Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Processor wordt aardig heet tijdens videobewerking. Normaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 04:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MYNzTBVy85AHOXNex9XCiLYs/full.png

Momenteel ben ik bezig met encoderen van een 650GB, 1440p bestand van ongeveer 26 minuten met Handbrake (naar 60fps). (YV12 game capture bestand van Battlefield 1, ongecomprimeerde video @120fps).

Om de zoveel tijd check ik even Speccy om te zien hoe warm de processor word. En deze keer schrok ik wel even. Zoals te zien in bovenstaande plaatje reikt de temperatuur van de processor bijna tot aan de 100 graden. Speedfan geeft overigens dezelfde temperaturen.

Even alle informatie op een rij:
- Processor: Intel i75820k hexacore 3,3ghz
- Overclock: Ja, Multiplier op 38 (effectief momenteel draaiend op 3,8ghz, was 4,0ghz maar dat werd te warm)
- CPU Voltage: 1.2v (bios)
- Processorkoeler: pricewatch: Arctic Freezer i11

Daarnaast zit er in de zijkant van mijn kast een 20cm fan (zie mijn fotoalbum) die ook koele lucht naar binnen blaast.

Wat is verstandig in dit geval? Ten eerste, is het normaal, zulke temperaturen? Ik vind het nogal heet, voor slechts video encoding. GPU versnelling staat trouwens ook gewoon aan.

Misschien een betere koeling? Deze systeemkast heeft aan de bovenkant een bevestigings optie voor een waterkoeler met 2 fans. Zou dat verschil uit maken? Ik zit sowieso al een poosje te denken aan waterkoeling. Maar dan wel liefst een complete set die ik zo kan monteren zonder dat ik em zelf hoef te vullen e.d. Een complete set die z'n werk gewoon goed doet. Ik zie verscheidene tweakers hier met dezelfde processor deze gewoon op 4,5Ghz draaien zonder problemen.

Suggesties en/of opmerkingen zijn welkom.

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04:14
Ik vind het een vrij kleine koeling voor zo'n processor. Oké de standaard koeling die Intel meelevert is al helemaal belachelijk, maar voor korte sessie waar de processor even moet knallen kan het prima een kleine koeler, maar als je lange tijd de power van de CPU nodig hebt is een betere koeling altijd beter en sneller. Een CPU zal nooit snel te heet worden want ze hebben beveiliging als ze te warm worden en klokken zich onder als het lukt en zal afsluiten als het te gek is. Als je langere tijd die power nodig hebt is een betere koeler denk ik een goede oplossing.

Het is wel een Hexacore met Socket 2011 dat verdient een betere koeling dan dit.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Damic
  • Laatst online: 19:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Draait je fan wel op full speed?

edit: zoals Daniel al opmerkte, voel eens aan het koelblok als dat ook redelijk warm is en de fan draait op volle snelheid is het tijd om naar een beter koelings oplossing te gaan

[ Voor 74% gewijzigd door Damic op 18-12-2017 20:27 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Snowwie
Damic schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:26:
Draait je fan wel op full speed?

edit: zoals Daniel al opmerkte, voel eens aan het koelblok als dat ook redelijk warm is en de fan draait op volle snelheid is het tijd om naar een beter koelings oplossing te gaan
Ja, 100%, alsdus Speedfan.
Daniel. schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:26:
Ik vind het een vrij kleine koeling voor zo'n processor. Oké de standaard koeling die Intel meelevert is al helemaal belachelijk, maar voor korte sessie waar de processor even moet knallen kan het prima een kleine koeler, maar als je lange tijd de power van de CPU nodig hebt is een betere koeling altijd beter en sneller. Een CPU zal nooit snel te heet worden want ze hebben beveiliging als ze te warm worden en klokken zich onder als het lukt en zal afsluiten als het te gek is. Als je langere tijd die power nodig hebt is een betere koeler denk ik een goede oplossing.

Het is wel een Hexacore met Socket 2011 dat verdient een betere koeling dan dit.
Ik draai al een poosje met deze koeler. Ook encodeer ik regelmatig video's, maar zojuist na een potje Battlefield 1 (incl. opname), heb ik de computer herstart en toen gaf hij me de 1e keer een melding, error, processor overheated. Ik dacht woooh....dus heb em even laten staan, afkoelen, en later gechecked met Handbrake aan, te coderen, en Handbrake staat gauw 1,5 uur te coderen, en dat geeft die temps hier boven.

Maar als ik jullie beide goed begrijp is deze koeler veel te 'licht' voor deze processor.
Als ik al een (kant en klare) waterkoeler zou willen aanschaffen voor deze processor welke zouden jullie dan nemen?

[ Voor 11% gewijzigd door Snowwie op 18-12-2017 21:36 ]

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Snowwie schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:21:
[afbeelding]

Momenteel ben ik bezig met encoderen van een 650GB, 1440p bestand van ongeveer 26 minuten met Handbrake (naar 60fps). (YV12 game capture bestand van Battlefield 1, ongecomprimeerde video @120fps).

Om de zoveel tijd check ik even Speccy om te zien hoe warm de processor word. En deze keer schrok ik wel even. Zoals te zien in bovenstaande plaatje reikt de temperatuur van de processor bijna tot aan de 100 graden. Speedfan geeft overigens dezelfde temperaturen.

- Overclock: Ja, Multiplier op 38 (effectief momenteel draaiend op 3,8ghz, was 4,0ghz maar dat werd te warm)

Daarnaast zit er in de zijkant van mijn kast een 20cm fan (zie mijn fotoalbum) die ook koele lucht naar binnen blaast.

Wat is verstandig in dit geval? Ten eerste, is het normaal, zulke temperaturen? Ik vind het nogal heet, voor slechts video encoding. GPU versnelling staat trouwens ook gewoon aan.

Misschien een betere koeling? Deze systeemkast heeft aan de bovenkant een bevestigings optie voor een waterkoeler met 2 fans. Zou dat verschil uit maken? Ik zit sowieso al een poosje te denken aan waterkoeling. Maar dan wel liefst een complete set die ik zo kan monteren zonder dat ik em zelf hoef te vullen e.d. Een complete set die z'n werk gewoon goed doet. Ik zie verscheidene tweakers hier met dezelfde processor deze gewoon op 4,5Ghz draaien zonder problemen.

Vergeet die waterkoeling tenzij jij graag je geld verspilt of voor de looks gaat. Met luchtkoeling kan je net zo effectief koelen als met waterkoeling. Zo heeft Threadripper momenteel de beste koeling met een goede Noctua-koeler, voor Ryzen en Intel in het algemeen is het beeld analoog, de beste luchtkoelers doen niet of verwaarloosbaar weinig onder voor de beste AIO's. Bedenk hierbij wel dat water trager opwarmt maar (dit begrijpen veel mensen niet) ook trager warmte afstaat. Water is een zeer goede buffer van thermische energie. Bij een langdurige hevige load zie je het temperatuurverschil tussen de beste AIO's en de beste luchtkoelers kleiner worden.
Ondertussen zijn de goede luchtkoelers minder lawaaierig (denk ook aan de pomp), meer betrouwbaar (lekken) en minder duur (ook wegens de veel kortere levensduur van de AIO).

Zoals iemand anders aangaf, plaats eens een fatsoenlijke luchtkoeler erop. De BeQuiet Dark Rock Pro 3 (of zoiets) of Noctua D15 zou ik aanraden. Die laatste 2 kunnen ongeveer aanzienlijk meer warmte afvoeren. Bonus: minder lawaai bij dezelfde prestatie en minder lawaai bij meer warmteafvoer. Het zal je bevallen. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2017 03:18 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

@Snowwie
Arctic Freezer i11: Recommended for TDP up to: 130 Watts
Intel® Core™ i7-5820K Processor TDP: 140 W

Oftewel je komt 10 Watt te kort (en dat is denk ik zelfs erg krap genomen).

Daarnaast moet je ook lucht die door je actic gaat ook aan én afvoeren dus zorg voor genoeg airflow in je case.

Ik heb zelf de Freezer i32 plus (TDP tot 150 Watt) en mijn CPU heeft een TDP van 88 W met een beetje overclock moet ik ~105 Watt afvoeren. Ik merk dat de standaard case fans dan te weinig aanvoeren om < 80 graden te blijven. Kast open en zit op max 60.. oftewel mijn casefans genereren niet genoeg airflow (is ook logisch, zelfde toerental maar kleinere oppervlakte).

[ Voor 70% gewijzigd door DukeBox op 18-12-2017 20:52 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
Overclocken met een te kleine koeler en een temperatuur die flink op het randje is. Ergo, of minder overclocken, of betere koeling kopen ;)

The devil is in the details.

Verwijderd

[afbeelding]

Ik zal jou nog even extra helpen, hier kan je horen hoe de CPU-koelers klinken. Het gaat namelijk niet enkel om het aantal dB, het ene geluid ligt wat prettiger in het gehoor dan het andere. Die Cryorig vind ik bijv. minder prettig klinken (een of ander metaalachtig geluid). Verder kan ik me voorstellen dat je ook naar de prijs kijkt, de BeQuiet kost minder dan de Noctua (beide koelers zijn top), Noctua heeft wel een goede service (gratis nieuw plaatje voor de volgende moederborden als het niet compatibel is).
Hahn schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:48:
Overclocken met een te kleine koeler en een temperatuur die flink op het randje is. Ergo, of minder overclocken, of betere koeling kopen ;)
Rookie mistake maar dat maakt niet uit, zo leren we. ;)
Maar serieus, mensen moeten meer investeren in hun CPU-koeler (en PSU), dat ding gaat gemakkelijk veel langer dan 10 jaar mee (hooguit een fan vervangen), het kost per jaar geen drol in vergelijking met de rest van de hardware, je kan dan net zo goed iets meer betalen voor deze componenten en zoveel meer waarde krijgen. Het is net zo erg als met die gamers die geen cent besteden aan hun geluid terwijl ze wel met geld smijten naar de grafische kaarten. :')
Niet uit de hoogte bedoeld, een suggeste om meer bang for the buck te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2017 20:58 ]

• Snowwie
DukeBox schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:46:
@Snowwie
Arctic Freezer i11: Recommended for TDP up to: 130 Watts
Intel® Core™ i7-5820K Processor TDP: 140 W

Oftewel je komt 10 Watt te kort (en dat is denk ik zelfs erg krap genomen).
Deze specs heb ik als zodanig nooit met elkaar vergeleken. Goed dat je dat aankaart. Ik zal de processor onmiddelijk terugclocken naar z'n base snelheid, voordat ie kaput gaat.
Daarnaast moet je ook lucht die door je actic gaat ook aan én afvoeren dus zorg voor genoeg airflow in je case.
Dat is het probleem niet zo, de Arctic blaast de warme lucht zo in de achterste fan die ook weer de lucht naar buiten de kast blaast. Feitelijk zitten er twee fans op zo'n 10cm afstand van elkaar, omdat de Arctic een tower cooler is. Eigenlijk zou daar gewoon een buis moeten zitten die rechtstreeks naar buiten toe transporteert, zonder dat er een extra fan nodig is om de warmte af te voeren. Alleen dan heb je weer het probleem dat de overgebleven warmte niet uit de kast kan. Hmm....

Maar die hele grote fan die ik in de zijkant van mijn kast heb, heeft die dan helemaal geen effect op de temperatuur van de CPU? (gezien de stats niet), maar ik had ding ook eerder voor mijn videokaart, niet voor de CPU.

