@
Snowwie
Vergeet niet naar die review van OC3D te kijken, handig voor een eerste selectie. Verder natuurlijk nog wat losse reviews bekijken van diverse koelers voordat je beslist welke je koopt. Tenzij het jou niet uitmaakt en BeQuit goed genoeg is voor jou en je de looks geweldig vindt of zo. Niets mis mee, zelf probeer ik het beste uit te zoeken.
sapphire schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:05:
[...]
18cm CPU koeler hoogte, Beetje tower is al 16cm. Raam komt bij mij 5mm naar binnen, heb je 1,5cm om je fan omhoog te schuiven. Krap maar moet vaak kunnen

nog steeds meer dan de 3mm die ik over had met een TRUE in een Elite 340

Ik blijf dan ook de Fractal S - 18 cm. dus ruim 4,5 cm. ruimte voor RAM - de meest interessante kast vinden voor de meeste enthusiasts; groot genoeg, goede ventilatie, weinig lawaai, groot genoeg (CPU-koelers, grafische kaarten met stevige heatsinks, radiators voor wie zo nodig aan waterkoeling wil doen), handig om in te werken (hoewel dit inmiddels redelijk een standaard feature is geworden) en een goede prijs. Het enige minpuntje is dat je er geen harde schijf in moet plaatsen tenzij je gaat modden, als je een harde schijf wil gebruiken dan zal je de Fractal R5 moeten kiezen. Ook goed maar iets duurder (maar wel meer waarde/€ dankzij die drive cages en optische bay?).
Ik denk niet dat er de laatste 3 jaar een kast uitkwam die hier tegenop kan. Het is jammer dat Fractal nog steeds geen opvolger van deze kast heeft gemaakt. Een paar suggesties: fancontrol, USB 3.1/C op de front panel, een extra stoffilter (als dat geen probleem oplevert qua ventilatie of geluid) en voor de liefhebbers gehard glas.
Ik moet wel zeggen dat de oplossing van Fractal voor hun wat mislukte C (ventilatie, ook wat te klein naar mijn mening) geweldig is: voorpanel eraf en een goed uitziend gaas erop stoppen en aan de zijkant glas. Maar niet voor mij.

Waar andere bedrijven niet lijken te luisteren naar de kritiek, in ieder geval totdat het volgende model uitkomt als je geluk hebt, pakte Fractal direct de koe bij de hoorns en losten ze het probleem op. Daaraan herken je kwaliteit.

IPV de NH-D15 is de 14 dan geen optie? Standaard een 120mm fan bij, goedkoper en scheelt ook maar 2 graden

Voor mij gaat het geen probleem zijn bij mijn volgende systeem, dat past wel tenzij ze het nog bonter maken met wat ze allemaal op RAM stoppen voor de looks.
De temperatuur maakt mij niet uit, het gaat mij erom om zo weinig mogelijk lawaai te hebben. Ik zal daarom niet snel 120 mm. fans nemen, niet voor op een CPU-koeler en niet voor een kast. Als ik de D15 zou kopen dan zou ik slechts 1 fan gebruiken: koel genoeg (2 graden verschil bij OC3D) maar wel minder lawaai (1,5 dB?). De tweede fan zou ik als derde fan voor de kast gebruiken indien 2 fans op de laagste stand niet volstaat.
Overigens passen de Noctua's meestal gewoon bij ATX borden, bij mATX word het krapper bij de PCI-e sloten. Ik had 1mm over tussen de koeler en de backplate van de kaart

Er is in ieder geval meestal geen overlapping met de PCIe-sloten. Het enige zorgpuntje dan: wat als je een 2,5 slot brede kaart hebt zoals de Sapphire Nitro Vega?
[
Voor 25% gewijzigd door
Verwijderd op 19-12-2017 18:45
]