Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:48
Het is in het kader van besparing op stroom maar dmv verwarming .... dus daarom hier de post .... :).

Ben nog steeds aan het brainstormen wbt het waterbed ( en nee ..... ik doe m niet weg :) ), en specifieker hoe hier de kosten te drukken. Is een langlopend project en dat is niet verkeerd want ik merk dat er eigenlijk steeds een beter optie voorbij komt. Van EPS via superisolatie naar nu onder het bed de ruimte te verwarmen .... :)

Er hangen 2 radiatoren in de slaapkamer. Het lijkt me dat ik van 1 water kan aftappen en een soort vloerverwarming onder m'n bed kan aanleggen.

Wat zijn de valkuilen en/of ideeën verder hoe dit te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

Wolfram55 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:44:
Het is in het kader van besparing op stroom maar dmv verwarming .... dus daarom hier de post .... :).

Ben nog steeds aan het brainstormen wbt het waterbed ( en nee ..... ik doe m niet weg :) ), en specifieker hoe hier de kosten te drukken. Is een langlopend project en dat is niet verkeerd want ik merk dat er eigenlijk steeds een beter optie voorbij komt. Van EPS via superisolatie naar nu onder het bed de ruimte te verwarmen .... :)

Er hangen 2 radiatoren in de slaapkamer. Het lijkt me dat ik van 1 water kan aftappen en een soort vloerverwarming onder m'n bed kan aanleggen.

Wat zijn de valkuilen en/of ideeën verder hoe dit te doen ?
Jij wil je cv laten werken voor je waterbed?
Ga je elke avond de rest van de installatie dichtdraaien of stook je die voor het gemak maar mee?!
Daarbij, hoe wil je efficient de warmte van de cv overbrengen op je waterbed?

Een waterbed kost nou eenmaal energie.
Wil je minder energie verbruiken, zul je moeten zorgen dat de warmte minder snel uit het bed verdwijnt 8)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
MieJuul schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:53:
Jij wil je cv laten werken voor je waterbed?
Ga je elke avond de rest van de installatie dichtdraaien of stook je die voor het gemak maar mee?!
Daarbij, hoe wil je efficient de warmte van de cv overbrengen op je waterbed?

Een waterbed kost nou eenmaal energie.
Wil je minder energie verbruiken, zul je moeten zorgen dat de warmte minder snel uit het bed verdwijnt 8)
Realiseer me nu eigenlijk wel dat dit toch meer offtopic is dan toen ik de post deed !

Het gaat dan snel over dat een waterbed een verslinder is (wat ik weet ) en die discussie wil ik niet, vandaar de opmerking "ik doe 'm niet weg" maar dan nog is het te veel oftopic.

Mijn insteek was dan ook hoe het beste de ruimte onder het bed met cv-water te verwarmen.
Registreer mijn verbruik inmiddels een paar maanden met een sonoff pow wat een aardig beeld geeft van hoeveel hij verbruikt en wanneer hij verwarmt.
Het is verdeeld in 2en. Overdag en 's nachts. Overdag gebruikt hij 2/3 en 's nachts 1/3 wat niet raar is want zo ligt de verhouding ook wat uren betreft maar door lichaamswarmte verbruikt hij 's nachts minder ..... duidelijk te zien in de keren dat hij aan staat.

Op de matrs liggen dekbedden dus daar is niet veel te halen.
Het meest is te halen onder de matras want die ligt "koud" op een plank met daaronder de koude ruimte en vloer.
Mijn insteek was dan ook ..... verwarm die ruimte naar .... zeg 25C a 27C en je ontlast de stroomrekening flink.
Het is raar dat de onderkant niet is geisoleerd. Ze beginnen er mee te komen met isolatiematten maar niemend weet wat bv de isolatiewaarde is.

Dit gezegd hebbende ...... zou ik het prettig vinden als er eventueel alleen adviezen gegeven kunnen worden hoe die ruimte te verwarmen gebruik makende van een radiator die naast het bed hangt. Deze los koppelen en de 2e die daar hangt eventueel 2x zo zwaar maken of alleen aftappen.

@ThinkPad Mocht het niet wenselijk zijn ...... knip het zonder hard feelings :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Wolfram55 schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:33:
[...]
@ThinkPad Mocht het niet wenselijk zijn ...... knip het zonder hard feelings :)
Wel een beetje ja ;) Heb het even afgesplitst vanuit Gas besparen door middel van CV tuning deel II naar een nieuw topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Is TonZon aluminium isolatie geen idee in je bedombouw?
Zelf heb ik TonZon badisolatie en ben daar zeer te spreken over hoe goed een stukje aluminium werkt.
Normaal gesproken wordt een bad na 30 minuten al kouder, echter duurt dat bij mij ruim een uur langer.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
DJKroon schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:41:

Is TonZon isolatie geen optie om dat onder/om de waterzak te leggen?

Zelf heb ik TonZon isolatie om mn bad, en merk echt het verschil.
Waar normaal het bad na circa 30 minuten kill wordt, heb ik van de mijne ruim een uur tot bijna anderhalf uur plezier van een warm bad.
Dat is idd zeker een idee ja !

Maar in het kader van een cv-ketel die een hoog minimaal vermogen leek het mij ook geen gek idee om wat extra warmte te trekken van de ketel :).

Plus dat het effect natuurlijk groter is doordat je er extra warmte in stopt ipv zorgen dat de warmte erin blijft :)

Eigenlijk dus een soort van bovengrondse vloerverwarming in de ruimte onder het bed :)

Zag heel toevallig zaterdag bij eigenhuis ofzo heet dat geloof ik dat hij om vloerverwarming aan te leggen in de badkamer gebruik makend van de cv hij een RTL-ventiel gebruikte .....

Wel die richting op denkend ......