Even ter illustratie (sorry dat het even langer duurde, was even prutsen met het plaatje maken):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XMfFdwiA5FwRUmodhMz1xUzx/full.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Snowwie op 18-12-2017 21:43 ]

Mijn YouTube Channel

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Snowwie schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:08:
Dat is het probleem niet zo, de Arctic blaast de warme lucht zo in de achterste fan die ook weer de lucht naaar buiten de kast blaast. Feitelijk zitten er twee fans op zo'n 10cm afstand van elkaar, omdat de Arctic een tower cooler is.
Dat gaat alleen op wanneer deze (minimaal) dezelfde lucht verplaatsing heeft als je CPU fan.
Zodra je CPU fan namelijk lucht gaat circuleren dan gaat ie niet meer koelen.

Voor aanvoer geld het ook, als je kast de airflow belemmert dan moet je deze ook mechanisch een handje helpen.

Ik heb een zelfde situatie alleen is in mijn geval de capaciteit van mijn outtake fan niet voldoende om die van mijn i32+ af te voeren (zelfde rpm en karakteristiek maar kleinere diameter). Intake heb ik er 2, deze waren ooit wel gemeten aan de outtake namelijk, zelfde diameter en karakteristiek maar halve max rpm.

[ Voor 39% gewijzigd door DukeBox op 18-12-2017 21:16 ]

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:22
Als je vaker hoge temperaturen ervaart is misschien een zwaardere koeler een betere optie?

pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40
Grapjas. Videobewerking waarbij voluit gebruik wordt gemaakt van AVX2-instructies levert heel wat meer warmte op dan een beetje game. Handbrake maakt ook volop gebruik van AVX2.

Daarom zit er tegenwoordig ook een AVX-offset in Biossen om beter te kunnen overclocken. Een overgeklockte processor die normaliter prima stabiel is, zal aanzienlijk lager moeten draaien bij AVX(2) load.

https://www.google.nl/sea...ei=Rh44WuXEPMqGgAaHz4aQCg

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 18-12-2017 21:25 ]

• Snowwie
CryRaven schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:23:
Als je vaker hoge temperaturen ervaart is misschien een zwaardere koeler een betere optie?

pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Dank je voor de suggestie, ik zal het overwegen.

Wel jammer dat je in de specificaties niets terug ziet over de TDP van deze koeler...
White Feather schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:24:
Grapjas. Videobewerking waarbij voluit gebruik wordt gemaakt van AVX2-instructies levert heel wat meer warmte op dan een beetje game. Handbrake maakt ook volop gebruik van AVX2.

Daarom zit er tegenwoordig ook een AVX-offset in Biossen om beter te kunnen overclocken. Een overgeklockte processor die normaliter prima stabiel is, zal aanzienlijk lager moeten draaien bij AVX(2) load.

https://www.google.nl/sea...ei=Rh44WuXEPMqGgAaHz4aQCg
Dank je voor de informatie, nu blijkt maar weer, ook al ben je al 20 jaar met computers bezig, er valt altijd nog wat te leren. :)

[ Voor 53% gewijzigd door Snowwie op 18-12-2017 21:31 ]

Mijn YouTube Channel

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:22
Snowwie schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:28:
[...]

Dank je voor de suggestie, ik zal het overwegen.

Wel jammer dat je in de specificaties niets terug ziet over de TDP van deze koeler...
Astu:

https://nl.hardware.info/...estresultaten-socket-2011

• Snowwie
Dus volgens die statistieken heb je bij een processor met een TDP van 130 watt met deze koeler een processor die dan (under load) ongeveer 54 graden is? Mijn processor heeft een TDP van 140 watt, dus dan zal ie iets warmer zijn, misschien rond de 65 graden? Maar dat is nog altijd stukken beter dan tegen de 100 graden.

100 graden, dat kan ook niet goed zijn voor die processor. Voorlopig maar even geen video encoding meer, tenzij de temperatuur acceptabel blijft op cpu stock speed.

Mijn YouTube Channel

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:50

3DDude

I void warranty's

Deze heb ik Noctua NH-U14S (met een i7 6700K @t 4ghz stock) haal zoiets kost je wel serieus geld, maar is ook wel een echte koeler..

Dat dingetje wat je er nu op hebt is voor kleine zuinige processortjes wel best.
Regel ook even nieuwe koelpasta en maak de boel fatsoenlijk schoon.

We kunnen wel een hele discussie gaan doen over welke cooler het best is, maar CryRaven heeft je een linkje met een vergelijking gegeven.
Meestal kan je bij die coolers ook wel een review van Foritain terug vinden. Scrol daar even doorheen ;)

https://nl.hardware.info/...uctervaring-door-foritain

[ Voor 8% gewijzigd door 3DDude op 18-12-2017 21:57 ]

Be nice, You Assholes :)

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik heb zelf een Broadwell-E processor, daar zit nu een be quiet! Dark Rock Pro 3 op. Uitstekende luchtkoeler en heel stil. Enige nadeel is de grootte. Je kast moet het kunnen hebben en het monteren is wat onhandig. Afhankelijk van de layout van je moederbord zal deze koeler slots blokkeren.
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:46:
Vergeet die waterkoeling tenzij jij graag je geld verspilt of voor de looks gaat. Met luchtkoeling kan je net zo effectief koelen als met waterkoeling. Zo heeft Threadripper momenteel de beste koeling met een goede Noctua-koeler, voor Ryzen en Intel in het algemeen is het beeld analoog, de beste luchtkoelers doen niet of verwaarloosbaar weinig onder voor de beste AIO's. Bedenk hierbij wel dat water trager opwarmt maar (dit begrijpen veel mensen niet) ook trager warmte afstaat. Water is een zeer goede buffer van thermische energie. Bij een langdurige hevige load zie je het temperatuurverschil tussen de beste AIO's en de beste luchtkoelers kleiner worden.
Zelf overweeg ik toch een AIO te kopen, het voordeel is dat je de radiator uit de weg kan monteren en de bulk boven de CPU weg is.

Mijn bovenste PCIe slot is moeilijk bruikbaar nu omdat er weinig ruimte meer is tussen de videokaart en de CPU koeler. Ook kan ik een paar geheugenslots nu niet gebruiken. Het geluid van een waterkoeler ten opzichte van een luchtkoeler valt mee, ik lees hele goede dingen over de be quiet! Silent Loop modellen. Ik overweeg de 280mm versie daarvan te nemen.

Er valt overigens weinig te vergelijken als je een custom loop neemt. Daar kan geen luchtkoeler tegenop, maar je moet wel wat meer werk doen om het goed te krijgen.

Verwijderd

3DDude schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:55:
Deze heb ik Noctua NH-U14S (met een i7 6700K @t 4ghz stock) haal zoiets kost je wel serieus geld, maar is ook wel een echte koeler..
Een prima koeler, net als de BeQuiet Dark Rock Pro 3 die ongeveer hetzelfde kost.
Ik zou er in ieder geval een kopen die compatibel is (geschikt plaatje voor beide platforms) met zowel Intel als AM4 als het kan. Hij hoeft voorlopig nog niet zijn CPU te upgraden maar AMD is goed bezig dus ik zou dat zeker als optie openhouden voor de komende jaren. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2017 22:17 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:14:
[...]

Er valt overigens weinig te vergelijken als je een custom loop neemt. Daar kan geen luchtkoeler tegenop, maar je moet wel wat meer werk doen om het goed te krijgen.
Zelfs een customloop zou ik nooit kopen voor de temps. Helemaal omdat Intel slechte pasta gebruikt tussen IHS en DIE maakt het vrij weinig uit welke koeler je hebt. Zelfs met de meeste extreme waterkoeling is het probleem de warmte in het water te krijgen. Een goede luchtkoeling of een AIO is meer dan zat en customkoeling voegt niets toe.

Ik draai hier met een customloop met 2 stuks 4x120mm rad's en 2 D5 pompen. Mijn temps zijn nauwelijks beter te noemen dan bij een goede luchtkoeling of een goede AIO. Het probleem is niet het water koel houden, want dat doet mijn setup met belachelijk veel radiatoroppervlakte geweldig. Het probleem is dat je de warmte niet in het water kan krijgen door de kleine oppervlakte van de CPU en de slechte pasta. Het heeft vrijwel geen nut om meer radiatoroppervlakte te gebruiken om lagere temps te krijgen omdat het water koel krijgen nooit het probleem is. Zodra je naar een flink grote luchtkoeler gaat of een AIO met 2x120mm of 3x120mm voegt een customsetup daarna vrijwel niet meer toe qua temps. Alleen qua geluid is er wel enorm veel te halen. Hoe meer radiatoroppervlakte je hebt hoe stiller het kan. Ik kan tijdens werken op de desktop voor een groot deel passief draaien wat natuurlijk heel stil is. Ook bij gamen blijft de PC zeer stil. Maar als het aankomt op temps heeft het vrjiwel geen nut. Mijn temps zijn maar iets beter dan bij een goed luchtkoeler of goede AIO waterkoeler.

• Snowwie
Zelf overweeg ik toch een AIO te kopen, het voordeel is dat je de radiator uit de weg kan monteren en de bulk boven de CPU weg is.
Dat is ook iets waar je rekening mee moet houden, met de hoogte van je geheugenmodules en hoe dicht de videokaart bij de cpu zit. Alhoewel ik verwacht geen problemen met een tower cooler en de videokaart. Met de geheugenmodules weet ik het zo nog niet. De Crucial 8x8GB modules die ik heb, kunnen in de weg komen te zitten bij sommige modellen die ik hier gezien heb. Als een AOI ongeveeer hetzelfde effect heeft qua CPU koeling dan zou dat de videokaart ook alleen maar beter uitkomen, want dan is, net wat jij zegt de bulk boven de processor verdwenen en kan de videokaart z'n warmte ook beter kwijt (als de GTX 1080ti uberhaupt warmte via z'n backplate uitstraalt).
--
Overigens, nu Handbrake klaar is, is de CPU 41 graden, dus dat is vrij normaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Snowwie op 18-12-2017 22:32 ]

Mijn YouTube Channel

• PilatuS
  • Niet online
Snowwie schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:30:
[...]

Dat is ook iets waar je rekening mee moet houden, met de hoogte van je geheugenmodules en hoe dicht de videokaart bij de cpu zit. Alhoewel ik verwacht geen problemen met een tower cooler en de videokaart. Met de geheugenmodules weet ik het zo nog niet. De Crucial 8x8GB modules die ik heb, kunnen in de weg komen te zitten bij sommige modellen die ik hier gezien heb. Als een AOI ongeveeer hetzelfde effect heeft qua CPU koeling dan zou dat de videokaart ook alleen maar beter uitkomen, want dan is, net wat jij zegt de bulk boven de processor verdwenen en kan de videokaart z'n warmte ook beter kwijt (als de GTX 1080ti uberhaupt warmte via z'n backplate uitstraalt).
Als je RAM hoge heatspreaders heeft dan zit een grote luchtkoeler meestal wel in de weg. Alle grote luchtkoelers zijn gemaakt om te werken met standaard modules. Als je kijkt naar de meeste simpele goedkope modules en en dure variant zie je gelijk het verschil.

Een AIO is een prima optie als met die ruimte zit. Koop er dan wel alleen 1tje die minimaal een 2x120mm rad heeft. Alle 1x120mm AIO's zijn slechter dan een goede luchtkoeler. Bij een 2x120mm zijn ze vrijwel gelijk of beter, pas bij 3x120mm zijn ze beter en groter dan dat heeft dan ook gelijk geen zin meer.

