de warmwater stand.
De vrouw overtuigen is niet zo lastig hoor :) Het ding op Marktplaats gooien is al voldoende ;). Maar ik hoop uiteindelijk wel besparing in de boilers te krijgen qua verbruik ja.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Ja dat zou wel moeten werken. Met het tweede mengventiel kun je het zo afstellen dat wanneer het warme water aanvoer op temperatuur is de bijmenging vanuit de Quooker stopt. Eerste mengventiel (wat er nu al zit) kun je gewoon zo laten qua afstelling (60C). Aangezien de Quooker alleen ff de initiële levering doet verwacht ik geen noemenswaardige problemen met de levensduur van de boiler. Zorg alleen wel voor een mengventiel met voldoende capaciteit en probeer alles tussen warmwaterleiding vanaf kelder en afgaande leiding nr douches (45gr traject dus) vast aan te sluiten, dus geen flexibele slangen ivm de flow.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
No Hands schreef op maandag 25 december 2017 @ 13:49:
[...]

Dat zijn twee mannen die douchen? Ik redt het wel met een paar minuten maar daar hoeft ik bij de vrouw des huizes niet mee aan te komen.
Dat klopt een beetje, maar zelfs de vrouw des huizes kan kalm aan doen hoor en die doucht ook nog eens op 48 graden (gemeten :P ).
Voordeel van een boiler is dat je hem simpel kan stoppen en starten wat bij een cv een gewoonte is om niet te doen maar alleen onderuit te stappen.
Een andere gewoonte dus die ook nog eens beter is voor je waterverbruik.

• Nutral
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09:39

Nutral

gamer/hardware freak

Als ik het goed begrijp, wil je dus de quooker boiler gebruiken om direct warm water te leveren totdat de CV installatie warm water levert?

de quooker levert 6L/min van 60 graden op de begange rond?
De douche werkt op 9L/min, was dit op een hogere verdieping? Was dit 60 graden?

Ik vermoed dat de mengkraan van de quooker vrij veel drukval heeft, een extra mengkraan zorgt voor nog meer drukval.

Ik zou beginnen met een schema van hoe het dan in elkaar moet steken, vervolgens kun je enigzins op tellen wat het drukverlies zou zijn.

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 05-04 18:10
Er zijn 3 verschillende Quookers, 2 worden gecombineerd met de bestaande mengkraan en of warmwater toevoer.
De eenvoudigste Quooker heeft maar 1600 Watt vermogen en 3 liter inhoud en kan dus niet gebruikt worden voor continu/ veel warm water.
De 2 andere typen hebben een vermogen van 2200 Watt en 7 liter inhoud, dus standalone ook niet geschikt voor continu/ veel warm water.
Hier is alles te lezen: https://www.quooker.nl/fi..._achter_de_quooker_nl.pdf

M.A.W. vergeet het hele idee, en plaats een 1) een grote elektrische boiler, of 2) indien 3 fase aanwezig een doorstroom boiler, of 3) een warm water boiler in combinatie met een warmtepomp en of warm water zonneboiler, of 4) een warmtepompboiler.

Het idee om 2 boilers achterelkaar in te zetten om voldoende warm water te krijgen is vragen om problemen, gewoon één grote boiler gebruiken.

[Voor 8% gewijzigd door frisianstar op 26-12-2017 09:41]

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
In de pdf staat niet, dat ze niet geschikt zijn voor continu warm water. De combi+ kan wel onbeperkt warm water geven.

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 05-04 18:10
Wat ik ook niet wist is dat Quooker een Nederlandse uitvinding is die in Nederland wordt gemaakt.
Het is dus vrij gemakkelijk om met de uitvinders zelf jou idee voor te leggen.

Wat het hart van een Quooker is, is de boiler waarin onder druk oververhit (110 graden) water zit die door vacuüm isolatie op die hoge temperatuur wordt gehouden.
Zet je de kraan open verlaagd dat de druk en komt het water kokend en ook met een iets lagere temperatuur uit de kraan.
Ingenieus als je regelmatig gekookt water gebruikt, maar niet goedkoop.

