Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triplo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-10-2024
Mijn vraag
...
Ik wil mijn 4K video bron rechtstreeks op mijn receiver aansluiten teneinde het 7.1 HD resolutie geluid te kunnen horen. Echter mijn receiver ondersteunt geen 4K video. Dus wel het geluid, maar niet het 4K beeld dat weer naar de TV gaat.

Indien ik mijn 4K video bron rechtstreeks op mijn display ( Plasma scherm of evt een nieuwe aan te schaffen 4K OLED TV), aansluit heb ik weer niet de HD audio resolutie.
Ik heb al eens een HDMI splitter gebruikt om het signaal te splitsen in video en beeld, echter dit gaat niet. Zal wel beschermd zijn.

De TV schermen en ook de meest moderne, hebben geen extra uitgang met HD audio resolutie welke ik dan naar mijn receiver zou kunnen sturen. Wel dolby of dts via een coax of optische kabel, echter dat is niet het audio signaal wat ik wens. Ik wil graag HD DTS, Master True etc.

Ik wil de aanschaf van een nieuwe receiver die wel 4K video en HD audio ondersteunt vermijden. Zijn weer veel kosten natuurlijk.

Heeft iemand een oplossing?

Groet

Harrie
...

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:30
Ik weet niet wat je 4k bron is. Maar bijvoorbeeld een 4k blu ray speler kan goed 2 hdmi uitgangen hebben. Hierbij heb je er een speciaal voor je geluid.
Ik heb geen ervaring met arc maar denk niet dat daarmee 7.1 mogelijk is maar wellicht dat iemand hier daar meer over kan vertellen.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:17
Idd, een UHD speler heeft in het algemeen 2x hdmi. 2.0 en 1.4. 1 voor beeld en 1 voor geluid.

Als het iets van een mediaspeler is, is het misschien mogelijk dat je hdmi als beeld gebruikt, en spdif/optisch voor geluid, je zal wel naar 5.1 gaan, maar hebt nog wel 4k beeld.

Of gewoon een nieuwe reciever kopen :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik zit ook met hetzelfde probleem als jij, heb ook hele tijd moeten filoseren hoe ik het moet aanpakken mede door dit heb ik geen 4K tv aangeschaft, het beste is alles vernieuwen. (wat ik pas ga doen als hdmi 2.1 tv's en receivers uit zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Farabi op 19-12-2017 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke TV en receiver heb je en wat is je bron en hoe speel je die af?

Verder vraag ik me af waar je het zwaartepunt evt wilt leggen: op het beeld of het geluid. Om een 5.1 DTS track van een 5.1 HD track te onderscheiden moet je goede oren hebben :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:17:Om een 5.1 DTS track van een 5.1 HD track te onderscheiden moet je goede oren hebben :)
klopt, heb jij al dolby atmos of dts-x ervaren ? dit is de reden waarom ik een nieuwe receiver wil eigenlijk, als het verschil minimaal is laat ik het misschien zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Farabi op 19-12-2017 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 22:13
2 HDMI uitgangen van de source is een optie, je versterker vervangen, of een recente, ondersteunde TV vinden voor DD+ over arc:

http://www.avsforum.com/f...-atmos-over-hdmi-arc.html

Vraag me alleen af of je versterker dat ook weer aan zou moeten kunnen.

Ik heb zitten prutsen met mijn oude Onkyo met hetzelfde probleem toen ik mijn 4K TV kocht en was het uiteindelijk zo zat (arc werd slecht gedetecteerd, regelmatig terugspringen daarnaast van 5.1 naar PCM stereo, etc. etc.) dat ik maar een nieuwe Yamaha versterker met 4K ondersteuning heb gekocht. Was het zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
__fred__ schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:23:Ik heb zitten prutsen met mijn oude Onkyo met hetzelfde probleem toen ik mijn 4K TV kocht en was het uiteindelijk zo zat (arc werd slecht gedetecteerd, regelmatig terugspringen daarnaast van 5.1 naar PCM stereo, etc. etc.) dat ik maar een nieuwe Yamaha versterker met 4K ondersteuning heb gekocht. Was het zat.
en de andere reden waarom ik alles wil vervangen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vast, maar dit is niet jouw topic ;)

En nee, ik heb nog geen discrete 7.1 ervaren. Is met de installatie die ik heb ook niet nodig. Geluid zit toch wel rondom, dat krijg je met 4 flinke vloerstaanders (voor en achter), een flinke center en een sub :9