De warmte van de videokaart aan de bovenkant bij de backplate hoef je geen rekening mee te houden. Die word wel een beetje warm, maar eigenlijk zitten die backplates er voor de sier op, veel nut hebben ze niet. Ze worden dus wel warm, maar niet zo warm dat het invoel heeft op de onderdelen van het moederbord of de CPU temp zelf.

Verwijderd

Het punt voor @Snowwie, doe het niet voor lagere temperaturen als je voor water kiest. Doe het omdat je kast te klein is of je moederbord ongeschikt is of omdat je belachlijk hoge decoratieve stukken plastic/metaal omheen je RAM hebt. Of van mijn part omdat je mooi vindt. De temperatuur en het geluid zijn geen motieven voor AIO, dat is de takeaway-boodschap. ;)

Mijn bovenste PCIe slot is moeilijk bruikbaar nu omdat er weinig ruimte meer is tussen de videokaart en de CPU koeler.
Een beetje meer naar buiten je videokaart plaatsen? Heb jij niet meer dan 1 PCIe16-slot? Maar goed, als je eens de kans krijgt om het op elkaar af te stemmen, Noctua geeft een uitgebreide lijst van geschikte moederborden waarbij je dit soort problemen niet hebt.
Ook kan ik een paar geheugenslots nu niet gebruiken.
Dat is bij Noctua in ieder geval geen probleem, Je kan de fan hoger plaatsen. Je moet dan misschien niet de hoogste RAM uitzoeken die je kan vinden maar het hoeft ook echt geen laag profiel RAM te zijn.
Het geluid van een waterkoeler ten opzichte van een luchtkoeler valt mee
De radiator zelf maakt wat meer geluid (andere type fan dan een gewone casefan) maar vooral het geluid van de pomp hoor je vaak duidelijk. Het is geen halszaak maar meestal wel een overwinning voor de betere luchtkoelers i.t.t. wat door veel mensen wordt gedacht.
Ja en nee. Het hangt van je kast en je custom loop af. Als je de ruimte hebt om een enorm groot reservoir te plaatsen en meerdre 280/240 mm. radiators te plaatsen die je op een zachte stand laat draaien, ja, daar kan geen luchtkoeler die te koop is (ze zouden wel gemaakt kunnen worden, dat garandeer ik je, maar dat zal niet gebeuren omwille van allerlei praktische redenen) tegenop. Maar ja, dan besteed je gemakkelijk meer dan €1000 voor je custom water loop. :)
Ik bekijk het vanuit het perspectief van de gewone gebruiker. Ja, er zijn praktische redenen om voor een AIO te kiezen, zelf ben ik van mening dat je dan niet de meest praktische keuzes hebt gemaakt met je kast, RAM en/of moederbord. Dat is prima, voor sommig mensen zijn andere factoren belangrijker, maar als je al je hardware op elkaar afstemt met de kennis dat je voor luchtkoeling kiest dan zijn er geen praktische bezwaren.

Mijn motieven voor een luchtkoeler: minder dan de helft van de kosten, zeker niet meer lawaai, voldoende lage temperaturen en het gemak omdat je weet dat die >>10 jaar goed blijft werken en je hooguit eens een fan moet vervangen en je geen lekken zal krijgen (bij een AIO waarschijnlijk niet maar het komt nog steeds voor). Ik selecteer dan ook mijn kast (Fractal S) en moederbord (X370 Pro? Ik moet nog wat meer onderzoek doen) hierop.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2017 22:41 ]

• CMD-Snake
PilatuS schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:25:
Helemaal omdat Intel slechte pasta gebruikt tussen IHS en DIE maakt het vrij weinig uit welke koeler je hebt.
Ik heb een Broadwell-E CPU, die zit gesoldeerd. Op 2011-3 CPU's werd nog niet bezuinigd. ;)

Voor mij maakt het dus wel uit de koeler keuze gezien dat het direct tot betere resultaten zal leiden.
Snowwie schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:30:
Ik heb zelf Kingston HyperX geheugen, daar zit een kleine heatspreader op. Deze maakt het geheel te hoog om te sloten onder de CPU koeler te gebruiken.

Mijn GPU is ook een GTX 1080 Ti. Die heb ik een PCIe slot lager geplaatst, hierdoor zit er voldoende ruimte tussen de CPU koeler en de GPU. Het past wel in het bovenste slot, maar dan kan ik mijn hand er niet meer tussen krijgen. Dat is nodig om op de release knop te drukken van de PCIe slot als ik de kaart ooit wil loshalen.
Een voordeel van een slot lager in mijn kast is wel dat de GPU nu midden in de airflow zit van de casefans. Voor heb ik twee grote fans die lucht naar binnen trekken en achter zit er een grote fan die de lucht naar buiten duwt.

Ik zit zelf toch sterk naar deze AIO's te kijken:
pricewatch: be quiet! Silent Loop 280mm
pricewatch: be quiet! Silent Loop 360mm (BW004)

De grootste heeft mijn voorkeur, maar ik moet goed meten in mijn kast of de boel gaat passen.
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:37:
Een beetje meer naar buiten je videokaart plaatsen? Maar goed, als je eens de kans krijgt om het op elkaar af te stemmen, Noctua geeft een uitgebreide lijst van geschikte moederborden waarbij je dit soort problemen niet hebt.
Hoe komt het dat dat bij jou zo dicht op de CPU zit? Heb jij een µATX-formaat moederbord?
Ik heb een ATX moederbord, maar er zitten bij de PCIe sloten grendeltjes op. Je moet op een knop drukken om een kaart los te krijgen. In het bovenste slot past mijn hand er niet tussen.

[ Voor 11% gewijzigd door CMD-Snake op 18-12-2017 22:41 ]

• PilatuS
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:37:
[...]

Ik heb een Broadwell-E CPU, die zit gesoldeerd. Op 2011-3 CPU's werd nog niet bezuinigd. ;)

Voor mij maakt het dus wel uit de koeler keuze gezien dat het direct tot betere resultaten zal leiden.
Tot een bepaald punt dus alleen. Met al die jaren dat ik met waterkoeling bezig ben heb ik wel gemerkt dat voor de CPU temps meer dan 3x120mm nutteloos is. Zelfs met een delid of goede IHS pasta zit de limiet nogsteeds in de overdracht van warmte vanuit de CPU naar het water. Het maakt vanaf 3x120mm gewoon niets meer uit of je voor nog meer radiatoroppervlakte gaat.

Verwijderd

Snowwie schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:47:
100 graden, dat kan ook niet goed zijn voor die processor. Voorlopig maar even geen video encoding meer, tenzij de temperatuur acceptabel blijft op cpu stock speed.
Het zal misschien wat eerder slijten maar daar merk je waarschijnlijk niets van (lees: na 15 jaar in plaats van na 20 jaar terwijl je na 6 jaar de CPU afdankt), die CPU's throttlen zichzelf als de temperatuur zo hoog wordt. Ze maken dat tegenwoordig erg idiot-proof, ik heb het zelf ook eens gemerkt bij mijn grafische kaart nadat er iets verkeerd ging met overkloksoftware.
Ik dacht dat ik het fanprofiel op auto had gezet (afkomstig van custom) maar tot mijn onaangename verrassing bleek geen enkel fanprofiel (wat bij mijn kaart overeenkomt met vast op 30%) ook een optie te zijn.
De kaart schakelde zichzelf op een soort van spaarstand waarbij ik nog maar de helft van de FPS kreeg, ook na het herstarten van het spel en het starten van andere software, ik moest de computer herstarten om de kaart uit die deadlock te halen. Spijtig dat Sapphire toen der tijd niet net zo professioneel de shrout bevestigde aan de PCB als dat het de kaarten idiotproof maakte, dat is een verhaal voor een andere keer. ;)
Snowwie schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:08:
Maar die hele grote fan die ik in de zijkant van mijn kast heb, heeft die dan helemaal geen effect op de temperatuur van de CPU?
Verwaarloosbaar. Simpele natuurkunde, de warmtegradiënt kan iets lager worden als die fan ertoe bijdraagt dat meer lucht uit de kast wordt gepompt en hierdoor kan in theorie de CPU-koeler mogelijk iets meer warmte opnemen per tijdseenheid bij zo'n load maar of dat dat een relevant verschil maakt...
Meer dan 2 140 mm. fans op een normale kast heeft ook niet zo heel erg veel zin (een derde fan helpt nog een beetje, de vierde fan is al snel geldverspilling), tenzij je een stiltefreak bent die liever meerdere fans op de laagste stand zet dan 2 fans op een hogere stand. Het is vooral belangrijk dat je een goede 'windtunnel' laat ontstaan.
PilatuS schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:25:
Zelfs een customloop zou ik nooit kopen voor de temps. Helemaal omdat Intel slechte pasta gebruikt tussen IHS en DIE maakt het vrij weinig uit welke koeler je hebt. Zelfs met de meeste extreme waterkoeling is het probleem de warmte in het water te krijgen. Een goede luchtkoeling of een AIO is meer dan zat en customkoeling voegt niets toe.
En dat inderdaad, als iemand die de voorkeur heeft voor AMD-CPU's (sinds Ryzen weer) had ik hier even niet aan gedacht. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2017 22:54 ]

Verwijderd

CMD-Snake schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:37:
Ik heb een ATX moederbord, maar er zitten bij de PCIe sloten grendeltjes op. Je moet op een knop drukken om een kaart los te krijgen. In het bovenste slot past mijn hand er niet tussen.
Foto? :)
Herkenbaar probleem, bij mij gaat het ook maar net. Maar goed, als je de kast en moederbord erop afstemt dan gaat het wel. Daar heb jij nu niets aan maar misschien kan je er in de toekomst rekening mee houden. Dit is een reden waarom ik geen kleinere kast dan de Fractal S wil, hoe mooi ik die Meshify C ook vind (bij gebrek aan beter kreeg die zelfs mijn stem bij Tweakers). ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2017 22:57 ]

• Snowwie
Jeetje, zelfs op stock speed wordt de processor nog loei heet als ik Handbrake gebruik.
edit: nog even 12 minuten uithouden i7-tje, daarna is het gebeurt en krijg je een diepvrieskist in je nek. :P
Wel opvallend dat er nauwelijks verschil is in temperatuur tussen base speed en overclock naar 3,8 of zelfs 4,0Ghz met iets meer voltage. :? :? (Wat zeg ik, hij lijkt nu zelfs nog heter dan de 1e keer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SuS411XvMVzKmKaN2WAw5WBR/full.png

[ Voor 50% gewijzigd door Snowwie op 18-12-2017 23:14 ]

Mijn YouTube Channel

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:56:
Foto? :)
Herkenbaar probleem, bij mij gaat het ook maar net. Maar goed, als je de kast en moederbord erop afstemt dan gaat het wel. Daar heb jij nu niets aan maar misschien kan je er in de toekomst rekening mee houden. Dit is een reden waarom ik geen kleinere kast dan de Fractal S wil, hoe mooi ik die Meshify C ook vind (bij gebrek aan beter kreeg die zelfs mijn stem bij Tweakers). ;)
Ik moet even kijken voor de foto.

Het probleem is de koeler, niet zozeer de rest. Mijn kast is een big tower, ik heb een Coolermaster HAF X. Daar passen de hoogste luchtkoelers in en de langste videokaarten. De Dark Rock Pro 3 is groot, echt heel groot. Er staan reviews hier op Tweakers en daar kan je op de foto's al een goede indruk krijgen: productreview: be quiet! Dark Rock Pro 3 review door pclinde

Ik wist dat deze koeler fors was, maar pas toen ik de boel uitpakte zag ik hoe groot het pas was in verhouding.

