PC valt uit 3 sec na opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 16:06
Hallo allen,

Laatst een 2e hands systeem van iemand overgenomen en schone installatie van Win10 opgezet.
Componenten leken allemaal prima in orde tot dat nu, twee dagen later, bij het opstarten de PC na 3 sec. uitvalt, weer aangaat, na 3 sec. uitvalt, weer aangaat etc. Er zit een duidelijk ritme in.

Systeen:
mobo: gigabyte ga-z97m-d3h
cpu: i7 4770k / stockkoeler
16 gb ram Kingston HyperX
1 SSD 256 GB
PSU: Coolermaster 500W

Al geprobeerd de pc minimaal op te starten. Zonder HD/SSD, geheugen, of met 1 reepje geheugen, dat veranderd echter niets. Verder gebruik ik de videokaart op de cpu. Al gekeken of het aan/uit knopje wellicht vastgeklemd zat, maar volgens mij niet. Wat zou het meest waarschijnlijke onderdeel zijn dat hier roet in het eten gooit? Mijn vermoeden is dat het aan de voeding ligt..

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
Dus zoveel mogelijk gaan uitbouwen, en voor de rest onderdelen gaan uitwisselen.
Onderdelen dus gaan lenen, indien mogelijk.

Indien het nog niet werkt,
pc opbouwen op een stuk karton, met zo min mogelijk hardware.

Voeding zou ik als eerste uitwisselen, een lenen wel, anders heb je dadelijk 2 voedingen en je pc is nog steeds defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tt2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-04 22:10
probeer eerst te kijken of het niet je psu is, anders een voor een alle andere onderdelen nalopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
De fan van de PSU draait overigens wel. Zegt dat nog iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:59
trek je ram er eens volledig uit en zet hem dan eens aan
wat gebeurt er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
boyette schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:35:
trek je ram er eens volledig uit en zet hem dan eens aan
wat gebeurt er dan?
Ook al geprobeerd, maar er veranderd niets.
Ik druk 'power-on', lampjes gaan branden + fans draaien, en na 3-4 sec 'klik' alles weer uit, dan start ie na ong. 2 sec. weer vanzelf op, en gebeurt er hetzelfde. Als ik dan de PSU switch niet uitzet blijft de computer tot in den treure dit doen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Dan trek maar eens alles eraf wat er aan zit
alle usb poorten los
alle sata kabels

en dan geen ram erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
boyette schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 00:28:
Dan trek maar eens alles eraf wat er aan zit
alle usb poorten los
alle sata kabels

en dan geen ram erin
Met alle los gebeurt er hetzelfde. De tik is weg, maar dat was de harddisk die aangesloten zat.
Aan/uit...aan/uit...aan/uit, etc. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 18:01

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Heb je aan de draden gezeten van de reset/power/hdd-led e.d.? Misschien dat daar iets verkeerd zit nu. Alleen die van de power switch aansluiten en verder niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 12:32

BLACKfm

o_O

Powerswitch (en alle ledjes e.d.) loskoppelen en met een schroevendraaier ofzo de pc aanzetten.

Je kan ook de pc aanzetten en dan direct de powerknop kabel van het moederbord halen. Als het probleem in de schakelaar zit kom je er zo achter.

P4/P8 stekker (stroom bij CPU) aangesloten?

Als je een PC speaker hebt, kun je deze dan aansluiten om te luisteren naar mogelijk foutmeldingen?

Test je voeding middels de 'paperclip test'; zoals : YouTube: PC Tip: Testing a Power Supply with The Paper Clip Test (eigen risico, en willekeurig filmpje gepakt)

[ Voor 45% gewijzigd door BLACKfm op 19-12-2017 11:06 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
BLACKfm schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:01:
Powerswitch (en alle ledjes e.d.) loskoppelen en met een schroevendraaier ofzo de pc aanzetten.
Je kan ook de pc aanzetten en dan direct de powerknop kabel van het moederbord halen. Als het probleem in de schakelaar zit kom je er zo achter.
Goede tip! Zat al te bedenken hoe ik kon testen of die aan/uit schakelaar niet ergens bleef hangen. Helaas blijft het probleem zich voordoen wanneer ik de pc aanzet en daarna de powerswitch op het mobo lostrek.
P4/P8 stekker (stroom bij CPU) aangesloten?
Yes!
Als je een PC speaker hebt, kun je deze dan aansluiten om te luisteren naar mogelijk foutmeldingen?
Test je voeding middels de 'paperclip test'; zoals : YouTube: PC Tip: Testing a Power Supply with The Paper Clip Test (eigen risico, en willekeurig filmpje gepakt)
Een speaker heb ik helaas niet. En die paperclip test is opzich een goed idee, maar ik zie al wel dat de fan van de PSU gewoon gaat draaien. Weet niet of dit betekend dat de PSU niet kapot is, mogelijk is er iets mis in de stroomtoevoer zelf? Ik ga vandaag een nieuwe voeding bestellen om te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

De papercliptest is ook meer om te kijken of de voeding werkt. Gezien die sowieso aan gaat (de fan draait) heb je verder niet zoveel aan de test.

