jaari schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 10:18:
Inderdaad, isoleren werkt prima.
Wij slapen nu de laatste 15 jaar op een waterbed zonder dat we de elektrische verwarming gebruiken.
Maar je moet niet onder de matras isoleren, maar erboven!
Eigenlijk isoleer je dus je lichaam.
In de maat van de matras heb ik een isolatiedeken gemaakt van 2 lagen radiatorfolie. Een stevig foam met een aluminium reflectielaag. Wel goede kwaliteit gebruiken, want anders is het in een paar maanden stuk. Aluminium reflectielaag naar de warme kant (dus naar boven).
Goede isolatie houdt een jaar of 10, dan is de aluminium coating eraf.
Over de isolatiedeken komen de gebruikelijke onderdekens. Er komen wel kreukels (vouwen) in de isolatiedeken, maar die werken niet nadelig voor de isolatie (maar kan je wel gaan voelen als je erop ligt).
Werkt prima, zoals gezegd doen we dit nu een jaar of 15. De 10 jaar daarvoor gebruikten we het elektrische element.
Zeker geen slecht idee omdat warmte naar boven trekt (is immers natuurwet)
Echter warmte trekt ook naar koude oppervlakte (ook een natuurwet) en dan is isolatie naast en eronder geen verkeerd idee.
Dit beperkt zeker wel verlies.
Rendement zal niet zo hoog zijn als naar boven, zeker omdat je daar juist van de warmte geniet.
Ben wel benieuwd of die alufoliedekem niet kraakt?
Klinkt als een oplossing voor vriendinlief die met 2 dikke dekens slaapt in een slaapkamer van 18 graden altijd nog koud heeft (ja, hoe is het mogelijk haha)
Wolfram55 schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:59:
[...]
Dat is idd zeker een idee ja !
Maar in het kader van een cv-ketel die een hoog minimaal vermogen leek het mij ook geen gek idee om wat extra warmte te trekken van de ketel

.
Plus dat het effect natuurlijk groter is doordat je er extra warmte in stopt ipv zorgen dat de warmte erin blijft
Eigenlijk dus een soort van bovengrondse vloerverwarming in de ruimte onder het bed
Zag heel toevallig zaterdag bij eigenhuis ofzo heet dat geloof ik dat hij om vloerverwarming aan te leggen in de badkamer gebruik makend van de cv hij een RTL-ventiel gebruikte .....
Wel die richting op denkend ......
Radiator los ..... andere radiator eventueel 2x zo zwaar ....vloerverwarmingsslangen onder het bed ..... buiten het bed een thermostaatknop met externe voeler onder het bed en ...... Mijn stroomrekening zal ongetwijfeld erg dalen terwijl de gasrekening niet in verhouding stijgt ..... (hoop ik )
Iets voor onder je bad
ps .... mocht je hulp nodig hebben met je "werkstuk" ...... Zal alleen maar lastig zijn wellicht maar toch 
Ja ik snap zeker je gedachtegang.
Alleen ben ik bang dat het niet veel extra vermogen kwijt kan omdat het een beperkte oppelvlakte is.
Niet genoeg om het pendelen te voorkomen, maar vanaf de kant dat de ketel genoeg minimaal vermogen opwekt wel.
Mooiste is een aanvoer retour op je waterzak maken, maar dat is een grote uitdaging.
En de gevolgen niet te overzien als het verkeerd gaat
Je gasrekening zal wel ietsjes stijgen, maar dat komt omdat je theoretisch een paar 100 watt vermogen in kwijt kan.
Ik denk dat het nog geen 10 euro per jaar extra is, maar goedkoper dan elektra.
Netto is verwarmen met gas stukken goedkoper dan elekrisch.
En omdat je geen hoge temperatuur nodig hebt, krijg je een mooie retourtemperatuur waar je ketel zeker nat van wordt
Ik zou iets van TonZon isolatie (of niet ivm kraken van het alufolie) of epsplaat o.i.d. verwerken in het bed ombouw.
Hoeft niet dik te zijn, alles is al mooi meegenomen en al vele malen beter zonder.
Op de isolatie aan de onderzijde kan je gewoon een slakkenhuis patroon leggen ala vloerverwarming met daarop de waterbedzak.
Dat stukkie slang met koppeling en rtl ventiel zijn opzich de kosten niet.
In de winter meeverwarmen op de cv ketel, in de zomer als de ketel uit staat op stroom i.c.m. eventueel PV als dat mogelijk is?
Met dit soort projecten is tvt niet belangerijk in mijn opzicht, het experiment of wienietwaagtwienietwint factor is lekker hoog en uitdagend!