Radiator los ..... andere radiator eventueel 2x zo zwaar ....vloerverwarmingsslangen onder het bed ..... buiten het bed een thermostaatknop met externe voeler onder het bed en ...... Mijn stroomrekening zal ongetwijfeld erg dalen terwijl de gasrekening niet in verhouding stijgt ..... (hoop ik )

Iets voor onder je bad :)

ps .... mocht je hulp nodig hebben met je "werkstuk" ...... Zal alleen maar lastig zijn wellicht maar toch :)

[ Voor 5% gewijzigd door Wolfram55 op 18-12-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
@Wolfram55
je zou een stuk vloerverwarming's buis onder het bed kunnen leggen.
no problem.

voor het de buis in gaat zet je een thermostaat knop die de water temperatuur meet, zodat het water niet te heet word.
(de buis kan meestal niet warmer water aan als 45 graden.
soms zie je ook dat de vloerverwarmings buis pas word aangesloten na dat het door een radiator is geweest en dus een lagere temperatuur heeft.)
op de retour van de buis zet je dan een RTL ventiel.

meeste cv ketels krijgen het wel door een klein systeem heen gepompt ;)

eigenlijk is dit een methode om kleine vloerverwarmingen te maken, zonder dat je het actief gaat rond pompen.
denk aan de WC of een kleine badkamer.
dit maakt het ook niet te duur.

(mischien zou je kunnen werken met een thermostaat knop met een externe temperatuur voeler. :?
in plaats van een RTL.)

(nu weet ik niks van waterbedden, maar begreep altijd dat een te warm of te koud bed niet tof is.
en ben wel bang dat de regeling te grof word waardoor je toch komfoor problemen kunt krijgen.
maar dat zou je moeten testen en proberen.
wordt dus trial en error ben ik bang. succes )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
@migjes dank voor het meedenken .....:-)

Het "probleem" dan dus met de RTL-ventielen op de retour is dat mijn retour overdag lager is dan de gewenste 27C ...... Dus die RTL-ventielen zijn geen optie ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
@Wolfram55
daar zeg je nog iets, je wil geen kouder water onder je bed door laten lopen die je met elektra verwarmt. >:)

mmm, word een lastig projectje.

ben je handig met knutselen?
mischien zelf een mengsysteem maken die het water in en uit laat stromen. :?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:23
Het beste is in mijns inzien om onder het matras een isolatielaag aan te brengen en de ruimte gewoon koud te laten voor wat het is.

Onnodig ruimtes verwarmen is altijd duur.

Daarnaast is verwarmen met een CV tegenwoordig ook niet meer handig want het verbruikt een fossiele brandstof (aardgas). De regering probeert juist iedereen er vanaf te helpen.

De moeite die het je kost en al het materiaal maakt het waarschijnlijk nog vele malen duurder dan wat het oplevert (als het al wat kan opleveren, gas is niet gratis).

Wil je toch iets milieubewust doen dan kun je het geld denk ik beter investeren in zonnepanelen en met die opgewekte stroom je bed weer verwarmen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:14

P_Tingen

omdat het KAN

Ik ben zelf aan het kijken naar radiatorfolie voor aan de achterkant van mijn cv. Geen idee of dat hetzelfde is als de TonZon isolatie die eerder genoemd is eerlijk gezegd, maar misschien is dat nog een optie.

[ Voor 9% gewijzigd door P_Tingen op 18-12-2017 14:00 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 11:36
Verwarming via de CV is niet praktisch lijkt mij. In de zomer heb je meestal de CV niet aan maar moet het waterbed nog wel verwarmd worden. De temperatuurregeling zal lastig zijn. En je zult een platte warmtewisselaar moeten vinden om je bed op te leggen.

Isoleren zal meer winst geven. Als je loze ruimte onder het bed hebt met glasvezel of steenwol. En direct onder het bed en langs de randen met iets als laminaat ondervloer spul wat niet samenperst onder druk. Voor 10 euro heb je een rol van ca 2 mm dik dat al prima isoleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
migjes schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:27:
@Wolfram55
(mischien zou je kunnen werken met een thermostaat knop met een externe temperatuur voeler. :?
in plaats van een RTL.)
Of-te-wel ..... de thermostaatknop buiten het bed zodat je regelen en de voeler onder het bed zodat hij de ruimte meet.
migjes schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:40:
@Wolfram55
mmm, word een lastig projectje.

ben je handig met knutselen?
mischien zelf een mengsysteem maken die het water in en uit laat stromen. :?
Heb niet 2 linkerhande .... :) maar ben geen cv-monteur dus weet niet wat voor onderdelen ik bv wel of niet kan/moet gebruiken. Als ik dat weet "friemel" ik het wel in elkaar denk ik.
En ... lastige projectjes zijn soms de leukste :)

Inderdaad .... ik moet het warme water mengen met koud want diep in de winter zal dat meer dan 45C zijn en dat red ik niet met de thermostaatkraan.
Hier wordt het dus al wat lastiger ja :)
DutchKel schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:49:
Het beste is in mijns inzien om onder het matras een isolatielaag aan te brengen en de ruimte gewoon koud te laten voor wat het is.

Onnodig ruimtes verwarmen is altijd duur.

Daarnaast is verwarmen met een CV tegenwoordig ook niet meer handig want het verbruikt een fossiele brandstof (aardgas). De regering probeert juist iedereen er vanaf te helpen.

De moeite die het je kost en al het materiaal maakt het waarschijnlijk nog vele malen duurder dan wat het oplevert (als het al wat kan opleveren, gas is niet gratis).

Wil je toch iets milieubewust doen dan kun je het geld denk ik beter investeren in zonnepanelen en met die opgewekte stroom je bed weer verwarmen.
Als je een beetje wil isoleren moet je er snel iets van 10cm onder "plakken" vlg mij.
Het is 'n kleine ruimte, denk dat de kosten meevallen.
Gaat mij niet om het milieu ....... 8)7 . Kan niet met alles daaraan denken :). En zonnepanelen .... tja dan kan ik eerst mijn portomonee omkiepen ...... das net wat ik niet wil .....

@P_Tingen

Dan is de warmte er al uit ...... ben ik te laat :)

@green944
In de winter is er wat dit betreft het meest te besparen. De maanden dat er niet gestookt wordt gaat er gemiddeld minder dan 0.4Kwh/dag doorheen.

Tja kan het niet zeggen zo wat effectiever is ......isoleren of verwarmen. Gevoelsmatig toch verwarmen.

Een radiator minder in de slaapkamer en dat vermogen onder het bed (dan heb je over vlg mij ).
Lijkt me goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Ik heb de onderkant van het waterbed helemaal gevuld met steenwol.
Daarnaast aan de zijkant Bluedec aangebracht omdat er geen ruimte is (zeer dunne goede isolatie, maar wel duur).
Daarbij de complete bak voorzien van een ondervloer van een laminaatvloer om alle stof van de bluedec tegen te gaan en geen warmtelekken te hebben.
Aan de bovenkant een dikke deken als we er niet in liggen.

