Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 03:56
Eigenlijk een vrij simpele vraag, die ik nog even uitstel, ik heb een Cooler Master Silencio 352, en deze blinkt niet uit in koeling. Met hele hele zijpaneel er af ligt de temperatuur een behoorlijk stuk lager. Ik heb al eens het paneel van een CM N200 geprobeerd (de 'closed' versie met een klein stukje 'gaas' in de buurt van de GPU), maar dat gaf niet het gewenste effect. De panelen van de Silencio 352 en N200 zijn uitwisselbaar.

Nu ik zie dat het windowpaneel van de N200 weer op voorraad is bij de CM spare parts store, is dit wellicht een optie. Niet omdat ik de binnenkant wil zien, maar om het grotere gat te gebruiken voor extra koeling. Maar de vraag is kan dat raampje er gemakkelijk uit? Dan plak ik er zelf wel een stukje gaas achter.

Edit, deze had natuurlijk in componenten aankoopadvies moeten staan.

[ Voor 4% gewijzigd door MadDogMcCree op 18-12-2017 21:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat extra ventilatoren, zou dat ook kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:32:
En wat extra ventilatoren, zou dat ook kunnen helpen?
Die hangen er al in, momenteel 4 noctua ventilatoren (meer plekken zijn er niet). Het probleem is dat de warme lucht bij de GPU niet weg kan en in het gebied tussen de GPU en de voeding. Dat scheelt 6-7 graden met het hele zijpaneel er af en er op. De CPU heeft dit probleem niet, daar is de temperatuur nagenoeg hetzelfde met of zonder paneel.

Wanneer ik de case ventilatoren vol laat blazen is het probleem niet aanwezig, maar dat is me te luid. Ik denk dat het gat van de window groot genoeg is om verschil te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:03
Is het een idee om je voeding om te draaien? Zodat die de warme lucht onder je videokaart wegzuigt naar buiten?

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 20-12-2017 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:26
Jesse schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:34:
Is het een idee om je voeding om te draaien? Zodat die de warme lucht onder je videokaart wegzuigt naar buiten?
Dan blaas je dus warme lucht van achter aan, aangezien warme lucht stijgt. Niet optimaal. Vanuit eigen ervaring bij een Fractal Design Define S kan ik in ieder geval stellen dat een intake fan aan de zijkant heel erg helpt en het dus best een goed idee is.

[ Voor 20% gewijzigd door untflanked op 20-12-2017 22:38 ]

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

• Jesse
untflanked schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:38:
[...]

Dan blaas je dus warme lucht van achter aan, aangezien warme lucht stijgt. Niet optimaal. Vanuit eigen ervaring bij een Fractal Design Define S kan ik in ieder geval stellen dat een intake fan aan de zijkant heel erg helpt en het dus best een goed idee is.
Nee, de uitlaat is altijd aan de achterkant, maar je zuigt idd wel warme lucht (van bij de videokaart) de voeding in. Het opstijgende effect van warme lucht overrule je moeiteloos met een fan.

[ Voor 9% gewijzigd door Jesse op 21-12-2017 09:47 ]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:03
Je zou een gat kunnen maken in de zijkant van je paneel (als je het verkloot heb je spare parts) en vervolgens zo'n fanfilter met eigen frame van silverstone kunnen nemen om die eroverheen te schroeven.

Een ander idee is een case met betere airflow kopen

• untflanked
Jesse schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:43:
[...]

Nee, de uitlaat is altijd aan de achterkant, maar je zuigt idd wel warme lucht (van bij de videokaart) de voeding in. Het opstijgende effect van warme lucht overrule je moeiteloos met een fan.
Ik snap het even niet. De voeding heeft hier niks mee te maken, die positioneer je tegenwoordig altijd naar beneden zodat hij een eigen circulatie krijgt. Ik mis even wat jouw plan zou zijn hier.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OH, want met aankoopadvies heeft dit niet veel te maken.

• Jesse
untflanked schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:59:
[...]
Ik snap het even niet. De voeding heeft hier niks mee te maken, die positioneer je tegenwoordig altijd naar beneden zodat hij een eigen circulatie krijgt. Ik mis even wat jouw plan zou zijn hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcZjkYiOflBU7-5XHN7omeIohT8=/i/2000761322.png

(De achterkant en de voorkant zitten altijd hetzelfde.) Je kan de kant met de fan onder doen (als de kast een opening heeft aan de onderzijde, wat vandaag de dag gangbaar is), dan krijg je een aparte airflow zoals jij beschrijft.
Doe je de kant met de ventilator boven, zoals getoond op de foto, dan zal die lucht wegzuigen bij de videokaart, precies op de plek waar TS aangeeft dat nu de hete lucht blijft zitten.
Het is natuurlijk even de vraag hoe dit uitpakt voor de temperaturen van de PSU, maar het zou zomaar kunnen dat door de verbeterde airflow dat helemaal geen probleem geeft terwijl het probleem onder de videokaart wel opgelost wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 21-12-2017 14:28 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Kunnen je case fans wel genoeg lucht aan/af voeren ? Die standaard in de silencio zitten zijn maar 700rpm en doen niet zo heel veel.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• untflanked
Jesse schreef op donderdag 21 december 2017 @ 14:25:
[...]