Een kleinere luchtkoeler zou ik dit probleem niet gehad hebben. Dan zou alles prima bereikbaar zijn. Of ik had kleinere handen moeten hebben. ;)

Verwijderd

CMD-Snake schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:08:
[...]

Ik moet even kijken voor de foto.

Het probleem is de koeler, niet zozeer de rest. Mijn kast is een big tower, ik heb een Coolermaster HAF X. Daar passen de hoogste luchtkoelers in en de langste videokaarten. De Dark Rock Pro 3 is groot, echt heel groot. Er staan reviews hier op Tweakers en daar kan je op de foto's al een goede indruk krijgen: productreview: be quiet! Dark Rock Pro 3 review door pclinde

Ik wist dat deze koeler fors was, maar pas toen ik de boel uitpakte zag ik hoe groot het pas was in verhouding.

Een kleinere luchtkoeler zou ik dit probleem niet gehad hebben. Dan zou alles prima bereikbaar zijn. Of ik had kleinere handen moeten hebben. ;)
Zijn het pijpen of is het de fan? De fan kan je gemakkelijk verwijderen, als het de pijpen zijn, tja, dat is een probleem.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/04a0f7b99321a48ddb0f2ae50e9e493fda224d20/?url=http%3A%2F%2Ftechgaming.nl%2Fimage_uploads%2Freviews%2Fbequiet-dark-rock-3%2Frock3pro%2520%2835%29.jpg
Hier had ik graag ook een foto van de achterkant (rechtsachter) gezien, nu is het moeilijk in te schatten hoeveel ruimte je daar nog hebt. Ik zal zelf eens zoeken, ook met D15, die is ongeveer even groot.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2017 23:25 ]

• CMD-Snake
Het koelblok is het probleem. Deze zit niet zo heel hoog vanaf het moederbord gezien. Hierdoor kan er geen geheugenmodule onder behalve low profile geheugen.

Het koelblok is een geheel, dus daar kan ik geen stukje vanaf halen.

• Snowwie
-/- nevermind..... :)

[ Voor 85% gewijzigd door Snowwie op 18-12-2017 23:24 ]

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2014/02/main-image.jpg
Ook als test, is deze foto zichtbaar voor jullie?
Zo niet, dan deze.

Afbeeldingslocatie: https://www.overclockers.ua/cooler/noctua-nh-d15/28-big-noctua-nh-d15.jpg

Ik denk dat dit meer typisch is: hangend boven de RAM-sloten maar de PCIe-sloten zijn nog vrij, al kan het wel een probleem zijn om de kaart in het slot nabij de CPU te plaatsen. Bij een extreem dikke kaart ben je dan de pineut als enkel de twee sloten die het dichtst bij de CPU zitten x16 zijn. Ik zag zo'n Vega-AIB-kaart die 2,5 kaart dik is. Leuk hoor, maar bij zo'n configuratie is het problematisch. Iets waar ik op ga letten bij het moederbord. Verder kan je de koeler gelukkig altijd op minstens 2 manieren bevestigen, dat geeft wat speelruimte.

PS
Ben ik de enige die die stickers op de RAM-latjes lelijk vind? Niet dat ik de kleuren van die sloten geslaagd vind. Ik ben niet van de RGB maar het uiterlijk van de moederborden is erop vooruit gegaan. Zelfs klassiek groen is beter. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2017 23:27 ]

• Snowwie
@Verwijderd Nee die bovenste foto is niet zichtbaar.

Wat betreft die koeler, ik zie daar 1 ram module zitten, maar zouden alle andere dimm sloten ook gevuld kunnen worden met ram modules?

Mijn YouTube Channel

• PilatuS
  • Niet online
Snowwie schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:27:
Wat betreft die koeler, ik zie daar 1 ram module zitten, maar zouden alle andere dimm sloten ook gevuld kunnen worden met ram modules?
Tuurlijk kan dat. Je moet alleen eeste de ramsloten vullen en daarna de fan plaatsen.

Sowieso zullen vrijwel alle koelers passen als het RAM dezelfde hoogte heeft als bij die foto.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 18-12-2017 23:29 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05

sapphire

Die-hard pruts0r

@Verwijderd 1e niet, 2e wel.

Probleem met die NH-D15 is dat het koelblok dan wel ruimte bied voor hoge geheugen heatspreaders en de fan omhoog kan maar je dus echt wel een brede kast nodig hebt.
Mijn Define-C kan in principe ook een NH-D15 kwijt qua hoogte alleen kan ik de fan dan niet omhoog doen, ofwel hoge heatspreaders passen niet. Dus brede kast hebben (riching de 18~20cm CPU hoogte kom je dan), de 140mm fan door een 120mm variant vervangen of net als ik genoegen nemen met de NH-D14 die een 140mm en 120mm fan standaard heeft (ik had die al dus makkelijke keuze ;) ).

Gabriël AM5

Verwijderd

Dat dacht ik. Ze staan daar niet deeplinken toe, ik zie de foto wel op dit forum omdat het nog in het geheugen van mijn browser zit. Dat was de test, omdat ik een beetje een nerd ben. ;)
Sowieso, laag profiel en naakte latjes passen wel, het probleem is dat tegenwoordig veel hoger geklokte RAM van die belachelijke 'heatsinks' heeft die meer decoratief zijn (zich qua uiterlijk onderscheiden) dan dat ze nuttig zijn. Dat zou nog geen probleem zijn als je ze kan verwijderen. |:(
Bij die Noctua passen latjes met een heatsink ook nog wel aangezien de fan hoger kan plaatsen. Je hebt sowieso minstens 40 mm. ruimte als ik me niet vergis, ik zal het eens even opzoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2017 23:30 ]

• CMD-Snake
Het is niet de bedoeling je topic te kapen, maar deze informatie is denk ik voor jou ook nog nuttig. :)

Je hebt betere koeling nodig, dat is wel duidelijk. Een grotere luchtkoeler is een goede optie, maar denk aan de dimensies. Het moet allemaal passen en wat ga je doen als er sloten geblokkeerd worden?

Een Dark Rock Pro 3 is een geweldige koeler kan ik uit ervaring zeggen. Alleen denk aan je geheugensloten. Een AIO is ook een optie, je hebt dan niet zo'n enorme homp ijzer boven je CPU hangen.
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:25:
Ik denk dat dit meer typisch is: hangend boven de RAM-sloten maar de PCIe-sloten zijn nog vrij, al kan het wel een probleem zijn om de kaart in het slot nabij de CPU te plaatsen. Bij een extreem dikke kaart ben je dan de pineut als enkel de twee sloten die het dichtst bij de CPU zitten x16 zijn. Ik zag zo'n Vega-AIB-kaart die 2,5 kaart dik is. Leuk hoor, maar bij zo'n configuratie is het problematisch. Iets waar ik op ga letten bij het moederbord. Verder kan je de koeler gelukkig altijd op minstens 2 manieren bevestigen, dat geeft wat speelruimte.
Eerste plaatje is niet zichtbaar.

Dat tweede plaatje geeft wel een idee van het probleem met geheugen als je een grote luchtkoeler hebt.
Ben ik de enige die die stickers op de RAM-latjes lelijk vind?
Je bent niet de enige. Heb zelf Kingston geheugen, er zit een kleine heatspreader op, maar het geeft het geheugen wel een net aanzicht. Gewoon zwart omhulsel met Kingston logo erop.

Verwijderd

Het is niet gemakkelijk om de clearance te vinden. 32 mm. sowieso, hoeveel hoger je de fan kan plaatsen hangt van je kast af en tenslotte kan je ook kiezen voor een 120 mm. fan aan die kant, het verschil in temperatuur is klein. Sowieso is het verschil tussen 1 fan en 2 fan klein in temperatuur en groter in geluidsdruk, ik zou dat zelfs aanraden op basis van metingen die ik ben tegengekomen.
Corsair Vengeance is 31 mm. hoog dus dat is ongeveer de maat. Ik las dat je in de praktijk (meerdere gebruikers die dit opmerken) eerder 34 mm. hoogte hebt onder de koeler.

Hier een lijst van Noctua met compatibiliteit.
https://noctua.at/en/prod...d15/?tab=comp#socket_3885
De lijst voor AM4 is interessant, de compatibiliteit is best wel goed voor dat platform, bij verreweg de meeste AM4-moederborden wordt geen PCIe-slot geblokkeerd. Dus enkel opletten met RAM.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2017 23:43 ]

Verwijderd

PilatuS schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:29:
[...]

Tuurlijk kan dat. Je moet alleen eeste de ramsloten vullen en daarna de fan plaatsen.
Dat is dan ook de meest gehoorde klacht. Wat als je je RAM-latjes moet vervangen? Tja, dan moet je even de fan losmaken. :)

• Snowwie
CMD-Snake schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:34:
Je hebt betere koeling nodig, dat is wel duidelijk. Een grotere luchtkoeler is een goede optie, maar denk aan de dimensies. Het moet allemaal passen en wat ga je doen als er sloten geblokkeerd worden?

Een Dark Rock Pro 3 is een geweldige koeler kan ik uit ervaring zeggen. Alleen denk aan je geheugensloten. Een AIO is ook een optie, je hebt dan niet zo'n enorme homp ijzer boven je CPU hangen.
Wacht maar even, ik zal even de zijkant van mijn pc loshalen. Kan zo met een kliksysteem, en dan post ik hier foto's van de huidige situatie. Dan kunnen jullie wellicht inschatten of het past of niet.
De videokaart zou in principe wel een slot naar beneden kunnen, zolang deze maar op x16 blijft draaien en niet op dezelfde pci-e lane gaat zitten waar de m.2 ssd ook op zit. Volgens de specs pakt de m.2 ssd de bandbreedte van de 4e pci-e x16 slot (de onderste dus), dus dat zou eigenlijk geen problemen moeten geven. Ik heb een Asus X99-A mobo.
Pff....daar kwam me even wat stof tegemoet, ik heb het nu nog in de keel hangen..... :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qanu0DKKExGb2fgo34bBZtpi/full.jpg

Diepteperspectief (de kast is breed genoeg).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xVC1PPubbbhOvCvnQlyp8EMw/full.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Snowwie op 18-12-2017 23:53 ]

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

@Snowwie
Pak een centimeter of zo erbij en meet de afstanden, dan weten we het. ;)
Je kan gemakkelijk de maten vinden van de koelers met "dimensions <naam koeler>".
sapphire schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:29:
@Verwijderd 1e niet, 2e wel.

Probleem met die NH-D15 is dat het koelblok dan wel ruimte bied voor hoge geheugen heatspreaders en de fan omhoog kan maar je dus echt wel een brede kast nodig hebt.
Mijn Define-C kan in principe ook een NH-D15 kwijt qua hoogte alleen kan ik de fan dan niet omhoog doen, ofwel hoge heatspreaders passen niet. Dus brede kast hebben (riching de 18~20cm CPU hoogte kom je dan), de 140mm fan door een 120mm variant vervangen of net als ik genoegen nemen met de NH-D14 die een 140mm en 120mm fan standaard heeft (ik had die al dus makkelijke keuze ;) ).
De Fractal S geeft 18 cm. ruimte voor de CPU koeler, net genoeg. Een klein beetje muggenziften, misschien werkt de fan dan minder goed? Maar goed, ik zou sowieso 1 fan plaatsen en 1 fan als case-fan gebruiken, het temperatuurverschil is 2 graden of zo bij load terwijl het wel meer lawaai maakt dus wat maakt het uit? :)
CMD-Snake schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:34:
[...]