Het bespaard ongeveer 1/3 van het stroomverbruik (zolang je natuurlijk het bed opmaakt).
In de zomer doe ik zelfs de verwarming helemaal uit, lichaamswarmte en de kamertemperatuur zijn voldoende om prima te kunnen slapen.

Verder zou ik toch kiezen voor isoleren, de slaapruimte zelf hoeft van mij niet verwarmd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Bed op een laag PIR platen. Dat lijkt me de eerste goedkoopste poging op besparing.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:18

A13X

Dude

Wolfram55 schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:10:
[...]
Tja kan het niet zeggen zo wat effectiever is ......isoleren of verwarmen. Gevoelsmatig toch verwarmen.

Een radiator minder in de slaapkamer en dat vermogen onder het bed (dan heb je over vlg mij ).
Lijkt me goedkoper.
Isoleren is op de lange duur uiteindelijk goedkoper, eenmalig een investering die daarna een besparing oplevert maar geen verbruik heeft.

Ik denk dat je de investering in je cv installatie hoger is en lastig om goed te realiseren. Werk je bijvoorbeeld met nachtverlaging? Dan zal je ketel op basis van de ruimte temperatuur in je woonkamer uitschakelen, en dan word je bed gedurende de nacht/tot het volgende schakelmoment niet verwarmd. Ga je voor alleen je bed een ketel laten draaien verlies je weer je voordeel door de stroom voor de pomp en de leiding verliezen. Wat doe je in de tussen seizoenen, wanneer de ketel soms wel en soms niet nodig is?

Je kunt het gerust doen maar ik denk niet dat het financieel ook iets oplevert en zowel dan met een TVT waar je u tegen zegt.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
flippo765 schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:10:
Daarnaast aan de zijkant Bluedec aangebracht omdat er geen ruimte is (zeer dunne goede isolatie, maar wel duur).
Die kende ik nog niet ......wel interessant !
Heb je geen softside dan ?
In de zomer helemaal uit ? Dat zou echt geweldig zijn. Heb het nu ook wel gebropeerd maar dan gaat tie overdag toch behoorlijk stoken op gegeven moment.
No Hands schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:19:
Bed op een laag PIR platen. Dat lijkt me de eerste goedkoopste poging op besparing.
Dat was mijn 1e/laatste idee ja ...... misschien dat het daar op uit draait ..... volledig laag EPS (15cm) waar het matras op rust. Dus geen koudebruggen meer van de spaanplaatkruizen waar de matras nu op ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
Het idee met de vloerverwarmingsbuis lijkt me slim.
In plaats van een RTL kan je een K-RTL toepassen. Die werkt onafhankelijk van een radiator.

Denk dat het idee is dat overdag de CV het bed op temperatuur houd, en 'snachts de geowne elektrische verwarming het overneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Wolfram55 schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:08:

[...]

Dat was mijn 1e/laatste idee ja ...... misschien dat het daar op uit draait ..... volledig laag EPS (15cm) waar het matras op rust. Dus geen koudebruggen meer van de spaanplaatkruizen waar de matras nu op ligt.
Ik zou het als eerste idee gebruiken, iedereen weet dat alles begint met isoleren, isoleren, isoleren en isoleren. Goedkoopste oplossing en als dat werkt hoeft je niet met buizen en water te kloten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:54
Inderdaad, isoleren werkt prima.
Wij slapen nu de laatste 15 jaar op een waterbed zonder dat we de elektrische verwarming gebruiken.
Maar je moet niet onder de matras isoleren, maar erboven!
Eigenlijk isoleer je dus je lichaam.

In de maat van de matras heb ik een isolatiedeken gemaakt van 2 lagen radiatorfolie. Een stevig foam met een aluminium reflectielaag. Wel goede kwaliteit gebruiken, want anders is het in een paar maanden stuk. Aluminium reflectielaag naar de warme kant (dus naar boven).
Goede isolatie houdt een jaar of 10, dan is de aluminium coating eraf.
Over de isolatiedeken komen de gebruikelijke onderdekens. Er komen wel kreukels (vouwen) in de isolatiedeken, maar die werken niet nadelig voor de isolatie (maar kan je wel gaan voelen als je erop ligt).
Werkt prima, zoals gezegd doen we dit nu een jaar of 15. De 10 jaar daarvoor gebruikten we het elektrische element.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

jaari schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 10:18:
Wij slapen nu de laatste 15 jaar op een waterbed zonder dat we de elektrische verwarming gebruiken.

In de maat van de matras heb ik een isolatiedeken gemaakt van 2 lagen radiatorfolie. Een stevig foam met een aluminium reflectielaag. Wel goede kwaliteit gebruiken, want anders is het in een paar maanden stuk. Aluminium reflectielaag naar de warme kant (dus naar boven).
Over de isolatiedeken komen de gebruikelijke onderdekens. Er komen wel kreukels (vouwen) in de isolatiedeken, maar die werken niet nadelig voor de isolatie (maar kan je wel gaan voelen als je erop ligt).
Werkt prima, zoals gezegd doen we dit nu een jaar of 15. De 10 jaar daarvoor gebruikten we het elektrische element.
Zeker geen slecht idee omdat warmte naar boven trekt (is immers natuurwet)
Echter warmte trekt ook naar koude oppervlakte (ook een natuurwet) en dan is isolatie naast en eronder geen verkeerd idee.
Dit beperkt zeker wel verlies.
Rendement zal niet zo hoog zijn als naar boven, zeker omdat je daar juist van de warmte geniet.
Ben wel benieuwd of die alufoliedekem niet kraakt?
Klinkt als een oplossing voor vriendinlief die met 2 dikke dekens slaapt in een slaapkamer van 18 graden altijd nog koud heeft (ja, hoe is het mogelijk haha)
Wolfram55 schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:59:
[...]

Dat is idd zeker een idee ja !

Maar in het kader van een cv-ketel die een hoog minimaal vermogen leek het mij ook geen gek idee om wat extra warmte te trekken van de ketel :).

Plus dat het effect natuurlijk groter is doordat je er extra warmte in stopt ipv zorgen dat de warmte erin blijft :)

Eigenlijk dus een soort van bovengrondse vloerverwarming in de ruimte onder het bed :)

Zag heel toevallig zaterdag bij eigenhuis ofzo heet dat geloof ik dat hij om vloerverwarming aan te leggen in de badkamer gebruik makend van de cv hij een RTL-ventiel gebruikte .....

