Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-07 11:00

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Topicstarter
Dag allen,

Ik ben sinds een jaar werkzaam als instructeur in het ICT onderwijs en zou graag de stap willen zetten naar het docentschap.

Nu is het zo dat om (tweedegraads) docent te mogen worden op een MBO je een lesbevoegdheid nodig hebt. Deze lesbevoegdheid kun je op meerdere manieren behalen. Als eerste kun je een HBO (leraren)opleiding volgen, maar je kunt ook een PDG-traject volgen.

Voor dit PDG-traject is het noodzakelijk dat je een HBO opleiding hebt afgerond of dat je op een andere manier over aantoonbaar HBO denk- en werkniveau beschikt. Dit is aan te tonen door een assessment te ondergaan van een hiervoor gecertificeerd bedrijf.

Mijn situatie is als volgt: In een ver verleden heb ik VWO gedaan en hiervoor ook mijn diploma behaald. Na veel omzwervingen is het me uiteindelijk niet gelukt om binnen de door DUO/overheid gestelde tijd een opleiding af te ronden, waardoor ik vanwege de financiële situatie genoodzaakt was te gaan werken. Hierna heb ik via een BBL-traject een niveau 4 ICT-opleiding gevolgd en ben op dit niveau aan het werk gegaan. Dit heb ik zo'n 6 jaar volgehouden. Van hieruit werd ik benaderd om voor de klas te komen staan en dit heb ik met veel plezier opgepakt.

Mijn vraag is deze: Zijn er mensen die een dergelijk traject (HBO leraren of PDG) hebben gevolgd en wat zijn jullie ervaringen.

Hiernaast vraag ik me af in hoeverre het te verwachten is dat ik op een dergelijk assessment ook daadwerkelijk een HBO-niveau behaal en dus de (kortere) PDG optie zou kunnen gaan volgen.

Ik hoor het graag!

Cheers,
Tormbo/Niels

PC: I7-4790, MSI GTX 1070 Gaming X 8G, 16GB HyperX Blu, Crucial BX100, Logitech G710+, Logitech G300s, Logitech Attack 3, Logitech F310, Logitech G430 Consoles: NES, SNES, N64, GameCube, WiiU, Gameboy, GBA, DSi XL, PS2, Xbox 360, Atari 2600.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 22:44
Ha Niels, De PDG / PDA heeft, imho, weinig om het lijf. Er wordt vooral 'gereflecteerd' op je lessen.... Wat je eventueel ook zou kunnen doen is de docentenopleiding ICT bij Windesheim. Duurt iets langer, maar dan loop je de kans dat je er nog iets van opsteekt... Maar mijn tip is vooral, praat met collega's die de PDG/PDA opleiding op dit moment volgen!

Aanvulling hierop: volgens mij leidt een PDG / PDA traject op voor een bevoegdheid in het MBO, voor alle vakken, je mag in alle(?) vakken lesgeven, maar alleen in het mbo. Tweedegraads opleiding bij Windesheim leidt je op tot tweedegraads docent informatica, je bent bevoegd om in het MBO les te geven maar ook om lessen informatica in het middelbaar of speciaal onderwijs te geven.

[ Voor 35% gewijzigd door Bernard0343 op 20-12-2017 13:19 . Reden: Aanvulling ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.