Het is niet de bedoeling je topic te kapen, maar deze informatie is denk ik voor jou ook nog nuttig. :)
Daarom doe ik eraan mee. De voor- en nadelen en mogelijkheden en beperkingen van de beide typen koelers zijn aardig besproken. Nu nog een model uitzoeken als hij weet wat hij wil. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2017 23:57 ]

• CMD-Snake
Snowwie schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:48:
Wacht maar even, ik zal even de zijkant van mijn pc loshalen. Kan zo met een kliksysteem, en dan post ik hier foto's van de huidige situatie. Dan kunnen jullie wellicht inschatten of het past of niet.
Je kast kan een maximale hoogte van 185mm aan voor een CPU koeler. De Dark Rock Pro 3 zou moeten passen met genoeg ruimte over. Je moet alleen goed passen met je geheugen, bij mij hangt het ijzerwerk boven de sloten die het dichtste op de CPU liggen.

Je kan ook kijken naar het 'kleine' broertje van de Pro: pricewatch: be quiet! Dark Rock 3

Die is ietsje kleiner en kan tot een TDP van 190W. De Pro gaat tot 250W. Jouw huidige koeler gaat tot 150W maximaal. Met de Pro speel je het op safe in elk geval met koelcapaciteit.

Geen idee met een AIO, ik weet niet of je zo voldoende ruimte hebt voor een radiator tegen de bovenkant van je kast.

Het beste is om een centimeter even te pakken voor je gaat bestellen en alles goed op te meten. Vooral de hoogte van je geheugen modules is goed om te weten.
Pff....daar kwam me even wat stof tegemoet, ik heb het nu nog in de keel hangen..... :P
Stof isoleert ook lekker. Indien je PC op een stoffige plek staat moet je die regelmatig schoonmaken. Ik probeer twee keer per jaar altijd mijn PC's uit te spuiten met mijn compressor. O-) Een kast met stoffilters helpt ook om de ergste troep buiten te houden.

• Snowwie
CMD-Snake schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 00:20:
Je kast kan een maximale hoogte van 185mm aan voor een CPU koeler. De Dark Rock Pro 3 zou moeten passen met genoeg ruimte over. Je moet alleen goed passen met je geheugen, bij mij hangt het ijzerwerk boven de sloten die het dichtste op de CPU liggen.
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 3
Als ik zo naar de foto's kijk lijkt ie wat verhoogt tov de huidige koeler die ik nu heb. Maar als deze koeler een TDP heeft van 250W dan speel je inderdaad op safe. En om eerlijk te zijn wil ik wel graag goed gebruik maken van die processor.
Geen idee met een AIO, ik weet niet of je zo voldoende ruimte hebt voor een radiator tegen de bovenkant van je kast
Jawel, een waterkoeler past wel, want wat je ziet op de foto is tevens een grote fan die naar buiten blaast. Die moet je even wegdenken. Bekijk de specificatie van mijn kast maar eens. Klik hier.
Het beste is om een centimeter even te pakken voor je gaat bestellen en alles goed op te meten. Vooral de hoogte van je geheugen modules is goed om te weten.
Ik heb dit geheugen, pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213
In de specs staan jammer genoeg geen dimensies, dus dan wordt het inderdaad handmatig meten. Ga ik nu niet meer doen. Maar volgens deze reactie heeft de koeler een 'clearance' van 44mm. Die geheugenmodules die ik gebruik zijn echt geen 4cm hoog.

Maar het is wel standaard geheugen, niet van dat apart geheugen met heatsinks en andere toeters en bellen. Ik zou overigens momenteel dat geheugen nu ook niet willen vervangen, gezien de prijzen. 1,5 jaar terug kocht ik deze setjes nog voor 5 tientjes. Daarom ook gelijk dat moederbord volgestouwd. Niet omdat het nodig was, maar omdat het kon. Blij dat ik het toen gedaan heb :)
Stof isoleert ook lekker. Indien je PC op een stoffige plek staat moet je die regelmatig schoonmaken. Ik probeer twee keer per jaar altijd mijn PC's uit te spuiten met mijn compressor. O-) Een kast met stoffilters helpt ook om de ergste troep buiten te houden.
Mijn kast heeft stoffilters, maar stof komt toch altijd wel vroeg of laat de kast binnen. Hij staat op de grond, op de vloerbedekking, mijn benen en voeten op zo'n 70 a 80cm afstand, met broeken en sokken, ja stoffig wordt het altijd.

Even terugkomend op die koeler, als ik na het meten nog niet zeker ben, kan ik em wel bestellen, maar dan moet ik em heel voorzichtig uitpakken en kijken of ie past. Past ie niet, dan kan ik em in z'n originele verpakking weer retourneren. Maar als ik het zo zie past het volgens mij wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Snowwie op 19-12-2017 00:47 ]

Mijn YouTube Channel

• CMD-Snake
Snowwie schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 00:33:
Maar als deze koeler een TDP heeft van 250W dan speel je inderdaad op safe. En om eerlijk te zijn wil ik wel graag goed gebruik maken van die processor.
De Pro kan is tot 250W volgens de fabrikant. Intel geeft voor jouw CPU een TDP op van 140W bij stock snelheden. (Nou is Intel wel altijd voorzichtig in hun schattingen, ze zetten het graag ietsje hoger.) Met een overclock erbij zal je TDP stijgen dus is een dikke koeler geen overbodige luxe.
Even terugkomend op die koeler, als ik na het meten nog niet zeker ben, kan ik em wel bestellen, maar dan moet ik em heel voorzichtig uitpakken en kijken of ie past. Past ie niet, dan kan ik em in z'n originele verpakking weer retourneren. Maar als ik het zo zie past het volgens mij wel.
Als je denkt dat het gaat passen dan kan je bestellen. Ik zie dat Azerty de Dark Rock Pro 3 binnen 24 uur kan leveren, dus je zou in theorie morgen al je koeling kunnen upgraden.

Verwijderd

De Dark Rock Pro 3 is een prima keuze, het gaat nek aan nek met Noctua qua geluid (kwestie van voorkeur) en temperatuur.
Maar als deze koeler een TDP heeft van 250W dan speel je inderdaad op safe.
Los hiervan kan die ook met aanzienlijk minder lawaai het koelvermogen leveren wat je wel gebruikt, als je CPU slechts 160W aan warmte afstaat - hypothetisch gesproken (TDP wordt niet bepaald wetenschappelijk verantwoord gebruikt :')) - en jou koeler levert 250W aan koelvermogen dan zal die al snel met minder lawaai die 160W kunnen opnemen dan een koeler die een maximum van 160 W aankan. Dit is niet 100% zeker het geval maar in de praktijk hebben die koelers die een hoger vermogen aankunnen een grotere stuk metaal wat de warmte opneemt en daarnaast meestal grotere fans die met minder lawaai evenveel lucht kunnen verplaatsen als kleinere fans van hetzelfde type. Hoe dan ook, jij gaat blij zijn met die Dark Rock Pro, de temperatuur zal flink zakken onder load.
Voor de duidelijkheid, de Noctua D15 heeft een net zo'n groot koelvermogen (hoger zelfs, het wint van die Be Quiet koeler, de toren is ook aanzienlijk groter en zwaarder), ook al geeft Noctua een lagere waarde aan voor de TDP. Zoals ik zei, die maat wordt niet bepaald op een wetenschappelijk verantwoorde manier gebruikt. Het wordt vooral gebruikt als richtlijn zodat de klant weet welke koelers van hen aanbevolen worden voor welke CPU's. Intel en AMD doen ook rare dingen met die TDP. _O-

Mocht je nog niet hebben besteld/gekozen, hier heb je een grote vergelijkende test: https://overclock3d.net/r...pu_air_cooler_mega_test/1
Dit komt van een mediakanaal van een grote (en dure) Engelse webshop.
Ook op Youtube te vinden:
Ik heb dit geheugen, pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213
In de specs staan jammer genoeg geen dimensies, dus dan wordt het inderdaad handmatig meten. Ga ik nu niet meer doen. Maar volgens deze reactie heeft de koeler een 'clearance' van 44mm. Die geheugenmodules die ik gebruik zijn echt geen 4cm hoog.
Mooi! Als het inderdaad geen (decoratieve) heatsink heeft dan zou het ongeveer 30 mm. hoog moeten zijn, dat zal inderdaad ruimschoots passen.
Laat weten hoe het bevalt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2017 13:57 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:49:
De Fractal S geeft 18 cm. ruimte voor de CPU koeler, net genoeg. Een klein beetje muggenziften, misschien werkt de fan dan minder goed? Maar goed, ik zou sowieso 1 fan plaatsen en 1 fan als case-fan gebruiken, het temperatuurverschil is 2 graden of zo bij load terwijl het wel meer lawaai maakt dus wat maakt het uit? :)

[...]

Daarom doe ik eraan mee. De voor- en nadelen en mogelijkheden en beperkingen van de beide typen koelers zijn aardig besproken. Nu nog een model uitzoeken als hij weet wat hij wil. ;)
18cm CPU koeler hoogte, Beetje tower is al 16cm. Raam komt bij mij 5mm naar binnen, heb je 1,5cm om je fan omhoog te schuiven. Krap maar moet vaak kunnen :) nog steeds meer dan de 3mm die ik over had met een TRUE in een Elite 340 :+

IPV de NH-D15 is de 14 dan geen optie? Standaard een 120mm fan bij, goedkoper en scheelt ook maar 2 graden ;)

Overigens passen de Noctua's meestal gewoon bij ATX borden, bij mATX word het krapper bij de PCI-e sloten. Ik had 1mm over tussen de koeler en de backplate van de kaart :|

Gabriël AM5

• Snowwie
CMD-Snake schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:18:
Als je denkt dat het gaat passen dan kan je bestellen. Ik zie dat Azerty de Dark Rock Pro 3 binnen 24 uur kan leveren, dus je zou in theorie morgen al je koeling kunnen upgraden.
Ik heb em even vergeleken met mijn oude koeler, die is 130mm hoog, en deze Dark Rock Pro 3 is 165mm hoog. Dat is maar 3,5cm verschil.

Echter, het is nu moeilijk meten, want ik ben er wel van overtuigd dat de koeler zal passen in mijn kast, maar ik heb de dikte van de zij ventilator nog niet meegeteld (zie foto 2). Aangezien ik de ruimte tussen de huidige koeler en die fan niet kan meten, ik moet immers de zijkant los halen om er bij te kunnen, zal ik een dubbele meting moeten doen. Ik zal denk een dwarslatje pakken, die tegen de zijkant aan drukken en dan de afstand opmeten van de huidige koeler naar dat dwarslatje. Dat dwarslatje moet dan de zijkant voor stellen. Dan meet ik de dikte van de zij fan op en tel die afstand af van de afstand tussen het latje en de huidige koeler. Zolang dat maar meer dan 3,5 cm is, is het goed. Uiteraard heb ik ook visueel even bekeken wat grofweg de huidige afstand is tussen die fan en mijn oude koelblok, en het zit wel ergens tussen de 3 en 4 cm, dus het wordt wel krap. Ik zal wel heel nauwkeurig moeten meten. Als het toch te weinig blijkt, dan ga ik liever investeren in een zo goed mogelijke waterkoeler. Alleen wat mij aan waterkoelers doet twijfelen is de extra herrie van de waterpomp, wat ik nogal eens lees in de reviews.