Wel die richting op denkend ......

Radiator los ..... andere radiator eventueel 2x zo zwaar ....vloerverwarmingsslangen onder het bed ..... buiten het bed een thermostaatknop met externe voeler onder het bed en ...... Mijn stroomrekening zal ongetwijfeld erg dalen terwijl de gasrekening niet in verhouding stijgt ..... (hoop ik )

Iets voor onder je bad :)

ps .... mocht je hulp nodig hebben met je "werkstuk" ...... Zal alleen maar lastig zijn wellicht maar toch :)
Ja ik snap zeker je gedachtegang.
Alleen ben ik bang dat het niet veel extra vermogen kwijt kan omdat het een beperkte oppelvlakte is.
Niet genoeg om het pendelen te voorkomen, maar vanaf de kant dat de ketel genoeg minimaal vermogen opwekt wel.

Mooiste is een aanvoer retour op je waterzak maken, maar dat is een grote uitdaging.
En de gevolgen niet te overzien als het verkeerd gaat :/
Je gasrekening zal wel ietsjes stijgen, maar dat komt omdat je theoretisch een paar 100 watt vermogen in kwijt kan.
Ik denk dat het nog geen 10 euro per jaar extra is, maar goedkoper dan elektra.
Netto is verwarmen met gas stukken goedkoper dan elekrisch.
En omdat je geen hoge temperatuur nodig hebt, krijg je een mooie retourtemperatuur waar je ketel zeker nat van wordt :+

Ik zou iets van TonZon isolatie (of niet ivm kraken van het alufolie) of epsplaat o.i.d. verwerken in het bed ombouw.
Hoeft niet dik te zijn, alles is al mooi meegenomen en al vele malen beter zonder.
Op de isolatie aan de onderzijde kan je gewoon een slakkenhuis patroon leggen ala vloerverwarming met daarop de waterbedzak.

Dat stukkie slang met koppeling en rtl ventiel zijn opzich de kosten niet.

In de winter meeverwarmen op de cv ketel, in de zomer als de ketel uit staat op stroom i.c.m. eventueel PV als dat mogelijk is?

Met dit soort projecten is tvt niet belangerijk in mijn opzicht, het experiment of wienietwaagtwienietwint factor is lekker hoog en uitdagend!

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
MeTooPV schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:35:
Het idee met de vloerverwarmingsbuis lijkt me slim.
In plaats van een RTL kan je een K-RTL toepassen. Die werkt onafhankelijk van een radiator.

Denk dat het idee is dat overdag de CV het bed op temperatuur houd, en 'snachts de geowne elektrische verwarming het overneemt?
OK ..... zag al wel zo even dat ze wel behoorlijk aan de prijs zijn. Miss even op MP in de gaten houden.

Leek mij ook wel een goed idee :)
's Nachts idd met stroom maar lichaamswarmte doet al veel dus dat is dan wellicht zelfs overbodig als overdag er flink wat in gaat. Moet wel goed te regelen zijn maar met dat soort ventielen lijkt me dat wel mogelijk.
No Hands schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 08:04:
[...]

Ik zou het als eerste idee gebruiken, iedereen weet dat alles begint met isoleren, isoleren, isoleren en isoleren. Goedkoopste oplossing en als dat werkt hoeft je niet met buizen en water te kloten.
Duidelijk punt ja ...!

Mijn ervaring van de zomer was dat de warmte erg weinig naar boven lekt. Als de zon schijn kan het bed open zonder dekbed. De ruimte is warmer dan door de koudebruggen van de spaanplaat kruizen waar de matras op ligt. Gevoelsmatig gaat daar de meeste warmte verloren .... leek mij.

Heel bijzonder .......!
Dus als ik het goed begrijp heb je rondom 2-laags radiatorfolie met de glimmende kant naar de matras? Direct op de matras ?
If so ..... Dacht dat die folie niet tegen de radiator moest komen maar er even vandaan. Dat anders de werking teniet wordt gedaan ..... ?
Of begrijp ik je niet ?

Het lijkt me dat een groot effect van het waterbed verloren gaat ook zelfs :(.
Heb zelfs mijn tijk er los opliggen en mijn laken trek ik ook niet strak zodat ik "koud" (beetje vreemd zo hier :) ) op her matras ligt en niet op een strak getrokken tussenlaag ..... Als je begrijpt wat ik bedoel.

Haast te mooi om te geloven :).
Geen thermostaat meer .... niet meer opwarmen. Is het boven de 20C bij jullie overdag ?
DJKroon schreef op woensdag 20 december 2017 @ 00:02:
Echter warmte trekt ook naar koude oppervlakte (ook een natuurwet) en dan is isolatie naast en eronder geen verkeerd idee.
Rendement zal niet zo hoog zijn als naar boven, zeker omdat je daar juist van de warmte geniet.
Klinkt als een oplossing voor vriendinlief die met 2 dikke dekens slaapt in een slaapkamer van 18 graden altijd nog koud heeft (ja, hoe is het mogelijk haha)
De koudebruggen zijn het grootste probeleem. De spaanplaat kruizen waar het bed op ligt vlg mij.
Waterbed bedoel je ..... echt heerlijk. Warm in de winter & koel in de zomer ......
Ja ik snap zeker je gedachtegang.
Alleen ben ik bang dat het niet veel extra vermogen kwijt kan omdat het een beperkte oppelvlakte is.
Niet genoeg om het pendelen te voorkomen, maar vanaf de kant dat de ketel genoeg minimaal vermogen opwekt wel.
Die van het pendelen snap ik ..... van het vermogen niet :)
Mooiste is een aanvoer retour op je waterzak maken, maar dat is een grote uitdaging.
En de gevolgen niet te overzien als het verkeerd gaat :/
Je gasrekening zal wel ietsjes stijgen, maar dat komt omdat je theoretisch een paar 100 watt vermogen in kwijt kan.
Ik denk dat het nog geen 10 euro per jaar extra is, maar goedkoper dan elektra.
Netto is verwarmen met gas stukken goedkoper dan elekrisch.
En omdat je geen hoge temperatuur nodig hebt, krijg je een mooie retourtemperatuur waar je ketel zeker nat van wordt :+
Ja dat zou echt een mooi projectje zijn maar die weg ga ik nog even niet op:)
Ik zou iets van TonZon isolatie (of niet ivm kraken van het alufolie) of epsplaat o.i.d. verwerken in het bed ombouw.
Hoeft niet dik te zijn, alles is al mooi meegenomen en al vele malen beter zonder.
Op de isolatie aan de onderzijde kan je gewoon een slakkenhuis patroon leggen ala vloerverwarming met daarop de waterbedzak.