[afbeelding]

(De achterkant en de voorkant zitten altijd hetzelfde.) Je kan de kant met de fan onder doen (als de kast een opening heeft aan de onderzijde, wat vandaag de dag gangbaar is), dan krijg je een aparte airflow zoals jij beschrijft.
Doe je de kant met de ventilator boven, zoals getoond op de foto, dan zal die lucht wegzuigen bij de videokaart, precies op de plek waar TS aangeeft dat nu de hete lucht blijft zitten.
Het is natuurlijk even de vraag hoe dit uitpakt voor de temperaturen van de PSU, maar het zou zomaar kunnen dat door de verbeterde airflow dat helemaal geen probleem geeft terwijl het probleem onder de videokaart wel opgelost wordt.
Ah je bedoelt het op die manier! Ik snap wat je bedoelt en kan uit eigen ervaring zeggen dat het een slecht idee is. Juist de koude lucht hangt onder de videokaart, de warme vooral erboven. Ik had eerst per ongeluk een side panel fan met de airflow naar buiten. Hierdoor trok hij de verse lucht alleen maar weg en haalde m'n kaart soms wel 94C. Door de fan om te draaien zit hij nu op max 74C. De voeding wil je dus gewoon naar onder en je wilt een side fan als intake.

• Jesse
@untflanked, TS schrijft:
Het probleem is dat de warme lucht bij de GPU niet weg kan en in het gebied tussen de GPU en de voeding.
Dus het lijkt me (alvorens eventueel serieuzere stappen te ondernemen zoals de boor in je kast zetten) het proberen waard.

Hoe jij de situatie beschrijft is strijdig met het feit dat warme lucht opstijgt, dus het lijkt met dat er niet veel klopte van de afstelling van de fans.

[ Voor 37% gewijzigd door Jesse op 21-12-2017 15:07 ]

• MadDogMcCree
DukeBox schreef op donderdag 21 december 2017 @ 14:31:
Kunnen je case fans wel genoeg lucht aan/af voeren ? Die standaard in de silencio zitten zijn maar 700rpm en doen niet zo heel veel.
Jazeker, deze fans zijn vervangen voor 4 Noctua fans, 2 intake en 2 exhaust. Eventueel een exhaust omdraaien heeft niet zo heel veel nut, daar deze beide achter en boven de CPU hangen.

Het omdraaien van de voeding heeft helaas geen nut. Dat was ook mijn eerste gedachte en heb dat destijds geprobeerd. Ik heb een RM650x erin zitten, echter gaat de fan pas draaien bij 260 watt verbruik. Dat haal ik wel met een 6700k en 1080ti, echter draait hij niet hard genoeg om verschil te kunnen maken.

Ik denk dat ik het paneeltje maar gewoon bestel, en er een platte 140mm fan tegenaan monteer. Hopelijk kan de window er vrij gemakkelijk uitgedrukt worden.

• Jesse
MadDogMcCree schreef op donderdag 21 december 2017 @ 14:59:
[...]
*knip*
Het omdraaien van de voeding heeft helaas geen nut. Dat was ook mijn eerste gedachte en heb dat destijds geprobeerd. Ik heb een RM650x erin zitten, echter gaat de fan pas draaien bij 260 watt verbruik. Dat haal ik wel met een 6700k en 1080ti, echter draait hij niet hard genoeg om verschil te kunnen maken.
*knip*
Ah, interessant. Ik had verwacht dat die fan op basis van temperatuur gestuurd wordt, hoewel ik me ook dan wel kan voorstellen dat het effect onvoldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@Jesse Voeding fans worden nooit aangestuurd door temperatuur, maar altijd door load percentage. Het heeft niet zoveel zin om het aan de hand van temperatuur te doen want dan kan je 8 verschillende sensors gaan plaatsen en een soort gezamenlijke fancurve instellen met als eindresultaat dat van de 8 curves de fan het hoogste percentage pakt. Dat is nogal een hassle vergeleken load percentage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
youridv1 schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:57:
@Jesse Voeding fans worden nooit aangestuurd door temperatuur, maar altijd door load percentage. Het heeft niet zoveel zin om het aan de hand van temperatuur te doen want dan kan je 8 verschillende sensors gaan plaatsen en een soort gezamenlijke fancurve instellen met als eindresultaat dat van de 8 curves de fan het hoogste percentage pakt. Dat is nogal een hassle vergeleken load percentage
Helder. Ik vind het niet per se logisch, omdat de omgeving dus genegeerd wordt, terwijl die best wel van invloed zou kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@Jesse ik ben het er ook niet 100% mee eens inderdaad. Nu moet je wel bedenken dat voeding componenten heel wat kunnen hebben en het eigenlijk belangrijker is dát er airflow is dan hoeveel er is. Daarbij komt dat wij zelfbouwers ook maar een kleine doelgroep zijn en een gigantisch deel van de PC's gewoon prebuilt of custom built zijn door boutique builders of assemblage services. Er mag dan vanuit gegaan worden dat dit professionals zijn die de voeding fan zonder fouten altijd zo positioneren dat deze genoeg ademruimte heeft. Enige waar je dan nog mee zit zijn mensen die een pc met een voeding met de fan naar beneden op tapijt zetten. En tegen die mensen zeg ik: boontje komt om zijn loontje
Pagina: 1