Edit: volgens deze specs is de betreffende zijfan 3 cm dik:
http://www.pchub.com/uph/...-F1-Server-Round-Fan.html

Jeetje, zou dat betekenen dat ik dan maar een halve cm speling heb tussen deze fan en de Dark Rock Pro 3? Krap, maar te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Snowwie op 19-12-2017 16:12 ]

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

@Snowwie
Vergeet niet naar die review van OC3D te kijken, handig voor een eerste selectie. Verder natuurlijk nog wat losse reviews bekijken van diverse koelers voordat je beslist welke je koopt. Tenzij het jou niet uitmaakt en BeQuit goed genoeg is voor jou en je de looks geweldig vindt of zo. Niets mis mee, zelf probeer ik het beste uit te zoeken.
sapphire schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:05:
[...]

18cm CPU koeler hoogte, Beetje tower is al 16cm. Raam komt bij mij 5mm naar binnen, heb je 1,5cm om je fan omhoog te schuiven. Krap maar moet vaak kunnen :) nog steeds meer dan de 3mm die ik over had met een TRUE in een Elite 340 :+
Ik blijf dan ook de Fractal S - 18 cm. dus ruim 4,5 cm. ruimte voor RAM - de meest interessante kast vinden voor de meeste enthusiasts; groot genoeg, goede ventilatie, weinig lawaai, groot genoeg (CPU-koelers, grafische kaarten met stevige heatsinks, radiators voor wie zo nodig aan waterkoeling wil doen), handig om in te werken (hoewel dit inmiddels redelijk een standaard feature is geworden) en een goede prijs. Het enige minpuntje is dat je er geen harde schijf in moet plaatsen tenzij je gaat modden, als je een harde schijf wil gebruiken dan zal je de Fractal R5 moeten kiezen. Ook goed maar iets duurder (maar wel meer waarde/€ dankzij die drive cages en optische bay?).
Ik denk niet dat er de laatste 3 jaar een kast uitkwam die hier tegenop kan. Het is jammer dat Fractal nog steeds geen opvolger van deze kast heeft gemaakt. Een paar suggesties: fancontrol, USB 3.1/C op de front panel, een extra stoffilter (als dat geen probleem oplevert qua ventilatie of geluid) en voor de liefhebbers gehard glas.
Ik moet wel zeggen dat de oplossing van Fractal voor hun wat mislukte C (ventilatie, ook wat te klein naar mijn mening) geweldig is: voorpanel eraf en een goed uitziend gaas erop stoppen en aan de zijkant glas. Maar niet voor mij. :)
Waar andere bedrijven niet lijken te luisteren naar de kritiek, in ieder geval totdat het volgende model uitkomt als je geluk hebt, pakte Fractal direct de koe bij de hoorns en losten ze het probleem op. Daaraan herken je kwaliteit. d:)b
IPV de NH-D15 is de 14 dan geen optie? Standaard een 120mm fan bij, goedkoper en scheelt ook maar 2 graden ;)
Voor mij gaat het geen probleem zijn bij mijn volgende systeem, dat past wel tenzij ze het nog bonter maken met wat ze allemaal op RAM stoppen voor de looks. :X
De temperatuur maakt mij niet uit, het gaat mij erom om zo weinig mogelijk lawaai te hebben. Ik zal daarom niet snel 120 mm. fans nemen, niet voor op een CPU-koeler en niet voor een kast. Als ik de D15 zou kopen dan zou ik slechts 1 fan gebruiken: koel genoeg (2 graden verschil bij OC3D) maar wel minder lawaai (1,5 dB?). De tweede fan zou ik als derde fan voor de kast gebruiken indien 2 fans op de laagste stand niet volstaat.
Overigens passen de Noctua's meestal gewoon bij ATX borden, bij mATX word het krapper bij de PCI-e sloten. Ik had 1mm over tussen de koeler en de backplate van de kaart :|
Er is in ieder geval meestal geen overlapping met de PCIe-sloten. Het enige zorgpuntje dan: wat als je een 2,5 slot brede kaart hebt zoals de Sapphire Nitro Vega? :9

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2017 18:45 ]

• Snowwie
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 18:30:
@Snowwie
Vergeet niet naar die review van OC3D te kijken, handig voor een eerste selectie. Verder natuurlijk nog wat losse reviews bekijken van diverse koelers voordat je beslist welke je koopt. Tenzij het jou niet uitmaakt en BeQuit goed genoeg is voor jou en je de looks geweldig vindt of zo. Niets mis mee, zelf probeer ik het beste uit te zoeken.
True, maar toch ben ik het wel met @CMD-Snake eens, voor dit soort zaken kun je beter overkill hebben. Liever over hebben en niet nodig zijn dan het nodig zijn en het niet hebben. Op basis van dat gegeven heb ik 1,5 jaar geleden ook mijn RAM geheugen gekocht. En het feit dat datzelfde ram nu 3,5x duurder is maakt die keuze alleen maar zoeter.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Snowwie schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:51:
[...]

True, maar toch ben ik het wel met @CMD-Snake eens, voor dit soort zaken kun je beter overkill hebben.
Dat is juist het punt, er zijn koelers die veel meer overkill geven dan deze koeler van BeQuiet. Als je brute overkill wil dan raad ik Noctua aan. Als je echter een koeler wil die hetzelfde presteert maar minder kost dan zijn er ook een paar goede opties. Ik vind bijvoorbeeld de Scythe Mugen 5 en Scyte Fuma (al jarenlang is Scythe een geliefd merk voor CPU-koelers) ook wel aardig, die lijkt me sterk vergelijkbaar maar iets minder duur. Niet dat er iets mis is met de Dark Rock Pro 3 maar kijk even rustig rond. Kijk naar de prijs, de koeling en bekijk vervolgens reviews van die koelers die je uitzoekt. Dan krijg je gemakkelijk degene die voor jou het beste is, in functie van jouw vereisten.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2017 21:31 ]

• Snowwie
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:26:
[...]

Dat is juist het punt, er zijn koelers die veel meer overkill geven dan deze koeler van BeQuiet. Als je brute overkill wil dan raad ik Noctua aan. Als je echter een koeler wil die hetzelfde presteert maar minder kost dan zijn er ook een paar goede opties. Ik vind bijvoorbeeld de Scythe Mugen 5 en Scyte Fuma (al jarenlang is Scythe een geliefd merk voor CPU-koelers) ook wel aardig, die lijkt me sterk vergelijkbaar maar iets minder duur. Niet dat er iets mis is met de Dark Rock Pro 3 maar kijk even rustig rond. Kijk naar de prijs, de koeling en bekijk vervolgens reviews van die koelers die je uitzoekt. Dan krijg je gemakkelijk degene die voor jou het beste is, in functie van jouw vereisten.
Laat ik het zo zeggen dat ik het liefst de i75820k zo hoog mogelijk wil overclocken zodat video codering het minst tijd in beslag neemt. Zoals al aangegeven is Handbrake een cpu vreter. Des te meer Ghz-en des te beter. Jammer dat er, voor zover ik weet, er geen pci-e x16 kaarten bestaan met co-processors, die de hoofdprocessor kunnen helpen. Een soort SLI/Crossfire van videokaarten, maar dan met processoren.

Kosten zijn niet echt relevant. De computer is mijn hobby, dus dan mag het ook wel wat geld kosten. Aangezien ik niet rook, geen alcohol drink en ook niet eens zoveel eet (zie TWLC topic :P ) blijft er voldoende geld over voor computer hardware. :)

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Snowwie schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:13:
[...]

Laat ik het zo zeggen dat ik het liefst de i75820k zo hoog mogelijk wil overclocken zodat video codering het minst tijd in beslag neemt. Zoals al aangegeven is Handbrake een cpu vreter. Des te meer Ghz-en des te beter. Jammer dat er, voor zover ik weet, er geen pci-e x16 kaarten bestaan met co-processors, die de hoofdprocessor kunnen helpen. Een soort SLI/Crossfire van videokaarten, maar dan met processoren.
Als Adobe wat efficiënter gebruik zou maken van de GPU, echter heeft Adobe al moeite met het aansturen van meerdere CPU-kernen, of het maken van een fatsoenlijke PDF-reader...
Kosten zijn niet echt relevant. De computer is mijn hobby, dus dan mag het ook wel wat geld kosten.
D15 dan, ik heb veel reviews van CPU-koelers gezien, 0 keer eindigde de D15 niet bovenaan qua temperatuur/geluid als die vergeleken werd.
(zie TWLC topic :P )
Ik zal eens een kijkje nemen. Ik ben anti-roken, ik drink zelden alcohol maar ik zou niet zeggen dat ik goedkoop eet, wel gezond voor zo ver dat mogelijk is in onze cultuur (gif spuiten op groenten en zo).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2017 22:22 ]

• Snowwie
Na lang dubben en denken heb ik de Noctua besteld

pricewatch: Noctua NH-D15

Het wordt nog wel afwachten of het zaakje gaat passen of niet. In de kast past ie sowieso wel, maar ik heb ook een zij fan die 3cm breed is, het kan zijn dat het niet of net wel gaat passen. Hetzelfde geldt voor het geheugen.

Mijn YouTube Channel

• PilatuS
  • Niet online
Die fan in het zijpaneel kan je prima weghalen. Heel veel nut heeft het toch niet.

• Snowwie
PilatuS schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:40:
Die fan in het zijpaneel kan je prima weghalen. Heel veel nut heeft het toch niet.
Die fan had ik er juist geplaatst om hitte van de videokaart een beetje weg te leiden. Als het past laat ik em zitten, past het niet dan haal ik em er wel uit. Want mijn videokaart blijft onder load aardig goed koel. Zelfs met full bitcoin minen gaat ie niet hoger dan 69 graden. Heel af en toe tikt ie de 70 aan. Dat is vrij normaal voor de 1080 ti.

Ik had ooit eens een 8800 GT, die werd idle alleen al 100 graden. Toen heb ik ook zo'n zijfan geplaatst en daarna was ie mooi 45 graden idle. Maar ja, dan praat je ook over een kaart die bekend stond als heethoofd.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Snowwie schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:34:

Het wordt nog wel afwachten of het zaakje gaat passen of niet. In de kast past ie sowieso wel, maar ik heb ook een zij fan die 3cm breed is, het kan zijn dat het niet of net wel gaat passen. Hetzelfde geldt voor het geheugen.
Fan verplaatsen of desnoods eruit? Meer dan 2 fans in je kast heb je niet nodig, hooguit krijg je het geluidsniveau iets lager maar voor de temperatuur maakt het verwaarloosbaar weinig (2 graden of zo) verschil.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2017 22:40 ]

• Snowwie
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:37:
[...]

Fan verplaatsen of desnoods eruit? Meer dan 2 fans in je kast heb je niet nodig, hooguit krijg je het geluidsniveau iets lager maar voor de temperatuur maakt het verwaarloosbaar weinig (2 graden of zo) verschil.
Die hele grote fans maken nauwelijks geluid. Deze is 20cm en heeft een lage rpm, waardoor hij eigenlijk nauwelijks hoorbaar is. Maar het idee dat hij wel koele lucht van buiten af over de videokaart blaast vind ik wel prettig. Nou ja, morgen komt het pakketje binnen, zal wel weer in de avonduren worden, PostNL kennende. Ik krijg altijd mijn pakketjes na 18:00 uur. Maar als ie er op zit en werk zal ik hier nog even een foto laten zien, en ook gelijk een screen van Speccy terwijl Handbrake aan het coderen is.