Dat stukkie slang met koppeling en rtl ventiel zijn opzich de kosten niet.

In de winter meeverwarmen op de cv ketel, in de zomer als de ketel uit staat op stroom i.c.m. eventueel PV als dat mogelijk is?

Met dit soort projecten is tvt niet belangerijk in mijn opzicht, het experiment of wienietwaagtwienietwint factor is lekker hoog en uitdagend!
Het is jammer dat het nogal 'n onderneming is. Bed moet leeg enzo. Daardoor probeer je niet even iets.
Denk dat ik "gewoon" even de kruizen weghaal en de planken met de matras op een aantal EPS-platen leg. Moet dat denk ik maar gewoon even gaan doen. Kijken wat dat brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
[...]

[...]
Warme lucht stijgt wel op (convectie) maar dat warmte naar boven trekt is zeker geen natuurwet. In een koud waterbed heb je met name last van warmteoverdracht door geleiding op het contactvlak tussen je lichaam en de matras. Waarbij je lichaam het warmste is.
Die alufoliedeken kan wel "kraken" maar is niet storend.
Wolfram55 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 00:39:
[...]

Heel bijzonder .......!
Dus als ik het goed begrijp heb je rondom 2-laags radiatorfolie met de glimmende kant naar de matras? Direct op de matras ?
If so ..... Dacht dat die folie niet tegen de radiator moest komen maar er even vandaan. Dat anders de werking teniet wordt gedaan ..... ?
Of begrijp ik je niet ?

Het lijkt me dat een groot effect van het waterbed verloren gaat ook zelfs :(.
Heb zelfs mijn tijk er los opliggen en mijn laken trek ik ook niet strak zodat ik "koud" (beetje vreemd zo hier :) ) op her matras ligt en niet op een strak getrokken tussenlaag ..... Als je begrijpt wat ik bedoel.

Haast te mooi om te geloven :).
Geen thermostaat meer .... niet meer opwarmen. Is het boven de 20C bij jullie overdag ?

[...]
Ik heb de radiatorfolie (is dunne laag schuim met aan 1 kant Al-folie) direct bovenop de matras. De glimmende (Al) laag naar boven want je lichaam is het warmste (37 graden) en je moet voorkomen dat de warmte naar de grote koude watermassa (20graden) gaat.

Je ligt dus direct op het Al (er zitten natuurlijk nog wel een laken en een onderdeken tussen). De foamlaag ligt op het matras. Ik heb 1 deken gemaakt van twee lagen radiatorfolie. Gewoon met ducktape.

Ik heb niet het gevoel dat een groot deel van het waterbedeffect verloren gaat. Maar de tijk en het laken liggen bij mij wel strak dus misschien ben ik daar minder gevoelig voor.

Ik stook inderdaad op ongeveer 20 graden 24/7. Ook de slaapkamer. Vloerverwarming. Dus het water is ook 20 graden. Maar dat is veel te koud om direct op te liggen.
Om dit te proberen hoef je je bed niet leeg te laten lopen en die radiatorfolie kost ook de wereld niet. Je kunt het dus simpel proberen en als het niet bevalt, dan haal je het zo weer weg. En geen extra verwarmingsslangen door de slaapkamer ;)

Zoals gezegd, ik heb het al iets van 15 jaar zo naar tevredenheid (ook van mijn ega).
Na een flink aantal jaren heb ik de deken vervangen omdat de Al-laag eraf geschuurd was. Een nieuwe deken gemaakt, maar blijkbaar van te goedkoop spul, want die was na een half jaar al gescheurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
jaari schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:55:

Warme lucht stijgt wel op (convectie) maar dat warmte naar boven trekt is zeker geen natuurwet. In een koud waterbed heb je met name last van warmteoverdracht door geleiding op het contactvlak tussen je lichaam en de matras. Waarbij je lichaam het warmste is.
Hier kunnen wel vlg mij een aardige discussie over opzetten .... :)
Ik heb de radiatorfolie (is dunne laag schuim met aan 1 kant Al-folie) direct bovenop de matras. De glimmende (Al) laag naar boven want je lichaam is het warmste (37 graden) en je moet voorkomen dat de warmte naar de grote koude watermassa (20graden) gaat.
Kan toch geen kwaad dat er warmte van je lichaam de matras opwarmt?
Je realiseert het echt door de warmte in de zak te houden ....
Durf bijna te beweren dat je folie niet veel doet (bovenop de zak).
Ook de slaapkamer. Vloerverwarming. Dus het water is ook 20 graden.
Ahhhhh .... :) .... maar dat was mijn insteek :). Onder het bed verwarmen :)
Bij mij is de vloer 's nachts 18C en dan gaat het hard ! Elke graad extra naar beneden gaat hard. En die kou gaat direct via de kruizen naar de zak !
Merk dat in de zomer ook. Als het in de kamer 25C is koelt het niet af .... bij 23C al wel.
Vrees dat de folie bij mij niet hetzelfde effect zal hebben als bij jou .:(
Om dit te proberen hoef je je bed niet leeg te laten lopen en die radiatorfolie kost ook de wereld niet. Je kunt het dus simpel proberen en als het niet bevalt, dan haal je het zo weer weg. En geen extra verwarmingsslangen door de slaapkamer ;)
True
Zoals gezegd, ik heb het al iets van 15 jaar zo naar tevredenheid (ook van mijn ega).
Na een flink aantal jaren heb ik de deken vervangen omdat de Al-laag eraf geschuurd was. Een nieuwe deken gemaakt, maar blijkbaar van te goedkoop spul, want die was na een half jaar al gescheurd.
Welk merk gebruik je dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Wolfram55 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:35:
[...]

