koelkast vriest, reparatie of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Wie weet raad.
Mijn koelkast (Bauknecht/Whirlpool, type RE158A, 6½ jaar oud, geen vriesvak, A+) is opeens veel en veel te koud, ca. -15º(!) Hij sluit overal goed af, dus geen kapotte deurrubbers of iets dergelijks.
Heb niet veel verstand van witgoed -ieder z'n meug nietwaar- ;)), maar heb al gezien dat het waarschijnlijk de thermostaat is (geen groot probleem) of de compressor (wat groter en duurder probleem).

Ik zit nu met een dilemma, laten repareren of afdanken.
Voor 129 euro kan ik al een vergelijkbaar modelletje kopen (ook A+), en ook nog een aanrader van de consumentenbond.
Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Lijkt me of ie non-stop staat te koelen in plaats van af en toe aan te slaan.

Ik heb geen idee wat de eventuele voorrijkosten al zouden zijn voor een reparatie, maar voor 129,- zou ik mooi een nieuwe gaan halen (bij laten bezorgen moeten ze de oude ook voor je afvoeren ;)).
Het is trouwens mogelijk dat je huidige koelkast een 'oud' energielabel A+ heeft wat niet vergelijkbaar is met het nieuwe energielabel A+. Ergens in de afgelopen paar jaar is dat bijgesteld.

En vervangen scheelt je zelfs deze nog een keer schoonmaken.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Ja klopt, hij staat vrijwel zeker non-stop te koelen.

Voor een nieuwe is zéker wat te zeggen, maar 6½ jaar is niet heel oud voor een koelkast (levensduur is gemiddeld ca. 15 jaar las ik). En mijn huidige model is volgens mij ook nog eens vrij zuinig, 0.32 kWh/24h.

Klopt, het energielabelsysteem is inderdaad bijgesteld las ik ook.
Citaat: "In het nieuwe energielabelsysteem kan een koelkast of vriezer net in een andere klasse uitkomen dan in het oude systeem het geval zou zijn. Ook kan een koelkast met een oud A++-label energiezuiniger zijn dan een koelkast met een nieuw A+++-label."
Dat laatste zou betekenen dat een oudere koelkast relatief juist zuiniger kan zijn vergeleken met een nieuwere :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vraag een offerte voor reparatie van een thermostaat, dan weet je wat het minimaal gaat kosten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
AntonTH4Dutch schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:27:
Ja klopt, hij staat vrijwel zeker non-stop te koelen.

Voor een nieuwe is zéker wat te zeggen, maar 6½ jaar is niet heel oud voor een koelkast (levensduur is gemiddeld ca. 15 jaar las ik). En mijn huidige model is volgens mij ook nog eens vrij zuinig, 0.32 kWh/24h.

Klopt, het energielabelsysteem is inderdaad bijgesteld las ik ook.
Citaat: "In het nieuwe energielabelsysteem kan een koelkast of vriezer net in een andere klasse uitkomen dan in het oude systeem het geval zou zijn. Ook kan een koelkast met een oud A++-label energiezuiniger zijn dan een koelkast met een nieuw A+++-label."
Dat laatste zou betekenen dat een oudere koelkast relatief juist zuiniger kan zijn vergeleken met een nieuwere :?
Kun je je dan niet alsnog beroepen op 'garantie'? Omdat het apparaat binnen de verwachte levensduur kapot is gegaan?
Is maar een idee, weet niet of dit ook daadwerkelijk kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Dan zou het geen garantie zijn maar non-conformiteit; haalt ruim niet de bedoelde levensduur.

Ik bedoelde ook meer dat een vergelijking tussen A+ en A+ niet hoeft te betekenen dat ze even zuinig zijn door die wijziging in de energielabels. Het kan dus beide kanten op gaan, een vergelijking op basis van werkelijk gebruik is dan beter.

Zelf had ik zo'n anderhalf jaar geleden een vergelijkbaar probleem, alleen dan wilde ie niet lekker meer koelen in plaats van dat ie ging vriezen. De oude was ook zo'n 6 a 7 jaar oud, had meerdere verhuizingen overleefd maar werd niet kouder dan 12 a 15 graden. Verwacht dat het ook wat met de thermostaat te maken had want de losse vrieslades deden het nog prima, maar voor iets van 200,- had ik een grotere en zuinigere er voor terug (en in een kleur die me beter aanstond).

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just_kevin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 17:14
Ik denk dat de thermostaat defect is omdat de koelkast blijft koelen. Als er te weinig koelvloeistof in de compressor (/ koelsysteem) zit blijft de koelkast ook koelen maar dan gaat de temperatuur nooit tot onder het vriespunt.

Je kan de thermostaat zelf vervangen, via het typenummer RE158A heb ik geen vervangende onderdelen kunnen vinden. In de binnenwand ter hoogte van de groentelade zit een typeplaatje met daarop typenummers, uit mijn hoofd moet je de 12 cijferige NC-code hebben (begint met 85) om de juiste onderdelen te selecteren. Gemiddeld kost een thermostaat rond de 4 tientjes, toch een stuk minder dan een nieuwe koelkast.

Instructie filmpje YouTube: Hoe vervang ik de thermostaat in een koelkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Foto typeplaatje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/7d/7d1d4ea1fc.jpeg

Op dat 12-cijferige nummer (8550 200 01112) even gezocht, en het blijkt inderdaad dat ik voor enkele tientjes een geschikte thermostaat heb.
Maar het is natuurlijk niet 100% zeker dat het daaraan ligt, en voor zo'n 80 of 90 euro meer heb ik een 6½ jaar nieuwere koelkast.
Maar voor reparatie valt zéker ook wat voor te zeggen.
Ik ben er nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:16

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik ben er nog niet uit
Het is nu toch (redelijk) duidelijk? Het is aannemelijk dat het de thermostaat is welke niet goed functioneerd vanwege het feit dat de koelkast in staat is tot dergelijke lage temperaturen te geraken (dus geen defect in compressor/koelsysteem).

Financieel wordt het dan "enkele tientjes" VS een nieuwe koelkast van min. €90 meer. Aanvullend kan je jezelf afvragen of je content bent met je huidige koelkast (bijv. Zoals eerder al genoemd kleur, formaat of eventueel geluid) dat kan je besluit wat vergemakkelijken.

Succes met de keuze!

[ Voor 4% gewijzigd door WeaZuL op 23-12-2017 07:02 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Pagina: 1