Mijn YouTube Channel

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Snowwie schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:13:
Jammer dat er, voor zover ik weet, er geen pci-e x16 kaarten bestaan met co-processors, die de hoofdprocessor kunnen helpen. Een soort SLI/Crossfire van videokaarten, maar dan met processoren.
Maar waarom gebruik je dan geen GPU, met name nVidia met CUDA (nvenc) support ? Of OpenCL (al is die minder snel). De 2 branches hiervoor kan je in hun Git repo vinden (libav12 en opencl).
Ik render heel wat 4k x.265 video en de snelste CPU haalt het niet bij bijv. een enkele GTX1050.

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 20-12-2017 23:09 ]

Verwijderd

DukeBox schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:04:
[...]

Maar waarom gebruik je dan geen GPU, met name nVidia met CUDA (nvenc) support ? Of OpenCL (al is die minder snel). De 2 branches hiervoor kan je in hun Git repo vinden (libav12 en opencl).
Ik render heel wat 4k x.265 video en de snelste CPU haalt het niet bij bijv. een enkele GTX1050.
Waar in Handbrake vindt je de instelling om je videokaart te gebruiken als encoder?

• Snowwie
DukeBox schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:04:
[...]

Dan zou mijn GTX 1080 TI zelfs nog sneller moeten kunnen coderen als jouw GTX1050 al sneller gaat dan de snelste CPU. Alleen de uitleg is wat summier. Ik klik die link aan en kom op een pagina;
https://github.com/HandBrake/HandBrake/pull/983
dat niet echt verteld wat je moet doen.
- Wat moet je downloaden?
- Moet je het installeren / of bij de Handbrake directory zetten?
- Hoe configureer je dit in Handbrake?
- Werken de processor en de videokaart dan samen of is het dan enkel de videokaart die het coderen doet?

En dit heb ik wel eens vaker gezegd, en ik blijf het zeggen :P Tweakers vertellen vaak wel wat je moet doen, maar niet hoe je het moet doen.... :) nofi
---
Aan de andere kant, die noctua koeler is inmiddels besteld, als die echt mijn processor zo goed gekoeld kan houden dat ik em lekker kan overclocken naar 4,5Ghz dan wil die ook wel stevig door stampen met encoden. Dusss....eerst die maar morgen monteren, als het allemaal goed gaat. Sowieso heb ik wel even met Coolblue contact gehad hierover dat ik niet zeker wist of die wel zou passen, en hun konden mij dat ook niet vertellen. Maar het kan altijd retour, en daarom morgen even die koeler heel voorzichtig uit de verpakking halen en de verpakking niet direct weggooien.

[ Voor 18% gewijzigd door Snowwie op 21-12-2017 01:43 ]

Mijn YouTube Channel

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Mocht dat niet passen, dan kan je nog voor de pricewatch: Noctua NH-D15S gaan. Die werkt beter met ram en het eerste PCI slot.
Snowwie schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:34:

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Je moet een pull doen van de git repo. Vervolgens moet je die builden met de extra flags "--enable-encoder=h264_nvenc " en "--enable-encoder=hevc_nvenc"
(uiteraard wel de sources van nvenc ook downloaden van nvidia)
- Moet je het installeren / of bij de Handbrake directory zetten?
Nee, je moet hem builden met nvenc er in. Omdat niet alles opensource is is er geen standaard build waar dit al in zit.
- Hoe configureer je dit in Handbrake?
Als hij gecompileerd is dan heb je de opties er bij middels "-e hevc_nvenc "
- Werken de processor en de videokaart dan samen of is het dan enkel de videokaart die het coderen doet?
Nee, de encoder gebruikt alleen de GPU hardware encoding.. CPU wordt wel gebruikt voor bijzaken maar is minimaal. Maar het is ook helemaal niet interessant aangezien de GPU minimaal 10x zo snel is.

Nu weet ik niet hoeveel je om moet zetten maar anders zou je ook kunnen overwegen om gewoon native ffmpeg te gebruiken, die werkt nog veel sneller en kan wel dingen offloaden naar zowel GPU als CPU. Met name het re-samplen van munlti stream HD audio gaat daar nog wel een stukje vlotter.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:34
De d15 fan gaat al wel snel lawaait maken, bij een hoger rpm, houd daar rekening mee(ik heb deze zelf ook)

Ik heb de fans al verwisselen voor be quiet silent wings 3 , die veel stiller zijn op het hoogste rpm.
Maar geen merkbaar verlies in koeling.

En neem dan liever de d15s, die geeft meer ruimte aan het eerste PCI expres slot.

Verder zijn er nog andere koelers van noctua zelf of van andere merken die gelijk presteren .

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 21-12-2017 10:51 ]

• CMD-Snake
Snowwie schreef op donderdag 21 december 2017 @ 01:41:
Aan de andere kant, die noctua koeler is inmiddels besteld, als die echt mijn processor zo goed gekoeld kan houden dat ik em lekker kan overclocken naar 4,5Ghz dan wil die ook wel stevig door stampen met encoden. Dusss....eerst die maar morgen monteren, als het allemaal goed gaat. Sowieso heb ik wel even met Coolblue contact gehad hierover dat ik niet zeker wist of die wel zou passen, en hun konden mij dat ook niet vertellen. Maar het kan altijd retour, en daarom morgen even die koeler heel voorzichtig uit de verpakking halen en de verpakking niet direct weggooien.
Ik ben benieuwd naar je temperaturen als je nieuwe koeler erop zit. Dat zal toch flink wat moeten schelen.

• Snowwie
Sj44k13 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 04:53:
Mocht dat niet passen, dan kan je nog voor de pricewatch: Noctua NH-D15S gaan. Die werkt beter met ram en het eerste PCI slot.
Volgens de specificaties hier op het forum is die koeler 150mm breed en de Noctua NH-D15
ook 150mm breed (staat niet op het forum, maar wel hier). (Heb al even een wijziging doorgegeven aan de Pricewatch moderators). :)

Voor de videokaart zal dit dus geen verschil uitmaken.

[ Voor 5% gewijzigd door Snowwie op 21-12-2017 16:40 ]

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Snowwie schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:26:
[...]

Volgens de specificaties hier op het forum is die koeler 150mm breed en de Noctua NH-D15
ook 150mm breed (staat niet op het forum, maar wel hier). (Heb al even een wijziging doorgegeven aan de Pricewatch moderators). :)

Voor de videokaart zal dit dus geen verschil uitmaken.
Altijd de specs controleren op een andere website, bij voorkeur die van de fabrikant. Ik ben zelf ook wel eens een fout tegengekomen bij de specs die Tweakers opgeeft, ik heb die fout gecorrigeerd. Het duurde trouwens best wel lang voordat dit was verwerkt (3 of 4 dagen inclusief het weekeinde ertussen) maar het werd gecorrigeerd. Ik gebruik Tweakers wel eventueel voor een eerste selectie op specs maar ik zal niet iets kopen zonder na te gaan of dat die specs kloppen, en dan nog kan het verkeerd gaan.
https://nl.hardware.info/...e-b85m-hd3-inclusief-test
Of recent dat RX560-schandaal (meer de fout van de AIB-partners (MSI, Gigabyte...) dan van AMD naar mijn mening maar wel een probleem voor de klant).
Snowwie schreef op donderdag 21 december 2017 @ 01:41:
[...]

Dan zou mijn GTX 1080 TI zelfs nog sneller moeten kunnen coderen als jouw GTX1050 al sneller gaat dan de snelste CPU.
Helaas niet. Ik zal in het midden laten in welke mate dat aan Adobe ligt (ik heb een vermoeden maar ik kan het niet bewijzen) maar een 1080 ti is niet veel sneller dan de 1050, iets sneller maar niet veel sneller. Dat is al vaak getest.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2017 19:55 ]

Verwijderd

freaky35 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 10:48:
De d15 fan gaat al wel snel lawaait maken, bij een hoger rpm, houd daar rekening mee(ik heb deze zelf ook)

Ik heb de fans al verwisselen voor be quiet silent wings 3 , die veel stiller zijn op het hoogste rpm.
Maar geen merkbaar verlies in koeling.

En neem dan liever de d15s, die geeft meer ruimte aan het eerste PCI expres slot.

Verder zijn er nog andere koelers van noctua zelf of van andere merken die gelijk presteren .
Als jij nu een koeler zou kopen, welke zou jij dan kiezen?

Ik heb even de twee fans vergeleken. De diameter is hetzelfde, de noctua fan (NF-A15) heeft ongeveer 14,5% meer luchtstroom maximaal maar de geluidssterkte is 3,7 dB hoger, wat fors is. Echter neemt de geluidssterkte exponentieel (exponent >> 1,0) toe met de luchtstroom waardoor het wat lastig is om te beoordelen of dat dit in verhouding staat tot elkaar. Hoe dan ook, bij dezelfde maixmale RPM van de koeler zou in theorie die BQ fan minder lucht moeten verplaatsen en (mede?) hierdoor maakt het minder lawaai. De vraag is nu hoe het verschil in lawaai is wanneer de RPM dusdanig lager is dat die NF-A15 fan evenveel lucht verplaatst? Indien jij niets anders aan jouw systeem wijzigde dan het vervangen van die fan en jij zou dezelfde temperatuur hebben aangehouden als streven (via de UEFI of zo) dan kan jij daar misschien iets over zeggen en ben ik erg benieuwd naar jouw bevindingen.

• Snowwie
De koeler is inmiddels binnen, maar ik heb op DIT MOMENT eigenlijk even nog geen zin om alles los te halen enzo. :) Misschien over een paar uurtjes wel.

Mijn YouTube Channel

• CMD-Snake
Snowwie schreef op donderdag 21 december 2017 @ 20:30:
De koeler is inmiddels binnen, maar ik heb op DIT MOMENT eigenlijk even nog geen zin om alles los te halen enzo. :) Misschien over een paar uurtjes wel.
Ik ben nu wel benieuwd naar die temperaturen. :)

• Snowwie
CMD-Snake schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 20:40:
[...]

Ik ben de hele dag zowat weggeweest, nu best wel moe, morgen weer visite... zal denk ik Zondag wel worden, dan heb ik er de tijd wel voor. :)

Mijn YouTube Channel

• Snowwie
CMD-Snake schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 20:40:
[...]

Nou hier komt ie dan. Installatie van de Noktua cooler was een eitje. Helaas was net een fractie te breed voor mijn videokaart, dus die heb ik moeten opschuiven naar de volgende PCI-e x16 slot. Dat is jammer, want dat betekend geen toekomstige SLI configuratie met mijn videokaart. Verder het geheugen gaf geen problemen omdat de ventilatoren in hoogte verstelbaar zijn. Zoals verwacht heb ik de zijkoeler moeten verwijderen, maar dit heeft geen impact gehad op het systeem.

Momenteel draai ik al een poosje Handbrake. Waar ik eerder over de 100 graden ging, zelfs op stock speeds van 3,3 Ghz, doet ie et nu op 4,0Ghz op deze manier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5jf8HEC7MN69GDjPH4rpoJiG/full.png

Dat zijn zeer keurige acceptabele waarden voor een processor die vol belast word. Wat mij overigens wel opviel was dat bij het weghalen van de vorige koeler de koelpasta knoeterhard was, en dat niet alleen, er zat ook veel te veel op. Ik kan me niet voorstellen dat ik dat er zo opgedaan heb, maar ik had beter moeten weten, dat slechts 1 drupje van 5mm dikte in het midden voldoet. En natuurlijk zat de radiator van die andere koeler vol met stof. Dat zijn allemaal factoren die meegespeeld hebben met verhoogde temperatuur.