Hier kunnen wel vlg mij een aardige discussie over opzetten .... :)
Inderdaad, maar dat kon wel eens behoorlijk off-topic gaan.
Het medium (gas, vloeistof) stijgt omdat de dichtheid lager wordt. Dat heeft niets met warmte te maken maar met eigenschappen van het medium. Er zijn ook voorbeelden dat een warmer medium juist zakt (bijv. water tussen 0 en 4 graden).
Kan toch geen kwaad dat er warmte van je lichaam de matras opwarmt?
Je realiseert het echt door de warmte in de zak te houden ....
Durf bijna te beweren dat je folie niet veel doet (bovenop de zak).
Het het gaat er niet om dat je de opwarming van de waterzak beperkt, het gaat erom dat je de afkoeling van je lichaam voorkomt.
Ahhhhh .... :) .... maar dat was mijn insteek :). Onder het bed verwarmen :)
Bij mij is de vloer 's nachts 18C en dan gaat het hard ! Elke graad extra naar beneden gaat hard. En die kou gaat direct via de kruizen naar de zak !
Merk dat in de zomer ook. Als het in de kamer 25C is koelt het niet af .... bij 23C al wel.
Vrees dat de folie bij mij niet hetzelfde effect zal hebben als bij jou .:(
Onder het bed verwarmen tot 20 graden is niet voldoende voor een behaaglijk bed weet ik uit ervaring.
Welk merk gebruik je dan ?
Het spul wat snel stuk ging kwam bij Aldi vandaan. Het goede spul weet ik geen merk van. Heb gewoon een restje gebruikt van een aannemer die in de buurt bezig was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

[...]

Waarom heeft de dichtheid van stoffen op verschillende temperaturen niets te maken met de natuurwet dan?
Immers zijn warme stoffen stukken lichter dan een koudere zelfde stof en zal door de verandering van dichtheid toch echt gaan lagen.
Of dit water, lucht of een andere warmtegeleidende stof is maakt niet uit.
Warme stoffen stijgen en koudere stoffen dalen en gaat daardoor lagen dmv de natuurkracht zwaartekracht.
Ben wel nieuwsgierig naar je argument wat hier geen natuurwet aan is?

Wat jij bedoelt is denk ik de warmte uitwisseling van een warm lichaam en het koudere waterbed.
Dit gaat dat juist naar beneden en heeft inderdaad niets met de natuurwet te maken maar is puur geleiding adhv thermische geleidbaarheid of isolatie,is maar net vanaf welke kant je het ziet ;)
Wolfram55 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 00:39:
[...]

De koudebruggen zijn het grootste probeleem. De spaanplaat kruizen waar het bed op ligt vlg mij.
Waterbed bedoel je ..... echt heerlijk. Warm in de winter & koel in de zomer ......
[...]
Die van het pendelen snap ik ..... van het vermogen niet :)
[
Het minimale vermogen is een vast gegeven van de ketel uitgedrukt in kW(th!)
Omdat verwarming onder he bed een paar 100 watt is, zal de ketel dit vermogen wel af moeten geven.
Dat kan best maar 1 minuut langere brandtijd geven per stooksessie.
Eigenlijk te weinig om echt wat mee te winnen.
Maar dat maakt het zeker niet onmogelijk.
Ja dat zou echt een mooi projectje zijn maar die weg ga ik nog even niet op:)
Snap ik best :P
Het is jammer dat het nogal 'n onderneming is. Bed moet leeg enzo. Daardoor probeer je niet even iets.
Denk dat ik "gewoon" even de kruizen weghaal en de planken met de matras op een aantal EPS-platen leg. Moet dat denk ik maar gewoon even gaan doen. Kijken wat dat brengt.
Jup, inderdaad geen pretje wat je zo gedaan hebt.
Maar gewoon een paar avonden over brainstormen en theoretisch uitdenken.
Ik zeg dat het wel kan, dat je ook gaat besparen op je elektra.
Echter is het niet even gedaan, die hoeveelheid liters raak je niet 1, 2, 3 snel kwijt en daar gaat heel veel tijd in zitten, daar moet je ook net maar zin in hebben.
Maar nogmaals, het is niet zomaar een brainfart en zou best kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
DJKroon schreef op woensdag 20 december 2017 @ 21:13:
[...]

Waarom heeft de dichtheid van stoffen op verschillende temperaturen niets te maken met de natuurwet dan?
Immers zijn warme stoffen stukken lichter dan een koudere zelfde stof en zal door de verandering van dichtheid toch echt gaan lagen.
Of dit water, lucht of een andere warmtegeleidende stof is maakt niet uit.
Warme stoffen stijgen en koudere stoffen dalen en gaat daardoor lagen dmv de natuurkracht zwaartekracht.
Ik reageerde hierop:
[...]
Alsof warmte altijd omhoog stroomt. Dat is natuurlijk niet zo. Warmtestroming heb je door convectie, door geleiding en door straling en twee van de drie zijn niet afhankelijk van de zwaartekracht.

Als je met de natuurwet de invloed van de zwaartekracht op de dichtheid van het medium bedoeld dan heb je gelijk.
Maar niet alle stoffen worden lichter als ze warmer worden. Bijvoorbeeld water wordt juist zwaarder onder de 4 graden. Daarom bevriest water aan het oppervlak en blijft het warmere water juist beneden. Dus in dat geval stroomt warmte juist omlaag en niet omhoog.

Maar dit heeft maar heel in de verte met waterbedden te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
jaari schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:51:
[...]