Als je wilt weten of het aan de voeding ligt zit er niet veel anders om dan het met een andere te testen.

Om verder kortsluiting uit te sluiten (of het minder waarschijnlijk te maken) is het moederbord uitbouwen en buiten de behuizing te testen een poging waard.

Minimaal aangesloten: Voeding, 1 reepje ram (en verschillende proberen in elk slot), CPU en koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03:26
Lijkt mij dat het aan de voeding ligt.
Maar misschien aan het moederbord.

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
Krijg morgen een nieuwe voeding binnen om te testen. Is eventueel (nu) de bios resetten nog een optie die de moeite waard is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

peperthee schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:28:
Krijg morgen een nieuwe voeding binnen om te testen. Is eventueel (nu) de bios resetten nog een optie die de moeite waard is?
Standaard idee om te doen natuurlijk. Niet geschoten is altijd mis. Je bent hooguit je RAID en/of overclock instellingen kwijt, niets dat je na opnieuw instellen niet kunt herstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Zit je voeding toevallig een beetje vol met stof? Heb je je CMOS al gereset? Misschien is het handig om even te beginnen met onderdelen 1 voor 1 uit te bouwen en zo te testen, regel desnoods even een vervangend onderdeel voor een onmisbaar component als de CPU om even te testen, misschien kun je er een lenen van iemand die je kent of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 14:29
Bij zo'n problemen: desktop uitvallen na paar seconden te booten, cpu fan start samen met boot, ook problemen mits telkens 1 ram latje getest (of totaal andere ram) dan is mijn ervaring tot nu toe altijd geweest dat het niet aan de voeding lag maar aan het moederbord ofwel iets dat een kortsluiting veroorzaakt op/bij het moederbord:
• afstandsbussen niet gebruikt tussen case en het moederbord waardoor je kortsluiting tussen alle elementen die je case raken (of stom weg een vijs die er nog tussen zit ..
• koeler, de backplate/ iets anders geleidend die 2 of meerdere "lijnen" raakt op het moederbord,
• de kabeltjes van je moederbord naar je case (usb, power/reset/..)
• ofwel het moederbord zelf. (DOA's gebeuren, echt wel!)
Altijd héél lastig uit te vinden waar het precies ligt, maar de gemakkelijkste oplossing is vaak gewoon totaal nieuw moederbord (en proberen zoveel mogelijk de kabels van je case te beperken).
Ik zou vaak zeggen: controleer eens of de isolatie tussen uw backplate en het moederbord nog in orde is, maar de intel stock coeler heeft plastieke plugs dus dat is al in orde ;). Een snelle visuele controle over heel je huidig moederbord kan je natuurlijk altijd doen (hint afgebroken componenten, kleine, of minder kleine plekken met roetsporen of gesmolten componenten/lijnen zijn de dingen waarna je zoekt :+ ).

Lost dit het probleem niet op kan je natuurlijk altijd het nieuw moederbord terugsturen mits vermelding dat je deze effen gebruikt hebt om te testen, desnoods betaal je 5 euro ofzo aan de webshop maar eigenlijk hoeft dit niet daar je 14 dagen bedenktijd hebt .. je hebt effectief het onderdeel getest en indien deze uw probleem niet oplost was dit echt niet de aankoop die je wou (indien wel hou je het moederbord natuurlijk).

Waarom ik voeding eigenlijk snel uitsluit is dat deze echt niet enorm zwaar belast wordt in de eerste paar seconden...
Al veel voeding miserie meegemaakt maar dat kom je vaak pas later in het boot proces tegen, en is vaak veel grilliger. Behalve als hem helemaal om zeep is, maar dan heb je zelfs geen boot van 3seconden ..

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
Nu breekt m'n klomp. Alles dus al een aantal keren los gehaald en getest. Nieuwe voeding besteld. Net nog maar even CMOS gereset, aangezet, eerste keer kreeg ik een reboot, en de tweede keer belandde ik gewoon weer in de Bios.
PC lijkt nu weer normaal te draaien, ondanks ik recentelijk niets had veranderd in de Bios. Alleen laatst 'UEFI only' ingesteld voor het opstarten van Win10, maar dat mag geen probleem zijn lijkt me.

Ik kijk het nog even aan, want ben wat huiverig nu, maar dit is in ieder geval beter dan niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Ja uefi veroorzaakt dit dat kan maar niet zonder ram
Pagina: 1