Alhoewel ik zojuist Handbrake een paar keer heb zien crashen, toen ik 4,5Ghz probeerde, maar het kan zijn dat 4,5Ghz meer eist dan 1.2v op de processor. Maar dit heb ik nog niet geprobeerd. Nu op 4,0Ghz op 1.2v loopt ie prima.

Over de koeler heb ik totaal geen klachten, behalve dan dat ik wel wat dingen heb moeten laten.
- De zij fan moest weg
- 1 fan moest wat hoger ivm het geheugen
- De videokaart moest 1 slot lager
- Dus geen sli meer mogelijk (kan wel, moet ik de M.2. ssd verwijderen, dan komt de 4e PCI-e lane weer beschikbaar).

De noktua is erg stil, zelfs nu onder load, geen herrie.

Maar waarschijnlijk had ik misschien toch liever een degelijke waterkoeler gehad.
Appels of peren :)

Mijn YouTube Channel

• CMD-Snake
Snowwie schreef op maandag 25 december 2017 @ 04:35:
Over de koeler heb ik totaal geen klachten, behalve dan dat ik wel wat dingen heb moeten laten.
- De zij fan moest weg
- 1 fan moest wat hoger ivm het geheugen
- De videokaart moest 1 slot lager
- Dus geen sli meer mogelijk (kan wel, moet ik de M.2. ssd verwijderen, dan komt de 4e PCI-e lane weer beschikbaar).

De noktua is erg stil, zelfs nu onder load, geen herrie.

Maar waarschijnlijk had ik misschien toch liever een degelijke waterkoeler gehad.
Appels of peren :)
Prima temperaturen. Ik denk dat een AIO niet een heel groot verschil gehad zou hebben ten opzichte van deze koeler.

Wat betreft de SLI, ik denk dat je de meerwaarde daarvan overschat. Nvidia steekt zelf weinig moeite meer in SLI ondersteuning en zonder een goed profiel zal je weinig ervan merken in games. Soms werkt het zelfs tegen je dan. Een enkele 1080 Ti is een krachtige kaart, je kan beter dan je geld bewaren voor de opvolger van deze kaart.

• Snowwie
CMD-Snake schreef op maandag 25 december 2017 @ 12:01:
Prima temperaturen. Ik denk dat een AIO niet een heel groot verschil gehad zou hebben ten opzichte van deze koeler.

Wat betreft de SLI, ik denk dat je de meerwaarde daarvan overschat. Nvidia steekt zelf weinig moeite meer in SLI ondersteuning en zonder een goed profiel zal je weinig ervan merken in games. Soms werkt het zelfs tegen je dan. Een enkele 1080 Ti is een krachtige kaart, je kan beter dan je geld bewaren voor de opvolger van deze kaart.
Dat laatste zat ik ook al aan te denken. Gewoon deze kaart 2 of 3 jaar houden, want je kunt er alle games mee spelen op ultra, en tegen die tijd een GTX 1280 Ti kopen. :)

Ik las in de reviews dat sommigen deze Noctua koeler moeilijk te installeren vinden, maar ik vond het maar peanuts eerlijk gezegd. Bracket er onder, 1 koeler er even tussen uit, drupje koelpasta erop, koeler erop, vastdraaien, fans vastklikken en wat ik juist het moeilijkste vond was het aansluiten van de fans op het moederbord hahahaha....want dat appartementencomplex zat nogal in de weg :P :P dan is het lastig om bij de stroomaansluitingen te komen. Maar het is wel gelukt, wat je met een punt tangetje al niet kunt doen. :)

Mijn YouTube Channel

• freaky35
Deze koeler is erg simpel met het instaleren, ook het vastmaken van de fans is erg gemakkelijk.

Allen inderdaad de stekkers vastmaken, indien je de koeler er in de kast zelf op zet😂, dat is nog wel lastig qua ruimte om er bij te komen

Maar temps zien er super uit een hele verbetering

Enigste met die PCI expres slo is deze 2de 8 of 16x?
Met de nieuwe Titan v is blijkbaar voor het eerst het PCI slot op 8x te langzaam voor die kaart. Met de aankomende kaarten zou dat dus nu wel kunnen schelen. Maar dat is nog even afwachten.

[ Voor 39% gewijzigd door freaky35 op 25-12-2017 15:45 ]

• freaky35
Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2017 @ 20:19:
[...]

Als jij nu een koeler zou kopen, welke zou jij dan kiezen?

Ik heb even de twee fans vergeleken. De diameter is hetzelfde, de noctua fan (NF-A15) heeft ongeveer 14,5% meer luchtstroom maximaal maar de geluidssterkte is 3,7 dB hoger, wat fors is. Echter neemt de geluidssterkte exponentieel (exponent >> 1,0) toe met de luchtstroom waardoor het wat lastig is om te beoordelen of dat dit in verhouding staat tot elkaar. Hoe dan ook, bij dezelfde maixmale RPM van de koeler zou in theorie die BQ fan minder lucht moeten verplaatsen en (mede?) hierdoor maakt het minder lawaai. De vraag is nu hoe het verschil in lawaai is wanneer de RPM dusdanig lager is dat die NF-A15 fan evenveel lucht verplaatst? Indien jij niets anders aan jouw systeem wijzigde dan het vervangen van die fan en jij zou dezelfde temperatuur hebben aangehouden als streven (via de UEFI of zo) dan kan jij daar misschien iets over zeggen en ben ik erg benieuwd naar jouw bevindingen.
De be quiet heeft een veel fijner geluid(vind ik) als de A15,

De A15 heeft een brom op een bepaalde RPM, wat i zelf ontprettig vind en bij 1000rpm is deze goed hoorbaar.

Verder op max rpm hoor ik de be quiet niet en geeft toch meer statische druk als de A15 op 800rpm( dat is ongeveer het punt dat deze fan nog niet echt hoorbaar is voor mij)

Op max RMP is de A15 zeer luid trouwens. Deze hoor je dan zo duidelijk er boven uit, dus dat is voor mij onacceptabel .

Ik kan niet tegen een lawaaierig systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 25-12-2017 15:55 ]

• CMD-Snake
Snowwie schreef op maandag 25 december 2017 @ 15:07:
Ik las in de reviews dat sommigen deze Noctua koeler moeilijk te installeren vinden, maar ik vond het maar peanuts eerlijk gezegd.
Het vervelendste bij deze grote koelers is het gewicht. De boel goed op zijn plaats houden als de schroeven er nog niet in zitten kan een uitdaging zijn.

Maar dit scheelt je nu al 40 graden. Dan heb je nu ruimte om verder te overclocken naar de 4,5GHz.

• freaky35
Valt heel erg mee hoor, bij deze koeler, zeker als je deze buiten de kast erop zet.

Verwijderd

freaky35 schreef op maandag 25 december 2017 @ 15:51:
[...]

De be quiet heeft een veel fijner geluid(vind ik) als de A15,

De A15 heeft een brom op een bepaalde RPM, wat i zelf ontprettig vind en bij 1000rpm is deze goed hoorbaar.

Verder op max rpm hoor ik de be quiet niet en geeft toch meer statische druk als de A15 op 800rpm( dat is ongeveer het punt dat deze fan nog niet echt hoorbaar is voor mij)

Op max RMP is de A15 zeer luid trouwens. Deze hoor je dan zo duidelijk er boven uit, dus dat is voor mij onacceptabel .

Ik kan niet tegen een lawaaierig systeem.
Ik moet zeggen dat ook ik het geluid van de BeQuiet-fan wat prettiger vind klinken dan het geluid van de A15 bij de vergelijkende test waar ik eerder naar verwees (ik heb een goede headphone ;)). Ik houd het in mijn achterhoofd voor wanneer ik een CPU-koeler uitzoek.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2017 16:46 ]

• Snowwie
freaky35 schreef op maandag 25 december 2017 @ 15:41:

Enigste met die PCI expres slo is deze 2de 8 of 16x?
Het 2e en het 3e slot zijn ook pci-e 3.0 x16 slots. Het 4e slot is gereserveerd voor de m.2 ssd. Mijn mobo is een Asus X99-A.
CMD-Snake schreef op maandag 25 december 2017 @ 15:51:
[...]

Het vervelendste bij deze grote koelers is het gewicht. De boel goed op zijn plaats houden als de schroeven er nog niet in zitten kan een uitdaging zijn.

Maar dit scheelt je nu al 40 graden. Dan heb je nu ruimte om verder te overclocken naar de 4,5GHz.
Geen last van gehad want ik had mijn pc op z'n zij gelegd. Ik kon de schroeven vastdraaien zonder de tower vast te houden. Wel slechts 2 schroeven, lijkt me nogal weinig voor dit gigantisch blok.

Uiteraard heb ik ook een video van het geheel gemaakt, maar die moet ik nog bewerken in Filmora. :)

[ Voor 59% gewijzigd door Snowwie op 26-12-2017 07:18 ]

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Snowwie schreef op maandag 25 december 2017 @ 04:35:
Alhoewel ik zojuist Handbrake een paar keer heb zien crashen, toen ik 4,5Ghz probeerde, maar het kan zijn dat 4,5Ghz meer eist dan 1.2v op de processor.
Het lijkt erop dat jouw CPU eerder zichzelf afremde omdat de temperatuur te hoog werd waardoor jij nooit ervaarde dat de CPU meer spanning nodig heeft voor deze klokfrequentie.
Die stof was te verwachten, geen idee hoeveel verschil het precies maakt. Ik had op een gegeven moment ook veel te veel stof in mijn systeem, zelfs een beetje fatsoenlijk de venitlatiegaatjes openen helpt al erg veel. Je krijgt een probleem op het moment dat de meeste gaatjes gedicht zijn met hardgeworden stof. Iets wat ik niet zou moeten weten maar dat zal bij mijn volgende systeem niet gebeuren. :$

Ik vermoed dat vooral die mensen die al vele jaren geen Noctua-koeler hebben geïnstalleerd roepen dat de installatie zo lastig is.
Er zullen ook wel mensen zijn die net een budget-merk uitkozen wat lastig te installeren is en van daaruit extrapoleren naar de andere koelers.
CPU-koelers zijn flink verbeterd in de laatste jaren, ik heb veel mensen juist horen stellen dat zij het installeren van een goede lucht-koeler (Noctua, BeQuiet...) nog gemakkelijker vonden dan het installeren van een AIO (radiator). Maak je niet druk om die SLI, dat gebruik je beter toch niet, liever upgraden naar een betere kaart en eventueel je huidige kaart verkopen, dat levert meer op tenzij je hoofdzakelijk je kaart gebruikt voor iets wat wel goed schaalt.

Voor jou was waarschijnlijk een iets smallere luchtkoeler de beste oplossing, niet de nadelen, iets hogere maar zeer aanvaardbare temperaturen (denk aan 2-4 graden hoger) en nog altijd stiller dan de meeste waterkoelers. Al doende leer je en al met al zou ik stellen dat je geen serieus offer hebt gemaakt voor deze koeler, je mist enkel SLI (of M.2 maar ik verklaar jou voor gek als jij M.2 opoffert voor SLI ;)).

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2017 11:10 ]

Pagina: 1