Inderdaad, maar dat kon wel eens behoorlijk off-topic gaan.
Als topicstarter kan ik je mededelen dat ik dat niet zo erg vindt hier .... tenzij we 't over zwarte piet gaan hebben :)
Het medium (gas, vloeistof) stijgt omdat de dichtheid lager wordt. Dat heeft niets met warmte te maken maar met eigenschappen van het medium. Er zijn ook voorbeelden dat een warmer medium juist zakt (bijv. water tussen 0 en 4 graden).
Gezien je opleiding neem ik een klein beetje aan dat je weet waar je 't over hebt :).
De blauwe maandag (mag geen naam hebben) dat ik HTS Fysische techniek gedaan heb is erg lang geleden maar nog steeds errug interessant !
Het het gaat er niet om dat je de opwarming van de waterzak beperkt, het gaat erom dat je de afkoeling van je lichaam voorkomt.
Leuke benadering ..... vanuit een onverwachtte hoek :)
Onder het bed verwarmen tot 20 graden is niet voldoende voor een behaaglijk bed weet ik uit ervaring.
Zeker ... maar in de winter zal een vloer van 18C of 20C vlg mij veel uitmaken. Weelicht icm met het warme bed dat de ruimte nog warmer zal worden.
DJKroon schreef op woensdag 20 december 2017 @ 21:13:
Geloof dat ik zijn uitleg, die na de jouwe kwam over dat koude water wel volg ja :).
Leuk hoor mensen die weten waar ze t over hebben. Althans daar ga ik ff van uit he :). klinkt niet verkeerd iig.
Het minimale vermogen is een vast gegeven van de ketel uitgedrukt in kW(th!)
Omdat verwarming onder he bed een paar 100 watt is, zal de ketel dit vermogen wel af moeten geven.
Dat kan best maar 1 minuut langere brandtijd geven per stooksessie.
Eigenlijk te weinig om echt wat mee te winnen.
Maar dat maakt het zeker niet onmogelijk.
Loopt nog beetje door elkaar ....
Je verhaal over het pendelen verwart me een beetje.
Waar het op neer komt is "gewoon" dat het een te klein oppervlak is om invloed te hebben op het gedrag van de ketel ?
Jup, inderdaad geen pretje wat je zo gedaan hebt.
Nee maar ben er inmiddels wel bedreven in. Trek hem tegenwoordig leeg (de zak) met de karcher :) .... mooi vacuum ook zodat alles mooi op z'n plek blijft binnenin de zak :)
Maar gewoon een paar avonden over brainstormen en theoretisch uitdenken.
Ik zeg dat het wel kan, dat je ook gaat besparen op je elektra.
Echter is het niet even gedaan, die hoeveelheid liters raak je niet 1, 2, 3 snel kwijt en daar gaat heel veel tijd in zitten, daar moet je ook net maar zin in hebben.
Zie boven :).
Zeker .... ga het ook zeker doen. Al mijn andere projectjes zijn een beetje klaar dus nu moet hij er maar aan gaan geloven.
Maar nogmaals, het is niet zomaar een brainfart en zou best kunnen werken.
Precies !

Zoals @jaari voorstelde met de folie misschien eerst eens testen. Is het snelst en makkelijkst gedaan. Maar ben bang voor het nadelige effect dat het de matras te "strak" maakt. Dat is de ene helft van het voordeel van een waterbed voor mij.

Daarna neig ik nu naar bed leeg trekken en EPS-platen maar die knoop is nog niet door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

jaari schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:19:
[...]

Ik reageerde hierop:

[...]

Alsof warmte altijd omhoog stroomt. Dat is natuurlijk niet zo. Warmtestroming heb je door convectie, door geleiding en door straling en twee van de drie zijn niet afhankelijk van de zwaartekracht.

Als je met de natuurwet de invloed van de zwaartekracht op de dichtheid van het medium bedoeld dan heb je gelijk.
Maar niet alle stoffen worden lichter als ze warmer worden. Bijvoorbeeld water wordt juist zwaarder onder de 4 graden. Daarom bevriest water aan het oppervlak en blijft het warmere water juist beneden. Dus in dat geval stroomt warmte juist omlaag en niet omhoog.

Maar dit heeft maar heel in de verte met waterbedden te maken.
Het klopt dat convectie en straling hier buiten vallen.
Maar de warmte van het waterbed komt wel omhoog wat je dan met de alufolie tegenhoud.

Ik had dacht eerst te lezen dat je de alu laag in je deken had zitten om de warmte zodoende "gevangen" te houden, maar nu ik achteraf nogmaals lees, heb je het op je waterzak liggen waar jezelf boven op ligt.
Dan gaat het spelletje idd niet op.

Dat ijs boven het water ligt heeft te maken dat de moleculen zodanig dicht op elkaar zitten dat er geen water door kan.
Het warme water zakt dan niet naar de bodem maar wordt opgewarmt door de grond eronder.
Echter boven het water is de afkoeling zo groot dat het geen warmte vast houd en bevroren blijft tot de dooi.

Maar ik geef je gelijk, dit heeft idd niks met waterbedden te maken en is off topic :+

Ben wel benieuwd of Wolfram55 er iets mee gaat doen, vind het zelf een interresant onderwerp waar ik zeker nieuwsgierig ben naar de uitkomsten ervan! :Y

• Wolfram55
In de maat van de matras heb ik een isolatiedeken gemaakt van 2 lagen radiatorfolie. Een stevig foam met een aluminium reflectielaag.
Waarschijnlijk overbodige vraag ....
Heb ooit eens een molton onder mijn tijk gehad. Ook voor isolatie geloof ik maar dat is al wel ff geleden. Wat ik toen kreeg was dat, meen, tussen de zak en de extra molton schimmel ontstond. Vandaar dat ik mede daardoor ook nooit meer die richting op gedacht heb.

Je hebt daar geen last van neem ik aan ?

Die kreukels waar je t over had ..... daar heb ik het iet zo op :(. Heb t nu al dat als m'n tijk wat verkeerd lig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
DJKroon schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:15:
Dat ijs boven het water ligt heeft te maken dat de moleculen zodanig dicht op elkaar zitten dat er geen water door kan.
Het warme water zakt dan niet naar de bodem maar wordt opgewarmt door de grond eronder.
Echter boven het water is de afkoeling zo groot dat het geen warmte vast houd en bevroren blijft tot de dooi.
Van : https://wetenschap.infonu...rijft-een-ijsklontje.html
Dichtheid of soortelijke massa
Om het gewicht in verhouding met volume uit te drukken, wordt in de natuurkunde gebruik gemaakt van de termen “dichtheid” of “soortelijke massa”. Deze eenheid wordt uitgedrukt in kilogram per kubieke meter (kg/m3). Zo is de soortelijke massa van water 1.000 en van ijs is de soortelijke massa 920. Met andere woorden: 1.000 liter water, weegt 1.000 kilo. Een ijsklontje van 1.000 liter, weegt 920 kilo. Als we uitgaan van een gelijk volume (bijvoorbeeld 1.000 liter) dan is ijs dus lichter dan water.
Maar ik geef je gelijk, dit heeft idd niks met waterbedden te maken en is off topic :+

Ben wel benieuwd of Wolfram55 er iets mee gaat doen, vind het zelf een interresant onderwerp waar ik zeker nieuwsgierig ben naar de uitkomsten ervan! :Y
Geef niet .... Vindt ik wel leuk ook :)
Ga er zeker iets mee doen en meld het ook hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
DJKroon schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:15:
[...]