Verschil tussen DTS en DTS HD hoor ik vrijwel niet iig. De vraag van @triplo was dan ook om HD audio, tenzij ie dat anders bedoelde :)

Maar als de boel niet ondesteund wordt kun je natuurlijk ook een HDMI spiltter kopen die 4K ondesteunt (plus evt HDCP 2.2 etc). Kwestie van kopen wat je nodig hebt, zit iig onder de 100 euro en vaak ook nog onder de 50 :)

[ Voor 88% gewijzigd door The Eagle op 19-12-2017 13:00 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
hdmi audio de-embedder er tussen zetten :)
https://www.bol.com/nl/p/...teuning/9200000054662589/
Zoiets, maar wellicht wel goedkoper te vinden.

Ga je vervolgens met een optical verder naar je receiver, waar je dan waarschijnlijk wel je 7.1 gaat verliezen.
Voor zover ik weet lukt dat met optisch niet.
Meen me te herinneren dat optical stopte bij DD 5.1.

[ Voor 37% gewijzigd door Banshee op 19-12-2017 13:06 ]

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:30

BoltYes

This is the Way

Had hetzelfde probleem dacht ik. Gewoon de kabel in de TV steken en het geluid van de TV via HDMI met ARC naar de versterker laten gaan. Heb een denon axr x1000 receiver en een LG 55c7v en werkt zonder problemen met DD5.1 DD+ en DTS geluid.

¯\_(ツ)_/¯

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:23
Het gaat hier dan ook om HD audio :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipper0007
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-04 22:02
Ik had een vraag ivm aansluiting 4k pc-desktop naar een reciever.

Ik ga volgende week een pc laten maken,

Intel i9 9900K

Gigabyte Z390 AORUS ELITE (Z390,S1151,ATX,DDR4)
Corsair Cooling Hydro Series H100X 2x120mm Watercooler
2x DDR4 8GB PC 2666 CL16 CORSAIR VengeanceT Black retail
SSD 500GB Samsung 2,5" (6.3cm) SATAIII 860 EVO Basic B2B
Seagate 8.9cm (3.5") 2TB SATA3 BarraCuda 7200 256MB intern bulk
Gigabyte RTX2080 Ti Windforce 11G 11264MB,PCI-E,HDMI,3xDP
DVD brander LiteOn iHAS124
be quiet! Pure Base 600 Black
be quiet! Straight Power 11 750W 80+ Gold modulaire voeding
Soundkarte ASUS STRIX Raid Pro
Windows 10 Home ESD

En ga een Onkyo hts-7805 aankopen die 4k ondersteund en dolby atmos heeft. Nu is mijn vraag, kan ik de hdmi van mijn grafische kaart naar mijn Iiyama 32" 4k monitor aansluiten. En de hdmi van mijn moederbord naar de versterker aansluiten, zal ik dat mijn hd-geluid behouden? Want ik heb ook gelezen dat via optische kabel niet de volledige sound effecten doorkrijgt, zoals dolby atmos,3D-surround-sound, THX,...

Heb ook nog gelezen, om een andere aansluiting te doen. Uw hdmi van uw grafische kaart aansluit aan de versterker, en van de versterker, de hdmi naar de monitor aansluiten? Maar zal dat geen kwaliteit op uw beeld verminderen?

Wie kan mij de juiste oplossing geven om toch een 4k beeld en geluid hoog te behouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:37

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@flipper0007 GPU -> receiver -> monitor... Alles met correcte HDMI-kabels. Klaar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipper0007
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-04 22:02
En GPU naar monitor, en van moederbord naar reciever beide met twee (hdmi 2.2) Kan dat ook? Want via reciever is het max 60Mhz refresh rates en als ik die via GPU naar monitor aansluit heb ik iets meer, zo 75 Mhz.

Gtn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
@flipper0007 of je sluit je monitor aan op de display kabel. en je versterker op de HDMI? (allemaal op de grafische kaart dus) Dit doe ik ook met mijn pioneer 4k receiver en lg 4k scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:00

FeaR

In GoT we trust

@flipper0007
Een topic omhoog kicken om het daarna kapen is niet de bedoeling. Als je een eigen probleem/vraagt hebt dien je een eigen topic aan te maken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.