Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Warmtepomp basisinstallatie om gasloos te worden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-11 20:04
Beste warmtepomp tweakers,

In 2018 wil ik graag met ons huis van het gas af. Heb al zeer veel waardevolle informatie uit het warmtepomp #5 topic gehaald. Alleen vind ik het nog wel lastig om de informatie daaruit goed te scheiden en specifiek voor onze situatie te bepalen, hier wil ik jullie hulp bij vragen. Ook op aanraden van de leden in dat topic een nieuwe geopend. Mijn doel is om gesprekspartner te kunnen zijn voor leveranciers, ook omdat mijn ervaring is dat ze allemaal iets anders zeggen. Ondanks dat ik handig ben en graag een hoop zelf wil (of zou kunnen) doen, wil ik mijn tijd besteden aan een zolderverbouwing en niet aan het installeren en (na)regelen van de installatie voordat onze 2e kind komt (juli). Uiteraard moet ik toch verbouwen, dus wat ik kan doen om kosten te besparen en/of een betere installatie te krijgen, wil ik ook niet nalaten.

Relevante informatie van ons huis:
  • Gebouwd in 2012 (EPC dus 0,6), met RC waardes (o.b.v. technische info bouwer) 4 voor dak en vloer en 3,5 voor wanden (o.a. HR++ glas).
  • Vloeroppervlak is 172m2 (gebruik, totale vloeroppervlak ligt op de 205m2), waarbij wanden en trapgaten er nog niet af zijn.
  • Geheel voorzien van LTV vloerverwarming; 2 COMAP verdelers zonder pomp met debietregelaars (een op de begane grond en een op zolder). Aanvoer & retour diameter 20mm (kunststof). Nog geen na regeling, maar is wel een gewenste optie op termijn.
  • Op dit moment voorzien van een HR combiketel op zolder. (Intergas Kombi Kompact 28/24)
  • Er is een aanpandige, ongeïsoleerde, garage (7,8 x 3,3m) waar een toekomstige installatie zou kunnen. Waar vanuit toegang tot kruipruimte en vloerverdeler onder de trap bereikt kan worden.
  • Ventilatie (vanuit bouwer); Benedenverdieping zijn 2 Climarad sensa WTW units geplaatst. Boven(slaapkamers) ‘gewoon’ roosters en MV in toilet, badkamer en op de zolder.
  • Koken op Inductie, Quooker Combi in de keuken, douche & bad. Geen regendouche, oid. Wel ‘luxe’ douchers, 10-15 min. Ik krijg het er niet door als het teveel inleveren op comfort is. ;-)
  • Aansluiting is 3x25A, 2 groepenkasten met ruimte voor extra groepen.
  • Huidig jaarverbruik is ongeveer 1350m3 gas en 4000kwh elektra.
  • Nog geen PV installatie, maar wordt meteen mee geïnstalleerd met de warmtepomp.
Op dit moment kom ik daarmee op de volgende ‘uitkomsten’ die ik als eerste bij jullie zou willen toetsen:
  • Een L/W warmtepomp met een vermogen van (rond) 10KW, mede op basis van de berekening die ik op warmtepomp-weetjes.nl heb uitgevoerd. (7650KW met kengetal van 45 bij -10).
  • Zelf denk ik aan een Loria 6010. Niet met het ingebouwde vat. Of een Fujitsu WC-10. De ‘gelijkwaardigheidsverklaring’ die op de site van Techneco gepubliceerd is (wij van WC eend), laat zien dat de Loria net iets beter presteert. Hier staan geen panasonic’s of mitsubishi’s tussen, dus hoor graag alternatieven. Van de Loria kan ik alleen niet zien wat het vermogen is bij -10, hij moet 8KW doen bij -7.
  • Denk aan een aparte boiler van 300L. Vind die van Techneco wel aan de prijs, dus misschien zelf een aanschaffen?
  • Geen zonneboiler; heb ‘beperkte’ ruimte (max 24 panelen) op Z-ZO. Sowieso wordt het al een uitdaging om het volledige verbruik te dekken, dus denk dat ik voor PV wil gaan.
  • Ik zal mijn leidingen moeten vervangen om betere flow te krijgen. Als ze toch vervangen moeten worden, dan maar voor 32mm gaan.
  • Daarmee moeten de koven open, dus dan maar gelijk ook een DWTW installeren.
  • Installatie verplaatsen naar de garage. Waarvan ik nu kan overzien dat het alleen mogelijk issues geeft met de ‘bedrading’ van de thermostaat.
Daarmee heb ik concreet de volgende vragen om als startpunt te bepalen uit welke onderdelen wat jullie betreft mijn installatie in de basis zou moeten bestaan:

1) Welke ‘basisinstallatie’ zouden jullie mijn situatie aanraden?
a. 10KW? Loria 6010? Of anders?
b. Boiler 300L, nog ergens rekening mee houden qua spiralen? Elektrisch element?
c. Buffervat? Doorstroomverwarmer?
2) Is het noodzakelijk om de leidingen te vervangen voor dikkere (minder kan, maar dan ga ik voor 32)?
3) Levert installeren in de ongeïsoleerde garage nog issues op (leek me makkelijk om buitenunit meteen op dak te plaatsen en geen herrie)? En/of waar zou ik op moeten letten?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Sowieso zou ik je hele dak volgooien om het verbruik op te vangen.