Ik had het over water. IJs is een andere fase.
Waar ik eigenlijk op doelde was dit (Bron: Wikipedia: Water)
Bij standaard atmosferische druk heeft water zijn grootste dichtheid (999,972 kg/m³) bij een temperatuur van circa 3,984 °C boven het smeltpunt. Hierdoor heeft water de uitzonderlijke eigenschap dat de vaste stof minder dicht is dan de vloeistof en dus op de vloeistof kan drijven; kouder water zet uit en warmer water ook. Daardoor bevriest een watermassa in de natuur van boven naar beneden. Het ijs isoleert daarbij het vloeibare water eronder.
Bij 3,984 °C heeft water zijn grootste dichtheid. Kouder water zet uit (en stijgt dus). Dat de dichtheid afneemt en het medium stijgt bij toenemende temperatuur is dus geen natuurwet.
Wolfram55 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 12:49:
[...]

Waarschijnlijk overbodige vraag ....
Heb ooit eens een molton onder mijn tijk gehad. Ook voor isolatie geloof ik maar dat is al wel ff geleden. Wat ik toen kreeg was dat, meen, tussen de zak en de extra molton schimmel ontstond. Vandaar dat ik mede daardoor ook nooit meer die richting op gedacht heb.

Je hebt daar geen last van neem ik aan ?

Die kreukels waar je t over had ..... daar heb ik het iet zo op :(. Heb t nu al dat als m'n tijk wat verkeerd lig :)
Ik gebruik ook een molton deken maar heb nog nooit last van schimmel gehad. Dat zou inderdaad een no-go zijn.
Ik laat het bed altijd een paar uur opengeslagen zodat het goed kan "uitdampen". :+ En omdat ik niet bang ben voor warmteverlies kan het wel voorkomen dat ik pas 's avonds de dekens weer terugleg.
Kreukels hinderen ons niet maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreyWing
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-11-2021
Goedendag allemaal, het is een oud topic, maar ik ben er nu ook mee bezig, zijn er al oplossingen die werken/voldoen ? ik zelf zit te denken aan zoals eerder genoemd een RTL ventiel ( met externe voeler onder de waterzak) aangesloten op een radiator in dezelfde ruimte , en een stukje vloer verwarming direct onder de waterzak te maken wanneer de cv ketel/verwarming draait, is dit extra/bijna gratis warmte ( dus niet de cv apart aansturen om vloer verwarming direct onder de waterzak te verwarmen, maar " mee" laten lopen), en systeem/bed/waterzak laten bij verwarmen met de elektrische matjes , denk dat dit veel voordeel kan geven tov alleen elektrisch verwarmen , klopt mijn gedachten gang hierin?

dan volgende punt, rtl ventiel aansluiten op de retour zoals dit bedoelt is, of juist op de aanvoer, dat het mee loopt, ongeacht of de ruimte warmte vraag heeft (lees dat de thermostaat kraan dicht staat), van de radiator waar het rtl ventiel op aangesloten is........ dan heb je dus bijna " gratis" warmte als de cv ketel " draait" en als de cv ketel niet draait, dan neemt de elektrische matjes het over,

ik denk zelf de rtl ventiel in te stellen op een temperatuur van 29 graden (voor ons comfortable ) en de elektrische matjes op 30 graden.......voor bij verwarming als de cv ketel niet in bedrijf is......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolfram55
Excuus voor alle geïnteresseerden ...

Ik deel nog even wat ik uiteindelijk gedaan heb.

Niks geen verwarmen maar isoleren.
Heb de bodemplaat op 3 lagen van 5cm EPS geplaatst.
Hierdoor koelt dus het water veel !! minder af naar beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Qr_YA0y79jA-nqpi0rJNh8-co0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rIU83h0LWRMHk1PiGMLwMKSx.png?f=fotoalbum_large

Op het plaatje zien we de energie gemeten met een Sonoff Pow.
Tot 2018-05 is zonder EPS en daarna met.

Een zeer groot verschil !

Doe jullie voordeel ermee :)

@GreyWing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-09 22:10
Bedankt voor het posten van de grafiek. Dat is inderdaad een behoorlijk verschil.

Ook hier is het energieverbruik van het waterbed een topic. Ons WB staat in een relatief koude ruimte waardoor het verbruik navenant toeneemt in de winter natuurlijk. Ik ga hier dus ook, na het lezen van dit topic, de ruimte onder het WB isoleren met EPS platen.

Kun je iets vertellen over de constructie? Ik heb natuurlijk ook een bodemplaat en die ligt op de bekende kruisplankjes. Heb je deze ingekort bijvoorbeeld? Hoe heb je de ruimte voor de platen gerealiseerd? Je hebt 15cm ruimte nodig voor de 3 lagen.

Groet,

Satefan

[ Voor 25% gewijzigd door Satefan op 30-08-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
route99 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:04:
De beste bescherming tegen uitbreiding tegen brand is... preventie.....
Ook heeft EPS brandvertragers, zet liever geen spullen in huis met EPS.
Ook achter gips is EPS alleen al om het druipgevaar bij vrij lage temperaturen bij een beginnende brand iets wat je niet wilt. De gips moet wel zo perfect afgesloten zijn en EPS vormt zoals al door anderen ook genoemd werd, heel snel brandbare gassen.
Ik heb mijn waterbed op 20cm EPS geplaatst (zoals je kan lezen in dit topic) waardoor ik verschrikkelijk veel energie bespaar. Rondom afgewerkt met de oorspronkelijke spaanplaat planken.
Maar ik word langzaam aan n beetje angstig wat betreft het brandgevaar.

Hoe kijk jij hier tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Tis wel uitkijken met EPS, maar jouw EPS wordt door een flinke bak water gekoeld...... idem voor de wand van het waterbed. En als die gaat scheuren oid dan heb je zo wie zo een flink water ballet...tegen die tijd ben je allang het huis uit.

Je zou de EPS afkunnen werken een houten frame en daar gipsplaten opschroeven en die geef je dan een slapen makend kleurtje die je toch leuk vindt. Je hebt dan iig geen kans dat de EPS meteen gaat smeulen oid.
Of het nodig is om dit te doen?

Vraag eens na of de waterbed fabrikant daar een opinie van heeft, tis bepaald geen standaard isolatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
@route99

Dat was ook wel mij idee idd .... van die bak water ... maar jouw zorgen over EPS lieten mij toch gaan twijfelen.

Kan er idd nog een laag gips tegenaan 'plakken' tzt .... maar dat zal gezien je reactie er wel bij inschieten.

De waterbeddenfabrikanten hebben er geen idee van.

In de zomer staat mijn thermostaat uit 8)

Zal iig nog een rookmelder ophangen

Thx iig
Pagina: 1