Groentjuh schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:08:
Mijn specifieke situatie is na indexering:
100 min/sms + 6000 MB + geen dataplafond voor 8,68 euro/maand. (208,32 euro/2 jaar)
Als ik rondkijk dan kom ik op het onderstaande. Eigenlijk moet ik dan dus maar even over naar
Youfone of
Simpel of
50plusmobiel en dan krijg ik meer voor minder en ook nog bescherming tegen hoge rekeningen i.v.m. buiten de data bundel raken!
Netwerk KPN:
Youfone: 200 min/sms, 10000MB + dataplafond voor 7,- euro/maand de eerste 12 maanden en daarna 10,-euro/maand. (
204 euro/2 jaar)
Simyo: 200 min/sms, 10000MB + geen dataplafond voor 9 euro/maand. (
216 euro/2 jaar)
Lebara: 150 min, 150 sms, 10000MB + dataplafond voor 9,50 euro/maand. (
228 euro/2 jaar)
KPN: 120 min/sms + 12000MB + 64 Kbps download en 32 Kbps upload na bundel voor 20 euro/maand (
480 euro/2 jaar)
Netwerk Odido:
Simpel: 250 min, 500 sms, 7000MB + kostenplafond voor 8 euro/maand (
192 euro/2 jaar)
Ben: 200 min/sms, 10000MB + dataplafond voor 10 euro/maand (
240 euro/2 jaar)
Odido: 120 min/sms, 10000MB + 384 Kbps download en 64 Kbps upload na bundel voor 17,50 euro/maand (
420 euro/2 jaar)
Netwerk VodafoneZiggo:
50plusmobiel: onbeperkt min/sms + 6000 MB + dataplafond voor 7,50 euro/maand (
180 euro/2 jaar)
Hollandsnieuwe: 10000 min/sms/MB + dataplafond voor 10 euro/maand (
240 euro/2 jaar)
Vodafone: 150 min, onbeperkt sms + 20000MB + 64 Kbps download en 32 Kbps upload na bundel voor 17,50 euro/maand (
420 euro/2 jaar)
Uitleg geen dataplafond/dataplafond/kostenplafond/##Kbps download en ## Kbps upload na bundel
Bij Simyo kun je standaard met volle snelheid door als je bundel verbruikt is, maar betaalt dan 0,15 euro/MB. Ter vergelijking kost het zelfs met de onvoordeligste bundel slechts 0,0005 euro/MB. Je betaalt dus 300 keer zoveel buiten de bundel. Zoals @icall5s dus al zegt, dat loopt hard op. Ja, je krijgt een SMSje bij 80% en 100%, maar er zijn echt situaties denkbaar dat dit simpelweg een recept is voor problemen. Bijvoorbeeld dat de wifi uitvalt, terwijl 's avond in slaap gevallen was met een video nog spelend...
Je kunt bij Simyo daarnaast een Extra MB bundel van 500MB voor 5 euro bijbestellen. 0,01 euro/MB is beter (slechts 20 keer duurder dan de onvoordeligste bundel), maar dien je wel tijdig te doen. MBs, die reeds buiten de bundel verbruikt zijn worden niet binnen zo'n bundel gezet. Ook via Mijn Simyo internet uitzetten is mogelijk.
Bij providers met een dataplafond, stopt het internet als de databundel op is. 's avonds dus in slaap gevallen terwijl de wifi uitviel en je aan het netflixen was? Geen probleem! Je internet stopt immers zonder kosten.
Al die providers bieden net als Simyo echter ook "Extra MB bundels". Ook daar zijn ze niet zo voordelig als MBs binnen de bundel, maar bij deze providers moet je eerst zo'n bundel bijbestellen voordat je door kunt internetten. Dat voorkomt dus dat je door wat dan ook "onbewust" ineens voor een hoge rekening kom te staan.
Simpel is een beetje de vreemde vogel in mijn lijst met een "kostenplafond". Bij die provider kun je geen dataplafond instellen, die ervoor zorgt dat internet stopt als de bundel op is, maar daar kun je enkel instellen dat de aansluiting maximaal 10 euro/maand mag kosten. Ook dat is een manier om te voorkomen dat de kosten dus hoog oplopen.
KPN, Odido, Vodafone vertragen de verbinding tot een lage snelheid. De MBs op die lage snelheid zijn gratis. Ook deze providers bieden "Extra MB bundels", zodat je na het bestellen daarvan de MBs in die bundel weer op volle snelheid kunt gebruiken.
Het grootste verschil is dus dat je als klant bij alle andere providers (, indien je daarvoor kiest, ) zelf eerst even extra MBs moet bestellen en daarna pas door kunt(of automatisch langzaam door kan), waardoor je dus de kosten onder controle kunt houden. Bij Simyo krijg je automatisch te maken met zeer dure tarieven als je niet zelf iets tijdig doet, wat resulteert in een gepeperde rekening! Ik weet wel wat ik klantvriendelijker vindt.
Overigens is dat dataplafond bij diverse providers een betaalde extra, die ik in de kosten voor dat abonnement mee heb genomen. Als je dat dus niet wilt zijn diverse van die providers nog goedkoper (meestal zo'n 0,50 euro/maand!). Dat hele dataplafond is dus regelmatig optioneel indien je dat niet zou willen hebben.