Daarnaast hoe kom je op dat vermogen?
1350 x 8 KW / 1650 = 6,55 kw klinkt een 10 kw als redelijke overkill.

Zelf een woning uit 1969 full electric met vv en radiatoren. Net 300l sww (1 spiraal en 1 keer per week legionella preventie) Temperatuur zit op 50°, bad vullen gaat moeizaam ( bad is ook absurd groot). Douchen prima.

Wp is 10,8 kw. Isolatie is slechter dan de jouwe denk ik. Wel spouwen vol laten spuiten en de vloer. Dak is deels gedaan na renovatie door vorige bewoner. Ventilatie is simpele mv geen wtw.

Draait hier al enkele maanden dus als ik het kan met een 10,8-kw (gas verbruik was jaarlijks 2300m3) met vergelijkbaar oppervlakte moet jij wel afkunnen met een lager vermogen.

Be fast .... Be furious....

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:38
Heb je een idee hoeveel van die 1350 m3 gas gebruikt wordt voor douche en bad? Hoe vaak wordt het bad gebruikt?

Angst voor een te klein boilervat lijkt mij vaak onterecht. De WP zal tussentijds al aanspringen om het boilervat weer op temperatuur te brengen. Grotere boilers betekent ook langere SWW-runs en grotere warmteverliezen (en redelijk steile prijscurves). Badderen is misschien wel een uitdaging, daarvoor zijn er ook 'boost'-programma's om tijdelijk een hoge temperatuur in je boilervat te krijgen om genoeg 40 graden badwater te maken, of een doorstroomverwarmer.

Mij lijkt een 10kW ook redelijk overkill, tenzij je dit bewust doet vanwege defrosts of SWW gebruik. Dan zul je bij buitentemperaturen van 10-15 graden wel eerder pendelgedrag zien en is een buffervat wellicht te overwegen. Een grotere WP kan minder ver terug moduleren dan een kleine. Minimaal 30% van de max thermische output, sommige zelfs minimaal 50%.

Met 1350 m3 ben je eerder een grensgeval voor een 6kW of 8kW WP zoals de bovenstaande berekening laat zien. Het elektrisch element voor back-up zorgt ervoor dat je ook de koudste dagen een warm huis hebt. De installatie kun je simpeler en voordeliger houden met de juiste grootte WP.

DWTW = no brainer, doen!

1.a. Loria 6008 of Mitsubishi Ecodan 7.5kW of Nefit Enviline Monoblock 7kW of Panasonic monoblock 9kW (allemaal verschillend in kosten, geluid, grootte, design, etc. Kies welke het beste bij je voorkeur en mogelijkheden past)
b. In de verschillende WP-topic delen zijn al veel boiler opties voorbijgekomen. Elektrisch element is voor legionella preventie programma. Je kan ook kiezen voor een hygiëne-boiler/buffer (SWW door spiraal) met naverwarmer/doorstroomverwarmer. Of een normale warmtepompboiler waar je SWW in de boiler zit en de spiraal voor opwarming door WP.
Opties: WP-merk zelf, kotly(Polen), TWL, OEG, DJG.
c. niet noodzakelijk, afhankelijk van het WP-merk en je gewenste comfort.
2. niet noodzakelijk, ik lees dat je nu al gesloten verdelers hebt dus weinig verandering nodig, misschien beter inregelen omdat er meer continue gestookt zal gaan worden.
3. ik zie geen problemen, wel je CV-leidingen isoleren ;) zo snel zal het niet vriezen daar, geschakeld aan de woning?

Voor je zonnepanelen, totaal verbruik (schatting): 4000 + 1350*2 = 6700 kWh misschien iets naar boven afronden naar 7000 kWh. Al eens gekeken naar > 300 Wp panelen? (Panasonic, BenQ, Sunpower, ...). Dan kun je vrijwel alles afdekken zolang we mogen salderen.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-11 11:32
De winters sinds 2012 zijn niet streng geweest, dus die 1350m3 gas is te optimistisch als het een keertje echt langdurig koud wordt.
Als je geen andere vorm van verwarming hebt, (hout of pelletkachel) zou ik niet te laag in vermogen gaan zitten want je wilt ook je SWW kunnen maken.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Kwestie van graaddagen vergelijken.

