Beste warmtepomp tweakers,
In 2018 wil ik graag met ons huis van het gas af. Heb al zeer veel waardevolle informatie uit het warmtepomp #5 topic gehaald. Alleen vind ik het nog wel lastig om de informatie daaruit goed te scheiden en specifiek voor onze situatie te bepalen, hier wil ik jullie hulp bij vragen. Ook op aanraden van de leden in dat topic een nieuwe geopend. Mijn doel is om gesprekspartner te kunnen zijn voor leveranciers, ook omdat mijn ervaring is dat ze allemaal iets anders zeggen. Ondanks dat ik handig ben en graag een hoop zelf wil (of zou kunnen) doen, wil ik mijn tijd besteden aan een zolderverbouwing en niet aan het installeren en (na)regelen van de installatie voordat onze 2e kind komt (juli). Uiteraard moet ik toch verbouwen, dus wat ik kan doen om kosten te besparen en/of een betere installatie te krijgen, wil ik ook niet nalaten.
Relevante informatie van ons huis:
1) Welke ‘basisinstallatie’ zouden jullie mijn situatie aanraden?
a. 10KW? Loria 6010? Of anders?
b. Boiler 300L, nog ergens rekening mee houden qua spiralen? Elektrisch element?
c. Buffervat? Doorstroomverwarmer?
2) Is het noodzakelijk om de leidingen te vervangen voor dikkere (minder kan, maar dan ga ik voor 32)?
3) Levert installeren in de ongeïsoleerde garage nog issues op (leek me makkelijk om buitenunit meteen op dak te plaatsen en geen herrie)? En/of waar zou ik op moeten letten?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
In 2018 wil ik graag met ons huis van het gas af. Heb al zeer veel waardevolle informatie uit het warmtepomp #5 topic gehaald. Alleen vind ik het nog wel lastig om de informatie daaruit goed te scheiden en specifiek voor onze situatie te bepalen, hier wil ik jullie hulp bij vragen. Ook op aanraden van de leden in dat topic een nieuwe geopend. Mijn doel is om gesprekspartner te kunnen zijn voor leveranciers, ook omdat mijn ervaring is dat ze allemaal iets anders zeggen. Ondanks dat ik handig ben en graag een hoop zelf wil (of zou kunnen) doen, wil ik mijn tijd besteden aan een zolderverbouwing en niet aan het installeren en (na)regelen van de installatie voordat onze 2e kind komt (juli). Uiteraard moet ik toch verbouwen, dus wat ik kan doen om kosten te besparen en/of een betere installatie te krijgen, wil ik ook niet nalaten.
Relevante informatie van ons huis:
- Gebouwd in 2012 (EPC dus 0,6), met RC waardes (o.b.v. technische info bouwer) 4 voor dak en vloer en 3,5 voor wanden (o.a. HR++ glas).
- Vloeroppervlak is 172m2 (gebruik, totale vloeroppervlak ligt op de 205m2), waarbij wanden en trapgaten er nog niet af zijn.
- Geheel voorzien van LTV vloerverwarming; 2 COMAP verdelers zonder pomp met debietregelaars (een op de begane grond en een op zolder). Aanvoer & retour diameter 20mm (kunststof). Nog geen na regeling, maar is wel een gewenste optie op termijn.
- Op dit moment voorzien van een HR combiketel op zolder. (Intergas Kombi Kompact 28/24)
- Er is een aanpandige, ongeïsoleerde, garage (7,8 x 3,3m) waar een toekomstige installatie zou kunnen. Waar vanuit toegang tot kruipruimte en vloerverdeler onder de trap bereikt kan worden.
- Ventilatie (vanuit bouwer); Benedenverdieping zijn 2 Climarad sensa WTW units geplaatst. Boven(slaapkamers) ‘gewoon’ roosters en MV in toilet, badkamer en op de zolder.
- Koken op Inductie, Quooker Combi in de keuken, douche & bad. Geen regendouche, oid. Wel ‘luxe’ douchers, 10-15 min. Ik krijg het er niet door als het teveel inleveren op comfort is. ;-)
- Aansluiting is 3x25A, 2 groepenkasten met ruimte voor extra groepen.
- Huidig jaarverbruik is ongeveer 1350m3 gas en 4000kwh elektra.
- Nog geen PV installatie, maar wordt meteen mee geïnstalleerd met de warmtepomp.
- Een L/W warmtepomp met een vermogen van (rond) 10KW, mede op basis van de berekening die ik op warmtepomp-weetjes.nl heb uitgevoerd. (7650KW met kengetal van 45 bij -10).
- Zelf denk ik aan een Loria 6010. Niet met het ingebouwde vat. Of een Fujitsu WC-10. De ‘gelijkwaardigheidsverklaring’ die op de site van Techneco gepubliceerd is (wij van WC eend), laat zien dat de Loria net iets beter presteert. Hier staan geen panasonic’s of mitsubishi’s tussen, dus hoor graag alternatieven. Van de Loria kan ik alleen niet zien wat het vermogen is bij -10, hij moet 8KW doen bij -7.
- Denk aan een aparte boiler van 300L. Vind die van Techneco wel aan de prijs, dus misschien zelf een aanschaffen?
- Geen zonneboiler; heb ‘beperkte’ ruimte (max 24 panelen) op Z-ZO. Sowieso wordt het al een uitdaging om het volledige verbruik te dekken, dus denk dat ik voor PV wil gaan.
- Ik zal mijn leidingen moeten vervangen om betere flow te krijgen. Als ze toch vervangen moeten worden, dan maar voor 32mm gaan.
- Daarmee moeten de koven open, dus dan maar gelijk ook een DWTW installeren.
- Installatie verplaatsen naar de garage. Waarvan ik nu kan overzien dat het alleen mogelijk issues geeft met de ‘bedrading’ van de thermostaat.
1) Welke ‘basisinstallatie’ zouden jullie mijn situatie aanraden?
a. 10KW? Loria 6010? Of anders?
b. Boiler 300L, nog ergens rekening mee houden qua spiralen? Elektrisch element?
c. Buffervat? Doorstroomverwarmer?
2) Is het noodzakelijk om de leidingen te vervangen voor dikkere (minder kan, maar dan ga ik voor 32)?
3) Levert installeren in de ongeïsoleerde garage nog issues op (leek me makkelijk om buitenunit meteen op dak te plaatsen en geen herrie)? En/of waar zou ik op moeten letten?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!