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
quote:
Chielos schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 14:13:
In de pdf staat niet, dat ze niet geschikt zijn voor continu warm water. De combi+ kan wel onbeperkt warm water geven.
Er komt bij de Combi+ wel onbeperkt warm water uit de kraan, maar dat wordt niet door de Quooker geleverd.
Het idee is dat je hem "hot-fill" aansluit en dat de Quooker vooral de eerste 30-60 seconden warm water levert, waarna een andere warmtebron (doorgaans een CV-ketel op zolder of zo) het overneemt.

Maar dan gebruik je de Quooker alleen als "snel-start" zodat je niet zolang op warm water hoeft te wachten.
(en natuurlijk voor kokend water).

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
En dat is ook precies de functie die ik nodig heb :)

• AJK
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 10:40

AJK

...

quote:
Chielos schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 14:13:
Precies: De combi+ doet exact wat je zou willen doen. Je sluit hier het mengventiel aan op de warmwaterleiding,het mengventiel zal het quooker water met koudwater mengen om een min of meer constante uitgangstemperatuur te krijgen totdat het warme water van je warmtepomp bij het mengventiel komt aanzetten.

Zoals eerder gezegd ga je uitdagingen krijgen met de opbrengst. De flexibele slangen op de Quooker zijn 6mm van binnen, de uitgang van het ventiel is 10mm uit mijn hoofd. De 6 liter per minuut die je uit de kraan haalt is prima voor in de keuken, maar zet je hier nog een paar meter leiding achter dan blijft er bijna geen druk of opbrengst meer over. Dat is niet bevordelijk voor de WAF.

Als laatste zou ik willen aanraden om voorzichtig te zijn met dit soort toepassingen, zodra het warme water van je warmtepomp aankomt bij het ventiel dan reageert deze langzamer dan je eigenlijk zou willen. De ingestelde temperatuur kan wel 10graden doorschieten, het duurt een paar seconden voor dat alles weer stabiel is. Zonder een thermostatische kraan in de badkamer zou ik het helemaal niet proberen.

Ik zou een quooker als tussen boiler dan ook niet direct aanraden.

[Voor 4% gewijzigd door AJK op 27-12-2017 19:33]

• Jim423
De 60gr wordt dan ook nog bijgemengd door het tweede mengventiel naar 45-50gr voordat het naar de douches gaat he. Dus die 6L/min wordt wel 8L/min vermoed ik. Dat komt wel in de buurt van 9L/min wat de WP levert. Het is niet zo dat die 60gr rechtstreeks naar de douches gaat. Door het tweede thermostatische mengventiel is het dus onwaarschijnlijk dat de temperatuur boven de 60-65gr uit gaat komen ri. de douches. Ook zal het water vanaf de WP in 2-3 sec oplopen in temperatuur gezien de buislengte en niet binnen een seconde van 15 naar 50gr schieten, dus dat zou voldoende vertraging moeten geven om het tweede mengventiel bij te laten regelen. Een Duco 15mm thermos. met 12,7L/min cap is 29 euro dus het is het wel waard om te proberen denk ik.

[Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 27-12-2017 19:42]

• AJK
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 10:40

AJK

...

quote:
Jim423 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:40:
...

Een Duco 15mm thermos. met 12,7L/min cap is 29 euro dus het is het wel waard om te proberen denk ik.
Met dat ventiel ga je waarschijnlijk minder last hebben van doorschieten.

De vraag blijft of je voldoende druk overhoud. In de instalatie van de quooker horen 1 of 2 reduceerventielen om het quooker gedeelte goed te laten werken. Al die apendages en leidingen gaan niet bevordelijk zijn voor je douchestraal.

• Nutral
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09:39

Nutral

gamer/hardware freak

60 graden bijmengen met water van 10 graden houd je uiteindelijk ook maar 7,5l/min over op 50 graden. Daarnaast is het ook zo dat de temperatuur van de warmtepomp bepalend is. staat deze op 60graden, dan moet je mengventiel ook op 60 graden staan omdat hij anders altijd water van de quooker bij mengt.

hoogteverschillen maken ook uit, als je 6 liter/min op de begane grond hebt krijg je echt geen 6l/min meer op de eerste verdieping.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True