2010 was het 3373 GD, 2016 2833 GD komt neer dat 1350 * 119% = 1607 m3

1607 x 8 KW / 1650 = 7,79 kw

Be fast .... Be furious....

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-11 20:04
Allereerst: dank voor jullie reacties voor zover. Zal proberen meer inzicht te geven:
Bl4ckviper schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:05:

Daarnaast hoe kom je op dat vermogen?
1350 x 8 KW / 1650 = 6,55 kw klinkt een 10 kw als redelijke overkill.
Onder andere van de site warmtepomp-weetjes.nl, waar je op basis van gebruiksoppervlak x een betafactor uit onderstaande tabel, je vermogen berekend bij -10. Heb de betafactor 45 gepakt bij een GO van 170-175m2 x 45. En daarmee dus 7650-7875 bij -10. Zo kwam ik op een 10kw WP uit. Daarnaast heb ik oriënterend 2 installateurs langs laten komen. Een was een 3-12KW W/W warmtepomp (was echt te duur en teveel rommel) en de andere adviseerde een Fujitsu Waterstage WC-10.

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/warmtepomp_home/richtgetal_warmtepomp_vermogen_per_m2_gebruiksoppervlak.png

Kan het niet beoordelen, daarom jullie hulp gevraagd. Maar ivm SWW, heb ik liever iets over dan dat ik op de grens zit. Ben eerlijk gezegd eigenlijk gewoon beetje bang dat er straks een hele installatie staat en dat straks blijkt dat we er onvoldoende aan hebben.
De Loria kan ik echter het 'minimum vermogen' niet vinden (tenzij dat de 7/35 is, dan is dat 2,4kW voor de 6010). Alleen dat hij 30 modulatie stappen heeft, maar dat zegt natuurlijk niks.
Heb je een idee hoeveel van die 1350 m3 gas gebruikt wordt voor douche en bad? Hoe vaak wordt het bad gebruikt?
Weet ik niet precies. Bad wordt amper gebruikt. 1x per week is nu veel, met een baby straks weer wat meer. Maar wil ook een beetje 'toekomst proof' zijn. Nu heb ik een kleintje en douchen 2 volwassenen tussen de 5-15 min per dag, maar straks heb ik twee pubers er bij.

Is het daarmee misschien niet verstandig om te kiezen voor een iets ' overbemeten' WP met een buffervat tegen pendelen? (En voor 800 verschil op adviesprijs zou ik het niet laten op dit soort bedragen) Of vreet dat weer veel extra stroom? En hoe groot zou een buffervat moeten zijn dan in ons geval?

De keuze voor de boiler/nawarmer, etc. kom ik graag nog op terug. Denk dat het handig is om eerst even het 'uitgangspunt' van het vermogen van de WP te bepalen en dan te kijken wat handig is voor SWW en het boilervat? Anders koppel ik alles aan alles. Wordt er nu al af en toe beetje tureluurs van. ;-)

Dat van de leidingdikte heb ik ook van de warmtepomp weetjes en werd door in ieder geval een installateur gezegd:

https://warmtepomp-weetjes.nl/tips/#leiding diameter

Dus jullie zeggen dat de 20mm kunststof leidingen tussen de gesloten verdelers voldoende is? Weer bedankt tot zover!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:38
Om verder mee te nemen in je overwegingen:

Alles in 1x goed en volledig aanleggen is misschien het mooiste, alleen is iedere situatie (en verwachting van hoe het werkt) weer anders. Een doorstroomverwarmer en/of een buffervat zijn bijvoorbeeld ook in een latere fase nog wel in te passen als je de ruimte hebt.

Minimum vermogens (warmte productie) van de Loria (of Fujitsu General = zelfde buitenunit) zijn
- 6010 (10kW): 3.2 kW warmte
- 6008 (8 kW): 1.75 kW warmte (6006 heeft deze zelfde ondergrens)

Berekening vermogen:
Met een beta-factor van 0.8 kom je op 6.3kW uit. Met deze beta-factor van 0.8 dek je ook al 97% van je verwarmingsbehoefte af... (zie het tabelletje verder op warmtepomp weetjes)

Leidingdikte: daar is als het goed is bij de bouw van je woning toch ook al rekening mee gehouden? Aangezien je al vloerverwarming met gesloten verdelers hebt zal er nu ook al een beperking van de aanvoertemperatuur zijn. Grotere diameter zal minder drukval of mogelijk ruisen geven, maar heb je daar nu wel problemen mee?

Wat betreft buffervaten, geen eigen ervaring. Wel staat er soms in een handleiding een minimum inhoud van de CV. Daar zul je makkelijk aankomen met deze woning. Dimensionering tegen pendelen :?

Succes om verder je eigen keuzes te maken!

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Pagina: 1